Merko Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 For de som vil ha en ordentlig videoklipp av Occulus Rift (på Norsk) så kan dere sjekke ut VGTV http://www.vgtv.no/#!id=63858&index=7 Videoen i denne artikkelen var strengt tatt dårlig. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Hvor hintet han til det? Om noe har Oculus sagt at de kan klare å presse prisen ytterligere ned fra $300 dollar. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 (endret) Når man har egen skjerm til hvert øye burde det vel vært en smal sak å implementere 3D? Projeksjoner av 3D har vi hatt allerede i flere tiår. Du referer vel til stereoskopi, som ikke har likhetstegn med 3D, men som er en komponent av dybdesyn på nært hold. Stereoskopi er langt fra den viktigste delen av dybdesyn, og rundt 10% av oss er også stereoskopisk blinde. Selv med ett øye har ingen store problemer med å avgjøre avstander så lenge det er mer enn 15 cm fra øyet. Det meste av stereoskopisk utstyr i dag overdriver effekten. Det er tross alt på avstanden fra skjermen til øyet at stereoskopi er mest aktivt, så det har lite for seg for å heve realisme. Men det største tekniske problemet med TV, kino og spill i stereoskopi er måten de skaper effekten på. Hvis en skjerm skal sende et korrekt steroskopisk bilde så holder det ikke at den sender hvert sitt bilde til hver øye, vinkelen på lyset må også være korrekt. Skjermen skulle altså vært rotert et par grader til hver side for hvert øye. For å kompensere for dette så vises gjerne bildet strekt mot hver side. Men det blir ennå verre når folk innser at denne vinkelen skal variere med avstanden til objektet, så stereoskopiske skjermer vil aldri kunne fungere korrekt på avstand. (trykk for større bilde) Hvis du betrakter et nært og et fjernt objekt i virkeligheten, så vil lyset som treffer øynene dine komme vinkelrett fra objektet, derfor har jeg tegnet et plan gjennom objektene for å illustrere dette (bildet til høyre) Som du ser øker forskjellen i vinkel til nærmere et objekt er, og til mer dominerende stereoskopien blir. Problemet blir at skjermplanet der bak vil aldri klare å projisere lys i riktig vinkel for å gjenskape dette, og det er nettopp det en 3D-projeksjon er, en konvertering av et 3D-rom til et plan, det er slik all 3D-grafikk fungerer i spill og CAD. Det er basert på at når øyne er i en posisjon så vil lyset skjere slik gjennom et plan(skjermen), og hvis planet ikke er nært øynene blir stereoskopi ubetydelig. En stereoskopisk skjerm vil ikke kunne projisere noe korrekt mellom skjermen og øyet. Dette får vi ikke til før hologrammer. Edit: Illustrasjonen min viser også et annet problem med stereoskopiske skjermer, nemlig at de nære objektene vil bli avkuttet. Oculus Rift på sin side er mye nærmere øyene så den har muligheter for å gjenskape objekter nærmere. Men jeg trenger å se detaljer om hvordan linsen fungerer for å bedømme hvor korrekt det blir. Utviklerversjonen har vist 1280x800 total oppløsning. Det blir 640x800 på hvert øye. Den ferdige konsumentutgaven sies å få minst 1920x1080 (antagelig total oppløsning). Av dette så brukes vel omtrent 60% (ref. se bilde i artikkelen) til faktisk rendring, og kanskje halvparten av dette igjen blir innenfor skarpsynet? Så noen imponerende oppløsning er det ikke akkurat. Endret 1. mai 2013 av efikkan 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Hvor hintet han til det? Om noe har Oculus sagt at de kan klare å presse prisen ytterligere ned fra $300 dollar. i post nr #5 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Det vil nå tiden vise, men nesten alltid er slike estimater for positive på pris og tilgjengelighet. Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Hvordan er disse og ha på hvis man må bruke briller? Ser lovende ut. Hvor godt dette fungerer i praksis får vi vel ikke vite før den kommer på markedet. http://www.joystiq.com/2012/08/16/oculus-rift-will-cater-to-those-who-wear-glasses/ Lenke til kommentar
