Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor mye bandwidth trenger spill.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Sitter hjemme på Norges dårligste internet, 2,2/0,2 linje.

Kan downloade max i rundt 250kb/s og upload til rundt 22kb/s.

 

Det jeg lurer på er egentlig hvordan internet funker...

Vi er 2personer som er ivrige brukere av Netlimiter, som kan sette max bandwidth på maskinen, f.esk 100kb/s.

 

La oss si vi er 4 personer som spiller Counter-Strike, alle har god ping/ms på rundt 20ms. Dette vil da bety at Counter-Strike tar mindre enn 25% av internetten, ellers ville vi lagget.

 

Men la oss si at vi er 2 personer på nettet, han ene spiller Counter-Strike(>25%), han andre downloader på 100kb/s(~45%) det blir ~70% alså dette burde IKKE lagge, men det gjør det, lagger faktisk så mye at det ikke er vits å game.

 

Hvorfor fungerer det sånn?

 

Merker det er vanskelig å forklare, men prøvde isåfall.

 

- AnonIII

Endret av ANONIII
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lagg avhenger av båndbreddebruk både opp og ned. Ved at man bruker opp deler av kapasiteten blir det kø av datapakker og dermed økt forsinkelse. Dere må nesten bli enig om hvordan man skal bruke nettet. Man kan f.eks laste ned for full fart på natt/formiddag og heller stoppe dette på ettermiddag. Bittorrent har f.eks muligheter til å sette klokkeslett og båndbreddebruk.

Lenke til kommentar

2200kbit/s .. CounterStrike (1.6) bruker på det MESTE 200kbit/s (det skjer "aldri").. Den nyeste patchen til CS 1.6 tilater rates helt opp til 200000 byte/s, men i prinsippet så overgår dere ikke 25000 byte/s uansett. CS:S, og CS:GO er bygd opp litt anderledes, men overstiger kjeldent 30kbyte/s (altså 240kbit/s)... CS 1.6 ligger vanligvis rundt 70-120kbit/s. (Jeg vet ikke hvordan det ligger ann i HL2-baserte spill, men sansynligvis ikke så mye mer).

- Videre så kommer dette ann på egen konfigurasjon: Updaterate, og "rate". Rate på 25000 = 25000 byte/s (max). Updaterate (cl_updaterate) stiller inn hvor ofte dere forfrisker spillet, med ny informasjon fra serveren.

 

Torrenter åpner opp en hel masse kontakter til forskjellige maskiner, det kan føre til at dere lagger selv når kun noen få prosent av båndbredden blir brukt: Routeren er gjerne hardere belastet, samt sjansen øker veldig for at dere mottar ett x antall pakker "samtidig" som routeren da må rute, dette vil føre til at pingen hopper til værs/peaker. Dere kan selv sammenligne å f. eks laste ned en fil ved 1mbit/s - en torrent vil da mest sansynligvis føre til lagg, men en normal fil gjennom http-protokollen (bare en connection) går ofte bra (ikke lagg, men en liten økning i ping, da det gjerne blir en liten kø).

^ Over ser du den enkle versjonen, det nok litt mer komplisert en som så...

 

Enkelte routere tilatter deg å nedprioritere p2p, samt begrense hastigheten til 90% - noen har til og med "spillmodus", alt dette fungerer i de fleste routere som støtter DD-WRT, men kvaliteten på resultatet avhenger litt av router.

Endret av warpie
Lenke til kommentar

Vi har en cirka løsning på hvordan nettet skal bli brukt.

Skal sies i regnestykket at minimalt med oppload blir brukt av den person som downloader.

Så det er ikke at vi kveler det på den siden av internette.

 

Skjønner bare ikke helt hvordan det fungerer, ser vi på sammenlagt bruk av internetten så er vi langt ifra å nå 250kb/s eller 22kb/s, forsatt så lagger spillene.

Lenke til kommentar

2200kbit/s .. CounterStrike (1.6) bruker på det MESTE 200kbit/s (det skjer "aldri").. Den nyeste patchen til CS 1.6 tilater rates helt opp til 200000 byte/s, men i prinsippet så overgår dere ikke 25000 byte/s uansett. CS:S, og CS:GO er bygd opp litt anderledes, men overstiger kjeldent 30kbyte/s (altså 240kbit/s)... CS 1.6 ligger vanligvis rundt 70-120kbit/s. (Jeg vet ikke hvordan det ligger ann i HL2-baserte spill, men sansynligvis ikke så mye mer).

 

Torrenter åpner opp en hel masse kontakter til forskjellige maskiner, det kan føre til at dere lagger selv når kun noen få prosent av båndbredden blir brukt: Routeren er gjerne hardere belastet, samt sjansen øker veldig for at dere mottar ett x antall pakker "samtidig" som routeren da må rute, dette vil føre til at pingen hopper til værs/peaker. Dere kan selv sammenligne å f. eks laste ned en fil ved 1mbit/s - en torrent vil da mest sansynligvis føre til lagg, men en normal fil gjennom http-protokollen (bare en connection) går ofte bra (ikke lagg, men en liten økning i ping, da det gjerne blir en liten kø).

 

Enkelte routere tilatter deg å nedprioritere p2p, samt begrense hastigheten til 90% - noen har til og med "spillmodus", alt dette fungerer i de fleste routere som støtter DD-WRT, men kvaliteten på resultatet avhenger litt av router.

Takk for svar, fikk en litt bedre forståelse på hvordan det fungerte. Skal sies at det er CS:GO, CS 1.6, Dota 2, Starcraft 2 jeg spiller, og har samme problemet med alle.

 

Men dette er ikke kun et problem med torrent, dette skjer med bruk av youtube & åpne mange internett sider på likt, selv om bandwidth ikke sammenlagt er i nærheten av å overstige max ned/opp.

 

Skal ta en titt inne i routeren, mye stardard features som ikke er i den, så blir ikke shocket om DD-WRT tingen ikke er der heller.

 

Høres ut som en fornuftig policy på båndbredde.

Når det gjelder bittorrent så lønner det seg å sette ned antall forbindelser i programmet.

Prøv f.eks 50 connections global, så burde det ikke destabilisere router.

Kan prøve det ut, se om det blir noen forrandringer, som nevnt over er ikke dette kun et problem ved torrents, men også ved bruk av internett generelt, som youtube og opne 20 4chan threads på likt.

 

- AnonIII

Endret av ANONIII
Lenke til kommentar

Ved å åpne en webside så vil dere peake til maks bruk (tilatt av Netlimiter), jeg er dog usikker på hvordan nettlimiter fungerer, da dere er begrensett til X-kbps per sekund.. Om nettlimiter er ute etter å begrense båndbredde over tid til X tid, eller om Nettlimiter er der for å begrense den faktiske båndbredden. Om 1.situasjon er tilfelle så vil Nettlimiter muligens følge en "X-percentile"-regel -- Det vil si at Netlimiter tilater peaks langt over 100kBps, men snitter ut til 100kB/s over tid - EG: peake opp i 100kB data inn i løpet av 0,5 sek, som da vil altså makse linjen der og da, men runder dette av på 1-2 sekunder (eller evt. kun ett sekund)..

 

DD-WRT er software man installerer forran å bruke default software i routeren, det gir en ofte mer kontroll, men bare et fåtall av routere støttes. Det du kan lete etter QoS (quality of service), men er i mange tilfeller veldig begrenset, og lite brukervenlig.

 

Selv ved kun 50 connections på p2p så hender det at pakker kommer inn tilnermet samtidig, dette vil fremdeles føre til en "peak", men minker iallefall sjansen veldig. Så det er sterkt annbefalt. Med så lav opplasting så vil dere sansynligvis (og beklageligvis) få problemer i de fleste tilfeller uansett. Alt dere kommuniserer med vil ha svarpakker, med informasjon om "ditt og datt" - sammenlagt så vil en webside gjerne ha et par kilobyte, åpner du da 10-20 faner på en webside samtidig (i løpet av minimal tid) så har du sprengt opplastingen når du kun har 22kB/s opp.

 

Ett annet tips er å øke størrelsen på cachen som browseren bruker - til veldig mye mer (har selv flere gb browser-cache). Enkelte browsere tilater deg også å øke cache for kun bilder og videoer (mediafiler).

Endret av warpie
Lenke til kommentar

Ved å åpne en webside så vil dere peak....

Igjen takk for svar.

Helt hvordan det fungerer vet ikke jeg, den viser alle prosesser som er i bruk, og hvor mye byte det bryker. Der kan du sette på limit, personen som ikke spiller har den somregel satt til 100kb ned, og 6kb ned.

 

Ved disse instillingene vises det at vi aldri går over satt max grense, men om denne faktisk bruker 200kb i 0,5sek, også 0kb det siste 0,5 sec vet jeg ikke, høres uansett ulogisk ut om det gjør det.

 

Har ikke QoS på routeren, brukte det før på den gamle routeren men kom desverre ikke med den nye Telenor routeren.

 

Kan være mulighet for at vi overstiger opp limit på 22kb, og at dette er problemet ved bruk av internett og åpning av faner, men dette forklarer igjen ikke helt hvorfor youtube er en så stor synder.

 

Flytter snart, og får bedre linje, så da blir alt bedre.

 

- AnonIII

Lenke til kommentar

Youtube krever mellom 0 byte til 10-20kB/s opplasting (ved første avspilling). Flash, og mediavspillere på nett er på klientsiden, for at youtube/server skal bl.a vite hvor i filmen du er, tilpasse seg netthastighet for optimal streaming (og en del andre etterspørsler ser det ut som) så spør de om informasjon under avspilling, dette gjelder ikke om du spiller av filmen flere ganger (de har cachet det meste av informasjon, så bare noen få bytes går ut under andre avspilling av videoen).

Lenke til kommentar

Youtube krever mellom 0 byte til 10-20kB/s opplasting (ved første avspilling). Flash, og mediavspillere på nett er på klientsiden, for at youtube/server skal bl.a vite hvor i filmen du er, tilpasse seg netthastighet for optimal streaming (og en del andre etterspørsler ser det ut som) så spør de om informasjon under avspilling, dette gjelder ikke om du spiller av filmen flere ganger (de har cachet det meste av informasjon, så bare noen få bytes går ut under andre avspilling av videoen).

 

Igjen takk for svar.

Jeg tror jeg får lese meg litt opp på hvordan Netlimiter fungerer, men hvis det er som jeg tror, at datan aldri får peake over satt max grense ned/opp, så skjønner jeg ikke hvorfor lag i den grad skal forekomme. Ikke at jeg tror det er noe feil med nettet eller noe, bare at jeg ikke forstår hvordan det fungerer helt.

 

Kan kjøre noen tester for å se om det er peak, eller gjennomsnittlig pr. sekund dem opererer med.

 

- AnonIII

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...