Gå til innhold

Avstemning: Hvorfor skal alle foster med Downs bringes inn i verden?

Kryss av alle du er for:  

295 stemmer

1. 1. Kryss av alle du er for:

• Forbud mot abort generelt
      14
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs før uke 12
      9
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs etter uke 12
      23
    • Forbud mot tidlig diagnostisering av downs
      5
    • Selvbestemt abort før uke 12
      179
    • Forlenget selvbestemt abort til etter uke 12 ved downs-diagnose
      162
    • Tilbud om tidlig diagnose av downs
      210
    • Påbudt tidlig diagnostisering av downs
      65
    • Tilbud om abort ved påvist downs
      192
    • Påbudt abort ved påvist downs
      34
    • Fjerne statlige støtteordninger/spesialopplæring etc til barn/voksne med downs
      33
    • Økonomiske sanksjoner/straff til de som får barn med downs
      13

Anbefalte innlegg

Hvis ikke lege eller psykolog er ansatt for å hjelpe noen med dine behov utenom senteret, hvordan skal du få dem til å hjelpe deg? Tror du de vil jobbe gratis? De færreste er villig til den slags uansett hvor edle hensiktene er.

Jeg sa eksplisitt at jeg var villig til å betale dem, av egen lomme, om jeg bare slapp din institusjon, og eksperimentene der. Men nå er du jo brått for tvangssending allikevel, i forrige innlegg. Eller gjelder det bare for folk med Downs?

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ikke lege eller psykolog er ansatt for å hjelpe noen med dine behov utenom senteret, hvordan skal du få dem til å hjelpe deg? Tror du de vil jobbe gratis? De færreste er villig til den slags uansett hvor edle hensiktene er.

Tenk på alle de foreldrene og vennene i Norge som i dag jobber gratis, og gjør en fantastisk innsats. En innsats som er mye bedre enn den helsearbeidere kan utføre. Så jo, de fleste foreldre og venner er villige til å arbeide gratis. Kom ikke her og lag halvsannheter.

Dette er Politikk og samfunn, ikke Off topic og vi diskuterer et seriøst tema her. Da forventes det at innleggene er seriøse.

Og av den grunn er det vel ikke urimelig å kreve dokumentasjon i fra deg når du kommer med påstander, ikke sant?

Lenke til kommentar

Tolk det akkurat som du vil. Alle innleggene dine er jo uansett ubrukelig med unntak av noen få innlegg ang. Israel-Palestina.

Et hint: Hvis du mener at jeg har tillagt andre meninger de ikke har, argumenter for det istedenfor å dumme deg ut med å snakke om stråmenn. Dette er Politikk og samfunn, ikke Off topic og vi diskuterer et seriøst tema her. Da forventes det at innleggene er seriøse.

Om du ser på de innleggene jeg, og andre, har nevnt stråmenn har det blitt forklart at det er en stråmann da det ikke er noe som jeg har påstått. Det er ikke noe man kan argumentere mer for enn at, nei det har jeg aldri sagt, ergo en stråmann.

Jeg forventer så absolutt seriøsitet når jeg diskuterer politikk, og derfor synes jeg det er useriøst å påstå at folk har sagt eller mener ting de ikke gir uttrykk for. Du skriver fks følgende:

Så niks, samfunnet er ikke så rosenrødt, tilrettelagt og åpent som du skal ha det til.

Da er det ikke så mye annet å gjøre enn å påpeke at det er en stråmann i og med at jeg heller aldri har hevdet det du skriver.

Jeg synes igjen det er veldig sært at du først tillegger folk meninger de ikke har, for så å bli sur og vrang når andre påpeker dette. Normal folkeskikk ville være å beklage når man blir tatt for å påstå at andre mener eller sier ting de ikke har gitt uttrykk for.

Nå hadde jeg heller ønsket svar på det som faktisk hadde med saken å gjøre, men det var kanskje for mye å be om?

Lenke til kommentar

Jeg sa eksplisitt at jeg var villig til å betale dem, av egen lomme, om jeg bare slapp din institusjon, og eksperimentene der. Men nå er du jo brått for tvangssending allikevel, i forrige innlegg. Eller gjelder det bare for folk med Downs?

Dersom det systemet jeg ser for meg hadde vært innført hadde uansett ikke tilbudet vært der uansett om du var villig til å betale eller ikke. Selvsagt trengs det allmennleger i samfunnet, men ingen som skal behandle eller medisinere psykiske lidelser. Ikke psykologer heller. Den slags kunne institusjonen tatt seg av.

