Arne Hoffmann Sletten Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Hallo dere. Jeg henvender meg her av 2 årsaker. Nr 1, jeg får det ikke til. Nr 2, jeg hater å ikke finne ut av det. Til informasjon så bruker jeg excel 2007 - Norsk, og er ikke ukjent ukjent med bruk av programvaren, MEN, programmeringen av koder som hvis (if) osv er helt ukjent. Jeg holder på å lage et excel skjema, som skal hente informasjon når det blir trigget. La oss si at jeg har et støtteskjema. i kolonne A fra 1-20 står tallene 1-20. I kolonne B fra 1-20 står en linje med informasjon på hver enkelt oppføring. Jeg ønsker at i hovedskjemaet så skal jeg kunne skrive ett av tallene,også henter den informasjon fra støtteskjemaet. (hvis dere skjønner.) Eksempel: Hovedskjema:(ark1) (A1) Arne prøver ting han ikke kan, og det går.. (A2) 1 (B2) sædeles dårlig "Altså, hvis jeg i A2 skriver tallet 1, så vil jeg at den skal hente B1 i støtteskjemaet" Støtteskjema: (ark2) (A1) 1 (B1) Særdeles dårlig (A2) 2 (B2) Nokså greit (A3) 3 (B3) Strykende E regner med at dette er relativt enkelt å lage, men har INGEN anelse hvordan! Noen som er flinke nok til å hjelpe meg? på forhånd takk. Hilsen Arne Lenke til kommentar
osmoen Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Jeg velger å sitere meg selv fra en annen tråd da problemstillingen er den samme: Først bør du lage en matrise over verdiene dine. Plasser de hvor du måtte ønske, gjerne et annet ark for ryddighetens del. Navn i kolonne A og verdier i kolonne B f.eks. Gammel blå | 62,2 Ny blå | 58,7 Grå | 57,7 Marker de 6 cellene og skriv inn et navn i referansefeltet øverst til venstre. Dette feltet sier normalt hvilken celle du befinner deg i. La oss kalle matrisen verdier for enkelhets skyld. I ark1 ønsker vi nå en rullegardinliste og en kolonne som henter verdier basert på rullegardinnavnet. Sett inn rullegardinliste i A2 ved å gå til meny Data - Dataverktøy - Datavalidering (løst oversatt fra engelsk Excel). Under innstillinger velger du liste og i kildefeltet skriver du inn =verdier I nabocellen kan du ta i bruk en FINN.RAD/VLOOKUP-formel: =FINN.RAD(A2;verdier;2) Formelen vil da søke opp verdien du har valgt i rullegardinlisten i A2, i matrisen du har kalt verdier, i kolonne nummer 2. Du kan hoppe over rullegardinpunktet og bare skrive inn det ønskede tallet. 1 Lenke til kommentar
Arne Hoffmann Sletten Skrevet 2. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2013 Fantastisk! Dette fungerte som en drøm! Tusen tusen takk for hjelpen. :-) Kan jeg også spørre om hvordan jeg får kopiert både innhold og farge på en celle? Altså A1 er rød og har teksten alle, hvis jeg i A2 skriver =A1, så får jeg bare opp "alle" og ikke celle fargen. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Formler kan bare returnere innhold, ikke formatering. De eneste mulighetene du har til å endre form etter innhold ligger under "Betinget formatering". Beste hilse Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå