Gå til innhold

Avstemning: Hvorfor skal alle foster med Downs bringes inn i verden?

Kryss av alle du er for:  

295 stemmer

1. 1. Kryss av alle du er for:

• Forbud mot abort generelt
      14
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs før uke 12
      9
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs etter uke 12
      23
    • Forbud mot tidlig diagnostisering av downs
      5
    • Selvbestemt abort før uke 12
      179
    • Forlenget selvbestemt abort til etter uke 12 ved downs-diagnose
      162
    • Tilbud om tidlig diagnose av downs
      210
    • Påbudt tidlig diagnostisering av downs
      65
    • Tilbud om abort ved påvist downs
      192
    • Påbudt abort ved påvist downs
      34
    • Fjerne statlige støtteordninger/spesialopplæring etc til barn/voksne med downs
      33
    • Økonomiske sanksjoner/straff til de som får barn med downs
      13

Anbefalte innlegg

Fine ord, men få gjør noe konkret for å ansette funksjonshemmede

Silje Johanne Husum er utdannet grafisk designer - og rullestolbruker. Hun mener uvitenhet blant arbeidsgiverne gjør at hun ikke får jobb.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Fine-ord_-men-fa-gjor-noe-konkret-for-a-ansette-funksjonshemmede-7499500.html#.UyLRoI_KzIU

Som jeg har sagt hele tiden: De funksjonshemmede vil aldri møte forståelse og dermed aldri kunne bli lykkelige i samfunnet. Det er rett og slett ikke tilrettelagt for dem. Få dem inn på en forståelsesfull institusjon så fort som mulig!

Jo før, jo heller!

Du skal være svært varsom med og tro du vet noe om andres livskvalitet. Livskvalitet er individuelt. Mange funksjonshemmede har det svært bra, til tross for sin nedsatte funksjon på ulike områder. Det er slike mennesker som deg med nedsatt forståelse som burde blitt plassert på en skolebenk slik at dere fikk litt mer kunnskap, før dere spyr ut nedsettende holdninger til mennesker med spesielle behov.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde vite litt mer før du uttaler deg! Jeg har jobbet med mange forskjellige funksjonshemmede gjennom flere år og møtt på mange utenom jobb også. Jeg baserer synspunktet mitt på erfaringer om funksjonshemmede framfor friske folk. Og det gjelder både barn og unge.

Lenke til kommentar

Du burde vite litt mer før du uttaler deg! Jeg har jobbet med mange forskjellige funksjonshemmede gjennom flere år og møtt på mange utenom jobb også. Jeg baserer synspunktet mitt på erfaringer om funksjonshemmede framfor friske folk. Og det gjelder både barn og unge.

Nå har jeg mer en 25 års erfaring med jobb med ulike mennesker og funksjonsnedsettelser. Jeg har også høyere utdannelse på område. At du ikke har fått med deg forskningsresultater etter ansvarsreformen der det går helt klart frem at de funksjonshemmede har fått et langt bedre liv etter reformen, sier meg at du ikke har kunnskap om det du påstår. Dine negative holdninger bør også stille spørsmål om du einer deg til å jobbe med denne gruppe mennesker. Ingen fagpersoner ønsker seg tilbake med sentralinstitusjoner. Ser man på psykiatrien som hadde en opptrappingsplan for psykisk helse som ble avsluttet i 09, så ser man også gode resultater da man gikk vekk fra lange institusjonsopphold. Så din tanke eller hva vi måtte kalle det, de har gått ut på dato. Oppdater deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Som jeg har sagt hele tiden: De funksjonshemmede vil aldri møte forståelse og dermed aldri kunne bli lykkelige i samfunnet. Det er rett og slett ikke tilrettelagt for dem. Få dem inn på en forståelsesfull institusjon så fort som mulig!

Jo før, jo heller!

Joda, de får stadig mer forståelse etter hvert, og vi legger enda bedre til rette for dem, men at det kan gå fortere med den typen tilpasninger, det er like klart. Men bildet er aldri bare sort og hvitt, selv om du mathias har den forståelsen. Det er heller ikke om å gjøre at ting skal gå så fort, fordi enkelte ganger er det bedre at tingene utvikler seg i ett mer naturlig tempo, og det gir oss sjansen til å korrigere kursen underveis, hvis vi ser at den går i feil retning av det vi forventet oss før prosessen ble startet

Etter den linken samt andre linker jeg har lagt ut, hvordan kan du si at forståelsen for funksjonshemmede øker? Hvordan kan du si at tilretteleggelsen øker? Hadde vært greit med noen eksempler. Og de eksemplene jeg har vist til, underbygger de det du skriver her?

Og hvorfor i all verden skal man ikke jobbe for at tingene skal gå så raskt som mulig? Det er nettopp framskritt innen det aktuelle feltet (i dette tilfellet legevitenskap, behandling og medisinering) som gjør at man lettere og raskere kan finne resultater. Bare ta disse eksemplene:

1) Hvis en oppdagelse av en fostervannsprøve som kan avsløre Downs syndrom lettere kan vise til en fostervannsprøve som kan avsløre Williams syndrom, hvorfor vente?

2) Hvis en fostervannsprøve som kan avsløre blinde lettere kan vise til en fostervannsprøve som kan avsløre døve, hvorfor vente?

3) Hvis en fostervannsprøve som kan avsløre døve lettere kan vise til en fostervannsprøve som kan avsløre stumme, hvorfor vente?

4) Hvis man finner en måte å kurere folk som stammer på og dette videre kan kurere stumme folk, hvorfor vente?

5) Hvis man finner en metode for å utvikle vaksine mot hiv/aids og den samme typen metoder kan brukes til å finne en vaksine mot ebola, hvorfor vente?

Legevitenskapen og medisiner samt behandlingsmetoder utvikler og forbedrer seg. Derfor bør det forskes og prioriteres mer. Å ha mindre fokus vil bare forsinke arbeidet.

Lenke til kommentar

Nå har jeg mer en 25 års erfaring med jobb med ulike mennesker og funksjonsnedsettelser. Jeg har også høyere utdannelse på område. At du ikke har fått med deg forskningsresultater etter ansvarsreformen der det går helt klart frem at de funksjonshemmede har fått et langt bedre liv etter reformen, sier meg at du ikke har kunnskap om det du påstår. Dine negative holdninger bør også stille spørsmål om du einer deg til å jobbe med denne gruppe mennesker. Ingen fagpersoner ønsker seg tilbake med sentralinstitusjoner. Ser man på psykiatrien som hadde en opptrappingsplan for psykisk helse som ble avsluttet i 09, så ser man også gode resultater da man gikk vekk fra lange institusjonsopphold. Så din tanke eller hva vi måtte kalle det, de har gått ut på dato. Oppdater deg.

At metodene har forandret seg betyr ikke at de har forandret seg til det bedre. Dette har jeg også gått inn på før. Jeg foreslår at du leser gjennom tråden og oppdaterer deg på hva som har blitt skrevet her før. Tar litt tid riktig nok, men det er absolutt verdifull lesing. Spesielt når vi diskuterer et så viktig tema som det vi gjør her.

Når det kommer til hvem som bør jobbe med funksjonshemmede mennesker er det bla. snakk om medmenneskelighet og effektivitet. Hva slags jobb har du hatt med funksjonshemmede? (Og du trenger ikke å spørre meg om det samme for jeg har skrevet utfyllende om det i tråden tidligere. Som sagt, les deg opp).

Lenke til kommentar

At metodene har forandret seg betyr ikke at de har forandret seg til det bedre. Dette har jeg også gått inn på før. Jeg foreslår at du leser gjennom tråden og oppdaterer deg på hva som har blitt skrevet her før. Tar litt tid riktig nok, men det er absolutt verdifull lesing. Spesielt når vi diskuterer et så viktig tema som det vi gjør her.

Når det kommer til hvem som bør jobbe med funksjonshemmede mennesker er det bla. snakk om medmenneskelighet og effektivitet. Hva slags jobb har du hatt med funksjonshemmede? (Og du trenger ikke å spørre meg om det samme for jeg har skrevet utfyllende om det i tråden tidligere. Som sagt, les deg opp).

Nå er det du som bør lese deg opp, du som ønsker deg tilbake til institusjonstiden. Hvilke metoder mener du egentlig? I dag har de fleste utviklingshemmede og andre med nedsatte evner et verdig liv. De deltar i samfunnet med god hjelp og støtte. Dette har du nok gått glipp av. Jeg ser du kun er 30 år og kan umulig har store erfaring eller utdannelse. Sett deg inn i hvorfor ansvarsreformen kom og hva slags resultater den har gitt. Vi har ennå en lang vei og gå, vi kan alltid bli bedre. http://www.hil.no/forskning/nyhetsarkiv/aktiv_fritid_for_utviklingshemmede

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mathias: Hvordan vil du løse det voldsomme rabalderet det vil utløse i samfunnet å tvangsplassere alle funksjonshemmede i institusjoner?

Hvilket voldsomt rabalder?

At du ikke engang forstår det du her svarer på. Sier det meste om dine mangler. Har du hørt om NFU? Tidligere NFPU. Det har du nok ikke. De vil utfordre slike som deg om dine holdninger slippes løs. Holdninger fra før Loosius utvalget satte seg ned og utarbeidet ansvarsreformen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bare spørsmålet får meg til å få kalde gysninger ned over ryggen på meg. Alle barn er like mye verdt, og det om barnet har Downs behøver ikke være en grunn for at barnet ikke skal bringes inn i verden.

Jeg er ikke imot abort. Det er opp til en hver kvinne/par å bestemme.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bare spørsmålet får meg til å få kalde gysninger ned over ryggen på meg. Alle barn er like mye verdt, og det om barnet har Downs behøver ikke være en grunn for at barnet ikke skal bringes inn i verden.

Jeg er ikke imot abort. Det er opp til en hver kvinne/par å bestemme.

Det har du helt rett i. Utviklingshemmede i dag, de fleste har et verdig liv. I denne tråden ser vi holdninger vi trodde var vekk for flere tiår siden. Vi har til og med en tulling som påstår han vet om individets livskvalitet. Hans argument er at han har jobbet med funksjonshemmede og møtt noen privat. Han synser i vei om sine egne erfaringer som er minimale. Slike holdninger har ingen verdi i et moderne samfunn der alle skal få ha sin livskvalitet uten at noen skal dømme den.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er et av mange eksempler. Jeg prøver å vise et helhetsbilde her. Har du fått med deg tidligere eksempler?

En annen ting er at du fremdeles ikke har skrevet et eneste, kløyva ord om hva slags løsning du ser for deg...

At det er flere eksempler er irrelevant. Du hevder det beste for henne er å settes på institusjon, men er helt uinteressert i hva hun selv ønsker?

Jeg tror de fleste av oss har sagt hva vi ønsker veldig mange ganger, men du ser ut til å lukke øynene hver gang og gjenta for deg selv at du er den eneste med løsninger. Pussig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er et av mange eksempler. Jeg prøver å vise et helhetsbilde her. Har du fått med deg tidligere eksempler?

En annen ting er at du fremdeles ikke har skrevet et eneste, kløyva ord om hva slags løsning du ser for deg...

At det er flere eksempler er irrelevant. Du hevder det beste for henne er å settes på institusjon, men er helt uinteressert i hva hun selv ønsker?

Jeg tror de fleste av oss har sagt hva vi ønsker veldig mange ganger, men du ser ut til å lukke øynene hver gang og gjenta for deg selv at du er den eneste med løsninger. Pussig.

Man finner alltid de som liksom vet bedre en individet selv. Ingen fagpersoner i dag ønsker seg tilbake til institusjonstiden. Vi vet mye om livskvalitet i dag og det meste av forskningen viser at den er økt. Men dessverre ser vi at kommuner bygger ned, derfor trenger vi en ny ansvarsreform. Dette ligger allerede til behandling på Stortinget.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har jobbet med mennesker som har Downs syndrom. De klarer seg veldig fint i egen leilighet, med tilsyn noen ganger i døgnet. De er fantastastiske mennesker, som sprer følelser. Når de er glad er de det, og når de er sinte... vel... da er det noen ganger best å skygge banene... he-he.

Men alt i alt, et person med psykisk utviklingshemming har de samme rettighetene som en hver av oss. De har rett til å oppleve den samme lykke og selvrealisering.

De fleste foreldre som får barn med Downs blir først sjokkert og usikre og mange vurderer abort. Men når de får barnet og lærer den å kjenne så er barnet som alle andre barn, og de aller fleste blir glad for at de ikke valgte abort.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har jobbet med mennesker som har Downs syndrom. De klarer seg veldig fint i egen leilighet, med tilsyn noen ganger i døgnet. De er fantastastiske mennesker, som sprer følelser. Når de er glad er de det, og når de er sinte... vel... da er det noen ganger best å skygge banene... he-he.

Men alt i alt, et person med psykisk utviklingshemming har de samme rettighetene som en hver av oss. De har rett til å oppleve den samme lykke og selvrealisering.

De fleste foreldre som får barn med Downs blir først sjokkert og usikre og mange vurderer abort. Men når de får barnet og lærer den å kjenne så er barnet som alle andre barn, og de aller fleste blir glad for at de ikke valgte abort.

Vi kan vel si at de er mennesker som alle oss andre, med oppturer og nedturer. De skal selvsagt ha de samme rettigheter som alle andre mennesker i samfunnet. Det handler om verdighet, noe enkelte har glemt i denne tråden. Skulle vi plassert alle som vi selv mener har redusert livskvalitet på institusjon, da ville vi måtte bygd en mengde institusjoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jo før, jo heller!

Joda, de får stadig mer forståelse etter hvert, og vi legger enda bedre til rette for dem, men at det kan gå fortere med den typen tilpasninger, det er like klart. Men bildet er aldri bare sort og hvitt, selv om du mathias har den forståelsen. Det er heller ikke om å gjøre at ting skal gå så fort, fordi enkelte ganger er det bedre at tingene utvikler seg i ett mer naturlig tempo, og det gir oss sjansen til å korrigere kursen underveis, hvis vi ser at den går i feil retning av det vi forventet oss før prosessen ble startet

Etter den linken samt andre linker jeg har lagt ut, hvordan kan du si at forståelsen for funksjonshemmede øker? Hvordan kan du si at tilretteleggelsen øker? Hadde vært greit med noen eksempler. Og de eksemplene jeg har vist til, underbygger de det du skriver her?

