Gå til innhold

3:2 bildeforhold?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet dette ikke hjelper, men det disse kameraene gjør er å beskjære topp og bunn av bildet, så du får 3:2 format i stedet for 4:3. Det kan jo gjøres med alle bildebehandlingsprogrammer. Du må bare passe på litt mer når du fotograferer, for å få litt mer plass over og/eller under motivet.

Lenke til kommentar

Pussig, for det står jo ikke i specsen til 4500 (på akam.no) at den har 3:2 format, men i testen så nevnes det... Betyr det at det kan være mange kameraer som har 3:2 format uten at det står i specsen til akam?

Og ang. det med bildbehandlingsprogrammer, så er hele poenget med 3:2 på kameraet at man skal slippe det. Vi (jeg og min fru) er fremdeles glade i papirbilder og album, og alle bilder som tas skal potensielt fremkalles på papir, og da er det mye jobb å redigere hvert enkelt bilde...

Lenke til kommentar

For det første ser det ut til at dette "Canon-forumet" pleier å glemme Olympus. Mitt C-750 har da vitterlig 3:2-format.

For det andre: Hvis papirbilder er eneste argument for 3:2, kan jeg røpe at f.eks. eurofoto.no, og sikkert flere, nå tilbyr 10 x 13 papirbilder fra digitalkamera, og da slipper man både redigering og hvite sørgerender.

Ærsåflottatte.....

Lenke til kommentar
For det første ser det ut til at dette "Canon-forumet" pleier å glemme Olympus. Mitt C-750 har da vitterlig 3:2-format.

For det andre: Hvis papirbilder er eneste argument for 3:2, kan jeg røpe at f.eks. eurofoto.no, og sikkert flere, nå tilbyr 10 x 13 papirbilder fra digitalkamera, og da slipper man både redigering og hvite sørgerender.

Til akam.no's forsvar skal jeg si at det ikke var lett å lese ut av spesifikasjonene til C-750 hos olympus at det hadde 3:2 format, men det hadde det, ja, og lillebroren C-4000Zoom også. Takker for tips.

For meg er papirbilder argumentet for 3:2 formatet, ja. Takk for tips om eurofoto også. Men jeg tror jeg vil foretrekke 10x15cm uansett, siden det er det album er laga for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...