Gå til innhold

Avstemning: Hvorfor skal alle foster med Downs bringes inn i verden?

Kryss av alle du er for:  

295 stemmer

1. 1. Kryss av alle du er for:

• Forbud mot abort generelt
      14
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs før uke 12
      9
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs etter uke 12
      23
    • Forbud mot tidlig diagnostisering av downs
      5
    • Selvbestemt abort før uke 12
      179
    • Forlenget selvbestemt abort til etter uke 12 ved downs-diagnose
      162
    • Tilbud om tidlig diagnose av downs
      210
    • Påbudt tidlig diagnostisering av downs
      65
    • Tilbud om abort ved påvist downs
      192
    • Påbudt abort ved påvist downs
      34
    • Fjerne statlige støtteordninger/spesialopplæring etc til barn/voksne med downs
      33
    • Økonomiske sanksjoner/straff til de som får barn med downs
      13

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Det er ene og alene opp til dere! Jeg har lagt fram min visjon for hvordan man best løser problemet med funksjonshemmete både ovenfor dem og ovenfor resten av samfunnet. Nå kan dere andre her i tråden legge fram hva dere mener er best så denne tråden får noe nytt innhold.

Ja, det er visst bare din visjon, og lurer på om du vet hva det ordet betyr ..

Letter-K-blue-icon.png

visjon m1 (fra lat av videre 'se')innbilt synsopplevelse, framtidssyn; drøm, indre bilde(rekke); religiøs åpenbaring
en v- om en ny verdensordning

ny verdensordning, jaha ..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Hva det ordet betyr... :roll: Skriv seriøst ellers gidder jeg ikke å diskutere med deg!

Det er din drøm, eller rettere sagt "fantasi", eller religiøs overbevisning .. Hva velger du? Og, i og med at denne visjonen din minner sterkt om type forskning som bla. nazistene bedrev, så passer jo ordene "ny verdensordning" også, etter det jeg kan skjønne.

Jeg bryr meg ikke det døyt hvem du vil diskutere med - jeg ser at du hopper som en sprettlort fra stein til stein, når du får litt seriøs motstand.

Lenke til kommentar

Hvis du tror at motstanden fra deg er seriøs tar du kraftig feil! Men nå få du sjansen til å heve nivået litt:

Du har sagt klart fra at du er uenig i min måte å best takle problemet med funksjonshemninger på. Så nå kan du skrive hvordan du mener den beste måten å takle problemet med funksjonshemninger på er. Og ta da med i beregningen at samfunnet slik det fungerer i dag ikke er 100% tilrettelagt for funksjonshemmede.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nei, jeg blir bare irritert på trolling og annet generelt tøv, som jeg ser som "attention whoring"

Den seriøse motstanden får du fra ett par tre andre brukere her, men de unngår du å svare på deres spørsmål - bare hopper videre, passe vettlaust ..

Hva med å svare på den dokumentsjonen som jeg brukte for å imøtegå den første posten din i dag - fikk du det ikke med deg, eller mangler du bare fornuftige svar?

Lenke til kommentar

Jeg har sluttet å svare herzleid etter det han skrev om stråmenn, synd og god dag man økseskaft. Jeg har hele tiden svart tom waits for alice og Quote, men når det gjelder det siste innlegget til tom waits for alice svarte jeg bare siste linje siden vi har vært igjennom alt det andre flere ganger tidligere.

Jeg er den eneste, DEN ENESTE som har presentert et annet system enn det vi har i dag ovenfor de funksjonshemmede. Jeg har gjentatte ganger spurt både tom waits for alice, herzleid og deg om å beskrive et alternativt system dere ser for dere, men dere har droppet det hver eneste gang.

Hvorfor er dere så redde for å beskrive hva dere mener vil være det beste?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvorfor er dere så redde for å beskrive hva dere mener vil være det beste?

Hvem er redd for å si at sånn vi stort sett har det i dag, sånn vil jeg ha det for ettertiden - altså, at vi respekterer hverandres rett til å leve i frihet, og jobber enda bedre for å lage et samfunn som tar seg av de svakeste, på deres premisser, ikke våre

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Så hvilke endringer ser du for deg som gjør samfunnet enda bedre for de svakeste?

Vi er en av verdens beste land å leve i, og da betyr det at det "grunnfjellet" vi dermed står på, er en av verdens beste plattformer for sunn videreutvikling. Jeg har tidligere berømmet den nye regjering, fordi de sier at de skal tilrettelegge for enda mer av det frivillige omsorgsvesen her til lands, og det synes jeg høres ut som en ypperlig start for å utnytte all god motivasjon og frie ressurser, for å både avhjelpe det offentlige, og utnytte "restarbeidsevne" hos oss som er den friske delen av befolkningen.

Jeg for min del har tatt på meg en slik personlig oppgave, og skal dermed sette handling til ord. Å mase på andre gidder jeg ikke, fordi jeg tror mer på å holde kjeft, og bidra etter beste evne, så kan kanskje sånne som deg finne sin egen motivasjon, og heller være med på arbeidsfordelingen, fremfor å sitte å beklage seg, og servere sinnsvake planer på nett

Men, jeg sitter ikke med noen fasit på dette, og det tror jeg ikke du heller gjør

Lenke til kommentar

..., men når det gjelder det siste innlegget til tom waits for alice svarte jeg bare siste linje siden vi har vært igjennom alt det andre flere ganger tidligere.

Nei, vi har ikke vært gjennom det. Det følgende står ubesvart før vi er ferdig:

Er de følgende fire punkter mulige uten tvang?
A. Ja, de skal sperres inne enten de ønsker det eller ikke. Altså tvang.
B. Ja, de skal utsettes for medisinske forsøk, enten de ønsker det eller ikke. Altså overgrep.
C. Dersom de ikke kan kureres, skal de uansett sperres inne, og for fremtiden skal slike aborteres vekk til samfunnets beste. (Kilde) Altså rasehygiene.
D. Konkurrerende tilbud til din institusjon skal forbys. Altså statlig monopol.
Fortell! Hvis en vordende mor ikke vil ta abort, hvordan skal det skje uten å tvinge henne? Hvis en psykolog vil snakke med meg hjemme hos meg eller seg, hvordan skal du hindre det uten å tvinge ham til å la være? Hva gjør du hvis en av dine funksjonshemmede ikke vil eksperimenteres på, og du ikke skal tvinge ham/henne? Og hva hvis flesteparten rett og slett heller vil være funksjonshemmet på gata enn på din institusjon?

Svar på spørsmålene i det siste avsnittet du, uten utenomsnakk.

Geir :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er den eneste, DEN ENESTE som har presentert et annet system enn det vi har i dag ovenfor de funksjonshemmede. Jeg har gjentatte ganger spurt både tom waits for alice, herzleid og deg om å beskrive et alternativt system dere ser for dere, men dere har droppet det hver eneste gang.

Neida. Jeg har svart: Jeg vil ha et liberalt/liberalistisk samfunnssystem hvor hver og en selv får bestemme hva som er best for ham/henne. Vil han bo hjemme så får han det, vil han på institusjon så får han det. Jeg vil at institusjonene skal konkurrere om å gi et godt tilbud, jeg vil ha et fritt arbeidsmarked for leger og psykologer akurat som for deg og meg, og et fritt tjenestemarked der den enkelte pasient/kunde kan velge den leverandør de foretrekker.

Og, nok engang, i mitt system helliger hensikten ikke middelet. Vil et menneske ikke være forsøksobjekt, så skal ingen kunne tvinge ham til det, selv om det går ut over forskernes effektivitet.

Kort sagt, jeg vil omtrent motsatt vei av det du vil.

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har sluttet å svare herzleid etter det han skrev om stråmenn, synd og god dag man økseskaft.

Du er en underlig skrue du Mathias. Når du påstår at andre sier ting de ikke har sagt, og andre igjen påpeker dette blir du sur, og nekter å fortsette diskusjonen med mindre du får fortsette å komme med usannheter uten at andre påpeker det. Det voksne ville være å beklage.

Når du kommer med bastante påstander og andre ber om kilder eller noe som backer disse opp blir du også sur, mener at det er useriøst, og nekter å fortsette diskusjonen hvis ikke du får komme med påstander uten å oppgi kilde.

Forstår du at dette blir veldig vanskelig å forholde seg til, og at en meningsfull diskusjon blir nærmest umulig på den måten?

• Liker 5
Lenke til kommentar

Påbudt abort ved påvist downs (18 stemmer [4.49%]) 14,2%

Og så har ytterligere to forumbrukere feiret det nye året ved å ønske påbudt abort ved påvist downs. Kan noen av de 17-18 som ikke alt har uttalt seg forklare oss hvorfor? Er vi så fattige som samfunn og som mennesker at vi ikke kan leve med at noen er anderledes?

Hvis svaret er at det er for disses egen skyld, er dere sikre på at det ikke er et liv verd å leve? Hvem skal avgjøre det?

Findings from a study published in the American Journal of Medical Genetics surveyed 284 people with Down syndrome:

99 percent said they were happy with their lives
97 percent liked who they are
96 percent liked how they look
86 percent indicated they could make friends easily
4 percent expressed sadness about their life.
In our qualitative analysis, people with DS encouraged parents to love their babies with DS, mentioning that their own lives were good. They further encouraged healthcare professionals to value them, emphasizing that they share similar hopes and dreams as people without DS. Overall, the overwhelming majority of people with DS surveyed indicate they live happy and fulfilling lives.

Skotko BG, Levine SP, Goldstein R. 2011. Self-perceptions from people with Down syndrome. Am J Med Genet Part A 155:2360–2369.

Link til tidsskriftets side. (Ikke gratis, desverre.)
Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi er en av verdens beste land å leve i, og da betyr det at det "grunnfjellet" vi dermed står på, er en av verdens beste plattformer for sunn videreutvikling. Jeg har tidligere berømmet den nye regjering, fordi de sier at de skal tilrettelegge for enda mer av det frivillige omsorgsvesen her til lands, og det synes jeg høres ut som en ypperlig start for å utnytte all god motivasjon og frie ressurser, for å både avhjelpe det offentlige, og utnytte "restarbeidsevne" hos oss som er den friske delen av befolkningen.

