Gå til innhold

Avstemning: Hvorfor skal alle foster med Downs bringes inn i verden?

Kryss av alle du er for:  

295 stemmer

1. 1. Kryss av alle du er for:

• Forbud mot abort generelt
      14
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs før uke 12
      9
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs etter uke 12
      23
    • Forbud mot tidlig diagnostisering av downs
      5
    • Selvbestemt abort før uke 12
      179
    • Forlenget selvbestemt abort til etter uke 12 ved downs-diagnose
      162
    • Tilbud om tidlig diagnose av downs
      210
    • Påbudt tidlig diagnostisering av downs
      65
    • Tilbud om abort ved påvist downs
      192
    • Påbudt abort ved påvist downs
      34
    • Fjerne statlige støtteordninger/spesialopplæring etc til barn/voksne med downs
      33
    • Økonomiske sanksjoner/straff til de som får barn med downs
      13

Anbefalte innlegg

Fostre kan ikke bestemme sitt eget beste da det ikke har noen tankevirksomhet eller formening om livet.

Men foreldrene kan, og det er dem du vil bestemme for.

Det kan heller ikke en person med Downs syndrom da vedkommende ikke kjenner til noe annet liv.

Den har vi vært gjennom før. Det gir deg uansett ikke den moralske retten til å bestemme om livet deres er verd å leve.

Så det hele koker ned til det som Dawkins (og jeg for øvrig) har sagt hele tiden: Det er ikke humant å la folk bli født med Downs syndrom!

Og det må dere gjerne synes. Men her skiller du og Dawkins lag. Han sier nemlig at han ikke kan bestemme over andre:

"Having said that, the choice would be entirely yours and I would never dream of trying to impose my views on you or anyone else."

Geir :)

Men som påpekt tidligere er det ikke foreldrene som skal leve med Downs syndrom, det er barnet. Dersom foreldrene selv hadde valgt å få en funksjonshemning og leve videre med den hadde det ikke brydd meg. Men det de gjør er å bestemmer at et annet menneske, et uskyldig barn, skal bli født med funksjonshemning. Da er saken en annen. Og legg forresten til at disse idiotene da krever økonomisk støtte fordi de selv valgte å la et barn bli født med Downs syndrom...

Livene deres er ikke verdt å leve! De kan ikke, i alle fall ikke i dagens samfunn, kureres. Hvilket gjør at de gjennom hele livet må leve med en psykisk funksjonshemning. Det i seg selv er grunnen til at de ikke bør bli født.

En liten tanke: I sommer så jeg på åpen gate en far og sønn som begge var blinde. De var så like hverandre at det må ha vært far og sønn. Gutten var vel rundt 8 år skal jeg tippe. Var det riktig av denne faren (og moren for den saks skyld) å få et barn når blindheten kan være arvelig og de risikerte å føde en sønn eller datter som var blind, hvilket de gjorde?

For å svare på det siste spørsmålet ditt så var det ikke det som var poenget. Poenget er at han også mener det er umoralsk og forkastelig å føde barn med Downs syndrom, noe nettopp jeg gjør også. Men jeg vet jo ikke hva som ligger til grunn for hans synspunkt der. Kanskje han ikke har den samme visjonen om et samfunn fullstendig fritt for funksjonshemninger. Det må bare spekuleres i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Uavhengig om det kalles foster eller maur, eller noe annet "laverestående", så har alt livets rett, eller livsrett

en maur er neppe selvbevisste, men er det dermed ok å tråkke på den med den hensikt å fjerne den, fordi den står i veien for en selv?

Spørsmålet er bare om denne livsretten er til det beste for dem. Da må du ikke bare tenke på livets rett, men også at de vil bli født med funksjonshemninger.

Hva maur gjør i livet bortsett fra å bygge maurtuer aner jeg ikke så det er helt uvesentlig. Uansett kan du ikke sammenligne mennesker og maur.

Jeg henviser til den naturlige orden i ting, hvor hver og en ting ikke er noe i seg selv, men er noe i forhold til noe annet. Dette er rene fakta om naturen, som vi mennesker bare er en enkelt ting av. Så når noen påstår at noe skal bort fra den naturlige helheten, fordi da blir helheten perfekt - ja, da må jo det være Gud som sier det. Og da betyr det at du tror du er Gud

Vitenskapen sier at de vet ca 5% av denne "helheten", også kalt "univers", så du ligger langt foran alle andre, siden du kjenner de 95% som for oss andre er uoppdaget

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Hva er ekstremt med å ønske folk det beste?

Med å ønske folk døde?

Vi snakker om å abortere fostre med Downs syndrom. Er det drap å fjerne noen før de faktisk har blitt født? Husk nå at dette er et humanitært spørsmål. Det koker ned til helt enkelt om folk bør bli født med Downs syndrom eller ikke. Og hvorfor skal de? Hvorfor skal folk bli født inn i et liv med funksjonshemning?

Når det gjelder Downs syndrom så finnes det fostervannsprøve som kan bevise dette mens det fortsatt bare er fostre vi snakker om. Altså ikke babyer eller barn som i det hele tatt har begynt på livet enda. Jeg mener at det eneste humane er å spare dem for hele livet med funksjonshemninger. I alle fall til den dag Downs syndrom forhåpentligvis kan kureres.

Du snakker om å ønske folk døde. Men si meg, hvor klarer du å finne den definisjonen? Er det å ønske å spare folk for et liv med funksjonshemninger å ønske noen døde? Du får heller kalle det å ønske dem ufødte og det pga. et humant syn.

Definisjoner rundt drap, folk og humanitet får filosofene ta. Poenget er at du ønsker å "spare" folk for ett liv som de antagelig selv vil ønske å leve, gitt muligheten. Det blir i beste fall en falsk barmhjertighet som du selv som nevnt fort kan rammes av.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Uavhengig om det kalles foster eller maur, eller noe annet "laverestående", så har alt livets rett, eller livsrett

en maur er neppe selvbevisste, men er det dermed ok å tråkke på den med den hensikt å fjerne den, fordi den står i veien for en selv?

Spørsmålet er bare om denne livsretten er til det beste for dem. Da må du ikke bare tenke på livets rett, men også at de vil bli født med funksjonshemninger.

Hva maur gjør i livet bortsett fra å bygge maurtuer aner jeg ikke så det er helt uvesentlig. Uansett kan du ikke sammenligne mennesker og maur.

Jeg henviser til den naturlige orden i ting, hvor hver og en ting ikke er noe i seg selv, men er noe i forhold til noe annet. Dette er rene fakta om naturen, som vi mennesker bare er en enkelt ting av. Så når noen påstår at noe skal bort fra den naturlige helheten, fordi da blir helheten perfekt - ja, da må jo det være Gud som sier det. Og da betyr det at du tror du er Gud

Vitenskapen sier at de vet ca 5% av denne "helheten", også kalt "univers", så du ligger langt foran alle andre, siden du kjenner de 95% som for oss andre er uoppdaget

Jeg tror ikke på gud! Du prøver bare å vri på det jeg sier. Du snakker om å fjerne noe fra den naturlige helheten mens jeg snakker om å spare folk fra å bli født med funksjonshemninger. Forresten er ikke funksjonshemninger naturlig uansett om du snakker om Downs syndrom eller noen annen funksjonshemning. Når det gjelder Downs syndrom så er det en psykisk funksjonshemning som ikke skal være der. Tvert imot er det meningen at folk skal fødes 100% friske både fysisk og psykisk. Nå er det ikke alltid at dette skjer og da er det faktisk ikke noe naturlig i det hele tatt. Så hvis det er "det naturlige" du vil argumentere med må du heller si at jeg ikke vil tilføre det unaturlige til det naturlige samfunnet.

Lenke til kommentar

Med å ønske folk døde?

Vi snakker om å abortere fostre med Downs syndrom. Er det drap å fjerne noen før de faktisk har blitt født? Husk nå at dette er et humanitært spørsmål. Det koker ned til helt enkelt om folk bør bli født med Downs syndrom eller ikke. Og hvorfor skal de? Hvorfor skal folk bli født inn i et liv med funksjonshemning?

Når det gjelder Downs syndrom så finnes det fostervannsprøve som kan bevise dette mens det fortsatt bare er fostre vi snakker om. Altså ikke babyer eller barn som i det hele tatt har begynt på livet enda. Jeg mener at det eneste humane er å spare dem for hele livet med funksjonshemninger. I alle fall til den dag Downs syndrom forhåpentligvis kan kureres.

Du snakker om å ønske folk døde. Men si meg, hvor klarer du å finne den definisjonen? Er det å ønske å spare folk for et liv med funksjonshemninger å ønske noen døde? Du får heller kalle det å ønske dem ufødte og det pga. et humant syn.

Definisjoner rundt drap, folk og humanitet får filosofene ta. Poenget er at du ønsker å "spare" folk for ett liv som de antagelig selv vil ønske å leve, gitt muligheten. Det blir i beste fall en falsk barmhjertighet som du selv som nevnt fort kan rammes av.

Hvordan kan du være så sikker på at folk ønsker å leve et liv med funksjonshemninger? Alle jeg har snakket med både av dem jeg har jobbet sammen med og andre jeg har møtt med funksjonshemninger har sagt at de skulle ønske de var friske. Av de som kan sette seg inn i sin egen situasjon selvsagt.

Lenke til kommentar

Hva med å heller svare på det forrige innlegget jeg skrev til deg...

Sorry, vi har sikkert vært gjennom det nok ganger på de forrige 96 sidene.

Det har jeg ingen kommentar til uten å vite hva du evnt. lider av.

Du behøver strengt tatt ikke kommentere det selv om du vet hva han lider av. Det er da hans liv og ikke ditt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg tror ikke på gud! Du prøver bare å vri på det jeg sier. Du snakker om å fjerne noe fra den naturlige helheten mens jeg snakker om å spare folk fra å bli født med funksjonshemninger. Forresten er ikke funksjonshemninger naturlig uansett om du snakker om Downs syndrom eller noen annen funksjonshemning. Når det gjelder Downs syndrom så er det en psykisk funksjonshemning som ikke skal være der. Tvert imot er det meningen at folk skal fødes 100% friske både fysisk og psykisk. Nå er det ikke alltid at dette skjer og da er det faktisk ikke noe naturlig i det hele tatt. Så hvis det er "det naturlige" du vil argumentere med må du heller si at jeg ikke vil tilføre det unaturlige til det naturlige samfunnet.

Jeg vet ikke helt om du kødder, eller bare er vanskelig - så jeg forsøker en gang til. Vi vet kun 5%, og du må derfor vite langt mer, siden du faktisk sier at du bare skal fjerne det unaturlige fra naturen .. skjønner du ikke at det du sier faktisk, er at å hjerneoperere med bind for øynene, er langt bedre enn å se hva man kutter i ..

dominoeffekt osv, noe av det samme som det snakkes om angående klimautviklingen - der mange mener at vi kan nå en kritisk grense for, og så begynner snøballen å rulle.

Men jeg vet vel sånn passe sikkert at det er ingen vits å snakke fornuftig med deg, du bare fortsetter som en automat i samme sporet

https://www.youtube.com/watch?v=_1x99bOX7Yo

Lenke til kommentar

Med å ønske folk døde?

Hvordan kan du være så sikker på at folk ønsker å leve et liv med funksjonshemninger? Alle jeg har snakket med både av dem jeg har jobbet sammen med og andre jeg har møtt med funksjonshemninger har sagt at de skulle ønske de var friske. Av de som kan sette seg inn i sin egen situasjon selvsagt.

De aller fleste ønsker å leve. Selvfølgelig skulle de fleste som er funksjonshemmede ønske de var friske, men de færreste skulle ønske de var døde. Hadde de ønsket å dø ville vi sett voldsomt mange flere selvmord osv.

Lenke til kommentar

Det er noe som senker livskvaliteten kraftig, uten at jeg gidder å gå inn på det. Poenget er at selvsagt ønsker man at man er frisk. Spør dem heller om de skulle ønske at foreldrene aborterte dem, så de aldri ble født.

Det er et spørsmål som er umulig å stille en person med Downs syndrom da vedkommende lider av en psykisk funksjonshemning og ikke kan sette seg inn i sin egen tilstand fra motsetning til en som er fysisk funksjonshemmet og kan sette seg inn i sin egen tilstand.

Men hadde det vært mulig å holde en slik undersøkelse hadde det vært forferdelig interessangt å se resultatet. Ingen tvil om det!

Lenke til kommentar

Hva med å heller svare på det forrige innlegget jeg skrev til deg...

Sorry, vi har sikkert vært gjennom det nok ganger på de forrige 96 sidene.

Det har jeg ingen kommentar til uten å vite hva du evnt. lider av.

Du behøver strengt tatt ikke kommentere det selv om du vet hva han lider av. Det er da hans liv og ikke ditt.

Vi har vært igjennom ganske mye ja, men ikke spørsmålet om det er riktig å få barn når man selv lider av en arvelig funksjonshemning. Nå er det riktig nok ikke så relevant her da folk med Downs syndrom ikke er i den kategorien som får barn og overfører funksjonshemningen. Jeg tenkte på det jeg tidligere har sagt om at foreldre lar ønske om å bli foreldre veie tyngre enn barnets beste.

Jeg kommenterte da han selv skrev at han skulle ønske han var frisk. Det er da helt naturlig.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt om du kødder, eller bare er vanskelig - så jeg forsøker en gang til. Vi vet kun 5%, og du må derfor vite langt mer, siden du faktisk sier at du bare skal fjerne det unaturlige fra naturen .. skjønner du ikke at det du sier faktisk, er at å hjerneoperere med bind for øynene, er langt bedre enn å se hva man kutter i ..

dominoeffekt osv, noe av det samme som det snakkes om angående klimautviklingen - der mange mener at vi kan nå en kritisk grense for, og så begynner snøballen å rulle.

