Gå til innhold

Partisjoner i NTFS

Anbefalte innlegg

Hvor store partisjoner kan jeg ha i Win Xp/NTFS?

Noen som har anbefalinger eller erfaringer å komme med?

Jeg er spesielt interessert i C:

Diskene er en Wesern Digital 60 Gb (kan jeg bruke hele denne til sytem?)

og en 120 Gb Western Digital begge ATA 100.

Hovedkortet er et Abit KG7A Raid.

(Ps!FAT 32 er jo visstnok max 8,3 Gb før den begynner å rote ?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du kan bruke hele 60 GB disken din til XP, men det er alltids kjekt å partisjonere den i logiske disker (OS, programmer, spill osv.).

Fat32 kan av ukjente praktiske grunner ikke være på partisjoner over 32 GB (selv om det teoretisk støtter atskillig større partisjoner). NTFS støtter enda større partisjoner enn FAT32 (flere Terrabyte hvis jeg ikke tar feil), altså ikke noe du trenger å bekymre deg for på flere år.

Lenke til kommentar

Quote:

Fat32 kan av ukjente praktiske grunner ikke være på partisjoner over 32 GB (selv om det teoretisk støtter atskillig større partisjoner)

hæ? når fikk fat32 en 32GB grense? finnes det noen grense da? tror i så fall den grensen er over det som går an å få tak i av HD'er i dag (dvs over 160 GB)

Det kan være jeg tar feil, men jeg har i hvertfall en 80 GB FAT32 partisjon.

[RCG]Balthazar: du trenger nok ikke å bekymre deg for at du har for stor harddisk for XP/NTFS. Harddisker som er for store finnes ikke i butikker enda i hvertfall...

[ Denne Melding var redigert av: GeeZuZz på 2002-02-14 02:35 ]

Lenke til kommentar

Lag C: partisjonen på maks 8192MB, da lager format.exe en default clusterstørrelse på 8KB. Har man større clustere kan man få forholdsvis store plasstap. Det er også mulig å angi clusterstørrelsen selv, men ikke under installasjonen, derfor best og holde seg under 8,2GB.

Det man imidlertid kan gjøre, er å ta en oppstartdisk fra win98 og bytte ut format.exe med format.exe fra XP (som tar NTFS), så lager du C: partisjon så stor du vil, rebooter og formaterer ved å skrive format C: /FS:NTFS /A:4096

FS:=valg av filsystem, A:=valg av clusterstørrelse (her får du 4KB størrelse, du kan velge mellom 512, 1024, 2048, 4096, 8192, 16K, 32K, 64K, 128K og 256K)

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-14 02:33, GeeZuZz skrev:

hæ? når fikk fat32 en 32GB grense? finnes det noen grense da? tror i så fall den grensen er over det som går an å få tak i av HD'er i dag (dvs over 160 GB)

Det kan være jeg tar feil, men jeg har i hvertfall en 80 GB FAT32 partisjon.

Har ikke førstehånds erfaring selv med >32 GB Fat32 partisjoner, men mener å ha lest her på forumet at XP ikke tillater slike partisjoner. Meget mulig jeg også tar feil. Selv bruker jeg konsekvent kun NTFS.

Lenke til kommentar

Det ser ut til at Newbeee er den eneste som forstår hva som er spørsmålet her.

JA Fat 32 har en "teoretisk Grense" på 2Terrabyte

men vi snakker her om Microsoft her og teori er teori

lager aldri større C: en 8.2 selv (som er akkurat under 1024 cylinder boundary Grensen)etter dette begynner (Tror Jeg) størrelsen å påvirke Ytelsen på C: (dette er jo selvfølgelig sett at du bruker den til bootdisk/systemdisk da)

vet også at roxio skriver noe om dette på sidene sine uten at jeg selv har lest det

har selv en del UFO-erfaringer med partitioner i Fat32 større en 32Gb

spørsmålet er egentlig om der finnes lignende "lover/Regler/Rykter" for en bootende primary partition iNTFS

Lenke til kommentar

Spørsmålet her var jo hvor stor partisjon han kan med xp og ntfs. Om systemet ditt støtter LBA som alle nye systemer støtter så vidt jeg vet er det bare klemme på å lage så store partisjoner du vil.

Om det er nyinstallasjon er det bare å boote fra CD'en og bruke partisjoneringsverktøyene i installasjonen. Det støtter Quickformat :smile:.

Defaultclusterstørrelsen til NTFS er 4KB og du bør la den være om du skal ha full funksjonalitet fra NTFS.

Det er ingen grunn til å bruke noe annet enn NTFS så lenge du ikke skal dual-boote med Win9x.

Lenke til kommentar

Hepp!

Etter at jeg sa bai-bai til win98 og kun kjører xp, er alle diskene mine oppdelt i 1 partisjon. Meningen med flere partisjoner under fat32 er jo å få ned cluster-størrelsen og "svinnet", ntfs har clustersize 4 kb uansett hvor stor disken er.

I tillegg har ntsf en del avanserte funksjoner som fat32 ikke har. Du kan fx komprimere enkeltkataloger, og linke flere disker til samme diskbokstav med softraid.

Jeg anbefaler 1 stor ntfs-partisjon på 60 gig.

mvh

Are-Harald

[ Denne Melding var redigert av: arehb på 2002-02-15 05:48 ]

Lenke til kommentar

------

spørsmålet er egentlig om der finnes lignende "lover/Regler/Rykter" for en bootende primary partition iNTFS

--------

I NT 4.0 var max størrelse for den partisjonen OS'et lå på 4GB(NTFS eller FAT, FAT32 støtte kom med w2k), men dette var installsjonsprogrammet til NT4.0 sin feil, ikke NTFS. Med w2k fikset MS dette, dvs 8GB fungerte hvertfall bra(prøvde aldri større). I XP er det likegyldig. Årsaken til at man ikke bør lage for store partisjoner under NTFS(eller FAT32) har mer med orden å gjøre, dessuten er det veldig ofte partisjoner som "fyker" dersom noe går "galt". Da er det greit å miste 20GB og ikke 160GB. Ryker HD sliter man uansett.

Noe annet å tenke på i denne sammenheng er at defrag programmer krever 10-15% ledig plass for å fungere optimalt, selv om dette ikke løses med å lage mindre partisjoner(8+8 er fremdeles 16), så "føles" det bedre om man må ha 8GB ledig enn om man må sitte med 16GB ledig. Defragmentering er viktig også med NTFS, til dette kan jeg varmt anbefale diskeeper, denne kan settes til å kjøre om natten(eller når PC'en ikke er i bruk) og er mer effektiv enn den innebygde i windows w2k/XP.

Lenke til kommentar

---------------Quote--------------------------

"Ps!FAT 32 er jo visstnok max 8,3 Gb før den begynner å rote ?)"

---------------Quote--------------------------

"Fat32 kan av ukjente praktiske grunner ikke være på partisjoner over 32 GB (selv om det teoretisk støtter atskillig større partisjoner)"

----------------------------------------------

Det er IKKE FAT32 som lager rot hverken ved 8,2GB eller 32GB. Det er IDE-kontrolleren/biosen som lager tull ved de grensene. Socket5/7-hovedkort har ofte en grense på 8,2GB og Slot1/Socket370/Socket7 har ofte en begrensning på 32GB.

Men FAT32 har en grense på 64GB partisjoner. Selv har jeg en FAT32-partisjon på 55GB og det går bra.

Du kan lese mye mer om disse grensene i Partition Magic's hjelpe-filer.

Lenke til kommentar

Mange flotte svar ute og går her :smile:

Mitt opprinnelige bspørsmål:

Quote:

Hvor store partisjoner kan jeg ha i Win Xp/NTFS?

Noen som har anbefalinger eller erfaringer å komme med?

Jeg er spesielt interessert i C:

Greit nok.

Jeg kan ha så store partisjoner jeg vil.

Da slipper jeg å ha for eksempel Mp3 liggende strødd rundt om på flere partisjone/disker og jeg slipper at barna mine installerer spill overalt fordi system er for liten.

Så var det dette med Defrag...

En ting er det faktum at de forskjellige Defragprogrammene trenger litt pusterom for å fungere, men kansje enda viktigere er det at hvis du skal kjøre defrag på 50 giga bør du ha god tid...

En annen ting blir vel også dette med Ghost-bilde (backup) som vil bli temmelig stort etterhvert.

