Gå til innhold

Avstemning: Hvorfor skal alle foster med Downs bringes inn i verden?

Kryss av alle du er for:  

295 stemmer

1. 1. Kryss av alle du er for:

• Forbud mot abort generelt
      14
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs før uke 12
      9
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs etter uke 12
      23
    • Forbud mot tidlig diagnostisering av downs
      5
    • Selvbestemt abort før uke 12
      179
    • Forlenget selvbestemt abort til etter uke 12 ved downs-diagnose
      162
    • Tilbud om tidlig diagnose av downs
      210
    • Påbudt tidlig diagnostisering av downs
      65
    • Tilbud om abort ved påvist downs
      192
    • Påbudt abort ved påvist downs
      34
    • Fjerne statlige støtteordninger/spesialopplæring etc til barn/voksne med downs
      33
    • Økonomiske sanksjoner/straff til de som får barn med downs
      13

Anbefalte innlegg

Alle fortjener en sjanse til å leve, det er menneske rettighet, er det så vanskelig for deg å skjønne? Dette må være en av de mest dummeste samtalene jeg har vært borti...

Hvem er alle?

(1. Alle celler som potensiellt kan vokse til å bli ett menneske,

2. Alle Zygoter

3. Alle Foster

4. Alle nyfødte babyer

5. Alle oldinger som ligger for døden)

Ellers bare påpeke at Tom waits for Alice har klargjort mitt innlegg bedre enn deg jeg selv ser ut til å ha klart.

Endret av Quote
Fjernet sitatpyramide
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-292501

Alle fortjener en sjanse til å leve, det er menneske rettighet, er det så vanskelig for deg å skjønne? Dette må være en av de mest dummeste samtalene jeg har vært borti...
Hvem er alle?

(1. Alle celler som potensiellt kan vokse til å bli ett menneske,

2. Alle Zygoter

3. Alle Foster

4. Alle nyfødte babyer

5. Alle oldinger som ligger for døden)

Ellers bare påpeke at Tom waits for Alice har klargjort mitt innlegg bedre enn deg jeg selv ser ut til å ha klart.

Bare gi deg allerede, jeg har klargjort hva jeg ville si for lenge siden. Bare les igjennom innleggene mine. Alle fortjener en sjanse til å få leve og å bli født. Og med det setter jeg en slutt strek for denne diskusjonen siden det ikke er noe mer å diskutere

Endret av Bruker-292501
Fjernet sitatpyramide
Lenke til kommentar

Det å si at du har besvart spørsmålet tidligere (et eller annet sted) istedenfor å svare, for deretter å gjenta påstanden om at

"Alle fortjener en sjanse til å få leve og å bli født"

er vel såvidt intetsigende som det går an å få til.

Du har dog rett i at på slikt grunnlag er ingen videre diskusjon mulig.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Hvorfor skal alle foster med Downs bringes inn i verden?

Dette er en moralsk ugyldig problemstilling. Det riktige spørsmålet er: Hvorfor skal foster med Downs IKKE bringes inn i verden?

Det er den som vil påføre andre skade som må begrunne dette, ikke offeret som må begrunne hvorfor skadevolderen skal avstå fra handlingen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og mitt spørsmål står stadig ubesvart: Hvorfor fortjener folk å bli født med funksjonshemninger?

Nei, det står ikke ubesvart, du bare innser ikke at folk med funksjonshemninger har like mye å bidra med og har like rett til å leve som du har. Du har såpass mange fordommer mot funksjonshemmede og misliker dem såpass mye ( ja, når du mener de ikke har rett til å leve og burde avlives så har du noen seriøse fordommer ) at du helst vil at de som finnes per dags dato sperres inne (så de kan eksperimenteres på ) og de som eventuelt er på vei til å bli født inn i samfunnet blir abortert bort (under tvang).

Om du ikke forstår verdien livet har gitt deg kan du ikke forstå hvorfor et annet menneske uavhengig av funksjonshemning har rett til å leve. Livet i seg selv er et "mirakel" i den form av at hvert enkelt menneske er unikt i både tankegang, erfaringer , utseende , væremåte , personalitet og de valgene man tar igjennom livet.