Lenke til kommentar

Tenk på alle de foreldrene og vennene i Norge som i dag jobber gratis, og gjør en fantastisk innsats. En innsats som er mye bedre enn den helsearbeidere kan utføre. Så jo, de fleste foreldre og venner er villige til å arbeide gratis. Kom ikke her og lag halvsannheter.

Det tom waits for alice spurte om var lege og psykolog. Hvor mange av disse er det som jobber gratis rundt omkring i landet? Og hvordan kan du si at den jobben de evnt. gjør er bedre enn jobben helsevesenet gjør?

herzeleid og du vil ha dokumentasjon om forskere som trenger flere funksjonshemmede å forske på så dermed vil jeg ha dokumentasjon på at frivillige foreldre og venner gjør en bedrejobb enn helsevesenet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg er ferdig med prosjekt jobben ved "alzheimer institusjonen. Alle oppgaver er utført, og jeg går videre. Men, jeg glemmer ikke disse stakkars menneskene som må være der. Så derfor har jeg forpliktet meg til være en "støtte besøkende", og kommer til å finne rom på egen fritid for å dra innom å "piffe opp" disse som lever "falske liv". Jeg føler et sterkt personlig ansvar for disse som svært få egentlig vil ha så mye med og gjøre. Ikke er jeg lege eller noe annet "fint". Men de gamle trenger ikke legen mest - de trenger bare at noen bryr seg om dem. Håper det jeg skriver, kan være en god dokumentasjon på at det "Mathias"tror så sterkt på, kanskje ikke stemmer andre steder enn i hans egen sære forestillingsverden.

Psykologer eller samtalepartnere - to sider av samme sak

Lenke til kommentar

herzeleid og du vil ha dokumentasjon om forskere som trenger flere funksjonshemmede å forske på så dermed vil jeg ha dokumentasjon på at frivillige foreldre og venner gjør en bedrejobb enn helsevesenet.

Nå er påstanden din rundt at forskerne trenger flere funksjonshemmede å forske på noe av hovedgrunnlaget for hele din argumentasjon i denne diskusjonen. Om denne forutsetningen ikke skulle stemme faller bunne ut av planen. Derfor burde selvfølgelig slike kilder foreligget allerede da du annonserte planen din. Å nekte å komme med kilder så lenge, for så å kreve at andre skal gjøre ting først virker noe snodig.

Er saken rett og slett at du ikke har noe kildegrunnlag for påstanden din, og rett og slett har syndet så grunnleggende mot den vitenskapelige tankegangen du påstår du ønsker å oppmuntre?

Lenke til kommentar

Jeg er ferdig med prosjekt jobben ved "alzheimer institusjonen. Alle oppgaver er utført, og jeg går videre. Men, jeg glemmer ikke disse stakkars menneskene som må være der. Så derfor har jeg forpliktet meg til være en "støtte besøkende", og kommer til å finne rom på egen fritid for å dra innom å "piffe opp" disse som lever "falske liv". Jeg føler et sterkt personlig ansvar for disse som svært få egentlig vil ha så mye med og gjøre. Ikke er jeg lege eller noe annet "fint". Men de gamle trenger ikke legen mest - de trenger bare at noen bryr seg om dem. Håper det jeg skriver, kan være en god dokumentasjon på at det "Mathias"tror så sterkt på, kanskje ikke stemmer andre steder enn i hans egen sære forestillingsverden.

Psykologer eller samtalepartnere - to sider av samme sak

Dersom disse pasientene dine i det hele tatt eksisterer, hvorfor skulle det ha noe som helst å si for mine meninger? Hadde du lest det jeg skrev tidligere ville du visst at jeg ikke bare tenker på vitenskapsmenn, leger og sykepleiere som skal omgås de funksjonshemmede. Jeg anbefaler deg å lese litt tilbake da jeg beskrev hva jeg ser for meg ganske nøye under en diskusjon med tom waits for alice.

Lenke til kommentar

Nå er påstanden din rundt at forskerne trenger flere funksjonshemmede å forske på noe av hovedgrunnlaget for hele din argumentasjon i denne diskusjonen. Om denne forutsetningen ikke skulle stemme faller bunne ut av planen. Derfor burde selvfølgelig slike kilder foreligget allerede da du annonserte planen din. Å nekte å komme med kilder så lenge, for så å kreve at andre skal gjøre ting først virker noe snodig.

Er saken rett og slett at du ikke har noe kildegrunnlag for påstanden din, og rett og slett har syndet så grunnleggende mot den vitenskapelige tankegangen du påstår du ønsker å oppmuntre?

Hvis du faktisk hadde lest det jeg skrev istedenfor å komme med tulleinnlegg om stråmenn som du har gjort de siste sidene ville du vist at flere forskningsobjekter ikke har vært mitt eneste argument. Ikke nødvendigvis hovedargumentet heller.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg leser absolutt alt, og jeg ser veldig tydelig hvem som oppfører seg å være på tynnest is. Mine pasienter er virkelige, mens dine befinner seg kun i ditt eget hode. Min erfaring overstiger dine sære fantasier

Lenke til kommentar

Hvis du faktisk hadde lest det jeg skrev istedenfor å komme med tulleinnlegg om stråmenn som du har gjort de siste sidene ville du vist at flere forskningsobjekter ikke har vært mitt eneste argument. Ikke nødvendigvis hovedargumentet heller.

Du besvarer ikke det jeg skriver:"Er saken rett og slett at du ikke har noe kildegrunnlag for påstanden din, og rett og slett har syndet så grunnleggende mot den vitenskapelige tankegangen du påstår du ønsker å oppmuntre?"

Klarer du fortsatt ikke å komme med en eneste kilde på det du har påstått så lenge og hardnakket? Hvordan mener du det passer med vitenskapelig praksis å komme med bastante påstander, uten å ha noe kildegrunnlag?

Lenke til kommentar

Syndet... :laugh::lol::rofl: Er du religiøs? :roll: Beklager å si det men der mistet du ALL min respekt og interesse!!!

Dette er en diskusjon om først og fremst folk med Downs syndrom, men den har etter hvert utviklet seg til å gjelde en rekke andre funksjonshemninger også. Hvis du vil diskutere noe så latterlig som synd er det bare å gå over til religionsforumet hvor idiotien diskuteres på løpende bånd!

Lenke til kommentar

Dersom det systemet jeg ser for meg hadde vært innført hadde uansett ikke tilbudet vært der uansett om du var villig til å betale eller ikke. Selvsagt trengs det allmennleger i samfunnet, men ingen som skal behandle eller medisinere psykiske lidelser. Ikke psykologer heller. Den slags kunne institusjonen tatt seg av.

Mathias da. Du vet like godt som meg at der det er etterspørsel, blir det også et tilbud. Med mindre man forbyr tilbudet. Da får man svartebørs istedet.

Jeg sier at jeg etterspør lege og psykolog utenfor din institusjon. Jeg er videre frimodig nok til å anta at jeg ikke er den eneste. Det vil altså være et marked for slike tjenester ute i samfunnet. Det vil også finnes leger og psykologer, du trenger dem på institusjonen din og til almenhelsetjenester.

Skal du hindre tilbud og etterspørsel å møtes? Hvordan?

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Syndet... :laugh::lol::rofl: Er du religiøs? :roll: Beklager å si det men der mistet du ALL min respekt og interesse!!!

"Synde" brukes her i overført betydning, og det tror jeg du vet. Jamnfør siste eksemplet fra ordboken:

synde -et; -ing begå synd: synde mot Gud / synde mot det femte bud; det syndes ofte mot trafikkreglenes § 22

Det har ingen religiøs betydning i slik bruk. Jeg syns du skal svare, om du vil bevare noen slags respekt.

Lenke til kommentar

Dette er en diskusjon om først og fremst folk med Downs syndrom, men den har etter hvert utviklet seg til å gjelde en rekke andre funksjonshemninger også. Hvis du vil diskutere noe så latterlig som synd er det bare å gå over til religionsforumet hvor idiotien diskuteres på løpende bånd!

Å synde mot ett prinsipp eller tankesett er ett veldig vanlig uttrykk som ikke er forbeholdt religion. Eksempelvis når noen hevder å stille seg bak ett prinsipp, her vitenskapen, men gjennom praksis viser å ikke følge dette, i dette tilfellet når du kommer med en hardnakket påstand uten å ha noe kildegrunnlag i forkant.

Jeg trodde dette var ganske grunnleggende og lett forståelig, men jeg kan selvfølgelig prøve å bruke enklere uttrykk om det skal så lite til å vippe deg av pinnen :)

Forøvrig står både spørsmålene og forespørselen fortsatt så du må gjerne svare.

Lenke til kommentar

Med systemet i dag blir det tilbud ja. Men jeg snakker om et system der det ikke skal være andre tilbud enn denne ene institusjonen. Når det gjelder svartebørs er dette kriminalitet og noe politiet får ta seg av.

Har du forresten noen gang vært på en institusjon? Har du hatt omvisning på en? Faktisk kan slike steder være svært hyggelige. Det kommer ann på to ting: Hvordan stedet er bygget opp samt dem som jobber der.

