TøFfElTrYnE Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Jeg skal ha framføring i morgen angående "Gjør greie for faktorer som påvirker leseforståelsen. Hva kan være spesielt utfordrende for mellomtrinnselever som skal forstå fagtekster?" Trenger sårt hjelp eller innput til dette, er veldig blank akkuratt her. Står en del om første spørsmål i boka, men spørsmål nummer 2 har jeg ikke forståelse på. Setter stor pris på hjelpende ord Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Vokabulær vil i stor grad være utfordrende for mellomtrinnselever som skal forstå fagtekster som feks. forskningsrapporter. Slike tekster er gjerne oppbygd på formuleringer og språkbruk på et akademisk nivå, noe som selvfølgelig gjør det vanskelig for mellomtrinnselever å forstå. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Oppmerksomhet og tålmodighet. Å holde fokus på teksten du leser. Å orke og gå tilbake til det du ikke forstår og forstå det før du går videre. Lenke til kommentar
TøFfElTrYnE Skrevet 1. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2013 Takk for tilbakemeldingene =) Noe mer jeg bør ta med? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 (endret) Et par triks for å bedre leseforståelsen: Ikke bruk så mye oppmerksomhet og tålmodighet. Vær heller litt utålmodig og "skumles gjennom" hele teksten. Se først spesielt på overskriftene og se om du kan forstå hva de betyr. Plukk så ut alle ubegripelige faguttrykk og oversett dem til "begripelig norsk" ved hjelp av Google eller ordbok. Ta for deg hvert enkelt lite avsnitt, og skriv enten et meget kort resyme av det som står der, eller ennå bedre, utarbeid spørsmål i forhold til det som står i teksten og formuler så dine egne svar ut i fra det står i avsnittet. Det aller beste det er hvis man kan være flere stykker som samarbeider med lesingen av den samme teksten, slik at man kan diskutere avsnitt for avsnitt hva som egentlig står der. Man kan også bytte på å være "lærer og elev" og så trene på å forklare eller "undervise" hverandre. Mitt syn på saken det er at man med fordel kan la være å lese teksten "sekvensielt" fra begynnelse til slutt, man kan godt hoppe litt fram og tilbake, til man finner tak i "helheten og budskapet". Det kan nok også være litt individuelt hva som passer for den enkelte. Endret 1. mai 2013 av arne22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå