Gå til innhold

Avstemning: Hvorfor skal alle foster med Downs bringes inn i verden?

Kryss av alle du er for:  

295 stemmer

1. 1. Kryss av alle du er for:

• Forbud mot abort generelt
      14
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs før uke 12
      9
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs etter uke 12
      23
    • Forbud mot tidlig diagnostisering av downs
      5
    • Selvbestemt abort før uke 12
      179
    • Forlenget selvbestemt abort til etter uke 12 ved downs-diagnose
      162
    • Tilbud om tidlig diagnose av downs
      210
    • Påbudt tidlig diagnostisering av downs
      65
    • Tilbud om abort ved påvist downs
      192
    • Påbudt abort ved påvist downs
      34
    • Fjerne statlige støtteordninger/spesialopplæring etc til barn/voksne med downs
      33
    • Økonomiske sanksjoner/straff til de som får barn med downs
      13

Anbefalte innlegg

INGEN FORTJENER Å MÅTTE LEVE MED EN FUNKSJONSHEMNING!!!

Mener du det gjelder all slags funksjonshemning? Hva om noen blir født uten fingre på den ene hånda? Skal ikke de få leve?

Hvis du hadde lest det som jeg tidligere har skrevet ville du visst at jeg mener protesebrukere kan klare seg helt utmerket i samfunnet. Jeg kjenner to stykker selv. Det trengs faktisk ikke annet enn proteser når det gjelder manglende kroppsdeler. Så lange det ikke er snakk om kroppsdeler som er altavgjørende for livet da. Det går feks. ikke ann å skape en protese for hele hodet. Proteser for enkle fingre er selvsagt en større utfordring enn protese for en hel arm eller en hel kroppsdel, men fult mulig selvom funksjonen med dem er begrenset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du ville altså latt en funksjonshemmet baby vokse opp med en funksjonshemning...

Om jeg ville drept ett barn? Nei det ville jeg ikke.

Det var ikke det som var spørsmålet.

Jeg regner med at du selv ser at det ene medfører det andre, ikkesant?

Har du et svar på det jeg spurte om eller ikke? Eller er du bare ute etter å avspore temaet?

Svaret var åpenbart ja, det tror jeg alle andre som leste tråden klarte å forstå.

Lenke til kommentar

Har du et svar på det jeg spurte om eller ikke? Eller er du bare ute etter å avspore temaet?

Apropos det å mase på at andre skal svare på dine spørsmål, jeg venter fortsatt på svar fra deg:

Bare av ren nysgjerrighet:

1. Hvordan vil Mathias ta fra foreldrene deres høyt elskede funksjonshemmede barn?

2. Hvordan vil Mathias henrette barnet?

Lenke til kommentar

Så du ville altså latt en funksjonshemmet baby vokse opp med en funksjonshemning...

Om jeg ville drept ett barn? Nei det ville jeg ikke.

Det var ikke det som var spørsmålet.

Jeg regner med at du selv ser at det ene medfører det andre, ikkesant?

Svaret var åpenbart ja, det tror jeg alle andre som leste tråden klarte å forstå.

Og du synes ikke det er temmelig hjerterått å la et stakkars, uskyldige spebarn vokse opp til et liv med funksjonshemning!?

Folk velger ikke å bli født. Tror du barn i de fattigste og mest brutale land i verden som Afghanistan, Zimbabwe og Nord-Korea som ofte ender opp som foreldreløse gatebarn og som må spise råtten mat dersom de i det hele tatt finner noen og som må sove ute i en søppelhaug egentlig ønsker at de ble født? Og hvis svaret ditt på det er Nei", tror du da at funksjonshemmede i bedrestilte land egentlig ønsker at de ble født selvom de lever i et demokratisk samfunn?

Slik jeg ser det vil det være bedre å la de funksjonshemmede dø som spebarn før de har noen skikkelig bevisthet og har dannet seg noen mening om livet. Det eneste som kunne fått meg til å sette bedøvelse og giftsprøyte for å avlive dem var den humane delen. (Forøvrig er det ikke noe jeg noen gang kommer til å gjøre da det ikke er noe slikt jeg har utdannet meg til).

(Og det blir ekstremt mye quoting nå, men jeg får ikke gjort noe med det da jeg ikke skriver fra min vanlige maskin, men en elendig maskin på hytten).

Lenke til kommentar

Det er ingen avsporing. Han ville ikke drept et barn, altså ville han latt det vokse opp. Er du uenig med ham at det å ikke la barnet vokse opp betyr å ta livet av det?

