Gå til innhold

Avstemning: Hvorfor skal alle foster med Downs bringes inn i verden?

Kryss av alle du er for:  

295 stemmer

1. 1. Kryss av alle du er for:

• Forbud mot abort generelt
      14
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs før uke 12
      9
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs etter uke 12
      23
    • Forbud mot tidlig diagnostisering av downs
      5
    • Selvbestemt abort før uke 12
      179
    • Forlenget selvbestemt abort til etter uke 12 ved downs-diagnose
      162
    • Tilbud om tidlig diagnose av downs
      210
    • Påbudt tidlig diagnostisering av downs
      65
    • Tilbud om abort ved påvist downs
      192
    • Påbudt abort ved påvist downs
      34
    • Fjerne statlige støtteordninger/spesialopplæring etc til barn/voksne med downs
      33
    • Økonomiske sanksjoner/straff til de som får barn med downs
      13

Anbefalte innlegg

Og det du har fortalt om den institusjonen, er hente fra en tilfeldig info brosjyre, siden du har så mange "hull" i helhetsforståelsen av hva "omsorg" er for noe. Hvis det var den eneste institusjonen her til lands, hadde jeg enten vært "gutta på skauen", eller emigrert så langt unna svineriet som mulig.

Tvert imot, jeg bryr meg stort om omsorg. Det er resten av dere her i tråden som vil holde de funksjonshemmede ute i et samfunn som aldri blir 100% tilrettelagt for dem og hvor de aldri vil bli 100% forstått.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og jeg svarer igjen: Ikke hvis du kunne la være å flytte dit. Du er ikke tvunget til å gå til tannlegen om du har hull, det står deg fritt å leve med tannpinen. Institusjonen din blir tvang i det øyeblikket du sier at alle skal bo der.

Men du må i tillegg bruke tvang mot både leverandører av tilbud (leger, psykologer med mere) og kunder (de funksjonshemmede) for at den skal bli det eneste tilbudet i landet. Du kommer ikke dit du vil uten tvang.

Geir :)

Ikke la være å flytte dit... Hva er det du ønsker deg? At alle funksjonshemmede fra hele landet skal reise til og fra for å få behandling? DET høres i alle fall ut som et forferdelig dyrt og ineffektivt system.

Og hvis legene og alle andre ikke hadde andre steder å jobbe, ville det da vært tvang?

Lenke til kommentar

Ikke la være å flytte dit... Hva er det du ønsker deg? At alle funksjonshemmede fra hele landet skal reise til og fra for å få behandling? DET høres i alle fall ut som et forferdelig dyrt og ineffektivt system.

Så nå er det greit å snakke økonomi? :wee:

Lenke til kommentar

Om jeg ønsker å delta i en gishgallopp? Nei ikke egentlig. Jeg forventer at voksne mennesker som kommer med en bastant påstand har dokumentasjon på denne eller kan backe den opp. Hvis ikke forventer jeg at de i det minste er stødige nok til å innrømme feil. Du kan nesten ikke gå i mange dager og nekte å underbygge påstandene dine, for så å forvente at andre skal være med på å skifte tema, når du ikke klarer å finne kilder.

Altså har du ikke noe forslag selv. Men det hadde jeg egentlig ikke forventet heller. For de som deltar i tråder bare for å trolle har aldri egne forslag. I alle fall ikke noen som er seriøse. Jeg forsto at du hører til i denne kategorien etter det du skrev om stråmenn, synd og god dag mann økseskaft.

Du har altså null tanker om et bedre samfunn selv og vil derfor bare rakke ned på mitt forslag side opp og side ned. Ganske tragisk egentlig!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

downs sydrom? kan folk med downs syndrom gå på et universitet? med karakterer? kan de utdanne seg til noe?

får de det ikke til?

Er det deres feil, eller er det de som setter kravene sin feil?

Lenke til kommentar

Du har altså null tanker om et bedre samfunn selv og vil derfor bare rakke ned på mitt forslag side opp og side ned. Ganske tragisk egentlig!

Man må vel ikke ha en bedre løsning enn dagens løsning for å kunne argumentere mot et helt håpløst forslag?

Jeg har nevnt økonomi fra starten av, men aldri som et hovedargument.

Du har tidligere sagt at økonomien interesserer deg lite. Jeg har fremdeles til gode å se hvor mye du forventer at dette skal koste samfunnet, på samme måte som at jeg savner svar på om du har kilder på at forskningen trenger mange flere forsøkskaniner, samt hvilken erfaring du har innenfor emnet.

Det begynner å hope seg opp med ubesvarte spørsmål nå.

Endret av Quote
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Tvert imot, jeg bryr meg stort om omsorg. Det er resten av dere her i tråden som vil holde de funksjonshemmede ute i et samfunn som aldri blir 100% tilrettelagt for dem og hvor de aldri vil bli 100% forstått.

