Gå til innhold

Avstemning: Hvorfor skal alle foster med Downs bringes inn i verden?

Kryss av alle du er for:  

295 stemmer

1. 1. Kryss av alle du er for:

• Forbud mot abort generelt
      14
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs før uke 12
      9
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs etter uke 12
      23
    • Forbud mot tidlig diagnostisering av downs
      5
    • Selvbestemt abort før uke 12
      179
    • Forlenget selvbestemt abort til etter uke 12 ved downs-diagnose
      162
    • Tilbud om tidlig diagnose av downs
      210
    • Påbudt tidlig diagnostisering av downs
      65
    • Tilbud om abort ved påvist downs
      192
    • Påbudt abort ved påvist downs
      34
    • Fjerne statlige støtteordninger/spesialopplæring etc til barn/voksne med downs
      33
    • Økonomiske sanksjoner/straff til de som får barn med downs
      13

Anbefalte innlegg

At folk med Downs syndrom kan føle noe betyr ikke at de er i stand til å sette seg inn i en situasjon eller avgjøre noe selv. Det er rett og slett fordi de har denne psykiske funksjonshemningen. Folk som er psykisk syke slik folk med Downs syndrom er kan ikke avgjøre hva som er best for dem selv. At de er i stand til å føle smerte om de slår eller skjærer seg ol. eller om de er i stand til å avgjøre hva som smaker best av cola og melk betyr ikke at de kan avgjøre selv om det beste for dem er å ha hjemmebaserte tjenester eller bo på institusjon.

Du drikker jo cola, og jeg drikker cola. Er det best for oss...? Eller er saken den at vi heller ikke alltid gjør det som er best for oss. Bør vi i så fall ikke ha valget?

Geir :)

Nei, helsemessig er ikke cola så bra. Eller, det kommer ann på mengden. Jeg digger hurtigmat og det er heller ikke bra for kroppe i store mengder. Men jeg drikker mye vann og løfter vekter så jeg gjør sunne ting også. Men nå kan ikke bevist helse sammenlignes med psykiske funksjonshemninger. Jeg dro inn melk og cola som eksempel på at selv om folk med Dows syndrom kjenner forskjellen på melk og cola så kan de pga. funksjonshemningen sin ikke vite hva som e best for dem ang. å bo hjemme eller bo på institusjon. Jeg kunne like gjerne tatt forskjellen av smak på maiskolber og blåbærsyltetøy som eksempel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke Downs syndrom og det har ikke du heller. Det skiller oss fra dem som har Downs syndrom uansett om det er andre funksjonshemninger med i bildet. Så dermed er psykisk frisk folk hevet over psykisk friske folk. Ikke at jeg mener man skal være noe overmenneske, men man bør gjøre det beste for underutviklede folk som ikke forstår sitt eget beste!

Du må gjerne forklare hvor det jeg har uthevet følger av det foregående.

Lenke til kommentar

Nå skrev jeg feil. Det skulle selvfølgelig stå at psykisk friske folk var hevet over psykisk syke folk.

Og det dreide seg selvsagt om det vi snakket om akkurat da: IQ!

Ok. Ja, vi har høyere IQ enn dem. Men nå er vi uenige om hva som er best for dem da, så vi kommer jo ikke lenger. Hva hjelper det at vi er "hevet over dem" når vi ikke er smarte nok til å vite hva som er best for dem. Eller for oss selv for den saks skyld?

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Du må gjerne mene at du ikke vet hva som er best for folk som trenger konstant hjelp og tilretteleggelse. Og folk som gjennom hele oppveksten trenger langt over dobbelt så mye hjelp og opplæring som andre.

Jeg for min del er overbevist om at det beste for dem er et sted hvor samfunnet faktisk er tilrettelagt for dem og hvor de kan få all nødvendig hjelp.

Lenke til kommentar

Og jeg er overbevist om det stedet bare finnes (og bare kan finnes) i dine drømmer, og at det beste er at folk får lov å bestemme over sitt eget liv, og at hjelpen de eventuelt trenger må være frivillig, ikke tvang.

"If we wish to preserve a free society, it is essential that we recognize that the desirability of a particular object is not sufficient justification for the use of coercion." - Friedrich August von Hayek

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom man ikke kan tilrettelegge samfunnet 100% for de funksjonshemmede, ikke gi dem en institusjon som er 100% tilrettelagt for dem og heller ikke kurere funksjonshemningene deres eller forhindre at det blir født flere med funksjonshemninger synes jeg det beste alternativet vil være å avlive dem stille, rolig og smertefritt!

Lenke til kommentar

På tross av at du for lengst har sagt deg enig i at samfunnet aldri kan bli 100% tilrettelagt for dem...

Og du bruker stadig vekk dette argumentet for å rettferdiggjøre alle lidelsene du vil utsette en enorm mengde med mennesker i "samfunnets beste".

Nei, ærlig talt, du må nesten begynne å forstå at selv om samfunnet ikke er 100% tilrettelagt så greier individene å tilrettelegge seg samfunnet , feks alkoholikere som drikker seg sanseløs , men greier å komme seg på jobb og fungere normalt i arbeidstid , rusmisbrukere som går på metadon og kan både ha en normal jobb og stifte familie , normale personer som på grunn av ulykker , skader , sykdommer osv har fått en eller annen nedsatt funksjonsevne men allikevel kan leve et LYKKELIG liv.

Du vil berøve en stor gruppe mennesker for muligheten til å leve et lykkelig liv , du ønsker å hindre fostre å få muligheten til å leve et Lykkelig liv basert på dine fordommer og "enorme erfaring" med funksjonshemmede / Downs , og verst av alt, du mener faktisk at dette er det beste for menneskeheten.

Akkurat nå er jeg utrolig glad for at din definisjon av hva som er best for Menneskeheten langtifra er noe du noensinne kommer til å få en konsensus på og at andre mennesker der ute faktisk har et langt bedre perspektiv på hva tvang, institusjonalisering og eksperimentering på mennesker mot deres vilje innebærer.

Jeg har heller ingen forhåpninger om at du skal faktisk forstå at du tar feil , det har du greid å bevise selv ved å gjenta deg mange ganger her , men kanskje om du faktisk i fremtiden begynner å virkelig jobbe sammen med funksjonshemmede på et nivå der du faktisk har med dem å gjøre så vil du forhåpentligvis oppleve noe som kanskje endrer på de synspunkt du har i dag.

Nei, samfunnet er ikke perfekt, det vil det aldri bli og det er jeg utrolig glad for fordi det gjør livet verdt å leve...

Dersom man ikke kan tilrettelegge samfunnet 100% for de funksjonshemmede, ikke gi dem en institusjon som er 100% tilrettelagt for dem og heller ikke kurere funksjonshemningene deres eller forhindre at det blir født flere med funksjonshemninger synes jeg det beste alternativet vil være å avlive dem stille, rolig og smertefritt!

Nei huff, dette sier det meste om dine tanker ...

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Quoted for future reference... :ohmy::omg:

Lenke til kommentar

Naturen og samfunnet er heller ikke 100% tilrettelagt for deg, dog overlater jeg til deg å avgjøre om du har lyst å bli værende en stund til i ditt liv fullt av defekter, og det syns jeg du også burde overlate til hver enkelt (inkludert de med Downs) å avgjøre.

Det sagt, vil jeg fullt ut respektere avgjørelsen om å forlate denne verden til de som skulle ønske det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har til nå forsøkt å bare lese, og se om kanskje det ble en slags konklusjon, hvis bare debattantene fikk nok ro . men det har ikke vært lett å la være å si noe, men denne vil jeg også gjerne ta vare på.

At det kan finnes folk med sånne holdninger er ikke så overraskende, men jeg får frysninger på ryggen hvis den typen folk får fotfeste innefor helse og omsorgs norge ..

Er forøvrig på jobb, og tar vare på en 14-åring, som sannsynligvis ville blitt avlivet hvis den typen regime hadde fått regjere

Lenke til kommentar

At det kan finnes folk med sånne holdninger er ikke så overraskende, men jeg får frysninger på ryggen hvis den typen folk får fotfeste innefor helse og omsorgs norge ..

Denne typen folk har allerede full kontroll over omsorgsnorge. Dog,kriteriene deres er andre, samt at de generelt ikke utøver aktiv dødshjelp men lar folk dø ved å unnlate å gi den hjelp som er nødvendig for å fortsette deres liv.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg setter på meg selv mentale håndjern, og unngår å forstyrre diskusjonen mellom twfa og mdc - jo lengre de får holde på, jo mer tydelig blir galskapen hos den ene

:ph34r:

Lenke til kommentar

På tross av at du for lengst har sagt deg enig i at samfunnet aldri kan bli 100% tilrettelagt for dem...

Og du bruker stadig vekk dette argumentet for å rettferdiggjøre alle lidelsene du vil utsette en enorm mengde med mennesker i "samfunnets beste".

Nei, ærlig talt, du må nesten begynne å forstå at selv om samfunnet ikke er 100% tilrettelagt så greier individene å tilrettelegge seg samfunnet , feks alkoholikere som drikker seg sanseløs , men greier å komme seg på jobb og fungere normalt i arbeidstid , rusmisbrukere som går på metadon og kan både ha en normal jobb og stifte familie , normale personer som på grunn av ulykker , skader , sykdommer osv har fått en eller annen nedsatt funksjonsevne men allikevel kan leve et LYKKELIG liv.

Du vil berøve en stor gruppe mennesker for muligheten til å leve et lykkelig liv , du ønsker å hindre fostre å få muligheten til å leve et Lykkelig liv basert på dine fordommer og "enorme erfaring" med funksjonshemmede / Downs , og verst av alt, du mener faktisk at dette er det beste for menneskeheten.

Akkurat nå er jeg utrolig glad for at din definisjon av hva som er best for Menneskeheten langtifra er noe du noensinne kommer til å få en konsensus på og at andre mennesker der ute faktisk har et langt bedre perspektiv på hva tvang, institusjonalisering og eksperimentering på mennesker mot deres vilje innebærer.

Jeg har heller ingen forhåpninger om at du skal faktisk forstå at du tar feil , det har du greid å bevise selv ved å gjenta deg mange ganger her , men kanskje om du faktisk i fremtiden begynner å virkelig jobbe sammen med funksjonshemmede på et nivå der du faktisk har med dem å gjøre så vil du forhåpentligvis oppleve noe som kanskje endrer på de synspunkt du har i dag.

Nei, samfunnet er ikke perfekt, det vil det aldri bli og det er jeg utrolig glad for fordi det gjør livet verdt å leve...

Nei huff, dette sier det meste om dine tanker ...

For det første aner du ikke noe som helst, IKKE NOE SOM HELST, om hvilket nivå jeg har jobbet med hverken funksjonshemmede eller andre typer mennesker med. Dermed kan du ikke uttale deg om det.

For det andre er det helt riktig at folk til en viss grad kan tilpasse seg, men samfunnet vil aldri bli 100% tilrettelagt for de funksjonshemmede og dermed vil de aldri leve et liv som er 100%. De vil alltid være ekskludert og andreprioritert når det gjelder noen ting og det har vært mitt poeng fra starten av. Derfor bør de heller ikke ha et halvskapt/delskapt liv og være tvunget til å være her i denne verden. For denne verden er ikke rosenrød!

Lenke til kommentar

For det første aner du ikke noe som helst, IKKE NOE SOM HELST, om hvilket nivå jeg har jobbet med hverken funksjonshemmede eller andre typer mennesker med. Dermed kan du ikke uttale deg om det.

For det andre er det helt riktig at folk til en viss grad kan tilpasse seg, men samfunnet vil aldri bli 100% tilrettelagt for de funksjonshemmede og dermed vil de aldri leve et liv som er 100%. De vil alltid være ekskludert og andreprioritert når det gjelder noen ting og det har vært mitt poeng fra starten av. Derfor bør de heller ikke ha et halvskapt/delskapt liv og være tvunget til å være her i denne verden. For denne verden er ikke rosenrød!

Da har du muligheten til å utdype nå.

Men jeg er definitivt sikker på at du har null komma niks peiling, hadde du faktisk jobbet i det hele tatt med slike mennesker og hatt en slik holdning tror jeg at du fort hadde fått sparken.

Og nei, fordi at verden ikke er tilpasset dem skal man ikke avlive dem eller utrydde dem som du så pent kom nylig med i det innlegget jeg quotet.

Lenke til kommentar

Du må gjerne forklare poenget ditt for jeg skjønner døyten av det!

Lenke til kommentar

Naturen og samfunnet er heller ikke 100% tilrettelagt for deg, dog overlater jeg til deg å avgjøre om du har lyst å bli værende en stund til i ditt liv fullt av defekter, og det syns jeg du også burde overlate til hver enkelt (inkludert de med Downs) å avgjøre.

Det sagt, vil jeg fullt ut respektere avgjørelsen om å forlate denne verden til de som skulle ønske det.

Hvordan vet du at naturen ikke er 100% tilrettelagt for meg? Om jeg ønsker kan jeg kaste klærne, flykte inn i jungelen og leve resten av livet som en apekatt. Jeg finner meg i å leve i samfunnet til menneskene fordi jeg liker deler ved det samtidig som jeg misliker og regelrett hater andre deler ved det. Imidlertid kan jeg ved bla. protester og stemmerett muligens endre på disse tingene jeg misliker og hater. Derfor blir jeg værende i samfunnet.

For å si det slik vil jeg heller se en endring på samfunnet og fortsette å leve i samfunnet framfor å kapre en båt/et skip og leve resten av livet som pirat selv om jeg som pirat ville hatt total frihet bare jeg stjal nok penger, omgikk de rette folkene og unngikk å bli arrestert.

Lenke til kommentar

Da har du muligheten til å utdype nå.

Men jeg er definitivt sikker på at du har null komma niks peiling, hadde du faktisk jobbet i det hele tatt med slike mennesker og hatt en slik holdning tror jeg at du fort hadde fått sparken.

Og nei, fordi at verden ikke er tilpasset dem skal man ikke avlive dem eller utrydde dem som du så pent kom nylig med i det innlegget jeg quotet.

Jeg gidder ikke å gjenta meg selv i all evighet. Jeg har for lengst skrevet om utdanning og erfaring.

Da er det gjensidig for jeg har hele tider vært overbevist om at du vet ABSOLUTT INGEN TING om dette temaet!!! Jeg nekter å tro på at du har utdannet deg innenfor og/eller noensinne jobbet med mennesker uansett om det er snakk om friske eller funksjonshemmede!!!

Og saken er den at samfunnet ikke kan tilrettelegges 100% for dem og derfor er det alltid muligheter de ikke kan få. DET er poenget mitt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...