Jo, det gjør det! At alle skal ha rett til å leve er ikke noe svar. Det er billig bortforklaring som ikke holder mål. Får gjenta meg selv: Ingen velger å bli født. Og ingen får på forhånd vite noe om livet eller i hvilken tilstand de blir født. Man får heller ikke vite noe om den verden man blir født inn i. Man fødes i utgangspunktet fri, men straks man er født er man inne i en masse lover og regler som man aldri noen sinne har sagt seg villig til. Om man på forhånd hadde valget om man ville bli født eller ikke, tror du alle hadde valgt å bli født? Hvis man på forhånd visste at man ville bli født med ryggmargsbrokk og kom til å tilbringe hele livet i en rullestol, tror du virkelig at noen da ville bli født? Eller hva med dem som fødes blinde? Eller døve? Eller stumme? Eller med pukkelrygg som ikke kan opereres. Tror du de ville bli valgt å bli født om de hadde valget på forhånd?

Så nevnte jeg også noe om dette med hvem som fortjener å leve. Hva med Adolf Hitler og Josef Stalin som jeg nevnte? Fortjente de livet mener du? Eller hva med Ariel Sharon, Robert Mugabe og Kim Jong-il? Eller Kim Jong-un for den saks skyld. Eller hva med Saddam Hussein? Fortjener slike folk livet?

Så spørsmålet står stadig ubesvart: Hvorfor fortjener folk å bli født med funksjonshemninger? Og så dukker det opp et nytt spørsmål: Hvem fortjener å leve?

Lenke til kommentar

Det er idiotisk å spørre hvorfor folk fortjener å bli født da ingen selv velger å bli født!

Enig. Noen vil kanskje heller spørre hvem som fortjener å bli foreldre, men det er en annen debatt. (Og en farlig en, i mine øyne.)

Hvorfor fortjener folk å bli født med funksjonshemninger?

Ingen fortjener å bli født med funksjonshemninger. Det er som du selv påpeker selvsagt, det ufødte liv har ikke gjort noe for å fortjene hverken det ene eller andre. Spørsmålet er om folk med funksjonshemninger fortjener å leve når de nå en gang er født, og hvem som skal ta avgjørelsen om å sette dem til verden eller ikke i utgangspunktet.

Geir :)

Hvorfor er det en farlig debatt om hvem som fortjener å bli foreldre? Høres ut som en langt mer interessang debatt enn denne. Denne har (som du selv har påpekt en rekke ganger) gått i sirkler og får sjelden eller aldri noe nytt innhold lenger. For så vidt en debatt jeg selv kunne startet, men det blir ikke aktuelt akkurat nå da jeg er veldig lite aktiv for tiden.

Nettopp, ingen fortjener å bli født med funksjonshemninger. Det er hovedårsaken til at jeg mener det bør forskes på og utvikles fostervannsprøver så man på forhånd kan avdekke alle mulige typer funksjonshemninger. Jeg mener det bør opprettes et eget forskningslaboratorium som utelukket forsker på fostervannsprøver.

Og når vi nå snakker om funksjonshemninger skal jeg fortelle en ting som jeg hittil ikke har gjort: Det er flere år tilbake i tid nå, men pga. en operasjon jeg hadde måtte jeg sitte flere dager i rullestol fordi jeg ikke fikk bruke beina. For å si det slik var det ikke mine morsomste dager og det gledet meg stort da jeg kunne komme meg opp igjen fra den idiotiske stolen!

Lenke til kommentar

Det er idiotisk å spørre hvorfor folk fortjener å bli født da ingen selv velger å bli født!

Og mitt spørsmål står stadig ubesvart: Hvorfor fortjener folk å bli født med funksjonshemninger?

Du besvarer deg selv, og jeg er enig med deg i at det er komplett idiotisk å bedømme livskvaliteten hos andre. Og denne posten er ferdig besvart. Du har bare dine egne fantasier og antipatier igjen, så jeg foreslår at du ordner med din egen mentale funksjonshemning, da kan det hende at de andres funksjonshemninger forsvinner som dugg for solen

Klarer du å skrive noe som helst brukbart? Jeg utfordrer deg herved til å svare seriøst på spørsmålet mitt!

