Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tidsbestemt leieavtale med gjensidig oppsigelsestid?

mjensen79

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp her, etter jeg har googla og tråla nettet opp ned og i mente, men blir ikke klok på dette.

I kontraken står dette: Leietiden er fra 15.06.2011 med 2 mnd gjensidig oppsigelse. Ved leietidens utløp den 15.06.2015 utløper leiefirholdet uten forutgående oppsigelse. Hva betyr dette??

For vår del, så ønsker vi å leie til 2015. Kan nevne at huseier har gitt oss et hint om at han muligens, kanskje vurerer å selge boligen.

Vi har et helt uprobleatisk og greit leieforhold, så det er ingen slike ting med i bildet.

Spørsmålende jeg trenger litt klare svar på er: Kan vi med loven i nakken forholde oss til leieavtale til 2015, eller kan han si oss opp anytime med 2 mnd oppsigelse??

Og om huset selges, har vi fortsatt en trygg leieavtale om spørsmål 1 går i vår favør?

Håper noen kloke hoder her kan hjelpe meg litt før jeg blir sprø av stress om kanskje må flytte igjen. Det sto mye på nett om tidsbestemt og tidsubestemt leie, men vår kontrakt har begge delene med seg.

Da ci skrev kontraken understrekte vi hvor viktig det var for oss med langtidsleie, pga mannens studier og at vi har små barn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg leser den paragrafen, men da forstår jeg det slik at vår kontrakt er tidsubestemt. Men mener jo at vår er tidsbestemt siden den er til 15.06.2015. Men om det er paragraf 9-5 (som er tidsubestemt, så kan han jo si oss opp any day med oppsigelse på 2mnd... ??

Mulig jeg er treg her, men skjønner dette fortsatt ikke.

Lenke til kommentar

Husleieloven pgf 9-2 2. ledd:

"En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i pgf 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum."

Det høres ut som om dere har en leieavtale som ikke sikrer dere imot at utleier kan si dere opp med saklig grunn etter pgf 9-5.

Leieavtalen sikrer derimot utleier at dere må flytte 15.06.2015 dersom dere får skriftlig oppfordring om dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En oppsigelse av en tidsbestemt leieavtale må fortsatt skje i samsvar med reglene i husleieloven kapittel 9, herunder kravet om saklig grunn for utleiers oppsigelse.

Ok, dette liker jeg. Men slik jeg forsto det så overstyrer 2mnd gjensidig oppsigelse over avtalen som er tidsbestemt. Mye mas fra meg her nå, men var ingen konkrete punkter i husleie loven på den avtalen vi har. (annet enn at jeg kom fram til at den var ugyldig, og at den automatisk ble tids Ubestemt.

Lenke til kommentar

Den overstyrer i den betydning at du kan sies opp og si opp i leieperioden, ja. Men det som kjennetegner en tidsbestemt leiekontrakt er ikke at den ikke kan sies opp, men at den opphører av seg selv på et gitt tidspunkt uten å bli sagt opp.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mener du at 2 mnd gjensidig oppsigelsestid overstyrer? Og hva mener du med at den "automatisk ble tidsubestemt"?

For slik jeg ser det:

Avtalen utløper uten oppsigelse i 2015. Leietiden var 3 år, og da er det ikke grunnlag for å erklære "tidsbestemtheten" ugyldig.

Fram til 2015 er den oppsigelig med 2 måneders oppsigelsestid. Det betyr at du når som helst kan si opp, mens utleier kan si opp etter reglene i kapittel ni, herunder krav til saklig grunn og form.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Verdt å legge til her er at det at eier vurderer å selge ikke i seg selv er saklig grunn til oppsigelse -hans forpliktelser overfor dere som leietakere overføres til ny eier. Om ny eier vil bruke hele huset selv, så er imidlertid det saklig grunn til å kunne si opp med den avtalte 2mnd oppsigelsestid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...