Gå til innhold

Avstemning: Hvorfor skal alle foster med Downs bringes inn i verden?

Kryss av alle du er for:  

295 stemmer

1. 1. Kryss av alle du er for:

• Forbud mot abort generelt
      14
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs før uke 12
      9
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs etter uke 12
      23
    • Forbud mot tidlig diagnostisering av downs
      5
    • Selvbestemt abort før uke 12
      179
    • Forlenget selvbestemt abort til etter uke 12 ved downs-diagnose
      162
    • Tilbud om tidlig diagnose av downs
      210
    • Påbudt tidlig diagnostisering av downs
      65
    • Tilbud om abort ved påvist downs
      192
    • Påbudt abort ved påvist downs
      34
    • Fjerne statlige støtteordninger/spesialopplæring etc til barn/voksne med downs
      33
    • Økonomiske sanksjoner/straff til de som får barn med downs
      13

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-292501

Jada... :roll: Jeg har jobbet med folk med Downs syndrom og lignende diagnoser gjennom kantine, lagerhall i skjermet virksomhet og sommerleir over flere år. Grunnen til at jeg ikke gjør det lenger er at jeg etter en god del år med dette innså at funksjonshemmede ikke var noe jeg orket eller ønsket å fortsette å jobbe med. Det er så langt mer du kan gi et friskt barn eller en frisk tenåring.

Men jo, gjennom jobb vet jeg svært godt hva både Downs syndrom og lignende diagnoser er. Og gjennom disse årene har konklusjonen min blitt at jeg ikke unner noen et slikt liv.

Jeg snakket for øvrig ikke om retten til å leve. Jeg snakket om hva som er mest humant å gjøre.

Jeg ser du sier at dødsstraff og livstid i fengsel bør innføres, virker mer som du bare tuller her...

Hvilken erfaring har du med funksjonshemninger?

Hvilke erfaring? Jeg vet folk med funksjonshemninger kan ha et godt liv, alle med litt vett i hodet sitt vet det...

Endret av Bruker-292501
Pyramide-sitat fjernet.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Men de kan ikke ha et like godt liv, og siden vi vet at barnet har downs før det er født, og vi vet at barnet ikke har skapt noen relasjoner utover morens fysisk/kjemiske forbindelse. Derfor bør det i det minste være lov hvis mor eller far ønsker å lage ett nytt barn.

Fosteret med downs vil ikke føle noe urettferdighet fordi det blir abortert, da det ikke vet hva urettferdig er.

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Men de kan ikke ha et like godt liv, og siden vi vet at barnet har downs før det er født, og vi vet at barnet ikke har skapt noen relasjoner utover morens fysisk/kjemiske forbindelse. Derfor bør det i det minste være lov hvis mor eller far ønsker å lage ett nytt barn.

Fosteret med downs vil ikke føle noe urettferdighet fordi det blir abortert, da det ikke vet hva urettferdig er.

Man kan føde det og adoptere det til noen som bryr seg

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Men det er jo ikke mangel på adoptivbarn. Jeg kunne dessuten aldri tenke meg at et barn ville foretrukket å være et adoptivbarn, spesielt kombinert med downs Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar

Men det er jo ikke mangel på adoptivbarn. Jeg kunne dessuten aldri tenke meg at et barn ville foretrukket å være et adoptivbarn, spesielt kombinert med downs
Vel, faktum at individer med Downs ikke alle avlsutter sitt liv tyder vel på at de foretrekker å leve i sin tilstand fremfor å avslutte samme tilstand?

I så hendseende ser de ikke ut til å være forskjellige fra resten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

selvfølgelig vil ikke individer med en mening i livet, les relasjoner, ta sitt eget liv. men objektivt sett vil nok de fleste fostre med downs ville valgt å være født på ny uten downs, dersom de kunne tenke da, noe de i liten grad kan.

Lenke til kommentar

Men de kan ikke ha et like godt liv, ...

Det er uinteressant om livet lover å bli "like godt". Like godt som hva? Hvor setter du grensen? Og hvorfor er det funksjonsdyktighet som skal avgjøre? Er det greit å være født i slummen i India, så lenge du er funksjonsfrisk? Men ikke greit å være funksjonshemmet, selv om faren din er arving til Microsoft?

Alt som teller er om livet er godt nok til at man heller vil leve det enn å dø. Og det er en 100% subjektiv oppfatning. Hva du mener er godt nok er irellevant for hva naboen mener.

Og derfor bør abort være morens valg, som hun tar ut fra sin vurdering. Men livet etter fødselen bør være individets valg. Om en funksjonshemmmet ikke synes livet er godt nok så kan vi godt diskutere muligheten for assistert selvmord, men selv om vi hadde det tviler jeg sterkt på at folk med downs hadde stått i kø.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

selvfølgelig vil ikke individer med en mening i livet, les relasjoner, ta sitt eget liv. men objektivt sett vil nok de fleste fostre med downs ville valgt å være født på ny uten downs, dersom de kunne tenke da, noe de i liten grad kan.

Dersom de kunne tenkt som deg, mener du. Men det er et irrelevant krav: Så lenge livsgleden er subjektiv, er det individets egen opplevelse av sin situasjon som må legges til grunn, ikke andres opplevelse av den.

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Og derfor bør abort være morens valg, som hun tar ut fra sin vurdering. Men livet etter fødselen bør være individets valg. Om en funksjonshemmmet ikke synes livet er godt nok så kan vi godt diskutere muligheten for assistert selvmord, men selv om vi hadde det tviler jeg sterkt på at folk med downs hadde stått i kø.

Dette er også det jeg mener, dog har vi kanskje forskjellige bakgrunn for meningen :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Det er uinteressant om livet lover å bli "like godt". Like godt som hva? Hvor setter du grensen? Og hvorfor er det funksjonsdyktighet som skal avgjøre? Er det greit å være født i slummen i India, så lenge du er funksjonsfrisk? Men ikke greit å være funksjonshemmet, selv om faren din er arving til Microsoft?

Alt som teller er om livet er godt nok til at man heller vil leve det enn å dø. Og det er en 100% subjektiv oppfatning. Hva du mener er godt nok er irellevant for hva naboen mener.

Godt sagt :)

Lenke til kommentar

Jada... :roll: Jeg har jobbet med folk med Downs syndrom og lignende diagnoser gjennom kantine, lagerhall i skjermet virksomhet og sommerleir over flere år. Grunnen til at jeg ikke gjør det lenger er at jeg etter en god del år med dette innså at funksjonshemmede ikke var noe jeg orket eller ønsket å fortsette å jobbe med. Det er så langt mer du kan gi et friskt barn eller en frisk tenåring.

Men jo, gjennom jobb vet jeg svært godt hva både Downs syndrom og lignende diagnoser er. Og gjennom disse årene har konklusjonen min blitt at jeg ikke unner noen et slikt liv.

Jeg snakket for øvrig ikke om retten til å leve. Jeg snakket om hva som er mest humant å gjøre.

Jeg ser du sier at dødsstraff og livstid i fengsel bør innføres, virker mer som du bare tuller her...

Hvilke erfaring? Jeg vet folk med funksjonshemninger kan ha et godt liv, alle med litt vett i hodet sitt vet det...

1) Mine meninger om andre temaer har ingen ting med denne tråden å gjøre. Hvis du vil diskutere det så ta det opp i aktuelle tråder.

2) Det var ikke det jeg spurte om. Har du eller har du ikke erfaring med funksjonshemmede?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

1) Mine meninger om andre temaer har ingen ting med denne tråden å gjøre. Hvis du vil diskutere det så ta det opp i aktuelle tråder.

2) Det var ikke det jeg spurte om. Har du eller har du ikke erfaring med funksjonshemmede?

Jeg tror ikke det er noe vits i å diskutere med deg mer, det er åpenbart du bare er ute etter å tulle med oss. Det har jeg sett på alle de innlegga du har skrevet...

Endret av Bruker-292501
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Har ingenting imot meninger men det virker som du bare er ute etter å tulle med oss alle her, det er ikke bare jeg som har reagert. Er du virkelig 100% seriøs med dette eller bare tuller du med oss?

Endret av Bruker-292501
Lenke til kommentar

Foreslår at du leser tråden fra starten av samt går innom andre tråder hvor dette har vært diskutert og leser gjennom dem også. Skal jeg linke for deg?

Men siden du tydeligvis ikke kan forstå at andre har andre synspunkter enn deg skal jeg svare deg ganske enkelt og greit så det er mulig å forstå: JEG ER 100% SERIØS!!!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Foreslår at du leser tråden fra starten av samt går innom andre tråder hvor dette har vært diskutert og leser gjennom dem også. Skal jeg linke for deg?

Men siden du tydeligvis ikke kan forstå at andre har andre synspunkter enn deg skal jeg svare deg ganske enkelt og greit så det er mulig å forstå: JEG ER 100% SERIØS!!!

Tror du skal lese kommentaren min igjen mathias...

Jeg sa at jeg ikke har noe imot meninger...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Hvis du ikke har noe imot meninger, hvorfor spør du da i hvert eneste innlegg om jeg tuller? Forstår du ikke at jeg har andre meninger enn deg!?

Det er vanskelig å ta deg på alvor når du tuller, det er ikke bare de siste innleggene dine i dag men på de siste sidene så har du visst umoden og teit oppførsel mot dette emnet. Virker som du ikke skjønner hva du snakker om. Takk og gud det ikke er du som bestemmer hva som er lov og ikke lov i norge...

Kanskje han ønsker at dine meninger skal fremstå som tullete. Han antyder at han ikke kan se for seg at noen kan mene det du gjør på alvor...

Det klarer han fint selv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...