Geir :)

Kommer ann på i hvilken sammenheng. Dersom du tenker på tilbake til Middelalderen der gjerne hele familier ble henrettet av forskjellige konger og andre med makt så var det drap. Hvis du tenker på israelske bombeangrep på palestinske barn, Zimbabwes riving av hele boligstrøk der en rekke barn ble drept så er det absolutt drap. Hvis du tenker på Nord-Koreas praksis med kollektiv straff, utsulting av folket og konsentrasjonsleirer så er det absolutt terror og svært ofte drap. Hvis du tenker på Baneheiasaken her i Norge eller Englasaken i Sverige var det absolutt barnedrap. Og det samme kan sies om en rekke andre saker av forskjellig grad opp igjennom historien. Og jeg er imot barnemisshandling. Feks. støtter jeg barnekonvesjonen, synes det var idiotisk av USA å trekke seg fra barnekonvesjonen og støtter ingen lovverk som tillater å bruke fysisk straff mot barn.

Men her snakker vi om spebarn som vil vokse opp med en funksjonshemning og det jeg for lengst gjort det klart at jeg ikke mener er humant. Tror iallefall at jeg har gjort det 100% klart! Og en baby/et spebarn har fremdeles knapt noen bevisthet og ingen forståelse på livet eller verden så da mener jeg at en rask og smertefull avliving før de har vokst såpass opp at de vet hvem mamma og pappa er samt at de bor i et hus ol. er det mest humane. Ved mindre de aborteres mens de er fostre, men det er ikke alle funksjonshemninger som kan oppdages på fostre foreløbig.

Lenke til kommentar

Og du synes ikke det er temmelig hjerterått å la et stakkars, uskyldige spebarn vokse opp til et liv med funksjonshemning!?

Folk velger ikke å bli født. Tror du barn i de fattigste og mest brutale land i verden som Afghanistan, Zimbabwe og Nord-Korea som ofte ender opp som foreldreløse gatebarn og som må spise råtten mat dersom de i det hele tatt finner noen og som må sove ute i en søppelhaug egentlig ønsker at de ble født? Og hvis svaret ditt på det er Nei", tror du da at funksjonshemmede i bedrestilte land egentlig ønsker at de ble født selvom de lever i et demokratisk samfunn?

Slik jeg ser det vil det være bedre å la de funksjonshemmede dø som spebarn før de har noen skikkelig bevisthet og har dannet seg noen mening om livet. Det eneste som kunne fått meg til å sette bedøvelse og giftsprøyte for å avlive dem var den humane delen. (Forøvrig er det ikke noe jeg noen gang kommer til å gjøre da det ikke er noe slikt jeg har utdannet meg til).

(Og det blir ekstremt mye quoting nå, men jeg får ikke gjort noe med det da jeg ikke skriver fra min vanlige maskin, men en elendig maskin på hytten).

Nei for å være ærlig synes jeg det er mer hjerterått å drepe ett lite uskyldig barn.

Faktisk synes jeg det er en ganske ekkel tanke å gå rundt og drepe andre fordi de ikke er bra nok. Om mennesker selv ønsker å dø blir det noe annet, men at du skal sitte og dømme dem til døden fordi de ikke er bra nok for deg er rett og slett groteskt.

Og ja, jeg tror både fattige barn og de fleste funksjonshemmede ønsker å leve. Hvis ikke tror jeg vi ville sett vanvittig mye mer selvmord, men du kan jo begynne å spørre funksjonshemmede.

Eller vil du drepe dem uavhengig av om de selv ønsker å leve?

Lenke til kommentar

Det er ingen avsporing. Han ville ikke drept et barn, altså ville han latt det vokse opp. Er du uenig med ham at det å ikke la barnet vokse opp betyr å ta livet av det?

Kommer ann på i hvilken sammenheng.

Så fortell meg: I hvilken sammenheng kan du nekte et barn å vokse opp uten å ta livet av det?

Men her snakker vi om spebarn som vil vokse opp med en funksjonshemning og det jeg for lengst gjort det klart at jeg ikke mener er humant. Tror iallefall at jeg har gjort det 100% klart! Og en baby/et spebarn har fremdeles knapt noen bevisthet og ingen forståelse på livet eller verden så da mener jeg at en rask og smertefull avliving før de har vokst såpass opp at de vet hvem mamma og pappa er samt at de bor i et hus ol. er det mest humane. Ved mindre de aborteres mens de er fostre, men det er ikke alle funksjonshemninger som kan oppdages på fostre foreløbig.

Joda, jeg har fått med meg at du synes det er humant å ta livet av dem. Men jeg skjønner ikke hvordan du kan mene at det ikke er det du vil gjøre.

Lenke til kommentar

Mathias, du prater deg bort fra dine egne avlivings-utallelser:

selvom jeg ikke ville nølt med å avlive en funksjonshemmet baby

Dette handler om avliving, ikke "unngå å la barnet vokse opp"

Mathias, du kan ikke unngått å ha lest mine gjentatte oppfordringer til å svare på de to konkrete spørsmålene. Jeg vil ha svar NÅ!

