Gå til innhold

Programmering i Excel! HJELP


Anbefalte innlegg

Hallo dere.

Jeg henvender meg her av 2 årsaker. Nr 1, jeg får det ikke til. Nr 2, jeg hater å ikke finne ut av det.

 

Til informasjon så bruker jeg excel 2007 - Norsk, og er ikke ukjent ukjent med bruk av programvaren, MEN, programmeringen av koder som hvis (if) osv er helt ukjent.

 

Jeg holder på å lage et excel skjema, som skal hente informasjon når det blir trigget.

 

La oss si at jeg har et støtteskjema.

 

i kolonne A fra 1-20 står tallene 1-20.

I kolonne B fra 1-20 står en linje med informasjon på hver enkelt oppføring.

 

Jeg ønsker at i hovedskjemaet så skal jeg kunne skrive ett av tallene,også henter den informasjon fra støtteskjemaet. (hvis dere skjønner.)

 

Eksempel:

 

Hovedskjema:(ark1)

 

(A1) Arne prøver ting han ikke kan, og det går..

(A2) 1 (B2) sædeles dårlig

 

"Altså, hvis jeg i A2 skriver tallet 1, så vil jeg at den skal hente B1 i støtteskjemaet"

 

Støtteskjema: (ark2)

(A1) 1 (B1) Særdeles dårlig

(A2) 2 (B2) Nokså greit

(A3) 3 (B3) Strykende

 

E regner med at dette er relativt enkelt å lage, men har INGEN anelse hvordan!

 

Noen som er flinke nok til å hjelpe meg?

 

på forhånd takk.

 

Hilsen Arne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg velger å sitere meg selv fra en annen tråd da problemstillingen er den samme:

 

Først bør du lage en matrise over verdiene dine. Plasser de hvor du måtte ønske, gjerne et annet ark for ryddighetens del. Navn i kolonne A og verdier i kolonne B f.eks.

Gammel blå | 62,2

Ny blå | 58,7

Grå | 57,7

Marker de 6 cellene og skriv inn et navn i referansefeltet øverst til venstre. Dette feltet sier normalt hvilken celle du befinner deg i. La oss kalle matrisen verdier for enkelhets skyld.

I ark1 ønsker vi nå en rullegardinliste og en kolonne som henter verdier basert på rullegardinnavnet.

Sett inn rullegardinliste i A2 ved å gå til meny Data - Dataverktøy - Datavalidering (løst oversatt fra engelsk Excel).

Under innstillinger velger du liste og i kildefeltet skriver du inn =verdier

I nabocellen kan du ta i bruk en FINN.RAD/VLOOKUP-formel:

=FINN.RAD(A2;verdier;2)

Formelen vil da søke opp verdien du har valgt i rullegardinlisten i A2, i matrisen du har kalt verdier, i kolonne nummer 2.

 

Du kan hoppe over rullegardinpunktet og bare skrive inn det ønskede tallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...