wotg Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Det snakkes mye om pris. For å sette ting i perspektiv så koster Trackir 5 ca 1100 kroner. Så hvis forbrukerversjonen kommer til å koste under 2000,- så er ikke dette spesielt dyrt, jeg vil tro at det er nok kjøpere til at Oculus vil tjene penger og da er snøballen allerede igang mtp. utvikling av videre modeller. Det største problemet slik jeg ser det er å få med spillutviklerene. Trackir har ikke lykkes veldig bra utenfor sim markedet, men du kan prøve Arma 2 og 3 og det er ganske kult og hjelper helt klart på innlevelsen, jeg kan bare tenke meg hva Oculus Rift vil gjøre! 1 Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Hadde ikke brukt dette om jeg fikk de gratis og en koffert med penger.... Folk ser ut som idioter, og til spill ser jeg ikke noe vits , spill er ikke så viktig og altoppslukende. Men smaken er som baken, hårete og delt. Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Jeg har prøvd dev. kit og det var ganske awesome Lenke til kommentar
MrL Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Hadde ikke brukt dette om jeg fikk de gratis og en koffert med penger.... Folk ser ut som idioter, og til spill ser jeg ikke noe vits , spill er ikke så viktig og altoppslukende. Men smaken er som baken, hårete og delt. Ser ut som idiot? Går du på offentlig gate når du spiller PC? Har du alltid folk som stirrer på deg når du spiller? Å si at dette ikke er vits eller IKKE er viktig er så idiotisk at jeg tror ikke jeg gidder å argumentere på det engang.. Lenke til kommentar
Mheetu Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 i post nr #5 Simen1 gjettet på en pris. Ifølge utviklerne av OR, vil det koste rundt 300 amerikanske dollar, eller 1750 norske kroner. Hvis du regner med mva (25%), blir det ca 2200 kroner. Lenke til kommentar
Psykonaut Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 (endret) Kunne hatt en fysisk og polstret labyrint hvor man løp rundt og slaktet monstre eller skjøt på hverandre. Så har man på seg en "rustning" med dette utstyret. Kanskje tilogmed med en slags fysisk punchingbag man kan denge løs på med skumsverdet. I spillet ser man et monster, mens i virkeligheten føler man at det er noe der. I virkeligheten slår man på en sekk med en skumgummidekket stav som en annen larp-tulling. "Poff!" Poff!". Men i spillet er det en glintende stridsøks i de muskuløse barbarnevene dine, som skjærer seg inn i monsteret så blodspruten står og lyden av metall, knuste bein og kjøtt forplanter seg rundt deg. Endret 1. mai 2013 av BlueShroom Lenke til kommentar
einarjh Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Jeg husker jeg leste at VR var rett rundt hjørnet en gang. Det var i Nintendomagasinet en gang på nittitallet. Det tok altså over 20 år før det ble alvor av det. 3 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Jeg husker jeg leste at VR var rett rundt hjørnet en gang. Det var i Nintendomagasinet en gang på nittitallet. Det tok altså over 20 år før det ble alvor av det. Det ble jo alvor av VR på 90-tallet også, spilte flere VR-spill på den tiden, men det ble ingen suksess. AtW Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Det er vel første nå at teknologien har kommet så langt at det har potensiale til å lykkes (jeg er ganske sikker på at det kommer til å gjøre det). Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 (endret) Jeg håper virkelig at produksjonsutgaven kommer med bedre skjerm.Skjermen som brukes i devkit er en skjerm fra tvilsomme Chimei og er en modell som ikke er tilgjengelig for allmennheten en gang. Jeg ser de andre modellene i samme serie har en responstid på minimum 20 ms (den verste 35 ms), og det er snakk om mobilskjermer, ikke TN av kvalitet, jeg håper virkelig at de velger noe av bedre kvalitet enn dette. Jeg har vansker med å finne aktuelle skjermer i høy oppløsning i 6-8", så de må vel basere seg på noe som kommer da. Endret 1. mai 2013 av efikkan Lenke til kommentar
jøkul ptro Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Okulus rift + http://www.hardware.no/artikler/microsoft-jobber-med-hologram-funksjon-til-skype/133061 = WIN Å bruke hologram skiten til å scanne hele kroppen din inn i VR verdenen har jeg stor tro på. Lenke til kommentar
defuzion Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Oculus Rift pluss Omni-Directional Treadmill. Se denne videoen: Gleder meg til forbrukerversjonen! Blir spennende! Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Hvordan er disse og ha på hvis man må bruke briller? kjøp linser. Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Vurderer sterkt å kjøpte dev kit versionen. Dette ser utrolig kuult ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå