Schwarzwald Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 (endret) Det spørsmålet har du vel en grei forklaring på? Jeg antar du allerede har gjort deg opp en mening om det? Hvorfor det er flere ikke etniske enn etniske nordmenn som begår drap? Det er flere av de som blir med i gjenger som bedriver kriminalitet, ofte i forbindelse med narkotika. I det miljøet skjer det mye. Ellers har ikke etniske nordmenn en mye større respekt for "ære". Gjør man sin egen familie urett, og skader familiens navn, kan familiens navn få tilbake æren om personen ansvarlig blir gjort av dage. En del innvandrere har også psykiske problemer på grunn av krig og forfølgelse i sitt eget land, og det virker samtidig som lunten til mange folkeslag er utrolig mye kortere enn hos etniske nordmenn. I tillegg er kvinner, og ofte andre mennesker, mindre verdt enn i Norge, og terskelen for å begå drap er mindre. Sikkert flere ting også. Ja, mye av det jeg beskriver ovenfor er nok kulturelt betinget, men det er fakta. Hvorfor begår nordmenn drap? Sjalusi, makt, penger, sinne, psykiske problemer, kriminelle handlinger og sikkert flere ting. Uansett om det er en etnisk eller ikke etnisk nordmann/innvandrer som begår et drap, så er det en individuell handling. Det er bare en større andel ikke etniske som begår drap enn etniske nordmenn. Hva mener du? Tror du at hudfarge eller hvordan de er bygget opp er grunnen til situasjonen? Det er i så fall veldig rasistisk, da biologisk rase ikke har noe som helst med saken å gjøre. Endret 9. mai 2013 av Schwarzwald Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Ja, en del kan nok forklares med "kultur" men kan det ikke hende at i mange tilfeller noe er "almen menneskelige" ? f.eks. når en nordmann som dreper eks-kona og den ikke-norske som gjør det samme, er begge rammet av den samme type frustrasjon, som ikke nødvendigvis utelukkende har sammenheng med religion eller bakgrunn? Allikevel er det i visse miljøer en hang til å forklare førstnevnte som utelukkende individuell handling, mens sistnevnte forsøkes settes inn i et kulturelt skremmebilde. Av den grunn spurte jeg derfor tidligere i tråden følgende (sarkastiske) spørsmål: Forklar meg hva slags forhold i den norske kulturen er det som gjør at nordmenn begår drap? Ingen har foreløpig svart på det. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Forklar meg hva slags forhold i den norske kulturen er det som gjør at nordmenn begår drap? Ingen har foreløpig svart på det. Jeg har ingen andre svar enn det jeg skrev i mitt forrige innlegg. "Sjalusi, makt, penger, sinne, psykiske problemer, kriminelle handlinger og sikkert flere ting." Det er ikke av den grunn nødvendigvis slik at vi ut fra vår kultur blir mer sjalu, mer maktkåte eller mer griske. Det vil alltid bli begått drap i ethvert land og i enhver kultur. Men i noen land, og noen kulturer, er andelen drap mye høyere. Det blir derfor feil å vinkle spørsmålet på den måten du gjør i denne sammenhengen. Det rette spørsmålet er : "Forklar meg hva slags forhold i den norske kulturen er det som gjør at nordmenn begår færre drap?" Og det har jeg forsøkt å besvare. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Nei, godtas ikke. Dere kan ikke skylde på "kultur" for 1/3 for deretter å nekte foreta samme granskende innfallsvinkel på de 239 drapene begått av nordmenn. Lenke til kommentar
Stoop kid Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Det finnes ikke et land i verden hvor ingen bryter lover eller dreper. Det interessante er hyppigheten. Du har fått tall på at ikke-norske i 2012 drepte over fire ganger så ofte som etniske nordmenn i forhold til andelen de utgjør av befolkningen. I Norge er drapstallene lave, og vi burde heller spørre hvorfor nordmenn dreper såpass få enn å spørre hvorfor vi dreper i det hele tatt. Forskjellen vil delvis bli utjevnt av sosio-økonomisk status, men man må samtidig huske på at vi kunne nektet mange av disse menneskene med lav SØS opphold i landet...om vi ville. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Ja, det er riktig, men mesteparten av drivkraften bak slike debatter i visse miljøer (nettsteder) er en agenda om å hefte på merkelappen "muslim" eller "islam". (andre evt. bakgrunner som latin-amerikaner, russer, etc. synes å virke uinteressant) - Og det er ikke overraskende når det gjelder disse nettstedene/miljøene, for i det øyeblikk vi tar fra dem "kultur stemplet" fra verktøykassa, så faller hele korthuset og agendaen sammen. Lenke til kommentar
Shrooms Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Det nye utopiske Noreg. Draumen til dei rødgrønne. Folk må slutte å tro at de rødgrønne og de borgerlige er så sinnsyke motsetninger. Det er helt feil. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Ja, det er riktig, men mesteparten av drivkraften bak slike debatter i visse miljøer (nettsteder) er en agenda om å hefte på merkelappen "muslim" eller "islam". (andre evt. bakgrunner som latin-amerikaner, russer, etc. synes å virke uinteressant) - Og det er ikke overraskende når det gjelder disse nettstedene/miljøene, for i det øyeblikk vi tar fra dem "kultur stemplet" fra verktøykassa, så faller hele korthuset og agendaen sammen. Men hvis det ikke er kultur (religion, oppvekstmiljø, verdier) som er grunnen til at så mange flere ikke- etniske begår drap, hva mener du da er grunnen? Jeg har allerede nevnt at det biologiske har forsvinnende liten effekt, om noen effekt overhodet (barn adoptert til Norge som små og oppdratt av norske foreldre blir like norske som andre norske barn). Å påstå noe annet, vil jeg si er rasistisk, for da generaliserer man den biologiske rasen. Det er nettopp det jeg synes det høres ut som du forsøker deg på. Det er i mange tilfeller kultur som gjør at noen få dreper (norske eller ikke), det er i mange tilfeller kultur som gjør at de fleste ikke dreper, men hva det er i kulturen som utløser drap eller holder en person fra å drepe, er individuelt fra person til person. Det er ofte den samme drivkraften som gjør at nordmenn dreper, som utenlandske, men på grunn av kulturforskjeller er det også forskjellige grunner til de dreper, og også grunn til at noen kulturer fører til en større andel drap enn andre. Det kan ikke sies så mye enklere enn det. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Når så dere sist at kristendom (eller evt. fravær av kristendom) ble brukt som kulturell årsak-forklaring i drapsaker begått av nordmenn? Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Når så dere sist at kristendom (eller evt. fravær av kristendom) ble brukt som kulturell årsak-forklaring i drapsaker begått av nordmenn? Hvordan vet du at det har vært årsak i drap begått av nordmenn? Hvordan vet du at andre religioner ikke har vært årsak i drap begått av utlendinger? Du prøver å få oss til å komme med grunner til det motsatte av det vi prøver å fortelle deg. Forstår du virkelig ikke det? Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Når så dere sist at kristendom (eller evt. fravær av kristendom) ble brukt som kulturell årsak-forklaring i drapsaker begått av nordmenn? Det er ikkje prat om religion nødvendigvis. Islam seie vel det at det er ein synd å drepe, akkurat slik som kristendomen. Men har hørt at det er i nokon anledningar greitt å drepe, og det er når det er for å spre islam eller for å gavne den påståtte rette tru.. Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Når så dere sist at kristendom (eller evt. fravær av kristendom) ble brukt som kulturell årsak-forklaring i drapsaker begått av nordmenn? ABB? Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 ABB? Det var ikkje kristendomen som var inspirasjonen for handlingane. Han var kristen, i følge han sjølv i vertfall, men handlingane var ikkje påvirka av kristendomen akkurat. Å drepe små barn for å skape frykt er ikkje akkurat i eit kristent tankesett, og sikkert ikkje i mange andre heller. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Men hvis det ikke er kultur (religion, oppvekstmiljø, verdier) som er grunnen til at så mange flere ikke- etniske begår drap, hva mener du da er grunnen? Har den gjennomsnittlig nordmann lignende sosioøkonomiske tilstander og miljø som typiske innvandrere? Kriminaliteten i Norske ghettoer skapt av norske og andre europeiske innvandrere i nyc og chicago var mye høyere enn kriminalitet andre steder i USA hvor folk hadde etablert seg og nordmenn i Norge Prøver du å måle kultur effekten må miljø og tilstandene blir ganske like Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Når så dere sist at kristendom (eller evt. fravær av kristendom) ble brukt som kulturell årsak-forklaring i drapsaker begått av nordmenn? ABB? Nei, drivkraften for ABB hadde basis i det såkallte islam-kritiske miljøet/ideologien Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 Her er en liten film om en Tysk gutt som absolutt ikke vil sloss, men blir mobbet og banket opp av noen utlendinger fordi han er en bleiking... http://www.liveleak.com/view?i=8dc_1368874032 Fremtiden er i "våre" hender... 1 Lenke til kommentar
Holoskeptiker Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 Det vil komme en tid hvor europeere enten vil dominere eller bli dominert, uansett vil de måtte erkjenne at Hitler hadde rett. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå