Gå til innhold

Avstemning: Hvorfor skal alle foster med Downs bringes inn i verden?

Kryss av alle du er for:  

295 stemmer

1. 1. Kryss av alle du er for:

• Forbud mot abort generelt
      14
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs før uke 12
      9
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs etter uke 12
      23
    • Forbud mot tidlig diagnostisering av downs
      5
    • Selvbestemt abort før uke 12
      179
    • Forlenget selvbestemt abort til etter uke 12 ved downs-diagnose
      162
    • Tilbud om tidlig diagnose av downs
      210
    • Påbudt tidlig diagnostisering av downs
      65
    • Tilbud om abort ved påvist downs
      192
    • Påbudt abort ved påvist downs
      34
    • Fjerne statlige støtteordninger/spesialopplæring etc til barn/voksne med downs
      33
    • Økonomiske sanksjoner/straff til de som får barn med downs
      13

Anbefalte innlegg

jævla psykopat!!!!!

Nå må du roe ned egga dine. Det er nyttesløst å ha en diskusjon når du oppfører deg slik.

Jeg er 110% for at foreldre skal ha mulighet til å avbryte et svangerskap når det er klart at fosteret har alvorlige feil. F.eks kromosonfeil i dette tilfellet.

Du nevnte schizofreni her i sted. Forskning viser at det i høyeste grad er arvelig, at noen har langt større sjanse til å utvikle sykdommen. Dette er selvsagt umulig å forutse selv om fosteret har dette/disse genene, og dermed ikke være mulig å vite om mennesket vil utvikle sykdommen en eller annen gang i livet. Så abort på bakgrunn av schizofreni i familien eller gener, vil ikke være en god ide. Men med genmanipulering kan vi fjerne disse genene, og dermed blir barn født uten den store risikoen for å utvikle sykdommen :)

Vet du hva ??? jeg sitter her å koser meg over hvor dum du er :-D..... jeg elsker å bli provosert på den måten. Jeg er stolt over mine psykoser og er lykkelig fordi jeg har fått oppleve det jeg får oppleve. Jeg skal sitte her å kose meg over hvor mye dere dummer dere ut. Virkelilig. Nå har jeg tatt meg et glass vin her nå. Jeg er så heldig å ha schizofreni og kan sitte her med trygdepengene og feste hver dag. Så synn for dere at dere ikke greier å skaffe dere mer makt i livet!!.... stakkars dere som må gjøre dritt jobber for at vi psykisk syke skal kunne få fri fra jobben hver dag og spise på de deiligste restauranter hver dag.

skååål :-)

wow, her viser vi modenhet ser jeg. Jaja, du får kose deg med psykosene dine.

Endret av Uderzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå må du roe ned egga dine. Det er nyttesløst å ha en diskusjon når du oppfører deg slik.

Jeg er 110% for at foreldre skal ha mulighet til å avbryte et svangerskap når det er klart at fosteret har alvorlige feil. F.eks kromosonfeil i dette tilfellet.

Du nevnte schizofreni her i sted. Forskning viser at det i høyeste grad er arvelig, at noen har langt større sjanse til å utvikle sykdommen. Dette er selvsagt umulig å forutse selv om fosteret har dette/disse genene, og dermed ikke være mulig å vite om mennesket vil utvikle sykdommen en eller annen gang i livet. Så abort på bakgrunn av schizofreni i familien eller gener, vil ikke være en god ide. Men med genmanipulering kan vi fjerne disse genene, og dermed blir barn født uten den store risikoen for å utvikle sykdommen :)

Ja jeg har tenkt å kose meg med psykosene mine. Det er jo som å være i himmelen av lykke.

Så synd på deg som ikke får muligheten til å oppleve det med dine usle gener.

ser fram til den dagen det finnes gentest for å avdekke psykopati. Da vil det endelig bli fred i verden.

Lenke til kommentar

Ja jeg har tenkt å kose meg med psykosene mine. Det er jo som å være i himmelen av lykke.

Så synd på deg som ikke får muligheten til å oppleve det med dine usle gener.

ser fram til den dagen det finnes gentest for å avdekke psykopati. Da vil det endelig bli fred i verden.

Jeg må si det er første gangen jeg har hørt at noen beskriver schizofreni som å være i himmelen av lykke. Vrangforestillingene dine må virkelig være alvorlige.

Mye tyder på at genetiske faktorer spiller en rolle i utviklingen av psykopatiske trekk, men hvis du tror det blir fred i verden av å fjerne disse genene så må jeg nok skuffe deg. Det er nok av mennesker som ikke har psykopatiske trekk som gjør grusomme ting, dessverre.

Endret av Uderzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må si det er første gangen jeg har hørt at noen beskriver schizofreni som å være i himmelen av lykke. Vrangforestillingene dine må virkelig være alvorlige.

Mye tyder på at genetiske faktorer spiller en rolle i utviklingen av psykopatiske trekk, men hvis du tror det blir fred i verden av å fjerne disse genene så må jeg nok skuffe deg. Det er nok av mennesker som ikke har psykopatiske trekk som gjør grusomme ting, dessverre.

Tror du noen damer er interessert i å pule noen som deg?. Sorry!! jeg skal ordne verden slik at vi ikke trenger menn lenger. Hater å ha sex med menn. Vi trenger bare en donorbank så fikser vi kjønnet selv. Hater menn veldig. Liker bare damer¨. Hvis jeg blir gravid med en gutt så skal jeg ta abort. Sikkert og visst.

Lenke til kommentar

Tror du noen damer er interessert i å pule noen som deg?. Sorry!! jeg skal ordne verden slik at vi ikke trenger menn lenger. Hater å ha sex med menn. Vi trenger bare en donorbank så fikser vi kjønnet selv. Hater menn veldig. Liker bare damer¨. Hvis jeg blir gravid med en gutt så skal jeg ta abort. Sikkert og visst.

Uorganisert tale, en manifestasjon av en tankeforstyrrelse.

Check!

Er litt trist igrunn å observere en psykose "in the making". Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å ta kontakt med din lege.

Lenke til kommentar

Det er du som trenger lege ikke jeg :-)

Hvem av dere som trenger lege er totalt uinteressant....

Det som er greit å prøve på er å forklare på en saklig måte hvorfor du synes det er akseptabelt å sette syke barn til verden...

På hvilket grunnlag vil du si at det er en fremtidsrettet plan?

Ville du bygd et hus på en grunnmur du visste var dårlig og som garantert ikke ville kunne holde huset etter få år??

Ville ikke du anse det som en smart plan for fremtiden?

Lenke til kommentar

Jeg melder meg som frivillig. :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg skjønner jo det da.. det var et eksempel på at valg man tar får konsekvenser...

Men ikke med andres liv.

Om man velger å beholde et barn som betyr en stor belastning for deres videre liv så mener jeg at det ikke er noe å komme sutrende med etterpå...

Det bør ikke være noe å prøve på engang.

Som nevnt i tidligere innlegg hadde jeg tatt abort med en gang.

Flink jente!

Jeg mener det er til samfunnets, barnets og mitt beste at jeg føder friske barn i stedet for å frarøve meg selv, samfunnet og mitt barn et så rikt liv som mulig...

100% enig!

Jeg er med noen forbehold faktisk for et sorteringssamfunn fordi jeg mener at det er til folkets beste å strebe mot utvikling av mennesket fremfor å dyrke det syke og ufruktbare...

Det er ikke noe negativt med å ville skape et sunt og friskt folk, men snarere et sykdomstegn at man heller velger å opphøye det syke...

Er enig med deg her selv om jeg ikke ønsker noe samfunn ala Nazi-Tyskland.

Lenke til kommentar

Og hva så, så lenge de lever tilsynelatende lykkelig med det? Hadde folk med Downs vært ulykkelige og plaget av det hadde det vært en annen sak. Men det er det lite som tyder på.

De lever reduserte liv, noe jeg ikke vil unne andre uansett hvor lykkelige de måtte være i sin uvitenhet! De er i tillegg en stor belastning for samfunnet gjennom hele oppveksten og trenge hjelp til en viss grad i hele livet.

Husker for øvrig at en annen bruker la ut fakta om Downs syndrom i den forrige tråden. Skal se om jeg finner det igjen så kan jeg legge det ut her.

Men hva er da problemet? Hvis de er lykkelige med det livet de har, hvorfor er det negativt å ikke måtte lengte etter noe bedre? Det man ikke vet, har man ikke vondt av.

Igjen, jeg vil i utgangspunktet ikke unne noen et slikt liv og de er en stor belastning for samfunnet. Du kan også lure på hvor lykkelige de er. Har lest intervju med en person med Downs syndrom som reagerte på å bli diskriminert i arbeidslivet. Noe de vil oppleve alle sammen dersom de forsøker å skaffe seg en jobb ettersom de ikke kan fungere normalt og yte like mye som friske folk.

Om de ikke blir født får de hvert fall ikke vite det. Det er ingen som narrer dem. "Et godt liv" er en subjektiv oppfatning. Du med ditt intellekt definerer hva du trenger i et godt liv, andre definerer hva de trenger i sitt. Til og med bikkja mi klarer det. At den har enkle krav betyr ikke at den ikke er lykkelig.

Nettopp, blir de ikke født så blir de spart for det livet de måtte leve. Det er selvsagt forskjell på hva folk ønsker å gjøre med livet sitt og selvsagt forskjell på hvordan hunder og mennesker lever. Men det endrer ikke det faktum at Downs syndrom er en alvorlig, psykisk lidelse og vil ramme disse folkene hele livet.

Igjen, hvorfor? De er ikke "fratatt" noen muligheter. De har aldri hatt dem, og har antagelig ikke forutsetning for å savne dem i særlig grad. De har derimot fåt muligheten til å leve, men den vil du ta fra dem.

Å la dem bli født inn i et redusert liv med et alvorlig, psykisk handicap vil jeg kalle å frata dem en rekke muligheter her i livet ettersom man kan spare dem for det reduserte livet og fjerne dem mens de er fostre som ikke engang har begynt på livet. Så jeg vil heller si at jeg vil skåne dem for dette livet istedenfor å si at jeg vil frata dem muligheten til å leve.

Lenke til kommentar

Her fant jeg det. Var på Wikipedia:

Downs syndrom

Personer med Downs syndrom har et karakteristisk utseende, men det kan variere noe. Vanlige kjennetegn er de følgende: smale og skråttstilte øyeåpninger, hudfold over den indre øyevinkelen (epikantus), rundt hode (iblant med flatt bakhode og rikelig med nakkehud), små ører, åpen munn med en tilsynelatende stor tunge, liten nese med flat neserot, korte og brede føtter og hender (hendene har kort, og ofte kroket, lillefinger, og i håndflaten kan man se en eneste tverrgående hudfold), sparsomt utviklede kjønnskarakteristika.

Personene er i tillegg kortvokste, har hyperfleksible ledd og som regel lavere muskelspenning enn normalt. I tillegg til det karakteristiske utseende har mange med Downs syndrom medfødte hjertefeil (flere typer; kan som regel opereres). En del har dessuten misdannelser i mage-tarmkanalen. Hyppigheten av leukemi og infeksjoner er økt. Personene har tendens til luftveisinfeksjoner, ofte med nedsatt hørsel som følge. Hypotyreose (lavt stoffskifte) kommer iblant snikende, og det er vanskelig å oppdage.

Personer med Downs syndrom viser forsinket utvikling, både psykisk og fysisk, og for tidlig aldring med demens er vanlig.

Barn med Downs syndrom kan ha problemer ved overgang fra melk/grøt til fast føde. Dette kan skyldes ulike former for sensitiviteter gjerne i forhold til matens konsistens. Når barn generelt lærer seg å spise fast føde knuses maten mot ganen ved hjelp av tungen. Ettersom barnet vokser til ankommer tennene og barnet vil etterhvert lære seg å tygge maten. Det er denne overgangen som virker vanskelig for barn med Downs Syndrom. Selv om barnet har utviklet tenner fortsetter det å benytte tungen. Barn med Downs Syndrom kan derfor ha vansker med å få i seg mat med biter, feks middag med poteter, brødskiver osv. Spisevansker opptrer hos ca. 80 prosent hos barna. Om barnet har spisevansker, så kan Barnehabiliteringstjenesten i fylket hjelpe til med råd og tips, samt oppfølging. Der finnes det spiseteam som har god erfaring på området. Det finnes gode metoder som avhjelper dette over tid, og det finnes også muligheter for ernæringstillegg til barn som ikke får i seg nok næring. Etterhvert som barnet vokser til, vil spisevanskene vanligvis gå over. Allikevel er det ofte enkle ting som kan gjøres for å lette på spiseproblemene. Det å knuse middagen med gaffel eller bruk av en stavmikser kan ofte være nok til at barnet problemfritt får i seg den nødvendige maten og de næringsstoffene det vil behøve.

Barn med Downs syndrom kan også ha store problemer med å forme ord verbalt. Dette henger ikke sammen med forståelsen av ordene eller evnen til å skjønne hva andre sier. Manglende verbal tale, eller store problemer med verbal tale, kan føre til at barnet blir undervurdert i forhold til sine evner. Det kan også skape frustrasjon ved ikke å bli forstått. Mange barn blir etterhvert flinke ordbrukere, men et hovedanliggende bør være at barna får et språk for deltakelse, og at de blir sett og støttet i samhandling med andre. I tillegg til tegn-til-tale og Karlstadmodellen (se nedenfor), finnes det andre alternative kommunikasjonstreningsmetoder og hjelpemidler som blant annet dataprogrammet «Skrive med bilder», ordbildemetoden,talemaskin, ganeplater, lydtrening mv. Hva som passer best må tilpasses det enkelte barnet.

http://no.wikipedia.org/wiki/Downs_syndrom

Virker dette som et liv som er godt å leve? Et liv du vil unne noen andre?

Lenke til kommentar

Hvis du rent subjektivt synes det er "dårlig" så må du gjerne prøve på nytt. Det er som nevnt over ditt valg når det er du som skal gå gravid med barnet.

Hvis du eller andre derimot mener å kunne etablere en objektiv "referansestandard" for hva som er bra nok mennesker til at andre kvinner skal få sette dem til verden så skilles våre veier.

Geir :)

Lenke til kommentar

Den har jeg lest flere ganger når emnet har vært tatt opp. Senest i går.

Ja, de har noen fysiologiske vansker. De kan ha et godt liv allikevel.

Geir :)

Jeg respekterer ditt synspunkt, men undres over at du kan kalle det å ha et godt liv! Som du kan lese av det der så har de mye større sjanser for sykdommer, infeksjoner og demens i tillegg til at de har vanskelig for å spise og snakke samt at musklene er dårligere enn hos friske mennesker. Utsende dere er også ganske karakteristisk så det er umulig å skjule for vedkommende at han eller henne lider av Downs syndrom. I tillegg blir de som tidligere nevnt diskriminert i arbeidslivet (noe som er helt klart da de ikke kan yte noe som helst i forhold til friske mennesker) og vil oppleve dette som et problem.

Dermed mener jeg at det de får/det vi gir dem er illusjonen av et godt liv!

Lenke til kommentar

Hvis du rent subjektivt synes det er "dårlig" så må du gjerne prøve på nytt. Det er som nevnt over ditt valg når det er du som skal gå gravid med barnet.

Hvis du eller andre derimot mener å kunne etablere en objektiv "referansestandard" for hva som er bra nok mennesker til at andre kvinner skal få sette dem til verden så skilles våre veier.

Om en test avdekker alvorlige lidelser er det ikke snakk om noe annet enn en 100% objektiv og faktabasert diagnose over noe som ikke er som det skal være.

Det er friske barn som er "referansestandarden" og alt utover dette beveger seg fra en gråsone over i et beksvart liv jeg ikke ønsker å påføre noen...

Jeg er jo dog ikke tilhenger av tvang da, men mener at de som likevel velger å sette syke barn til verden må ta regningen selv.

Om ikke de selv må ta det fulle ansvaret hvem skal da ta det?

Snu litt på dette da...

Tenk om alle bare kunne velge om de ville nave eller jobbe så lenge de ville. Logikken er jo den samme, hvor en gruppe mennesker velger å påføre samfunnet store kostnader kun fordi de er egoister og ikke har et fnugg av respekt for hva slags ting de setter til verden.

Tenk om en snekker kommer til deg og sier at taket han satt opp for deg dessverre ble litt feil og at du som en konsekvens av dette måtte leve med lekkasjer og råteskader.

Hadde du bare smilt og sagt takk for jobben og betalt full pris, ja til og med kanskje sagt at det var en berikelse....

Jeg tviler sterkt på det nei...

Så da er spørsmålet igjen da... Hvorfor har vi mindre krav til noe så viktig som et menneske ??

Det er et paradoks jeg ikke forstår...

Endret av αкαѕнα
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så da er spørsmålet igjen da... Hvorfor har vi mindre krav til noe så viktig som et menneske ??

Det er et paradoks jeg ikke forstår...

Ja, det er nok mange som ikke forstår at et menneske har verdi i seg selv. Uten denne forståelsen som fundament er du på en annen planet enn dine meningsmotstandere, og videre diskusjon er meningsløs.

Skal vi kanskje opprette en ny tråd: Hvorfor har mennesket verdi i seg selv? Der kan vi diskutere dette inngående, og kanskje komme frem til et felles fundament.

Endret av twb
Lenke til kommentar

Et menneske som er humant og sparer et annet menneske fra å bli født inn i et liv med en diagnose som Downs syndrom har 100% verdi!

Et menneske som derimot med viten og vilje lar et annet menneske bli født inn i et liv med en diagnose som Downs syndrom derimot eier ikke verdi!

Slik ser jeg det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...