Gå til innhold

Avstemning: Hvorfor skal alle foster med Downs bringes inn i verden?

Kryss av alle du er for:  

295 stemmer

1. 1. Kryss av alle du er for:

• Forbud mot abort generelt
      14
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs før uke 12
      9
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs etter uke 12
      23
    • Forbud mot tidlig diagnostisering av downs
      5
    • Selvbestemt abort før uke 12
      179
    • Forlenget selvbestemt abort til etter uke 12 ved downs-diagnose
      162
    • Tilbud om tidlig diagnose av downs
      210
    • Påbudt tidlig diagnostisering av downs
      65
    • Tilbud om abort ved påvist downs
      192
    • Påbudt abort ved påvist downs
      34
    • Fjerne statlige støtteordninger/spesialopplæring etc til barn/voksne med downs
      33
    • Økonomiske sanksjoner/straff til de som får barn med downs
      13

Anbefalte innlegg

1. Forbud mot abort generelt
  2. Forbud mot abort på grunnlag av downs før uke 12
  3. Forbud mot abort på grunnlag av downs etter uke 12
  4. Forbud mot tidlig diagnostisering av downs
  5. Selvbestemt abort før uke 12
  6. Forlenget selvbestemt abort til etter uke 12 ved downs-diagnose
  7. Tilbud om tidlig diagnose av downs
  8. Påbudt tidlig diagnostisering av downs
  9. Tilbud om abort ved påvist downs
  10. Påbudt abort ved påvist downs
  11. Fjerne statlige støtteordninger/spesialopplæring etc til barn/voksne med downs
  12. Økonomiske sanksjoner/straff til de som får barn med downs

1. Forbudet er et alternativ som vil føre til mer smerte og problemer, så nei.

2. nei, ingen forbud

3. Abort uken er irrelevant for min del om det er moralsk forfektelig eller ikke, så nei.

4. Tillatt, en kvinne (og familie) bør ha rett til å vite, hvis de ønsker det.

5. ja absolutt, forbud er et verre alternativ, selv hvis det var et liv som ble avsluttet.

6. Hvorfor ikke forlengelse av abort, uansett grunn?

7. Er det ikke sånn i dag? så ja.

8. nei, en familie kan velge selv, uansett om en mener det er verdig eller uverdig liv.

9. ja. Men ville jeg svart det samme hvis det var snakk om "feil" kjønn? Usikker. Men hvis tankegangen er at kvinnen har rett på sin kropp, så ja på det spørsmålet også.

10. nei. Jeg forfekter at et liv med downs ikke nødvendigvis er så verdig, men det er likevel ikke opptil meg å avgjøre. Noe påbudt fra statens vegne er jeg veldig skeptisk til!

11. Dette går litt på samvittigheten på den som skal utføre abort (i hvilken stor grad kan jeg ikke si, men det er et element i valget til kvinner). Ved å få et barn med downs, vil du påføre økonomisk last på samfunnet og familien din. Men selv hvis jeg var imot støtteordninger, så er det langt flere andre ordnigner og ting i statsbudsjettet jeg vil ha kuttet eller redusert. Så slik vi har det nå, så er jeg ikke imot støtteordninger for familier med downs.

12. Nei, absolutt ikke. Ikke engang hvis jeg fullverdig mente at mennesker med downs levde ikke et verdig liv, så vil jeg ikke på noen som helst måte si at vi skal straffe dem. fytti.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

32 stemmer for påbudt abort ved påvisning av downs og 13 stemmer for å straffe personer som får barn med downs

Vi har altså minst 13 nazinøffer på dette forumet

Lenke til kommentar

NB. Legg merke til at prosentutregningen i avstemningen er feil. Her har jeg regnet ut nåværende riktige prosentandeler, avrundet til nærmeste hele prosent.

• Forbud mot abort generelt 4%
  • Forbud mot abort på grunnlag av downs før uke 12 3%
  • Forbud mot abort på grunnlag av downs etter uke 12 8%
  • Forbud mot tidlig diagnostisering av downs 2%
  • Selvbestemt abort før uke 12 61%
  • Forlenget selvbestemt abort til etter uke 12 ved downs-diagnose 55%
  • Tilbud om tidlig diagnose av downs 73%
  • Påbudt tidlig diagnostisering av downs 23%
  • Tilbud om abort ved påvist downs 66%
  • Påbudt abort ved påvist downs 12%
  • Fjerne statlige støtteordninger/spesialopplæring etc til barn/voksne med downs 11%
  • Økonomiske sanksjoner/straff til de som får barn med downs 5%
Lenke til kommentar

Ingen er perfekt. Dvs. alle som følger det prinsippet vil forbli barnløse til evig tid. Jeg tviler på at det finnes perfeksjonisme på det nivået du beskriver. Perfeksjonisme handler om å luke ut alle mulige bagateller, som "feil" øyefarge, føflekker på feil plass etc.

Selvbestemt abort handler om så utrolig mye annet enn perfeksjonisme. Vanskelige livssituasjoner, alvorlige diagnoser som ville skapt ugunstige oppvekstforhold for barn og mor etc.

Å hevde at selvbestemt abort utelukkende handler om perfeksjonisme er intet annet enn å rakke ned på kvinner som har tatt et sånt vanskelig valg og forsøke å gi de dårlig samvittighet. Forståelse og respekt for andre meninger er ikke akkurat religiøses sterke side.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Abort er egoisme, vist man ikke vil ha barnet så får man heller adoptere det vekk ikke ta livet av det...

Lenke til kommentar

Den ene løsningen som passer alle! Overformynderen som vet svaret for alle andre, du kan jo forsøke å bli en stalinistisk diktator så kan du bestemme akkurat som du vil. Det er sikkert vanskelig, men lykke til!

I mellomtiden gleder jeg meg over at kvinnene selv får velge den løsningen som passer for dem. Enten den ene eller andre veien. Valget deres respekterer jeg og jeg forsvarer deres rett til å velge.

En parallell til pressefrihet:

“I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it.”
― Voltaire

(uten at jeg har noen overformyndende mening om andres valg uansett)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Ja skulle vært i en posisjon hvor jeg kunne bestemme, så kunne jeg gitt alle leger nekt ved å overvise til abort

Endret av Bruker-292501
Lenke til kommentar

Abort er egoisme, vist man ikke vil ha barnet så får man heller adoptere det vekk ikke ta livet av det...

Det som er egoisme er å la sitt eget ønske om å få barn veie tyngre enn barnets beste og dermed la barn bli født med Downs syndrom!

Mange mener at aper er verdig status som mennesker...

Det var nytt for meg. Hvem er disse "mange"?

Nå skrev jeg for øvrig ikke at de ikke var mennesker, men at de ikke var mennesker som oss.

De er mennesker. Kanskje ikke som deg og meg, men det er det mange som ikke er. Min kone er ikke som meg, hun har pupper og ingen tissefant. Mannen i kassen på butikken her om dagen var ikke som meg heller, han er mørkebrun.

Med "oss" mener jeg alle psykisk friske. Og det er et ubestritt fakta. DU innrømmer jo selv at folk med Downs syndrom har et kromosom som ikke skal være der. Så dersom du da definerer "oss" som psykisk friske menesker er det altså ikke mennesker som "oss".

Vel nå er jeg som du vet ikke psykisk frisk. Så da kan de altså være "mennesker som meg"...?

Løver, tigre og pantere er alle dyr av kattefamilien, men vil du hevde at de er samme type dyr?

Samme type dyr, ja så absolutt. Men ikke samme rase.

Min stabeis av en boxer, naboen lille cocker spaniel, den andre naboens dverg-schnauzer, og den gigantiske bamsehunden oppe i gata er alle hunder. De ville kattedyrene har utviklet sitt særpreg over lang tid. Hundene mye kjappere, fordi de er et resultat av bevisst avl.

Og hvorfor er min hund en boxer? Jo fordi både moren og faren er boxere. Hva annet kunne han ha blitt? Det vill vært rart om han ble en puddel, ville det ikke? (Med mindre faren ikke var faren, selvsagt.)

Mennesker med downs er avkom av to menneskelige foreldre. De må nødvendigvis være mennesker selv også. De er mennesker på samme måte som vi er det, på samme måte som jeg og min kone er det, på samme måte som jeg og afrikaneren i butikken er det.

Et menneske er et menneske med eller uten pupper, tissefant eller ekstra kromosomer.

Geir :)

Diverse forskere. Jeg har sett om det på tv og lest om det i Illustrert vitenskap. Dog er det flere år siden sist så jeg kan ikke gi noen kilde. I alle fall ikke på stående fot.

Jeg snakker om en psykisk utviklingshemning. jeg snakker hverken om kjønn eller hudfarge.

Det er forskjell på psykiske funksjonshemninger akkurat som det er forskjell på fysiske funksjonshemninger. Jeg kjenner deg ikke og vil derfor ikke sammenligne deg med noen som helst.

Jeg vil ikke trekke hunder inn i dette. Ikke dyr i det hele tatte egentlig. Blant dyr finnes det så veldig mange forskjellige arter innenfor den samme dyrefamilien. Forskjellige dyr innen apefamilien og kattefamilien feks. som vi alt har vært inne på. De store forskjellene på mennesker er kjønn og hudfarge. Men så har du dem som er funksjonshemmet som bla. dem med Downs syndrom. Jeg vil ikke si at de er mennesker på lik linje som psykisk friske mennesker rett og slett pga. funksjonshemningen deres.

Ja snakk om hvem som er for ung, jeg vet mye om folk med downs. Mormor har ei søster som har downs og som har klart seg helt ok så når du kommer her og basher i hytt og pine om at folk med downs ikke burde bringes til verden reagerer jeg kraftig

Jepp, det snakker jeg om.. For jeg vet nemlig temmelig mye om folk med Downs syndrom selv etter alt jeg har arbeidet både med folk med Downs syndrom samt med folk med lignende diagnoser.

Har du vært borti noen andre med Downs syndrom enn denne ene søsteren til mormoren din?

For øvrig er dette et diskusjonsforum så du må bare regne med å støte på folk som har andre meninger enn deg her. Og dette er langt ifra den første debatten om Downs syndrom jeg deltar i. I en debatt som dette kommer meningene rett fram. Vær klar over det før du reagerer kraftig som du selv sier. Endret av LiamH
Trippel-post flettet.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Jeg hadde ikke hatt det godt med meg selv om jeg skulle oppfostret et barn med Downs, av og til er det ikke for noens beste å gå største motstands vei, uansett hvor svak man fremstår. Videre synes jeg ikke et liv uten store relasjoner eller betydninger er like ille om svinner. Kanksje for mor, men ikke for resten av verden. Så hvis mor vil, må det selvfølgelig være lov siden det ikke er av like stor betydning som hvis barnet var i sin beste barndom. Litt hardt? men realiteten er hard.

Lenke til kommentar

Godt skrevet. I en sak som denne må man se på det kommende barnets beste. Og det beste for det kommende barnet er å ikke bli født med Downs syndrom.

Jeg har sett helt friske barn bli oppfostret av foreldre som har behandlet dem såpass ille at det hadde vært bedre for barna å aldri komme til verden.

Jeg har sett funksjonshemmede barn fungere som normale barn og få støtte av foreldre som bryr seg.

Et handikap er en utfordring i livet og viser kun hva personen og dem rundt dem er laget av.

Nå har jeg følgt med på diskusjonen i en god stund og det eneste jeg ser er at du gjentar deg selv atter en gang Mathias , du er langtifra en ekspert på Downs og funksjonshemmede og du gjentar at du baserer deg på gammel viten som du har tolket fra et blad i illustrert vitenskap og på at du har observert funksjonshemmede med Downs som har jobbet i en kantine , siden du har et såpass kraftig bias mot funsksjonhemmede veier denne informasjonen som du kommer med svært lite for meg.

Kan du ikke bare si det rett ut at du helst ønsker at alle med Downs skal være fjernet fra samfunnet og avlivet for samfunnets eget beste (dette er slik jeg tolker deg, korriger meg om jeg har rett).

Lenke til kommentar

Jeg har ikke bare erfaring fra kantinen. Les deg opp på det jeg har skrevet tidligere så skal jeg svare deg.

Du har allerede svart nok med denne lille setningen, det er egentlig ubetydelig om du har noe å tilføye da du ikke endrer på hvordan du ser på funksjonshemmede og deres rettigheter til å leve et verdig liv.

Uansett så kan jeg ikke se at dine erfaringer ( eller mine for den saks skyld) er så utrolige viktige da dyktige folk som forsker og hjelper funksjonshemmede har sørget for at de har fått gode muligheter i dagens samfunn som forhåpentligvis kun blir bedre i fremtiden.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Snakk om hvem som er for ung til å diskutere dette... Jeg snakker utifra egen erfaring. Og dette at de har greid seg bra i livet stemmer ikke. De har ikke de samme mulighetene som psykisk friske folk og lever dermed et redusert liv.

Ja snakk om hvem som er for ung, jeg vet mye om folk med downs. Mormor har ei søster som har downs og som har klart seg helt ok så når du kommer her og basher i hytt og pine om at folk med downs ikke burde bringes til verden reagerer jeg kraftig

Jepp, det snakker jeg om.. For jeg vet nemlig temmelig mye om folk med Downs syndrom selv etter alt jeg har arbeidet både med folk med Downs syndrom samt med folk med lignende diagnoser.

Har du vært borti noen andre med Downs syndrom enn denne ene søsteren til mormoren din?

For øvrig er dette et diskusjonsforum så du må bare regne med å støte på folk som har andre meninger enn deg her. Og dette er langt ifra den første debatten om Downs syndrom jeg deltar i. I en debatt som dette kommer meningene rett fram. Vær klar over det før du reagerer kraftig som du selv sier.

Du virker veldig umoden, du vet tydeligvis ikke hva en med downs er og du har aldri møtt en

Det som er egoisme er å la sitt eget ønske om å få barn veie tyngre enn barnets beste og dermed la barn bli født med Downs syndrom!

Nei, alle mennesker har rett til å leve

Lenke til kommentar

Jeg har ikke bare erfaring fra kantinen. Les deg opp på det jeg har skrevet tidligere så skal jeg svare deg.

Du har allerede svart nok med denne lille setningen, det er egentlig ubetydelig om du har noe å tilføye da du ikke endrer på hvordan du ser på funksjonshemmede og deres rettigheter til å leve et verdig liv.

Uansett så kan jeg ikke se at dine erfaringer ( eller mine for den saks skyld) er så utrolige viktige da dyktige folk som forsker og hjelper funksjonshemmede har sørget for at de har fått gode muligheter i dagens samfunn som forhåpentligvis kun blir bedre i fremtiden.

Nei, jeg endrer ikke mine meninger. Rett og slett fordi jeg ikke unnet andre et funksjonshemmet liv! Og hva slags muligheter de måtte ha via forskere og hjelpepleiere anser jeg ikke som viktig i det hele tatt fordi det ikke er det samme som å leve et 100% friskt liv! Og det er det som har vært poenget mitt hele tiden.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Nei, jeg endrer ikke mine meninger. Rett og slett fordi jeg ikke unnet andre et funksjonshemmet liv! Og hva slags muligheter de måtte ha via forskere og hjelpepleiere anser jeg ikke som viktig i det hele tatt fordi det ikke er det samme som å leve et 100% friskt liv! Og det er det som har vært poenget mitt hele tiden.

Man kan ha et berikende og godt liv uansett om man har en funksjonshemmning

Lenke til kommentar

For øvrig er dette et diskusjonsforum så du må bare regne med å støte på folk som har andre meninger enn deg her. Og dette er langt ifra den første debatten om Downs syndrom jeg deltar i. I en debatt som dette kommer meningene rett fram. Vær klar over det før du reagerer kraftig som du selv sier.

Du virker veldig umoden, du vet tydeligvis ikke hva en med downs er og du har aldri møtt en

Nei, alle mennesker har rett til å leve

Jada... :roll: Jeg har jobbet med folk med Downs syndrom og lignende diagnoser gjennom kantine, lagerhall i skjermet virksomhet og sommerleir over flere år. Grunnen til at jeg ikke gjør det lenger er at jeg etter en god del år med dette innså at funksjonshemmede ikke var noe jeg orket eller ønsket å fortsette å jobbe med. Det er så langt mer du kan gi et friskt barn eller en frisk tenåring.

Men jo, gjennom jobb vet jeg svært godt hva både Downs syndrom og lignende diagnoser er. Og gjennom disse årene har konklusjonen min blitt at jeg ikke unner noen et slikt liv.

Jeg snakket for øvrig ikke om retten til å leve. Jeg snakket om hva som er mest humant å gjøre.

Endret av LiamH
Pyramide-sitat fjernet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...