Nå har maskinen min stått på i mange døgn uten å kresje, og backupspørmålet virker mer og mer uinteressant etterhvert som jeg stoler på windowsen(til en forandring)

Konklusjon så langt :

Viktige dokumenter, bilder og lingnede på en RW-plate, defrag om natta eller når du er på skole/jobb

og bruk hele Primary Master til C:

Takk for alle de gode svara folkens :smile:

Lenke til kommentar

Partisjoneringen tar ikke lang tid hvis du kjører det om natta og du ikke kjører andre diskintensive programmer. Anbefaler Norton Speeddisk og O&O Defrag).

Skal du ghoste xp-installasjonenen din, anbefaler jeg deg et slikt (ryddig) oppsett:

Boot-partisjon (c:) : 3-4 GB.

Programmer : x GB (vurder selv)

Dokumenter o.l. : x GB (vurder selv)

Resterende bruker du som du selv vil.

Du kan da bare ghoste bootpartisjonen og slipper at alt det andre blir med i imaget. Husk at programmer som regel ikke funger hvis du tar en ren innstallering av et MS OS.

Du får vurdere selv om du skal ha programmer innstallert på c: slik at de blir med i et eventuelt ghost-image.

Lenke til kommentar

Quote:

Boot-partisjon (c:) : 3-4 GB.

Programmer : x GB (vurder selv)

Dokumenter o.l. : x GB (vurder selv)

Resterende bruker du som du selv vil.

Ok greit nok det.

Jeg har fremdeles lyst å bruke hele Primary Master Western Digital 60 Gb til C:

Hva skjer med partisjon 2 på disk 1 (D: ) når jeg eller en av barna setter inn en gjestedisk?

Jo gjestedisken blir D: og min D: blir E: mens min E: blir F: også videre.

Hva så sjer med spill og programmer som er installert rundt om på andre disker og partisjoner fordi det ikke var plass på C: ?

En annen ting jeg lurer litt på her er dette med Pagefile i 2000/Xp og Swapfile i 9x/Me.

Denne liker jeg å flytte til annen disk slik at Windows totalt får to lesearmer å jobbe med isteden for en hvis den ligger på samme disk.

Vil det lage seg ny fil, må den flyttes manuelt når det settes i nye disker eller finner Windows ut hvor den blir av selv?

Hva med denne Hibernate-fila i Xp? Er det også en fil som leses og skrives til hele tiden slik at det kan vere kult/mulig å flytte den også?

Samme ting gjelder også mappene skrivebord og mine dokumenter som kan bli ganske store fordi at de er private og vi vil jo ikke at "kvinner og barn" :smile: skal finne alt det vi legger der når de logger inn på sine brukernavn/kontoer...

Disse mappene er jo private og hvis dem ligger for eksempel på D: og noen putter inn en annen disk slik at stasjonsbokstaven blir forandret så vil de muligens ikke være sjulte lenger?

Lenke til kommentar

60 Gb til C:

Hva er hensikten

Helst synes jeg at C: kun skal inneholde operativsytemet

På bakgrunn at hvis partisjonen krasjer så er det mye enklere å installere kun operativsystemet, enn at du må installere hele shiten på nytt

Dessuten hvis man har 60 Gb i en partisjon, så sløser man bort mye plass, fordi at kun filsystemet tar da mye

plass, men NTFS er selvsagt å anbefale så lenge du ikke

har Win98/Win ME eller andre tvilsomme OS

Kommer selvsagt ann på behovet:

Videoredigering er det nok smart, men ellers er det bare tull

Dessto mindre på C: dessto bedre

Same Shit - Different Cow

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-17 14:47, [RCG]Balthazar skrev:

(snip)

Hva skjer med partisjon 2 på disk 1 (D: ) når jeg eller en av barna setter inn en gjestedisk?

Hva så sjer med spill og programmer som er installert rundt om på andre disker og partisjoner fordi det ikke var plass på C: ?

Standard rekkefølge på automatisk tildelte diskbokstaver er at første partisjon på alle disker kommer før ytterligere partisjoner, slik at partisjon 1 på disk 2 får diskbokstav foran partisjon 2 på disk 1.

Problemet kan unngås ved å tildele diskbokstaver manuelt. En annen måte er å bruke dynamiske volumes i stedet for basic i Win2000/XP (vondt å få til med windows-install-partisjonen), disse kan mountes som mapper i et annet volum.

Quote:

En annen ting jeg lurer litt på her er dette med Pagefile i 2000/Xp og Swapfile i 9x/Me.

Denne liker jeg å flytte til annen disk slik at Windows totalt får to lesearmer å jobbe med isteden for en hvis den ligger på samme disk.

