Gå til innhold

Avstemning: Hvorfor skal alle foster med Downs bringes inn i verden?

Kryss av alle du er for:  

295 stemmer

1. 1. Kryss av alle du er for:

• Forbud mot abort generelt
      14
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs før uke 12
      9
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs etter uke 12
      23
    • Forbud mot tidlig diagnostisering av downs
      5
    • Selvbestemt abort før uke 12
      179
    • Forlenget selvbestemt abort til etter uke 12 ved downs-diagnose
      162
    • Tilbud om tidlig diagnose av downs
      210
    • Påbudt tidlig diagnostisering av downs
      65
    • Tilbud om abort ved påvist downs
      192
    • Påbudt abort ved påvist downs
      34
    • Fjerne statlige støtteordninger/spesialopplæring etc til barn/voksne med downs
      33
    • Økonomiske sanksjoner/straff til de som får barn med downs
      13

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-292501

Min mening står fortsatt

Tolker jeg deg riktig om meningen din er: Abort = drap, uten forbehold ?

I så fall må jeg minne om at dette ikke er en tråd om abort vs ikke abort. Dette er en tråd om fosterundersøkelse eller ikke innen uke 12.

Simen : Nei, jeg tror ikke hun har misforstått , hun skriver faktisk om verdien et menneske har, selv med Downs og hvordan hun opplevde å vokse opp med en Downs bror. Hun mener at Downs personer er flotte mennesker og mener at vi bør også tenke med hjertet og ikke bare hjernen.

Jeg mener også at personer med Downs er flotte folk og jeg har ingenting i mot dem.
Det jeg sier er at folk med downs fortjener å bli bringt inn i verden akkurat som oss. Dem er hyggelige dem med. Bare se tangerudbakken og se hvor blide dem er
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle mennesker fortjener en sjanse, det er drap å ta abbort fordi ungen ikke er perfekt...

Hvorfor fortjener folk å bli født inn i et liv med funksjonshemninger?

Hvordan fortjener du eller jeg å bli født fremfor andre? Og hva gjør deg til den rette til å overprøve andres oppfatning av egen lykke?

Endret av herzeleid
Lenke til kommentar

Har fjernet litt avsporing her , man trenger ikke å informere om at man ikke lenger deltar i en diskusjon lenger ved å påpeke dette i diskusjonen man deltok i.
Bla gjennom de siste sidene og finn det du ønsker å svare på.
Ufin oppførsel vil også få følger nå , spesielt innlegg som er ment for å provosere andre brukere til å reagere kraftig.

Klage på moderering skal taes enten via PM [email protected] eller tilbakemeldinger til forumet.

Lenke til kommentar

Simen : Nei, jeg tror ikke hun har misforstått , hun skriver faktisk om verdien et menneske har, selv med Downs og hvordan hun opplevde å vokse opp med en Downs bror. Hun mener at Downs personer er flotte mennesker og mener at vi bør også tenke med hjertet og ikke bare hjernen.

Tangerudbakken er jo bare et bevis på det, at trass i at dem ikke her som oss er dem fortsatt mennesker som oss og hyggelige:)

Er vel heller et bevis på at tross all elendighet så er det underholdning å meske seg på bekostning av andre.

Tragisk spør du meg...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Det jeg sier er at folk med downs fortjener å bli bringt inn i verden akkurat som oss.

Tja, nå vet jeg jo ikke hva du hadde gjort for å fortjene å bli brunget inn i verden, men jeg kan ikke si at jeg husker å ha gjort stort for å fortjene dette.
Fy så stygg du var nå. Hvorfor i huleste bringer du meg inn i dette? Jeg sier bare at mongolide fortjener å leve dem også siden dem er mennsker. Du burde virkelig Skamne deg over det du sa nå, jeg kunne blitt ganske såret av det. Jeg har ikke sagt noe stygt til deg så hvorfor sier du noe så stygt til meg?

Tangerudbakken er jo bare et bevis på det, at trass i at dem ikke her som oss er dem fortsatt mennesker som oss og hyggelige:)
Er vel heller et bevis på at tross all elendighet så er det underholdning å meske seg på bekostning av andre.

Tragisk spør du meg...

Serien har vunnet priser da.

Alle mennesker fortjener en sjanse, det er drap å ta abbort fordi ungen ikke er perfekt...

Hvorfor fortjener folk å bli født inn i et liv med funksjonshemninger?

Hvorfir fortjener folk å bli født inn i et liv med rasisme og diskriminering? Livet er ikke perfekt for noen men alle fortjener en sjanse uansett Endret av Bruker-292501
Lenke til kommentar

Tragisk spør du meg...

Jeg vil heller si at det viser at mennesker som på mange måter er dårligere utstyrt enn resten av oss kan ha det kjempefint og oppleve akkurat de samme følelsene og utfordringene som det du og jeg gjør. Når man ser på Tangerudbakken kan man le både av og med og bli glad i menneskene. Ser man på Paradise Hotell ler man gjerne bare av, sånn apropos friske vs syke.

Lenke til kommentar

Det jeg sier er at folk med downs fortjener å bli bringt inn i verden akkurat som oss.

Tja, nå vet jeg jo ikke hva du hadde gjort for å fortjene å bli brunget inn i verden, men jeg kan ikke si at jeg husker å ha gjort stort for å fortjene dette.
Fy så stygg du var nå. Hvorfor i huleste bringer du meg inn i dette? Jeg sier bare at mongolide fortjener å leve dem også siden dem er mennsker. Du burde virkelig Skamne deg over det du sa nå, jeg kunne blitt ganske såret av det. Jeg har ikke sagt noe stygt til deg så hvorfor sier du noe så stygt til meg?
Hva er det du anser som stygt?

Jeg påpeker at din argumentasjon ikke ser ut til å ha noen begrunnelse, er det stygt?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Jeg påpeker at din argumentasjon ikke ser ut til å ha noen begrunnelse, er det stygt?

Nope. Du spurte hva jeg hadde fortjent for å bli bringt inn i verden og at du ikke har fortjent det. Du skal passe på hva du sier til folk. Du kan ikke bare gå å si alt mulig stygt til folk
Lenke til kommentar

Det er idiotisk å spørre hvorfor folk fortjener å bli født da ingen selv velger å bli født! Om folk fortjener å leve etter hvert som de vokser opp og gjør forskjellige ting er et annet spørsmål. Kan ikke akkurat si at jeg mener Adolf Hitler eller Josef Stalin fortjente å leve videre etter alt de hadde gjort. Men ingen av dem valgte å bli født i utgangspunktet. Det samme kan man si om en rekke andre personer gjennom hele historien. Både avdøde og nålevende.

Og mitt spørsmål står stadig ubesvart: Hvorfor fortjener folk å bli født med funksjonshemninger?

Lenke til kommentar

Og mitt spørsmål står stadig ubesvart: Hvorfor fortjener folk å bli født med funksjonshemninger?

Nei, det står ikke ubesvart, du bare innser ikke at folk med funksjonshemninger har like mye å bidra med og har like rett til å leve som du har. Du har såpass mange fordommer mot funksjonshemmede og misliker dem såpass mye ( ja, når du mener de ikke har rett til å leve og burde avlives så har du noen seriøse fordommer ) at du helst vil at de som finnes per dags dato sperres inne (så de kan eksperimenteres på ) og de som eventuelt er på vei til å bli født inn i samfunnet blir abortert bort (under tvang).

Om du ikke forstår verdien livet har gitt deg kan du ikke forstå hvorfor et annet menneske uavhengig av funksjonshemning har rett til å leve. Livet i seg selv er et "mirakel" i den form av at hvert enkelt menneske er unikt i både tankegang, erfaringer , utseende , væremåte , personalitet og de valgene man tar igjennom livet.

Lenke til kommentar

Det er idiotisk å spørre hvorfor folk fortjener å bli født da ingen selv velger å bli født!

Enig. Noen vil kanskje heller spørre hvem som fortjener å bli foreldre, men det er en annen debatt. (Og en farlig en, i mine øyne.)

