DaddyYankee Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 En lett oppgave som jeg ikke helt får til: I en uendelig geometrisk rekke er de to første leddene a1= 3 og a2= 3-6x2 Sett opp et uttrykk for kvotienten k(x) i rekken og bestem konvergensområdet for rekken. Jeg prøvde å løse den på denne måten her: K = (3-6x2)/3 For at den skal konvergere må -1 < (3-6x2)/3 < 1 -1< ((3-6x2)/3 0< 2-2x2 og (3-6x2)/3 < 1 -2x2 < 0 Så gjenstår det å lage fortegnslinje.? Sliter videre.. Hvis jeg tegner fortegnslinje, får jeg ikke noe felles. Hva har jeg gjort feil? Skal legge ut 1-2 oppgaver til, når jeg har fått hjelp til denne Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Prøv å multiplisere bort nevneren i brøken istedenfor å trekke sammen. Slik at uttrykket blir -3 < 3 - 6x2 x2 < 6 / 6 = 1 x < 1 Resten klarer du selv. Lenke til kommentar
underho Skrevet 3. mai 2013 Del Skrevet 3. mai 2013 (endret) Uten at det har noen stor innvirkning kan du gjøre det hakket lettere ved å se at kvotienten må bli . Det ser du ettersom , så må . (Samme svaret skrevet på enklere form) Må også nevne en liten feil i svaret til Zarac. Husk at . Som du vil se videre så har ikke dette noe å si for svaret vi får her, men i andre sammenhenger kan en slik glipp medføre store forskjeller i svaret. For å hjelpe deg videre har du altså som gir deg de to ulikhetene: 1: 2: Altså at Som du kanskje legger merke til er dette svaret litt misvisende ettersom svaret er motstridende. Dermed kan eneste gyldig svar bli Endret 3. mai 2013 av underho Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå