Gå til innhold

Leser til båtførerprøven, trenger litt hjelp for å forstå noen ord.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Hva menes det med "forenfor tvers" og "aktenfor tvers"?

 

Eksempel:

 

Et fartøy skal regnes som et innhentende fartøy når det haler inn på et annet fartøy, og det kommer opp fra en retning som er mer enn 22,5º aktenfor tvers i forhold til fartøyet som blir innhentet.

 

Setter pris på svar :) .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aktenfor = bakfra

Forenfor = forfra

På litt mer moderne norsk.

 

tvers = tvers (altså noe som står vinkelrett på lengderetningen (se rød strek))

 

post-79251-0-82286800-1367421643_thumb.jpg

Ser da for meg alt i det blått skraverte området.

 

22,5 grader Aktenfor tvers blir da: "båt som kommer 22,5 grader bak tversnittet (rød strek)"

 

Edit: Vær obs på at jeg kan ta feil, da det er en stund siden jeg tok båtføreprøven. :p

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar :) .

 

Var båtførerprøven vanskelig når du tok den?

 

Har selv "eksamen" i morgen, og startet lesingen lovlig sent, det vil si i dag, men tror jeg skal komme meg gjennom alt stoffet på nettkurset jeg holder på med.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Jeg tok min prøve i sjøforsvaret, men den var jo hentet fra det sivile liv og antar sensor heller ikke hadde noe med sjøforsvaret å gjøre.

Hos oss var prøven rimelig lett, sett i forhold til førerprøven til bil.

 

Tror å huske at omtrent alle bestod. Men vi hadde da vært gjennom et fem-dagers kurs. (selv om vi nok tvilsomt fikk dyttet i oss tilsvarende 5-dager med stoff). :p

Lenke til kommentar

Dette har i utgangspunktet med lanterneføring og gjøre, aktenfor tvers er sektoren som akterlanternen er synlig i og forenfor tvers er resten av sektoren der topp/sidelanterner er synlig "hvis jeg ikke husker helt feil".

 

Grunnen for dette er at man skal kunne gjenkjenne et fartøy om natten og vite om fartøyet er innhentende eller ikke, kollisjonskurs, etc.

Lenke til kommentar

Virker ikke som om nettkurset mitt var helt oppdatert.

 

Det finnes i dag ingen formelle krav til førerbevis for å bli "skipper" på egen skute eller for å føre en båt på mindre enn 15 meters lengde. Likevel bør alle tilstrebe å oppnå nødvendig ferdighet i og kunnskaper om å føre småbåter og fritidsbåter.

 

EDIT:

 

Sto litt lengre ned.

 

Obligatorisk båtførerbevis

Fra og med 1. mai 2010 skal førere av fritidsbåt med lengde over 8 meter eller har større motor enn 25 hestekrefter/19 kilowatt ha båtførerbevis. Dette gjelder for personer som er født 1. januar 1980 eller senere.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...