Hvorfor fortjener folk å bli født med funksjonshemninger?

Ingen fortjener å bli født med funksjonshemninger. Det er som du selv påpeker selvsagt, det ufødte liv har ikke gjort noe for å fortjene hverken det ene eller andre. Spørsmålet er om folk med funksjonshemninger fortjener å leve når de nå en gang er født, og hvem som skal ta avgjørelsen om å sette dem til verden eller ikke i utgangspunktet.

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er idiotisk å spørre hvorfor folk fortjener å bli født da ingen selv velger å bli født!

Du besvarer deg selv, og jeg er enig med deg i at det er komplett idiotisk å bedømme livskvaliteten hos andre. Og denne posten er ferdig besvart. Du har bare dine egne fantasier og antipatier igjen, så jeg foreslår at du ordner med din egen mentale funksjonshemning, da kan det hende at de andres funksjonshemninger forsvinner som dugg for solen

Lenke til kommentar

Nope. Du spurte hva jeg hadde fortjent for å bli bringt inn i verden og at du ikke har fortjent det. Du skal passe på hva du sier til folk. Du kan ikke bare gå å si alt mulig stygt til folk
Mulig min formulering ikke var forsiktig nok. La meg omformulere:

Hva gjør at noen FORTJENER å bli bringt inn i verden?

(Uavhengig av funksjonshemninger, eller ikke).

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Hvorfor må man gjøre seg fortjent? Alle fortjener en sjanse til å bli født. Jeg kan ikke fatte at vi har denne diskusjonen en gang og at det faktisk er folk som vil nekte folk som ikke er like som oss å bli født. Hva har skjedd med oss mennesker? Så på nyhetene at en reporter ble syk mens de på bussen bare satt og ikke gjorde noe som helst, provoserer meg noe kraftig at folk kan være så følelses løs!

Lenke til kommentar

Hvorfor må man gjøre seg fortjent? Alle fortjener en sjanse til å bli født. Jeg kan ikke fatte at vi har denne diskusjonen en gang og at det faktisk er folk som vil nekte folk som ikke er like som oss å bli født. Hva har skjedd med oss mennesker? Så på nyhetene at en reporter ble syk mens de på bussen bare satt og ikke gjorde noe som helst, provoserer meg noe kraftig at folk kan være så følelses løs!

Det var da du som var først frempå med påstanden om at alle fortjener å bli født. Så da så jeg helst at du avklarer hva du mener med dette å fortjene å bli født, evt bekrefte min mistanke om at det hele var ett tomt uttrykk uten noen mening i det hele tatt.

Endret av Quote
Fjernet sitatpyramide
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Det var da du som var først frempå med påstanden om at alle fortjener å bli født. Så da så jeg helst at du avklarer hva du mener med dette å fortjene å bli født, evt bekrefte min mistanke om at det hele var ett tomt uttrykk uten noen mening i det hele tatt.

Alle fortjener en sjanse til å leve, det er menneske rettighet, er det så vanskelig for deg å skjønne? Dette må være en av de mest dummeste samtalene jeg har vært borti...

Endret av Bruker-292501
Fjernet sitatpyramide
Lenke til kommentar

Om en tilskuer får lov å blande seg inn: Skatteflyktning snakker om å gjøre seg fortjent til å bli født i utgangspunktet. Det er ikke noe man kan gjøre seg fortjent til, siden man ikke er delaktig på noen som helst måte før man faktisk er kommet til verden. Man ba ikke om å bli unnfanget, og man gjør ikke noe fra eller til i den anledning, eller under svangerskapet for den saks skyld.

Skulle det være selvsagt at alle som var unnfanget fortjente å bli født, måtte vi forby abort. Det kan man selvsagt mene, men spørsmålet er hvorfor "alle" fortjener det. Det forutsetter at Winza mener "alle som er unnfanget", altså alle fostere. Vil du forby abort?

Eller så mener du at "alle som er født" fortjener å få leve, hvilket er en litt annen diskusjon.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...