Lenke til kommentar

Ja, det handler om avliving av humane grunner. Ved hjelp av bedøvelse og gift har jeg skrevet. Jeg har svart for lengst hva jeg mener om foreldre som ønsker å la barn vokse opp med funksjonshemninger enten det dreier seg om funksjonshemninger de vet om på forhånd eller det dreier seg om funksjonshemninger de først får vite om når barnet er født. Og svaret mitt er uforandret fra det jeg svarte første gangen dette ble tatt opp: Dersom foreldrene vil la et barn med funksjonshemning vokse opp setter de sitt eget ønske om å¨være foreldre framfor barnets beste og da er de i utgangspunktet ikke egnet til å ha barn! Om de ønsker barn kan de la det funksjonshemmede bli abortert eller avlivet, prøve på ny og forhåpentligvis denne gangen få et friskt barn som de kan oppdra og som virkelig kan nyte et friskt liv uten en funksjonshemning som alltid vil hemme barnet enten det er fysisk eller psykisk.

Lenke til kommentar

Nei for å være ærlig synes jeg det er mer hjerterått å drepe ett lite uskyldig barn.

Faktisk synes jeg det er en ganske ekkel tanke å gå rundt og drepe andre fordi de ikke er bra nok. Om mennesker selv ønsker å dø blir det noe annet, men at du skal sitte og dømme dem til døden fordi de ikke er bra nok for deg er rett og slett groteskt.

Og ja, jeg tror både fattige barn og de fleste funksjonshemmede ønsker å leve. Hvis ikke tror jeg vi ville sett vanvittig mye mer selvmord, men du kan jo begynne å spørre funksjonshemmede.

Hva er groteskt med en human avliving av et spebarn som ikke en gang har lært seg noe om livet? Spebarnet vil slippe livet med funksjonshemningen.

Nå har jeg for lengst sagt hva jeg mener om de funksjonshemmede så inntil du kommer opp med et bedre forslag enn min foreslåtte institusjon er det null mer å diskutere. Når det gjelder de fattigstilte gatebarna som sover ute og må leve av råtten mat dersom de finner noe i søpllen så kan jo du spørre dem om de ønsker å leve... Og da dropp argumenter som at de leter etter mat. Det er en "filosofi" alle som lever på gaten lærer av andre uten å egentlig tenke over det.

Lenke til kommentar
[...] uten en funksjonshemning som alltid vil hemme barnet enten det er fysisk eller psykisk.

Jeg har sagt det før, men sier det gjerne igjen. Det er helt utrolig feil av deg at du setter deg over andre sitt menneskeliv, og bestemmer ut i fra dine egne premisser om de lever et lykkelig eller trist liv. Dette gjør du i så stor grad at du også sier deg villig til å avlive personer.

Jeg er rett og slett uten ord når det gjelder slik uhyrlighet.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Kommer ann på i hvilken sammenheng.

Så fortell meg: I hvilken sammenheng kan du nekte et barn å vokse opp uten å ta livet av det?

Joda, jeg har fått med meg at du synes det er humant å ta livet av dem. Men jeg skjønner ikke hvordan du kan mene at det ikke er det du vil gjøre.

Det kan du ikke. Spørsmålet er om avgjørelsen er human.

Lenke til kommentar

[...] uten en funksjonshemning som alltid vil hemme barnet enten det er fysisk eller psykisk.

Jeg har sagt det før, men sier det gjerne igjen. Det er helt utrolig feil av deg at du setter deg over andre sitt menneskeliv, og bestemmer ut i fra dine egne premisser om de lever et lykkelig eller trist liv. Dette gjør du i så stor grad at du også sier deg villig til å avlive personer.

Jeg er rett og slett uten ord når det gjelder slik uhyrlighet.

Jeg har sagt det før og sier det igjen: Det er forskjell på hva et friskt og et sykt menneske kan få ut av livet uansett om funksjonshemningen er fysisk eller psykisk. Og jeg vil ikke unne noen et redusert liv. Ta med i betraktningen at samfunnet aldri kan bli 100% tilrettelagt for alle disse forskjellige funksjonshemningene og at tilretteleggelsene kan være til store problemer for infastruktur gode løsninger og alle de friske menneskene.

Og igjen: Signaturen din tyder ikke på at du er spesielt human selv når det kommer til dyr...

Lenke til kommentar

PS: Når det kommer til medisinsk forskning på de funksjonshemmede man alt har er det ingen som har sagt noe om at de skal spennes fast til en opperasjonsbenk og dopes ned slik andre har skrevet tidligere. Det går fint ann å bedøve dem fullstendig. Regner med at dere alle vet hva narkose er...

Men nå er det nok for i kveld. Jeg sitter på hytten, på en elendig maskin hvor nettet går treigt og nå skal jeg være med de andre på hytteturen. Dessuten legger jeg meg tidlig og står opp tidlig. Spesielt til frisk luft på turen.

Lenke til kommentar

Jeg har sagt det før og sier det igjen: Det er forskjell på hva et friskt og et sykt menneske kan få ut av livet uansett om funksjonshemningen er fysisk eller psykisk. Og jeg vil ikke unne noen et redusert liv. Ta med i betraktningen at samfunnet aldri kan bli 100% tilrettelagt for alle disse forskjellige funksjonshemningene og at tilretteleggelsene kan være til store problemer for infastruktur gode løsninger og alle de friske menneskene.

Og igjen: Signaturen din tyder ikke på at du er spesielt human selv når det kommer til dyr...

Så hvor mange prosent tilrettelegging skal til for at man unngår avliving? Samfunnet er tilpasset 100% for verken meg eller deg. Hvor mange prosent tilsier en mistet fot? 20%? :)

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Hva er groteskt med en human avliving av et spebarn som ikke en gang har lært seg noe om livet? Spebarnet vil slippe livet med funksjonshemningen.

Nå har jeg for lengst sagt hva jeg mener om de funksjonshemmede så inntil du kommer opp med et bedre forslag enn min foreslåtte institusjon er det null mer å diskutere. Når det gjelder de fattigstilte gatebarna som sover ute og må leve av råtten mat dersom de finner noe i søpllen så kan jo du spørre dem om de ønsker å leve... Og da dropp argumenter som at de leter etter mat. Det er en "filosofi" alle som lever på gaten lærer av andre uten å egentlig tenke over det.

Hva som er groteskt med å drepe små barn? Jo nettopp det at du dreper små barn som fint kan vokse opp og ha ett fint liv. Du kan jo begynne å spørre de du selv mener ikke er verdige å leve om de ønsker at du skal drepe dem. Du kan jo ta din egen oppfordring og spørre gatebarna om de ønsker at du skal drepe dem, men som du selv påpeker velger de altså å holde liv i seg selv, noe som burde være en god pekepinn. Det er masse mennesker der ute som du ønsker å drepe, som faktisk lever og ikke tar sitt eget liv.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

PS: Når det kommer til medisinsk forskning på de funksjonshemmede man alt har er det ingen som har sagt noe om at de skal spennes fast til en opperasjonsbenk og dopes ned slik andre har skrevet tidligere. Det går fint ann å bedøve dem fullstendig. Regner med at dere alle vet hva narkose er...

Men nå er det nok for i kveld. Jeg sitter på hytten, på en elendig maskin hvor nettet går treigt og nå skal jeg være med de andre på hytteturen. Dessuten legger jeg meg tidlig og står opp tidlig. Spesielt til frisk luft på turen.

Jeg ønsker deg lykke til og ha en fin vinterferie, og vil anbefale å leie inn noen musikere for uformell festaften - ikke tar de særlig betalt heller, og så kan man bli litt underholdt og le litt skjevt, mens musikaliteten er akkurat like skjev hos disse eminente musikerne - forbrødring i kultur

Spillejobber

Ønsker du en opptreden fra Dissimilis på ditt arrangement?
Dissimilis har både kor, sangere, band og dansere som kan komme og gjøre ditt arrangement helt unikt.
Her er en liten oversikt over gruppene på Dissimilis kultur- og kompetansesenter
Få en annerledes underholdning, og opplev et ekte "Dissimilisøyeblikk".
Ta kontakt med administrasjonen ved forspørsler.

Ønsker du en opptreden fra Dissimilis på ditt arrangement?

Dissimilis har både kor, sangere, band og dansere som kan komme og gjøre ditt arrangement helt unikt.

blinddateaction.jpg

Her er en liten oversikt over gruppene på Dissimilis kultur- og kompetansesenter

Få en annerledes underholdning, og opplev et ekte "Dissimilisøyeblikk".

"Dissimilis er fredsarbeide"
- Dagfinn Høybråten
"Dissimilis er eksportvare"
- Kulturminister Trond Giske
"Uforfalsket glede"
- Ivar Dyrhaug
"Vi kom for å spille med Dissimilis,så spilte de bedre enn oss"
- Lokal Bandmusiker som hjalp til med Dissimiliskonserten Fix You i Fossekleiva.
"Dissimilis: NORWAY'S HIDDEN HEROES"
- Arne Wie på Facebook
"Fantastisk- dette er et arbeid som drives på høyt nivå"
- Daværende Kunnskapsminister Bård Vegard Solhjell på besøk
Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...