Gå til innhold

MS har fjernet bootvis.exe

abene

Anbefalte innlegg

Jeg ser nå at Microsoft har fjernet linken til programmet bootvis.exe, se Microsoft.com. På denne nettsiden påstår Microsoft at programmet bootvis optimaliserer ikke oppstarten av Windows XP, dvs for sluttbrukere. Microsoft mener bootvis er kun tenkt for utviklere av maskinvare/programvare.

Jeg bruker ikke XP og har derfor ikke erfaring med bootvis, men jeg hadde det inntrykket at programmet førte til raskere oppstart av XP, uansett om du er sluttbruker eller utvikler.

Hva mener dere? Dvs dere som har erfaring med programmet. Er bootvis.exe et misforstått produkt?

Det rare er at når jeg går til msdn.microsoft.com, utviklersiden til Microsoft, peker bootvis.exe til samme nettsiden jeg refererte til over. Microsoft har altså fjernet bootvis.exe også fra sin nettside for utviklere. Merkelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den nyeste versjonen av Bootvis forårsaket blåskjerm hos meg rett etter påloggingen, slik at jeg ikke kunne bruke "Last Known Good Configuration" for å fikse dette. En System Restore måtte til. Men rare var at den gamle versjonen av Bootvis funket fint.

Uansett, er det egentlig ikke så mye å spare på av oppstartstid. Kortes tiden med boot-logoen ned, så vil tiden med den svarte skjermen etter denne og før påloggingsskjermen uansett ta lengre tid.

Lenke til kommentar

Bootvis (gammel ugave) funket fint hos meg, men spesielt god forbedring fikk jeg på maskiner med treg diskytelse. Laptop`en min reduserte oppstarttiden med opptil 25 sek.

Imidlertid blir oppstarttiden gradvis lengre igjen, slik at det blir nødvendig å kjøre bootvis med jevne mellomrom.

Hvis man er usikker på forbedringen, kan man jo kjøre en trace next boot før og etter optimalisering.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Sorry at jeg bringer liv i en gammel tråd igjen, men jeg har en mening om saken...

Jeg har brukt Bootvis - både gammel og ny versjon - med godt hell. Det HAR ført til raskere oppstart.

Microsoft skriver at programmet IKKE er laget til eller fører til raskere oppstart. Men hvorfor heter det "Optimize system for boot speed" i programmet da...? ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg vet ikke om vi snakker om det samme nå. Det jeg sikter til er følgende:

Om du starter Bootvis (og eventuelt krysser av i "Disk Utilization"), og klikker på Trace -> Optimize system, vil du etter restart få en beskjed som ser ut omtrent slik: "Optimizing system for boot speed". Og ganske riktig, Windows starter raskere heretter.

Hvordan Microsoft da kan si at programmet IKKE er laget til eller fører til raskere oppstart, skjønner ikke jeg.

Lenke til kommentar
Hvordan Microsoft da kan si at programmet IKKE er laget til eller fører til raskere oppstart, skjønner ikke jeg.

Microsoft mener at hvis du benytter xp's defrag ofte er det nå applikasjons

optimalisering som også optimaliserer boot og systemfiler . Slik sett mener de at

bootvis ikke lenger er nødvendig .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...