Gå til innhold

Avstemning: Hvorfor skal alle foster med Downs bringes inn i verden?

Kryss av alle du er for:  

295 stemmer

1. 1. Kryss av alle du er for:

• Forbud mot abort generelt
      14
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs før uke 12
      9
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs etter uke 12
      23
    • Forbud mot tidlig diagnostisering av downs
      5
    • Selvbestemt abort før uke 12
      179
    • Forlenget selvbestemt abort til etter uke 12 ved downs-diagnose
      162
    • Tilbud om tidlig diagnose av downs
      210
    • Påbudt tidlig diagnostisering av downs
      65
    • Tilbud om abort ved påvist downs
      192
    • Påbudt abort ved påvist downs
      34
    • Fjerne statlige støtteordninger/spesialopplæring etc til barn/voksne med downs
      33
    • Økonomiske sanksjoner/straff til de som får barn med downs
      13

Anbefalte innlegg

Kanskje han ønsker at dine meninger skal fremstå som tullete. Han antyder at han ikke kan se for seg at noen kan mene det du gjør på alvor...

Geir :)

Altså bare useriøst... Hvis man ikke forstår at andre har andre meninger enn ens egne, hvorfor diskuterer man da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har noe imot meninger, hvorfor spør du da i hvert eneste innlegg om jeg tuller? Forstår du ikke at jeg har andre meninger enn deg!?

Det er vanskelig å ta deg på alvor når du tuller, det er ikke bare de siste innleggene dine i dag men på de siste sidene så har du visst umoden og teit oppførsel mot dette emnet. Virker som du ikke skjønner hva du snakker om. Takk og gud det ikke er du som bestemmer hva som er lov og ikke lov i norge...

Kanskje han ønsker at dine meninger skal fremstå som tullete. Han antyder at han ikke kan se for seg at noen kan mene det du gjør på alvor...

Det klarer han fint selv...

Den eneste som latterliggjør seg selv her er deg! Jeg har flere ganger både i denne tråden og tidligere tråder om emnet skrevet mine meninger, men alt du klarer å gjøre er å skrive at jeg tuller. Jeg har også fortalt om erfaringene mine og du har ikke svart noe som helst på om du selv har erfaring med Downs syndrom eller ikke. Har du snart tenkt å svare?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Hvis du ikke har noe imot meninger, hvorfor spør du da i hvert eneste innlegg om jeg tuller? Forstår du ikke at jeg har andre meninger enn deg!?

Det er vanskelig å ta deg på alvor når du tuller, det er ikke bare de siste innleggene dine i dag men på de siste sidene så har du visst umoden og teit oppførsel mot dette emnet. Virker som du ikke skjønner hva du snakker om. Takk og gud det ikke er du som bestemmer hva som er lov og ikke lov i norge...

Det klarer han fint selv...

Den eneste som latterliggjør seg selv her er deg! Jeg har flere ganger både i denne tråden og tidligere tråder om emnet skrevet mine meninger, men alt du klarer å gjøre er å skrive at jeg tuller. Jeg har også fortalt om erfaringene mine og du har ikke svart noe som helst på om du selv har erfaring med Downs syndrom eller ikke. Har du snart tenkt å svare?

Haha nei jeg latterligjør ikke meg selv, jeg har flere ganger prøvd å være seriøs mot deg men du bare kommer med det samme bastante påstanden om at dem ikke burde leve hver gang, er som å snakke med en vegg...

Lenke til kommentar

For å være ærlig har jeg diskutert dette med så mange i det siste at jeg går litt surr i hvem som har sagt hva.

Du er nå ærlig i det minste på at det meste som de andre skriver her preller av på deg når det gjelder Downs , regner med at han referer til innlegget som du quotet tidligere , dvs 14 Jun 2014 - 15:34 .

Regner med at begge to husker å oppføre seg pent selv om dere har forskjellige meninger ( Harvy Ryan & Mathias ).

Siden du nå er ærlig så antar jeg at du ikke vil nekte på at du ikke har jobbet direkte med Downs (altså du har ikke hatt ansvar for noen av dem med Downs eller jobbet direkte sammen med dem over lengre tid ) , det er i alle fall tydelig at det er noe du ikke ønsker å gjøre som du har skrevet flere ganger.

Lenke til kommentar

Jo, jeg har jobbet med dem med Downs syndrom. Med lignende diagnoser også. Hvor mange ganger er jeg nødt til å gjenta det?

Fint om du definerer "jobber".

Mitt inntrykk er at du ikke har jobbet med en eneste Downs person direkte , du har trolig jobbet i samme bedrift / miljø , men det er utenkelig for meg at du har hatt med dem direkte å gjøre. Kan det være så vanskelig for deg å definere nøyaktig hva dine arbeidsoppgaver var?

Jeg har selv kurset barn med Downs ( det er ikke snakk om mange per år som jeg har påpekt tidligere, men i alle tilfellene har vi vært tett innpå i løpet av 10 uker som kursene mine varer ) og jeg har et helt annet perspektiv enn det du har , jeg har også via jobb vært i kontakt med andre personer som driver innenfor omsorgsyrker og jeg kan ikke huske en eneste person som har et lignende menneskesyn på Downs og funksjonshemmede som du har.

Er det rart at jeg ber deg spesifisere litt mer?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Jo, jeg har jobbet med dem med Downs syndrom. Med lignende diagnoser også. Hvor mange ganger er jeg nødt til å gjenta det?