Lenke til kommentar

Trenger mer forskning på psykisk helse

Mer forskning på brukererfaring, tydeligere politikere som tør sette premisser og ja til samarbeid, nei til skyttergraver. Det kom frem da psykisk helse og kunnskapssyn ble satt på dagsorden på paneldebatten på Litteraturhuset mandag.

- Vi forsker for lite på psykisk helse. Det er stemoderlig behandlet og viser bare at det ikke har vært nok politisk vilje. Brukererfaringene står helt sentralt her. Disse stemmene må bli hørt og forsket på, presiserte Yrvin som understreket behovet for sterke brukerorganisasjoner og miljøer som stiller krav til politikere som igjen kan inspirere forskningsrådet. Hofgaard støttet tanken og la til at det er på tide med økt samarbeid.

- Vi må snakke med hverandre, ikke til hverandre. Vi har et stort potensiale dersom fagfolk og brukerorganisasjonene snakker sammen. På den måten kan vi få utviklet kunnskapssynet og få frem flere stemmer. Vi står nemlig ikke på forskjellige planeter. Psykologene er brukernes sterkeste alliansepartner, sa psykologpresidenten som ønsket en endring.

http://www.erfaringskompetanse.no/nyheter/trenger-mer-forskning-paa-psykisk-helse

Det de sier her er jo at samarbeid og kontakt mellom de ulike partene er altfor dårlig og at det må økt samarbeid til. Dette er jo selvsagt et problem fordi alt og alle er så spredt rundt omkring i landet. Og det blir faktisk store avstander selv om Norge i internasjonal målestokk er et lite land. Det samme problemet ville du ikke støtt på med den institusjonen jeg ser for meg.

Lenke til kommentar

Med systemet i dag blir det tilbud ja. Men jeg snakker om et system der det ikke skal være andre tilbud enn denne ene institusjonen. Når det gjelder svartebørs er dette kriminalitet og noe politiet får ta seg av.

Så du skal forby andre tilbud enn ditt eget.

Da legger jeg til et punk til på listen min over påstander du ikke har avkreftet:

A. Ja, de skal sperres inne enten de ønsker det eller ikke. Altså tvang.
B. Ja, de skal utsettes for medisinske forsøk, enten de ønsker det eller ikke. Altså overgrep.
C. Dersom de ikke kan kureres, skal de uansett sperres inne, og for fremtiden skal slike aborteres vekk til samfunnets beste. (Kilde) Altså rasehygiene.

D. Konkurrerende tilbud til din institusjon skal forbys. Altså statlig monopol.

De blir stående til du eksplisitt avkrefter dem. "Rundtomsnakk" teller desverre ikke her.

Lenke til kommentar

Trenger mer forskning på psykisk helse

http://www.erfaringskompetanse.no/nyheter/trenger-mer-forskning-paa-psykisk-helse

Det de sier her er jo at samarbeid og kontakt mellom de ulike partene er altfor dårlig og at det må økt samarbeid til. Dette er jo selvsagt et problem fordi alt og alle er så spredt rundt omkring i landet. Og det blir faktisk store avstander selv om Norge i internasjonal målestokk er et lite land. Det samme problemet ville du ikke støtt på med den institusjonen jeg ser for meg.

Du skal ha takk for at du i det minste kommer med en link, men det er ingen i kilden din som sier at de trenger flere funksjonshemmede å forske på for å finne en kur eller at dette skulle ha en gunstig effekt, slik påstanden din var.

Videre ser det ut til å være snakk om kommunikasjon mellom pasient og behandler, og at man burde høre mer på pasienten. Kanskje det motsatte av å tvinge dem inn på en institusjon og forske på dem.

Beklager, men denne kilden støtter faktisk ikke det du har hevdet om at flere funksjonshemmede å gjøre forsøk på vil føre til bedre resultater i jakten på en kur for downs.

Lenke til kommentar

Andre tilbud skal ikke være tilgjengelige rett og slett fordi da kommer vi tilbake til det samme problemet som vi har i dag: At alt blir spredt rundt omkring over hele landet og blir langt mindre effektivt.

Ja, prisen for å få et tilbud med 100% tilrettelagt hverdag og opplæring er at funksjonshemningene deres skal forskes på nettopp fordi målet er å kurere dem.

Ja, det er langt bedre å ha dem på institusjon hvor alt er tilrettelagt for dem enn ute i samfunnet som aldri vil bli 100% tilrettelagt for dem.

Ja, selvsagt skal de framtidige fostrene aborteres. Jeg har helt fra starten av spurt hva som er poenget med å la noen bli født inn i et liv med funksjonshemning uten å ha noen mulighet for å bli kurert.

Spørsmålet gjenstår: Har du vært innom en institusjon eller så mye som sett på en? Fått omvisning på en?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...