Og jeg sier at du vet ikke det pøkk om omsorg .. Det vet jeg, og det vet nok du og, men jeg betviler ikke din evne til å trolle og kverulere

Lenke til kommentar

Altså har du ikke noe forslag selv. Men det hadde jeg egentlig ikke forventet heller. For de som deltar i tråder bare for å trolle har aldri egne forslag. I alle fall ikke noen som er seriøse. Jeg forsto at du hører til i denne kategorien etter det du skrev om stråmenn, synd og god dag mann økseskaft.

Igjen kommer du med påstander rundt hva andre sier som ikke stemmer, altså stråmenn.

Jeg har ikke sagt at jeg ikke har noe å komme med, men at jeg forventer at du stiller med kilder eller underbygger den påstanden som danner hele fundamentet for at det skal gi en forskningsmessig gevinst å sperre inne alle funksjonshemmede og drive ufrivillige forsøk på dem.

Om vi skal kunne ha en meningsfull diskusjon rundt det systemet du ønsker å innføre kan vi ikke basere oss på at du selv etablerer faktum, som ingen andre er enige om, ref. forskningsmessig effekt. Jeg tar mer enn gjerne resten av diskusjonen med deg, men det er åpenbart at du prøver å unngå å måtte svare for påstanden om forskningsmessig gevinst, og jeg vil selvfølgelig ikke la det skje.

Innrøm heller at du uttalte deg om noe du ikke hadde forutsetninger om å si noe om, og som kanskje er feil. Det vil være mye mer voksent av deg, og du vil fremstå mer avbalansert. Alternativt finn kilde som backer påstanden din. Som du sier, såppass må man kunne forvente på ett politisk diskusjonsforum.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Prosentregningen i pollen er feil. Riktig utregnet pr nå er markert med grønt.

Avstemning: Kryss av alle du er for: (127 medlem(mer) har stemt)
Kryss av alle du er for:
  1. Forbud mot abort generelt (6 stemmer [1.50%]) 4,7%

2. Forbud mot abort på grunnlag av downs før uke 12 (1 stemmer [0.25%]) 0,8%

3. Forbud mot abort på grunnlag av downs etter uke 12 (9 stemmer [2.24%]) 7,1%

4. Forbud mot tidlig diagnostisering av downs (2 stemmer [0.50%]) 1,6%

5. Selvbestemt abort før uke 12 (77 stemmer [19.20%]) 60,6%

6. Forlenget selvbestemt abort til etter uke 12 ved downs-diagnose (67 stemmer [16.71%]) 52,8%

7. Tilbud om tidlig diagnose av downs (89 stemmer [22.19%]) 70,1%

8. Påbudt tidlig diagnostisering av downs (29 stemmer [7.23%]) 22,8%

9. Tilbud om abort ved påvist downs (83 stemmer [20.70%]) 65,4%

10. Påbudt abort ved påvist downs (18 stemmer [4.49%]) 14,2%

11. Fjerne statlige støtteordninger/spesialopplæring etc til barn/voksne med downs (13 stemmer [3.24%]) 10,2%

12. Økonomiske sanksjoner/straff til de som får barn med downs (7 stemmer [1.75%]) 5,5%

Lenke til kommentar

Jeg ønsker ikke denne institusjonen i det hele tatt, Mathias. Det er det du som gjør. Spørsmålet jeg bevarte var hva som var tvang.

Jeg ønsker at de skal slippe å reise til institusjonen din i det hele tatt om de ikke vil.

Og hvis legene og alle andre ikke hadde andre steder å jobbe, ville det da vært tvang?

Men de har andre steder å jobbe: For meg og andre, som er villig til å betale dem for det. Spørsmålet er hvordan du skal hindre dem, uten tvang.

Jeg gjentar meg selv fra forrige side:

Min versjon? Hvordan definerer du tvang da? Er de følgende fire punkter mulige uten tvang?
A. Ja, de skal sperres inne enten de ønsker det eller ikke. Altså tvang.
B. Ja, de skal utsettes for medisinske forsøk, enten de ønsker det eller ikke. Altså overgrep.
C. Dersom de ikke kan kureres, skal de uansett sperres inne, og for fremtiden skal slike aborteres vekk til samfunnets beste. (Kilde) Altså rasehygiene.
D. Konkurrerende tilbud til din institusjon skal forbys. Altså statlig monopol.
Fortell! Hvis en vordende mor ikke vil ta abort, hvordan skal det skje uten å tvinge henne? Hvis en psykolog vil snakke med meg hjemme hos meg eller seg, hvordan skal du hindre det uten å tvinge ham til å la være? Hva gjør du hvis en av dine funksjonshemmede ikke vil eksperimenteres på, og du ikke skal tvinge ham/henne? Og hva hvis flesteparten rett og slett heller vil være funksjonshemmet på gata enn på din institusjon?

Edit: Det er et nytt år nå. Kan vi komme et skritt videre i denne tråden før 2015?