Men jeg vet vel sånn passe sikkert at det er ingen vits å snakke fornuftig med deg, du bare fortsetter som en automat i samme sporet

https://www.youtube.com/watch?v=_1x99bOX7Yo

Nå er det du som er vanskelig. Jeg skal forklare meg langt enklere så kanskje du forstår: Jeg er for et samfunn uten funksjonshemninger! Derfor mener jeg at folk bør bli spart for å bli født med funksjonshemninger i det hele tatt. Først og fremst for deres egen del og ellers for samfunnet generelt.

Og når det gjelder Downs syndrom som vi snakker om her så har vi heldigvis den muligheten at en fostervannsprøve kan avsløre funksjonshemningen. Det går dessverre ikke ann med hver eneste funksjonshemning nå i dag, men forhåpentligvis vil det være mulig innen kort tid/få år.

Hvorfor unne noen å bli født med en funksjonshemning som bla. Downs syndrom?

Lenke til kommentar

Med å ønske folk døde?

De aller fleste ønsker å leve. Selvfølgelig skulle de fleste som er funksjonshemmede ønske de var friske, men de færreste skulle ønske de var døde. Hadde de ønsket å dø ville vi sett voldsomt mange flere selvmord osv.

Hvordan kan du si at de fleste ønsker de levde? Jeg vet ikke med deg, men jeg har kjent til flere som har begått selvmord. Enkelte av de kjente jeg svært godt. Folk som har hengt seg, kjørt seg i hjel med vilje ol. Jeg har også støtt på funksjonshemmede som har det så elendig med seg selv at det eneste de kan gjøre er å hele tiden ta sinne og fustrasjonen sin over på andre og dermed bli stemplet som kverulanter. Høres det ut som om disse folkene lever et veldig spennende liv? Et liv det er verdt å leve?

Nå vet jeg ikke hvor tett innpå funksjonshemmede du har vært, men jeg har gjennom jobb vært svært tett innpå flere ulike funksjonshemninger og det er langt ifra alle med funksjonshemninger som klarer å avfinne seg med situasjonen og gjøre det beste utav det. Selv ikke i voksen alder.

Det er viktig å sette seg inn i andres situasjon så godt man kan før man prøver å trekke den konklusjonen om de er fornøyde med sitt eget liv eller ikke. Dette er selvsagt bare mulig når folk lider av funksjonshemninger som de kan sette seg inn i, dvs. fysiske funksjonshemninger. Folk som lider av psykiske funksjonshemninger (feks. Downs syndrom) kan ikke sette seg inn i sin egen situasjon og kan dermed ikke avgjøre hvordan de mener livet deres er. Da må man observere dem på en helt annen måte.

Nå jobber ikke jeg lenger med funksjonshemmede, verken barn, unge eller voksne og årsaken var at jeg ikke orket å fortsette å være vitne til alle disse funksjonshemningene og lidelsene da jeg ikke unner andre slike liv. Men jeg fikk vesentlig nok utav de årene jeg gjorde det til å ha tatt et standpunkt i denne saken.

Lenke til kommentar

Med å ønske folk døde?

Hvordan kan du si at de fleste ønsker de levde? Jeg vet ikke med deg, men jeg har kjent til flere som har begått selvmord. Enkelte av de kjente jeg svært godt. Folk som har hengt seg, kjørt seg i hjel med vilje ol.

Jeg skriver at de fleste funksjonshemmede ikke ønsker de var døde fordi om motsatt var tilfelle hadde mange flere tatt selvmord. At du kjenner noen som har tatt selvmord er irrelevant all den tid de utgjør en liten andel av totalen.

Jeg har også støtt på funksjonshemmede som har det så elendig med seg selv at det eneste de kan gjøre er å hele tiden ta sinne og fustrasjonen sin over på andre og dermed bli stemplet som kverulanter. Høres det ut som om disse folkene lever et veldig spennende liv? Et liv det er verdt å leve?

Og her er vi inne på ett skummelt område. Dette er inntrykket jeg tror mange av oss har av deg, men det er likevel ikke vår oppgave å vurdere om du skal få leve eller ikke.

Nå vet jeg ikke hvor tett innpå funksjonshemmede du har vært, men jeg har gjennom jobb vært svært tett innpå flere ulike funksjonshemninger og det er langt ifra alle med funksjonshemninger som klarer å avfinne seg med situasjonen og gjøre det beste utav det. Selv ikke i voksen alder.

Tom Waits For Allice oppsummerte vel erfaringene dine ganske bra.

Lenke til kommentar

Du skriver som om alle funksjonshemmede kan sette seg inn i sin egen situasjon, hvilket er feil. De fysisk funksjonshemmede kan, men ikke de psykisk funksjonshemmede. Og Downs syndrom som vi diskuterer her er en psykisk funksjonshemning.

Hva er skummelt med å observere at funksjonshemmede ikke er fornøyd med sin egen situasjon?

Han har ikke oppsummert noe som helst. Og jeg har fortalt om erfaringene mine så mange ganger at jeg ikke gidder en gang til. Bla bakover i tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...