Vil det lage seg ny fil, må den flyttes manuelt når det settes i nye disker eller finner Windows ut hvor den blir av selv?

Straks du effektuerer endring/flytting av page-/swap-fil (umiddelbart i Win2000/XP, reboot i Win9x), slettes/opprettes også det som skal til i filsystemet - dette trenger du altså ikke gjøre manuelt. (Vær obs på at om pagefilen ligger på et volum som er utilgjengelig ved oppstart, kan du få trøbbel.)

Quote:

Hva med denne Hibernate-fila i Xp? Er det også en fil som leses og skrives til hele tiden slik at det kan vere kult/mulig å flytte den også?

Samme ting gjelder også mappene skrivebord og mine dokumenter som kan bli ganske store fordi at de er private og vi vil jo ikke at "kvinner og barn" :smile: skal finne alt det vi legger der når de logger inn på sine brukernavn/kontoer...

Disse mappene er jo private og hvis dem ligger for eksempel på D: og noen putter inn en annen disk slik at stasjonsbokstaven blir forandret så vil de muligens ikke være sjulte lenger?

Hibernate i Win2000/XP vet jeg for lite om, men jeg vil anta at filen dette bruker skrives kun ved hibernate og leses kun ved wake-up.

Tilgangsstyring som du også nevner er jo generelt en lek på NTFS. Standardmappene C:Documents and Settings%username%Desktop og ...My Documents vil typisk gi tilgang bare for den brukeren som eier mappene og evt. admin (eller du kan spesifisere dette som du ønsker), disse mappene kan også flyttes til et annet sted, om du vil.

Om du ikke finner sistnevnte mulighet under egenskaper på objektene og/eller policy i Active Directory (krever Server-utgave), kan dette settes i registeret, sjekk disse to nøklene:

"HKCUSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionExplorerShell Folders"

"HKCUSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionExplorerUser Shell Folders"

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-17 14:47, [RCG]Balthazar skrev:

Tatt fra Usenet (Clas Mehus):

"Du har ikke direkte kontroll med dette under Windows 98.

Første partisjon på første disk bli c:, så kommer første partisjon på

andre disk og blir d:. videre igjen kommer andre partisjon på første

disk og blir e: etc etc.."

"

>Jeg har en stor harddisk som er delt opp i 2 partisjoner slik at jeg kan

>jobbe med C: og D:

>Ved en del tilfeller har jeg behov for å sette inn en harddisk til som ikke

>er delt.

>Denne tar D: plassen og min D: blir forskjøvet til E:

>Hvordan kan jeg forhindre at dette skjer, ev. bytte om identiteten til D: og

>E: ??

Den harddisken du setter inn må ikke ha en primærpartisjon, men en

utvidet partisjon...

Bruker du WinNT eller Win2000 kan stasjonsbetegnelsen endres via

kontrollpanelet."

Lenke til kommentar

Quote:

60 Gb til C:

Hva er hensikten

To ting : Enkelhet og sparte stasjonsbokstaver.

(Husk at nettverksmapper/stasjoner, virtuelle CD-rom'er og gjestedisker også har sine stasjonsbokstaver)

Quote:

Hibernate i Win2000/XP vet jeg for lite om, men jeg vil anta at filen dette bruker skrives kun ved hibernate og leses kun ved wake-up.

Noen som kan forklare litt om Hibernate?

Hva er det egentlig og hvordan brukes denne fila?

Quote:

Den harddisken du setter inn må ikke ha en primærpartisjon, men en

utvidet partisjon...

Kansje litt vanskelig å bestemme det på gjestedisker fra andre maskiner...

Quote:

Bruker du WinNT eller Win2000 kan stasjonsbetegnelsen endres via

kontrollpanelet.

Det er snakk om Win Xp med NTFS.

Her er det snakk om å angi faste stajonsbokstaver?

Det er jo en god tanke, beregne tre primærpartisjoner på gjestedisker (jeg har en skoledisk og to barn med hver sin sin disk som bor hos meg i helger og ferier) og sette min WD 120 Gb til å alltid være G: (80 Gb musikk) og H: (40 Gb film) samt brenner I: og CD-Rom J: for å minske rot i systemet.

Backup.

Hva med backup av bare adresseregisteret?

Er det meste reddet på den måten?

Og hva med Restore-funksjonen?

Nok en gang : Takk for imponerende inlegg folkens !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...