Jeg for min del har tatt på meg en slik personlig oppgave, og skal dermed sette handling til ord. Å mase på andre gidder jeg ikke, fordi jeg tror mer på å holde kjeft, og bidra etter beste evne, så kan kanskje sånne som deg finne sin egen motivasjon, og heller være med på arbeidsfordelingen, fremfor å sitte å beklage seg, og servere sinnsvake planer på nett

Men, jeg sitter ikke med noen fasit på dette, og det tror jeg ikke du heller gjør

Selvfølgelig har jeg ingen endelig fasit. Jeg skriver og argumenterer utifra personlige erfaringer samt mine tanker. Men jeg skal ta et par eksempler her:

1) På barneskolen jeg gikk på var det en jente (i en annen klasse) som nesten ikke kunne gå. Jeg vet ikke hva som feilet henne, men beina hennes vinglet i alle fall noe veldig og hun måtte bruke krykke. Når hun skulle til og fra skolen måtte hun bruke en slags barnebil for funksjonshemmede. En dag var det to gutter fra klassen min som etterlignet måten hun gikk på og brukte pinner som om de skulle være krykker. Hvordan tror du hun følte seg da?

2) For 10 år siden var jeg på Cran Canaria og på en av resturantene jeg spiste på kom det en ung mann som var døvstum og delte ut kort fra forbundet for døvstumme. Noen ved nabobordet begynte å gjøre tulletegn og gjorde narr av ham mens han så på. Hvordan tror du han følte seg?

Poenget mitt er at samfunnet aldri vil bli 100% tilrettelagt for funksjonshemmede uansett hvilke funksjonshemning det er snakk om samt at de aldri vil oppleve 100% forståelse samt at noen alltid vil gjøre narr av dem. Derfor tror jeg (sammen med erfaring av å arbeide med funksjonshemmede at de vil ha det bedre på en institusjon hvor de møter 100% tilretteleggelse og forståelse samt hvor forskning på deres funksjonshemninger kan skje i skjermede omgivelser.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har jeg ingen endelig fasit. Jeg skriver og argumenterer utifra personlige erfaringer samt mine tanker. Men jeg skal ta et par eksempler her:

1) På barneskolen jeg gikk på var det en jente (i en annen klasse) som nesten ikke kunne gå. Jeg vet ikke hva som feilet henne, men beina hennes vinglet i alle fall noe veldig og hun måtte bruke krykke. Når hun skulle til og fra skolen måtte hun bruke en slags barnebil for funksjonshemmede. En dag var det to gutter fra klassen min som etterlignet måten hun gikk på og brukte pinner som om de skulle være krykker. Hvordan tror du hun følte seg da?

La oss vri det om litt.

På barneskolen traff du en jente som havnet i en trafikkulykke, og måtte sitte i rullestol. Hun klarte seg veldig fint på skolen, og "til tross" for rullestolen så var hun veldig smart og populær. Hun måtte ta taxi til skolen, og var fornøyd med det. En dag blir hun hentet av fire menn i hvite frakker, for deretter å bli fraktet til en institusjon. Hun skrek, og motsatte seg det. Det hjalp ikke, og det var regelrett tvang. På denne institusjonen ble hun regelrett forsket på. Dersom hun risikerer å få smerte, så betyr det ingenting. Hun blir da dopet ned. Selv om forskerne etterhvert gav opp å finne en kur mot hennes funksjonshemming, så måtte hun være i denne institusjonen til tross for at hun kunne gjort stor nytte for seg ute i samfunnet på grunn av sin høye intelligens. Hvordan tror du hun hadde følt seg da?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser for meg noe helt annet!

Å? Har du plutselig gått bort i fra din gamle idé? Jeg siterer Tom waits for alices oppsummering av synspunktene dine om institusjonen du ønsker:

A. Ja, de skal sperres inne enten de ønsker det eller ikke. Altså tvang.
B. Ja, de skal utsettes for medisinske forsøk, enten de ønsker det eller ikke. Altså overgrep.
C. Dersom de ikke kan kureres, skal de uansett sperres inne, og for fremtiden skal slike aborteres vekk til samfunnets beste. (Kilde) Altså rasehygiene.
D. Konkurrerende tilbud til din institusjon skal forbys. Altså statlig monopol.
Historien min inneholdt A, B og C (siste del av C var naturligvis ikke mulig). Jeg glemte D. Så jeg spør deg, hva tror du jenta i eksempelet mitt hadde følt?
Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å? Har du plutselig gått bort i fra din gamle idé? Jeg siterer Tom waits for alices oppsummering av synspunktene dine om institusjonen du ønsker:

Niks. Jeg står 100% ved det jeg har sagt hele tiden! Imidlertid er jeg lei av denne evindelige diskusjonen! Hvis dere er misfornøyde med mitt forslag får dere se til å komme med et forslag om hva slags samfunn med 100% tilretteleggelse og forståelse for de funksjonshemmede dere ser for dere. Og hvis dere ikke vil ha 100% tilretteleggelse og forståelse for de funksjonshemmede får dere se til å forklare hvorfor!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...