Lenke til kommentar

Hvorfor er det en farlig debatt om hvem som fortjener å bli foreldre?

Fordi svaret ikke sjelden er rasistisk, også her i landet, hvor noen faktisk mente at tatere burde steriliseres. Og noen tror at noen innvandrergrupper er genetisk programmert til å få 8-9 barn. Eller religiøst. (Nei til ugifte mødre, homofile som adopterer, etc.)

Nå er jeg for debatt, og tar gjerne denne også, til tross for at jeg altså frykter at det bringer grumset opp til overflaten.

Geir :)

Lenke til kommentar

Vel, når det gjelder rasisme så er det ikke bare familieliv som rammes. En rasist baserer ikke bare hatet sitt mot andre på familielivet. Det eneste jeg kommer på ang. kulturer og religioner når det gjelder å kritisere familieliv er at det i mange land, kulturer og religioner er vanlig på slå barn samt diskriminere kvinner.

Om rasisme og annen elendighet kommer til overflaten ved en slik debatt er det da bare positivt ettersom folk for merinnsikt i fordommene. Nå vil selvsagt jeg nevne funksjonshemninger da jeg mener at dem som lar barn bli født med funksjonshemninger når de vet om det på forhånd samt dem som er imot fostervannsprøver fordi de ønsker at funksjonshemmede skal bli født er totalt uegnet som foreldre.

Lenke til kommentar

Før man kan begynne å nekte betaling av statlig støtte til de med downs, må man rett og slett forby fødsel av barn med sykdommen, for så å vente på at de gjenværende som lever nå - dør.

Det høres jo en mengde brutalt ut, da.

Jeg synes ikke det er det spor brutalt å abortere alle fostre med Downs syndrom. Tvert imot, det er det eneste humane.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det en farlig debatt om hvem som fortjener å bli foreldre?

Fordi å bli foreldre er ikke noe man gjør seg fortjent til, og den som måtte mene det, setter seg i en maktposisjon i forhold til andre som ingen kan gjøre seg fortjent til.

Det ER IKKE alle som er skikket til å være foreldre! Tenk på folk som slår barna eller overser dem fullstendig. Det sies at likegyldighet og forsømmelse kan gjøre langt verre skader enn direkte hat. Men begge ting skader barna, både fysisk og psykisk vold. Så har du dem som er alkoholikere eller som bruker stoff, dem som ikke gir barna annet enn usunn mat og drikke så barna fra fire års alder av er kjempeovervektige, dem som knapt gir barna mat i det hele tatt så de blir underernærte osv... Er det galt å forhindre slikt? Er barnevernet ubrukelig mener du? Hvis ikke, hva er galt med å jobbe for at barna skal få en trygg og god oppvekst fra starten av istedenfor fra det øyeblikket barnevernet MULIGENS får vite om saken?

Lenke til kommentar

Det ER IKKE alle som er skikket til å være foreldre!

Men det vet du ikke på forhånd, gjør du vel? De som etter alle solemerker fremstår som uegnede foreldre kan vise seg å være utmerkede foreldre når de først får barn. Og motsatt. Den perfekte familiefar kan bli alkoholiker og ødelegge familien når barnet er 5 år.

Om et barn har gode nok omsorgspersoner kan vi ikke si noe om før vi ser barnets utvikling. Barn er født med ulik grad av sårbarhet, og reagerer forskjellig på like situasjoner.

Endret av Horten Market
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, det er helt riktig at du ikke vet det på forhånd ved mindre personen da alt har vst seg som kriminell, voldelig, alkoholiker eller narkoman feks. Men en debatt rundt temaet kunne muligens gi folk mer innsikt i saken.

Men når det kommer til Downs syndrom som det er snakk om her så er dette en diagnose som kan oppdages på forhånd med en fostervannsprøve og de som lar barnet sitt bli født vel vitende om at barnet vil bli født med Downs syndrom er i alle fall ikke egnet som foreldre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...