Gå til innhold

Avstemning: Hvorfor skal alle foster med Downs bringes inn i verden?

Kryss av alle du er for:  

295 stemmer

1. 1. Kryss av alle du er for:

• Forbud mot abort generelt
      14
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs før uke 12
      9
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs etter uke 12
      23
    • Forbud mot tidlig diagnostisering av downs
      5
    • Selvbestemt abort før uke 12
      179
    • Forlenget selvbestemt abort til etter uke 12 ved downs-diagnose
      162
    • Tilbud om tidlig diagnose av downs
      210
    • Påbudt tidlig diagnostisering av downs
      65
    • Tilbud om abort ved påvist downs
      192
    • Påbudt abort ved påvist downs
      34
    • Fjerne statlige støtteordninger/spesialopplæring etc til barn/voksne med downs
      33
    • Økonomiske sanksjoner/straff til de som får barn med downs
      13

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal alle foster med Downs bringes inn i verden?

Jeg så nylig at mange valgte abort av de som fikk vite at barnet hadde Downs syndrom.

Men hva med fargede barn?

Jeg tenker da på norske etniske kvinner som blir gravide etter en eller flere "one night stand" med ikke etniske norske og er gravid med ett farget foster.

Kan man da velge abort?

Å få ett farget barn kan vel så gjerne være en utfordring og påkjenning som dèt å få ett med Downs syndrom, særlig hvis du allerede er samboer, eller gift med en Hvit etnisk norsk mann.

Gikk jo lenge historie om en her som var med på barnefødsel til sin kjære.

Hun fødte ett farget barn.

Samboeren var etnisk norsk og hadde ikke fargede i sin slekt fra før.

Madammen hadde med andre ord hatt seg fremmed.

Skikkelig fremmed - farget.

Mannen fikk sjokk og forlot fødestua.

Endret av V?rbris
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-292501

De med downs skal bringes inn i verden, de har like mye rett til å leve som oss, bare se på hvor bra dem i tangerudbakken har det :)

Hvorfor er det så sykt mange alternativer i stemme pollen? Hadde vært bedre med en ja eller nei alternativ :)

Endret av Bruker-292501
Lenke til kommentar

Vårbris: Vi har allerede selvbestemt abort inntil uke 12 der man ikke trenger noen grunn over hodet for å kunne ta abort. Jeg vil påstå at å ha en grunn for aborten er bedre enn å ikke ha noen grunn. Så kan man diskutere hvor mye info foreldre skal få lov til å få om embryoet/fosteret før disse 12 ukene er gått. Diskriminering på bakgrunn av hudfarge eller kjønn er jo uønsket så det er jo også uønsket at folk tar abort på det grunnlaget, men når alternativet er å ta abort på absolutt null grunnlag synes jeg ikke det høres så galt ut at de kan få gjøre seg opp en mening basert på best mulig informasjon.

Medisinske problemer som diverse trisomier og arvelige sykdommer synes jeg helt klart det offentlige bør tilby å teste gravide for gratis, men jeg ønsker ikke at det offentlige skal bidra med gratis testing for hudfarge eller kjønn før abortfristen. Jeg synes likevel det blir for påtvingende å forby gravide å utføre den type testing for egen regning i privat regi. Testing uten mistanke om medisinske problemer bør utelukkende skje med den sikre blodprøvemetoden, ikke med fostervannsdiagnostikk.

En sidedebatt er også hvor likestilt man skal involvere mor og far. Personlig synes jeg begge bør informeres likt både om offentlig tilbud til testing og om testresultatene, sånn at begge får lagt frem sine innspill til kvinnens avgjørelse om abort vs frembæring. Jepp, jeg mener kvinnen bør ha siste ord i avgjørelsen, altså ikke likestilt.

Winza: Det er mange alternativer fordi det er mange spørsmål. Det er ikke bare ett spørsmål. Ja/nei er ikke tilstrekkelig valgmuligheter på flere av spørsmålene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Diskriminering på bakgrunn av hudfarge eller kjønn er jo uønsket så det er jo også uønsket at folk tar abort på det grunnlaget, men når alternativet er å ta abort på absolutt null grunnlag synes jeg ikke det høres så galt ut at de kan få gjøre seg opp en mening basert på best mulig informasjon.

Om det er uønsket av mor vil ingen abort skje, om det derimot er uønsket av kvinnegruppa Ottar eller SOS Rasisme men ønsket av mor, vel da trenger man en lov som tvinger mor til å adlyde Ottar eller SOS Rasismes ønsker. ;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...