Jeg kom med en generell betraktning angående det samfunnet jeg har vokst opp i, og som har vist seg å være såpass demokratisk og med humant verdigrunnlag, til at det løser problemer og ikke som i din verden, utrydder problemet

Her er forøvrig litt lesestoff som tar for seg den historiske utviklingen hva angår handikapp og fordommer

Behov for tilbakeblikk for å kunne se framover

I dag har vi lagt bak oss 1970- og 80 årenes store offentlige debatt med fokus på
særinstitusjoners slagside og alles menneskerett til å delta optimalt i det felles ”samfunnet for
alle”. Debattene gjaldt ikke minst retten til opplæring. Spesialskolelovene ble integrert i
grunnskoleloven for alle i 1975 (Lov om grunnskolen, 1969, med tilføyelser pr. 1.1.1992).
Ansvar for tiltak for mennesker med funksjonsnedsettelse ble også overført fra statlige
institusjoner til kommunene med den såkalte HVPU reformen. Under ledelse av det tidligere
Sosialdepartementet har flere koordineringsplaner for normalisering av samfunnet for alle
borgere sett dagens lys (Regjeringens handlingsplan for funksjonshemmede 1994-1997;
Arbeids- og sosialdepartementet, 2004). Ideen har vært at lovverk og tiltaksplaner skal være
så vide og fleksible at de har rom for alle landets borgere. I lys av alle disse positive
offentlige intensjonene, er det et tankekors at vi 30 til 40 år etter denne store offensiven
henimot et samfunn for alle, i dag ser oss nødt til å innføre Lov om forbud mot
diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne (2009).
26
Dagens offentlige intensjoner målbærer optimisme og tro på et samfunn preget av
likeverdighet. Som drøftet innledningsvis er den individfokuserte biologisk–medisinske
forståelsen av funksjonshemming i ferd med å bli erstattet av en relasjonell og dynamisk
anvendelse. Den offisielle politikken sikter mot et samfunn som er inkluderende; som har
rom for alle. Dette er en positiv og løfterik idé, som har vokst fram av en historisk og
kulturell kontekst fylt av positive og negative holdninger og handlinger. Veien henimot
realisering av disse ideene er også brolagt med misantropiske barrierer som må konfronteres.
Edvard Befring minner oss om dette i sin oversiktsartikkel om ”Grunndrag av skolesoga om
utestenging, bortsending, avstraffing og stigmatisering av born” (2008a:129). I vår tids
godviljens debatt om sosial og pedagogisk inkludering, representerer kunnskapen om
understrømmene av nedbrytende holdninger og tiltak en stor utfordring.

Link

Og hvorfor i all verden skal man ikke jobbe for at tingene skal gå så raskt som mulig? Det er nettopp framskritt innen det aktuelle feltet (i dette tilfellet legevitenskap, behandling og medisinering) som gjør at man lettere og raskere kan finne resultater. Bare ta disse eksemplene:

Fint hvis de naturlige prosessene går litt fortere, men jeg avskyr kontroll og makt-freaker som skal leke gud og vil skynde på naturen, fordi de selv ikke liker den typen "støy" i sine personlige verdener

Lenke til kommentar

Bullshitt! Jeg har spurt deg en rekke ganger om hva du mener og alt du har skrevet er "Å nei, så lett slipper du ikke unna" eller kritisert mitt forslag! Du har ikke skrevet et, eneste ord om hva du selv ser for deg! IKKE ET, ENESTE ORD!

Lenke til kommentar

Jeg kom med en generell betraktning angående det samfunnet jeg har vokst opp i, og som har vist seg å være såpass demokratisk og med humant verdigrunnlag, til at det løser problemer og ikke som i din verden, utrydder problemet

Så det er liksom galt å utrydde funksjonshemninger?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Så det er liksom galt å utrydde funksjonshemninger?

Det er feil å tenke at det finnes noe som er perfekt og dermed helt ferdig gjort (sett fra naturens side). Hvis du ikke har oversikten på hvor det startet (tror du er GUD), hva gir deg da rett til å stoppe noe som du ikke forstår, men som du ikke liker personlig?

Straks du har utryddet de handikappede fra dagens samfunn, endrer samfunnet seg i takt med den naturen som bestemmer rammene for samfunnet, og du vil ende opp med nye "feilvarer", fordi det vil aldri bli sånn at verden passer perfekt til hver og en av oss, hver bidige dag og time, minutt og sekund

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...