Mitt inntrykk er at du ikke har jobbet med en eneste Downs person direkte , du har trolig jobbet i samme bedrift / miljø , men det er utenkelig for meg at du har hatt med dem direkte å gjøre. Kan det være så vanskelig for deg å definere nøyaktig hva dine arbeidsoppgaver var?

Jeg har selv kurset barn med Downs ( det er ikke snakk om mange per år som jeg har påpekt tidligere, men i alle tilfellene har vi vært tett innpå i løpet av 10 uker som kursene mine varer ) og jeg har et helt annet perspektiv enn det du har , jeg har også via jobb vært i kontakt med andre personer som driver innenfor omsorgsyrker og jeg kan ikke huske en eneste person som har et lignende menneskesyn på Downs og funksjonshemmede som du har.

Jobber du som pleier på slik plass hvor man pleier folk som ikke klarer seg selv?

Lenke til kommentar

Det har jeg gjort for lengst. Kantine på videregående, lagerhall i skjermet bedrift og på en rekke sommerleirer. Den ene med Downs på kantinen var jeg svært tett innpå også. Har støtt på ham flere ganger igjen siden. Har for øvrig også hatt kontakt med barn og unge med lignende syndrom i gaten jeg bodde før. Jobbet ikke noe med dem, men hadde kontakt. (Mest med foreldrene).

Lenke til kommentar

Korte og unødvendige innlegg som ikke hører hjemme i tråden er flyttet inn i det sorte hullet til forumet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne retningslinjene §1..

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på https://www.diskusjon.no/index.php?s=b5770b344f75925a57cf672f34bd93db&&app=members&module=messaging&section=send&do=form&preview=1&_from=quickPM&fromMemberID=1713”'>Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Vi vet ganske nøyaktig hvor mye - eller lite - erfaring Mathias har med dette. Hans erfaring er sporadisk og anekdotisk, ikke faglig.

Kunne du prøvd å oppsummere da Mathias selv hevder å ha såpass tung erfaring at den burde veie tungt, samtidig som han virker så uvillig til å forklare nøyaktig hva han har gjort at jeg sliter med å få tak på det. Er det kun snakk om å ha jobbet på samme arbeidsplass?

Lenke til kommentar

Det sier han i et innlegg i november i fjor.

Han hadde arbeidsuke i kantinen på videregående, og der jobbet også en med Downs. Det vil si, han gikk vel mest og puslet, og gjorde ikke så mye nyttig, skal vi tro Mathias.

Så jobbet han i sin tid på et lager i en tiltaksbedrift sammen med en som var blind.

Han møtte en gang en døvstum i syden som ble ertet bak sin rygg.

Han har gått i klasse med folk med ADHD.

Og han har vært på sommerleir på Frambu noen år (syv ganger i følge en annen post), med barn og unge med ulike sjeldne diagnoser. (Ikke Downs, det behandler de ikke på Frambu.) Jeg vet fortsatt ikke nøyaktig hvilken arbeidsoppgave han hadde der, men det kan han kanskje fortelle oss.

Jeg forstår det som det var etter leirene på Frambu han kom til at det ikke var "håp" for mange av dem, og at han derfor sluttet å jobbe der og istedet begynte å propagandere for å ta "ondet ved roten". Stemmer det, Mathias?

Så: Arbeidsuke, tiltaksjobb, sydentur og sommerleire. Hvorav bare den første har noe med downs å gjøre.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det sier han i et innlegg i november i fjor.

Han hadde arbeidsuke i kantinen på videregående, og der jobbet også en med Downs. Det vil si, han gikk vel mest og puslet, og gjorde ikke så mye nyttig, skal vi tro Mathias.

Så jobbet han i sin tid på et lager i en tiltaksbedrift sammen med en som var blind.

Han møtte en gang en døvstum i syden som ble ertet bak sin rygg.

Han har gått i klasse med folk med ADHD.

Og han har vært på sommerleir på Frambu noen år (syv ganger i følge en annen post), med barn og unge med ulike sjeldne diagnoser. (Ikke Downs, det behandler de ikke på Frambu.) Jeg vet fortsatt ikke nøyaktig hvilken arbeidsoppgave han hadde der, men det kan han kanskje fortelle oss.

Jeg forstår det som det var etter leirene på Frambu han kom til at det ikke var "håp" for mange av dem, og at han derfor sluttet å jobbe der og istedet begynte å propagandere for å ta "ondet ved roten". Stemmer det, Mathias?

Så: Arbeidsuke, tiltaksjobb, sydentur og sommerleire. Hvorav bare den første har noe med downs å gjøre.

Takk for oppklaringen. Det hørtes unektelig temmelig tynt ut sammenlignet med hva man kunne få inntrykk av noen innlegg lenger oppe.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 5 uker senere...

Australsk par forlot surrogatbarn med Downs syndrom

Det australske paret ventet tvillinger fra en thailandsk surrogatmor. Da den ene babyen viste seg å ha Downs, reiste paret hjem - og tok bare den friske babyen med seg.

Kilde: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/australsk-par-forlot-surrogatbarn-med-downs-syndrom/a/23265887/

Kan absolutt forstå dette og hadde gjort det samme...

Litt kjip situasjon uansett og burde blitt forhindret ved å fjerne det syke fosteret tidlig i svangerskapet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...