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Prosentregningen i pollen er feil. Riktig utregnet pr nå er markert med grønt.

Avstemningen regner prosent av det totale stemmetallet istedet for av antall som har stemt. Siden det er en flervalgspoll vil hver av oss ha stemt på flere alternativer. Det kan diskuteres om det er "feil", men det er defintivt noe som burde vært endret. Det interessante er selvsagt hvor mange prosent av de som har stemt som ønsker et gitt alternativ, slik dine tall gjør. Lager en post om det i riktig forum.

Edit: La det inn i tracker.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Det er nå et nytt år og den absolutt beste måten å starte dette året på ville være å sende de funksjonshemmede på institusjon! En ting kan man være helt klar på: Dette året kommer ikke til å begynne med, inkludere eller ende med at samfunnet blir 100% tilrettelagt for alle de forskjellige funksjonshemningene her i landet. Altså vil det ikke utvikle eller forandre seg på noen som helst måte for noen funksjonshemmede ved mindre legevitenskapen i løpet av året finner et nytt mirakel så de kan delvis eller fullstendig helbrede en ny funksjonshemning. Dette er selvsagt ikke noe man kan garantere. Så ved mindre noe gjøres går vi nå inn i nok et ord hvor funksjonshemmede florerer i et samfunn som ikke er 100% tilrettelagt for dem.

Lenke til kommentar

downs sydrom? kan folk med downs syndrom gå på et universitet? med karakterer? kan de utdanne seg til noe?

får de det ikke til?

De kan knapt noe som helst uten hjelp. Det er både skremmende og deprimerende å oppleve at ingen andre i denne tråden faktisk bryr seg om funksjonshemmede er at hverdagen deres må tilrettelegges best mulig.

Folk med Downs syndrom kan klare noen enkle oppgaver som å skrive litt og tørke av bord (noen i alle fall), men noe avansert kan de aldri få til. De er rett og slett for sterkt hemmet av den psykiske lidelsen deres.

Lenke til kommentar

Man må vel ikke ha en bedre løsning enn dagens løsning for å kunne argumentere mot et helt håpløst forslag?

Du har tidligere sagt at økonomien interesserer deg lite. Jeg har fremdeles til gode å se hvor mye du forventer at dette skal koste samfunnet, på samme måte som at jeg savner svar på om du har kilder på at forskningen trenger mange flere forsøkskaniner, samt hvilken erfaring du har innenfor emnet.

Det begynner å hope seg opp med ubesvarte spørsmål nå.

Da får du jo forklare hvorfor du mener mitt forslag er håpløst.

Nei, du har jo ikke deltatt helt fra begynnelsen av (da vi fortsatt bare diskuterte Downs syndrom), men jeg har altså tidligere nevnt økonomi, men også at det langt ifra er det viktigste punktet. Om du ikke tror dette får du bare gå tilbake til begynnelsen av tråden og lese deg opp. Jeg kom inn i tråden på side nr. 2.

Da får du også svar på mine erfaringer.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hva med litt fakta, angående mestringsevner og muligheter ..?

Downs syndrom kalles «mulighetenes syndrom»[trenger referanse], fordi man ikke har sett grensene for hvor langt et menneske med Downs syndrom kan utvikle sine ferdigheter, når det gis reell hjelp til det. Det er derfor ansett som svært viktig for det enkelte barns utvikling at barnet lærer gode mestringsstrategier så tidlig som mulig. Dette er vesentlig både for å kunne tilegne seg lærdom, og også på den måten hindre adferdsproblemer.

Kognitiv forståelse hos barn med Downs syndrom er meget variert. Mange klarer seg meget godt i skolen, mens andre har det vanskelig. På grunn av denne variasjonen i hvordan syndromet arter seg, er det viktig å vurdere barnets evner individuelt. Læreproblemer man finner hos disse barna kan finnes også hos barn uten Downs syndrom. Dette betyr at foreldre kan benytte seg av generelle tilbud for målrettet spesialbehandling. Barn med Downs syndrom har et bredt spekter av evner, og det finnes ingen metoder som kan forutsi grensen for deres muligheter. Derimot kan man ganske tidlig tilrettelegge optimale læringsprosesser for hvert barn. Emosjonelle og sosiale evner følger en mer normal utvikling med variasjon for hvilken type kognitiv dysfunksjon barnet lider av. På et meget tidlig stadium av barnets utvikling er den sosiale og emosjonelle fordrøyningen i gjennomsnitt en til tre måneder.

link

Lenke til kommentar

Edit: Det er et nytt år nå. Kan vi komme et skritt videre i denne tråden før 2015?

Det er ene og alene opp til dere! Jeg har lagt fram min visjon for hvordan man best løser problemet med funksjonshemmete både ovenfor dem og ovenfor resten av samfunnet. Nå kan dere andre her i tråden legge fram hva dere mener er best så denne tråden får noe nytt innhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...