Gå til innhold

Norske gutter i Det Nye Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

begrunn takk

Enten skjønte du ikke hva han skrev, eller så skjønner du ikke prosenter.

Uansett er tallet "1 av 3" tatt ut av løse luften. Sannheten er mye verre. I 2012 ble 58% av alle drap utført av etnisk norske nordmenn. 42% ble utført av ikke-etniske nordmenn, på tross av at de kun utgjør 15% av landets befolkning.

Kilde: Kripos Nasjonal Drapsoversikt 2012

Hvis noen er flinkere enn meg til å regne, så kan de finne ut hvor mange prosent av alle drap som hadde vært utført av ikke etniske nordmenn om andelen av de hadde vært 50%. Det blir et lettere sammenligningsgrunnlag.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jo takk, skjønner godt hva det gjelder.

Men jeg utfordrer ang. årsaksforhold. Enkelte vil alltid lynraskt forklare med "har bakgrunn i kultur" for 1/3 delen.

Da bør vi vel anlegge samme innfallsvinkel for de øvrige? Så da spør jeg, hva er det "i norsk kultur" som påvirket den andre 2/3 ?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da bør vi vel anlegge samme innfallsvinkel for de øvrige? Så da spør jeg, hva er det "i norsk kultur" som påvirket den andre 2/3 ?

Det er ikke det som er spørsmålet. Spørsmålet er hvorfor så mange flere innvandrere enn nordmenn (i forhold til innbyggertall) begår drap.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Om tala til Schwarzwald stemmer betyr det at dersom 100% av landets befolkning hadde vert nordmenn hadde vi hatt 68,2% av drapa vi har i dag. Om 100% av Noreg sin befolkning hadde vert slik som dei 15% med innvandrar vi har i dag, ville vi hatt 280% av dagens drap. Ein svært stor forskjell med andre ord. Faktisk er dei 4,1 gongar meir sannsynlig til å begå eit drap enn ein nordmann. Om man då skal plassere alle saman i same bås.

Rekna ut på følgande måte:

58% (drap begått av nordmenn)/ 85% (andel av Noreg sin befolkning)

x * 85 = 100

x = 1,1765

68,2% / 100%

42% (drap begått av personar med utenlandsk opphav) / 15% (av landets befolkning)

x * 15 = 100

x = 6,6667

280% / 100%

280 / 68,2 = 4,1056

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Om tala til Schwarzwald stemmer betyr det at dersom 100% av landets befolkning hadde vert nordmenn hadde vi hatt 68,2% av drapa vi har i dag. Om 100% av Noreg sin befolkning hadde vert slik som dei 15% med innvandrar vi har i dag, ville vi hatt 280% av dagens drap. Ein svært stor forskjell med andre ord. Faktisk er dei 4,1 gongar meir sannsynlig til å begå eit drap enn ein nordmann. Om man då skal plassere alle saman i same bås.

58% (drap begått av nordmenn)/ 85% (andel av Noreg sin befolkning)

x * 85 = 100

x = 1,1765

68,2% / 100%

42% (drap begått av personar med utenlandsk opphav) / 15% (av landets befolkning)

x * 15 = 100

x = 6,6667

280% / 100%

280 / 68,2 = 4,1056

Hvor mange dreper utenfor deres folkegruppe?

Innvandrer dreper nordmenn eller nordmenn dreper innvandrere istedenfor innvandrere dreper innvandrere eller nordmenn dreper nordmenn

En annen ting, det finnes alltid sosioøkonomiske faktorer som for eksempel gjør det lite saklig å sammenligne ekstrem fattig kriminalitet og de rikeste i samfunn. Kan dere sammenligne kriminalitet av innvandrere som dreper med nordmenn med lignende sosioøkonomiske forhold? Gjennomsnittlige nordmenn har det bedre enn gjennomsnittlige innvandrere som gjør det usaklig å sammenligne direkte Økte du antall fattige nordmenn med lav utdannelse og psykiske lidelser fra krigssoner ville kriminaliteten øker også antar jeg

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Eg har ingen informasjon om det, du får ringe til SSB og høre. Men dette skal kun vise forskjellen mellom innvandrarar og nordmenn i Noreg. Kva som er årsaken til forskjellane veit eg ikkje.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Kva som er årsaken til forskjellane veit eg ikkje.

En grunn er nok at det er større andel menn mellom 20 - 35 år som danner grunnlaget vs den norske delen som i større utstrekning utgjøres av etablerte mennesker med bedre økonomi.

Lenke til kommentar

Om 100% av Noreg sin befolkning hadde vert slik som dei 15% med innvandrar vi har i dag, ville vi hatt 280% av dagens drap. Ein svært stor forskjell med andre ord. Faktisk er dei 4,1 gongar meir sannsynlig til å begå eit drap enn ein nordmann. Om man då skal plassere alle saman i same bås.

Jeg kan forenkle det enda mer.

Hvis det fantes kun to asylsøkere i Norge, og den ene drepte eks-kona si i forbindelse med bitter skilssmisse, så kan vi fastslå at "50% av utlendinger begår drap"

"om 100% av nordmenn hadde vært slik som dem" ville altså halve Norges befolkning vært utryddet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

En grunn er nok at det er større andel menn mellom 20 - 35 år som danner grunnlaget vs den norske delen som i større utstrekning utgjøres av etablerte mennesker med bedre økonomi.

Personlig trur eg det er kulturelt og eventuelt ein tendens av sterkare følelsesmessig kapasitet av mange utenlandske folkeslag. Eller betre sagt, dei har lettare for å bli styrt av følelsar, enn vestlige folk.

Jeg kan forenkle det enda mer.

Hvis det fantes kun to asylsøkere i Norge, og den ene drepte eks-kona si i forbindelse med bitter skilssmisse, så kan vi fastslå at "50% av utlendinger begår drap"

"om 100% av nordmenn hadde vært slik som dem" ville altså halve Norges befolkning vært utryddet.

Dette argumentet går ikkje, siden vi har eit så stort utvalg at dette blir statistisk signifikant.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Personlig trur eg det er kulturelt

kultur ja.

Og hva (årsak) forklarer du den norske 2/3 andelen med da?

feks. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kvinnedrapene/artikkel.php?artid=572815

Mellom år 2000 til 2009 ble 81 kvinner drept av sine menn, hoveddelen var etnisk norske gjerningsmenn.

Hvorfor er del liksom alltid "kultur" som årsak for ikke-norske, mens den andre 2/3 er [.................] ? (fyll inn svar her)

Lenke til kommentar

Hvor mange dreper utenfor deres folkegruppe?

Innvandrer dreper nordmenn eller nordmenn dreper innvandrere istedenfor innvandrere dreper innvandrere eller nordmenn dreper nordmenn

www.fmi.no

Jeg skal være den første til å si at jeg ikke vet hvor troverdig denne siden er (den virker noe luguber), men de sier i hvert fall (og legger også frem grunnlag for sine tall):

"Siden 1981 til og med 2008, er minst 58 norske menn og kvinner blitt drept i Norge av utlendinger eller noen med innvandrerbakgrunn (..) I samme tidsrom er 4-5 innvandrere blitt drept av nordmenn."

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

kultur ja.

Og hva (årsak) forklarer du den norske 2/3 andelen med da?

feks. http://www.vg.no/nyh...hp?artid=572815

Mellom år 2000 til 2009 ble 81 kvinner drept av sine menn, hoveddelen var etnisk norske gjerningsmenn.

Hvorfor er del liksom alltid "kultur" som årsak for ikke-norske, mens den andre 2/3 er [.................] ? (fyll inn svar her)

Du må hugse på at 41% blir gjort av utlendingar, mens 58% av nordmenn. Nr.1 er 15% av befolkninga og nr.2 er 85%. Altså er det ein stor forskjell mellom dei to. Når det er ein så høg andel drap som blir begått av utlendingar, må det nesten være eit eller anna som ikkje stemmer. Det trenger ikkje så absolutt å være kultur, men i vertfall virkar det som fleir utlendingar er kriminelle enn nordmenn.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Ifølge Kripos statistikken lengre oppe, er tallene fra 2003 til 2012

Drap begått av etniske nordmenn: 259

Drap begått av utenlandske: 78

Drap begått av nordmenn: 272

Drap begått av utlendingar: 83

Du må ikkje regne på fingrene, bruk kalkulator ;)

Desse tallene er forresten vanskeleg å bruke, av den grunn at vi må regne veldig mykje for å få noko ut av det. Av den grunn at prosentandelen utlendingar er forandrande.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Det trenger ikkje så absolutt å være kultur

Vel, det er alltid "kulturbakgrunn" det forsøkes vinkles til, særskilt på nettsteder som er kjent for sin fremmedfiendtlighet.

Norske drap forklares som individuelle handlinger, mens drap begått av utlendinger forklares med "kultur"

Det foreligger selvsagt en agenda bak dette.

Lenke til kommentar

Ifølge Kripos statistikken lengre oppe, er tallene fra 2003 til 2012

Drap begått av etniske nordmenn: 259

Drap begått av utenlandske: 78

Den tabellen du legger frem, er ikke nødvendigvis etniske nordmenn, den sier bare "nordmenn". Husk på at flere ikke etniske nordmenn nå kalles nordmenn. Om det er så at de blir nordmenn når de får norsk statsborgerskap, er annen generasjons innvandrere eller hva det nå er, vet jeg ikke, men på et punkt er det faktisk ikke lov å kalle de utenlandske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...