Gå til innhold

Avstemning: Hvorfor skal alle foster med Downs bringes inn i verden?

Kryss av alle du er for:  

295 stemmer

1. 1. Kryss av alle du er for:

• Forbud mot abort generelt
      14
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs før uke 12
      9
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs etter uke 12
      23
    • Forbud mot tidlig diagnostisering av downs
      5
    • Selvbestemt abort før uke 12
      179
    • Forlenget selvbestemt abort til etter uke 12 ved downs-diagnose
      162
    • Tilbud om tidlig diagnose av downs
      210
    • Påbudt tidlig diagnostisering av downs
      65
    • Tilbud om abort ved påvist downs
      192
    • Påbudt abort ved påvist downs
      34
    • Fjerne statlige støtteordninger/spesialopplæring etc til barn/voksne med downs
      33
    • Økonomiske sanksjoner/straff til de som får barn med downs
      13

Anbefalte innlegg

Jeg tror dette hadde vært verre både for barn og foreldre. Da hadde foreldrene visst at de hadde et barn "der ute" et sted som de hadde valgt bort, mens barnet hadde visst at det var uønsket. Med en abort ble det aldri noe barn overhode.

I siste avsnitt sier du på sett og vis det samme som abortmotstanderne, dvs at det faktisk er et liv man gjør slutt på ved abort. Jeg er tilhenger av abort fordi jeg stoler på fagfolkene at det ikke ennå er et liv da det er mulig å ta abort, kun et potensiale som kan bli liv - men skal man hegne om alt som kan kalles et potensiale så kan det bli komplisert. Enhver permutasjon av mann og kvinne er vel på sett og vis grunnlag for et/mange potensialer, hvis man skal dra det filosofiske veldig langt.

Jeg er på ingen måte uenig med deg , det er bare det at etter at jeg ble far til premature tvillinger (26 + 6 ) så endret jeg litt på måten jeg tenker , men det betyr ikke at jeg er abort motstander. Jeg er for abort, men som jeg sa så føler jeg at det er et utrolig vanskelig valg å ta og den viten og erfaringer som jeg har fått igjennom livet gjør det bare verre.

Om det blir verre for foreldrene å vite at det finnes et barn der ute ( om teknologien noensinne kommer så langt ) så mener jeg at det ikke er så ille som å ikke eksistere. I fremtiden kan mye endres om samfunnet utvikler seg i feil retning ( kloning av mennesker / masseproduksjon ) men dette er litt vel off topic.

Er jeg abortmotstander? For det meste nei ( I noen situasjoner så blir dog abort helt feil ) og det er et valg kvinnen selv må få ta så lenge hun er klar for å ta det valget og er ikke under press fra noen sider.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er på ingen måte uenig med deg , det er bare det at etter at jeg ble far til premature tvillinger (26 + 6 ) så endret jeg litt på måten jeg tenker , men det betyr ikke at jeg er abort motstander. Jeg er for abort, men som jeg sa så føler jeg at det er et utrolig vanskelig valg å ta og den viten og erfaringer som jeg har fått igjennom livet gjør det bare verre.

Om det blir verre for foreldrene å vite at det finnes et barn der ute ( om teknologien noensinne kommer så langt ) så mener jeg at det ikke er så ille som å ikke eksistere. I fremtiden kan mye endres om samfunnet utvikler seg i feil retning ( kloning av mennesker / masseproduksjon ) men dette er litt vel off topic.

Er jeg abortmotstander? For det meste nei ( I noen situasjoner så blir dog abort helt feil ) og det er et valg kvinnen selv må få ta så lenge hun er klar for å ta det valget og er ikke under press fra noen sider.

Jeg forstår at du tenker som du gjør, men du må også huske at det er forskjell på å være prematur og å være nærmest et embryo. Når man defineres som prematur har man kommet såpass langt i svangerskapet at det i høyeste grad må ansees som et liv. Det er ingen som vil gjøre dem noe selvfølgelig.

Hvis det er ille å ikke eksistere må vi forlange at enhver kjønnsmoden mann i verden lager barn med enhver fruktbar kvinne i verden, dvs hvis vi skal anse samtlige potensielle fremtidige individer som faktiske liv og sørge for at de ikke er ikke-eksisterende. Det kan som jeg skrev over by på komplikasjoner på mange måter. Det er en grunn for at legevitenskapen har satt grensen på 12 uker, og jeg går ut ifra at det er fordi fosteret ikke har utviklet seg i stor nok grad fram til det tidspunktet til at det kan kalles et liv/barn. Da er det isåfall kun et potensielt fremtidig liv. Det er forskjell på et frø og et tre. :)

Jeg synes det er ille at noen (og da snakker jeg ikke om deg btw) vil overbevise kvinner om at de er drapskvinner uten at det ligger noe fakta bak det. Det kan ødelegge liv, og da snakker jeg om faktiske liv.

Lenke til kommentar

Hvis det er ille å ikke eksistere må vi forlange at enhver kjønnsmoden mann i verden lager barn med enhver fruktbar kvinne i verden, dvs hvis vi skal anse samtlige potensielle fremtidige individer som faktiske liv og sørge for at de ikke er ikke-eksisterende. Det kan som jeg skrev over by på komplikasjoner på mange måter. Det er en grunn for at legevitenskapen har satt grensen på 12 uker, og jeg går ut ifra at det er fordi fosteret ikke har utviklet seg i stor nok grad fram til det tidspunktet til at det kan kalles et liv/barn. Da er det isåfall kun et potensielt fremtidig liv. Det er forskjell på et frø og et tre. :)

Jeg synes det er ille at noen (og da snakker jeg ikke om deg btw) vil overbevise kvinner om at de er drapskvinner uten at det ligger noe fakta bak det. Det kan ødelegge liv, og da snakker jeg om faktiske liv.

Om man skal sette det på spissen så har du rett i det du sier, men da kan man jo nærmest ikke ejakulere før man tar livet av "potensielt liv".

Å ikke eksistere mot å eksistere er et dilemma som blir vanskeligere jo eldre "fosteret" blir , når man først har kommet såpass langt at man kan få et ferdig utviklet vesen (selv om det har en sykdom / funksjonshemning ) så blir det jo absolutt ikke enkelt å ta en avgjørelse.

Men til syvende og sist er det kvinnen selv som må avgjøre hva som er riktig og galt i den situasjonen hun er i og da må man leve med det valget man tar.

Ja, det er ganske så ille å gi en kvinne følelsen av at de er en morder, og det er helt unødvendig , jeg støtter det i alle fall ikke og håper da inderlig at mitt synspunkt på abort (jeg er for abort som sagt til uke 12 - 16 , ikke helt sikker der enda hvor grensen skal gå ) ikke føles som en kritikk av de valgene de måtte gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Moderatormelding

Innlegg har blitt slettet i fra tråden. Hold dere til temaet på en seriøs måte. Det er ikke nødvendig å bevisst gå inn for å tirre andre brukere. Kommer man over innlegg som man mener er på kanten i forhold til retningslinjene, vennligst rapporter innlegget, så vil en moderator ta en gjennomgang av det! Ikke start en diskusjon som utarter seg til en persondebatt, og dra tråden av sporet med dette! Brukere som tar mannen og ikke ballen, vil ikke bli belønnet!

Lenke til kommentar

Jeg har funnet et passende svar til trådens egentlige spørsmål: Hvorfor skal alle foster med Downs bringes inn i verden? Svaret mitt er følgende: For å bli bragt inn på institusjon så legevitenskapen kan studere dem og forhåpentligvis finne en endelig kur for Downs syndrom så det i framtiden ikke trenger å være flere med Downs syndrom ettersom dem som fødes med det vil bli kurert med det samme. Det gjelder for øvrig alle andre funksjonshemninger også, fysiske så vel som psykiske.

Imidlertid er det som alt påpekt i tråden altfor mange med både Downs syndrom og andre funksjonshemninger her i landet alt så det trengs ikke fler før en evnt. kur er funnet for hver eneste funksjonshemning.

Lenke til kommentar

Gratulerer så mye med at du har selv funnet et svar som passer for deg Mathias.

Det blir en lang rekke om alle funksjonshemmede skal på institusjon , har du forresten tenkt noe på om det skal være en begrensning på hvem som skal der eller vil dette gjelde alle som avviker fra normen?

Hvor mange plasser tror du man trenger på et slikt senter? Hvor kan du se for deg at det skal bygges?

Har du sett for deg antall ansatte som skal jobbe der og hvilken type ansatte og fagnivå til hver enkelt om det skal skje ordentlig forskning?

Ikke minst , hvordan skal forskningen foregå? Hvor langt er man villig til å gå ? Er det greit å drive med åpen hjerneforskning på Downs for å se om man kan helbrede dem?

Lenke til kommentar

Har egentlig gitt opp alle forsøk på en seriøs diskusjon med deg, men kan gjenta hva jeg tidligere skrev som ble slettet helt uten grunn: Jeg mener at det er på tide å ta tak i problemet med funksjonshemninger en gang for alle: For å gjøre det enklest mulig mener jeg det bør bygges en eneste, gigantisk institusjon og det beste stedet å bygge denne må jo være et egnet sted utenfor Oslo siden dette er landets hovedstad og eneste velkjente by internasjonalt. Det bør være en avdeling for hver funksjonshemning slik at hver funksjonshemning kan forskes på hver for seg mest mulig effektivt.

Ja, dette kommer til å bli dyrt og kreve mye ressurser! Men se da for deg en gylden mulighet: Å bygge dette vil kreve mange i arbeid. Mange i byggebransjen vil få en enorm jobb med dette. I tillegg går det ann å få inn flere i arbeidsinnvandring og da innvandrere som faktisk kommer til landet for å jobbe, betale skatt og bidra, ikke for å leve på sosialen og sitte hjemme uten å gidde å lære seg språket. Og da mener jeg vi bør utelukket ta inn arbeidsinnvandrere for Den vestlige verden så den vestlige befolkningen i Norge øker klart. Og gi gjerne både arbeidsinnvandrerne og deres familier permanente oppholdstillatelser. Se på en ting til: Et slikt enormt sted vil kreve mye vedlikehold og dermed vaktmestere spesialisert i flere forskjellige yrker. Dessuten vil det kreve en masse leger, sykepleiere, pedagoger innen ulike felt, hjelpepleiere, miljøterapøyter, helsearbeidere, psykologer og medisinske forskere. Altså haugevis av stillinger som må fylles og dermed folk som gjør en fantastisk viktig jobb, betaler skatt og bidrar samtidig som vi øker den vestlige befolkningen i Norge. Og aller viktigst: Alle de forskjellige funksjonshemningene vil bli forsket på dag ut og dag inn for endelig å forsøke å finne kuren på hver eneste funksjonshemning! Trengs for øvrig langt flere stillinger på et slikt sted også. Det må lages mat til alle og gjøres rent i tillegg til det daglige vedlikeholdet. Så mange som kommer til å bo på en slik institusjon vil selvsagt bety mye besøk så tenk deg hva slags enorm resepsjon som kreves...

Og sist, men ikke minst, et slikt sted vil absolutt vekke enorm oppmerksomhet internasjonalt og institusjonen kan samarbeide og utveksle erfaringer med en rekke andre institusjoner, forskningssentre og sykehus verden over. Det vil bli et enormt, ekstremt framskritt!!!

Lenke til kommentar

Nå innbiller jeg meg egentlig at "problemet med funksjonshemninger" er mer omfattende enn at det bare er å "ta tak" og finne en kur. Det er jo ikke slik at det ikke foregår forskning i dag, og med tanke på funksjonshemninger som downs der man rett og slett er født annerledes har jeg store problemer med å se for meg en "kur" innen overskuelig fremtid. Det er tross alt ingen infeksjon eller tumor det er snakk om, men mennesker som rett og slett er skrudd sammen på en annen måte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og nettopp derfor er det så viktig å sette i gang med mer grundig forskning!

Ignorerer du det Herzeleid skriver, eller?

Han sier at problemet ligger nok ikke i at det blir forsket på lite. Du svarer med: "DERFOR MÅ VI FORSKE MER!" - selv om du har ingen belegg til å kunne si at det hjelper.

Det henger ikke på grep.

Lenke til kommentar

Nei, jeg ignorerer ikke det herzeleid skriver. Imidlertid mener jeg at over 99,99% av det han skriver er komplett idiotisk! At han sier at det nok ikke er problemet betyr ikke at det er sant. Problemet er absolutt at samfunnet skal legges til rette for de funksjonshemmede istedenfor å ha dem på institusjon og studere dem! Hvorfor tilretteleggelse istedenfor forskning når tilretteleggelse kun hjelper en og en delvis mens forskning kan hjelpe alle framtidige generasjoner fult og helt?

Lenke til kommentar

Nei, jeg ignorerer ikke det herzeleid skriver. Imidlertid mener jeg at over 99,99% av det han skriver er komplett idiotisk!

Deg om det.

At han sier at det nok ikke er problemet betyr ikke at det er sant.

Hvorfor er det slik at når du sier at det hjelper, så er det sant?

Problemet er absolutt at samfunnet skal legges til rette for de funksjonshemmede istedenfor å ha dem på institusjon og studere dem!

Det er da virkelig ikke noe problem at man tilrettelegger for de som trenger hjelp i hverdagen. Skjerp deg.

Hvorfor tilretteleggelse istedenfor forskning når tilretteleggelse kun hjelper en og en delvis mens forskning kan hjelpe alle framtidige generasjoner fult og helt?

Jeg velger tilretteleggelse fremfor en masseforskning og tvangsfengsling (ja, det er i praksis det du ønsker) fordi dette illustrerer et utrolig lavt menneskesyn som man skal tilbake til 1940 for å finne. Dette til tross for at dette kommer til å bli sikkert dyrere enn det Helse Norge i dag koster, siden det finnes titalls tusen mennesker med funksjonshemminger i Norge. Du har ingen garantier for at denne forskningen du snakker om kommer til å hjelpe. Man kan også forske og finne like mye ut av dersom man har ett individ kontra hvis man hadde 15 000. Disse 15 000 med Downs Syndrom har én ting som er til felles som gir funksjonshemmingen, nemlig at de har 47 kromosom mot 46 som vanlige.

Dette er argumenter som du umulig kommer utenom med en slik løsning du ønsker. Det er nedverdigende og utrolig kostbart. Hvis du ikke vil innse det, så får det heller være.

Endret av Quote
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Deg om det.

Hvorfor er det slik at når du sier at det hjelper, så er det sant?

Det er da virkelig ikke noe problem at man tilrettelegger for de som trenger hjelp i hverdagen. Skjerp deg.

Jeg velger tilretteleggelse fremfor en masseforskning og tvangsfengsling (ja, det er i praksis det du ønsker) fordi dette illustrerer et utrolig lavt menneskesyn som man skal tilbake til 1940 for å finne. Dette til tross for at dette kommer til å bli sikkert dyrere enn det Helse Norge i dag koster, siden det finnes titalls tusen mennesker med funksjonshemminger i Norge. Du har ingen garantier for at denne forskningen du snakker om kommer til å hjelpe. Man kan også forske og finne like mye ut av dersom man har ett individ kontra hvis man hadde 15 000. Disse 15 000 med Downs Syndrom har én ting som er til felles som gir funksjonshemmingen, nemlig at de har 47 kromosom mot 46 som vanlige.

Dette er argumenter som du umulig kommer utenom med en slik løsning du ønsker. Det er nedverdigende og utrolig kostbart. Hvis du ikke vil innse det, så får det heller være.

Jeg har ikke sagt at det er sant, men at det vil gi legevitenskapen langt mer å forske på og jobbe utifra. dette burde ikke være særlig vanskelig å forstå. Og hvordan skal legevitenskapen være mest mulig effektiv uten å få flere funksjonshemmede å undersøke og jobbe utifra? De bør få alle de kan!

Jo, det er et problem når man tilrettelegger hverdagen for funksjonshemmede basert på at de skal være funksjonshemmede for evig og alltid istedenfor å forske på dem og faktisk forsøke å løse funksjonshemningene en gang for alle. SÅ her er det du som må skjerpe deg.

Det har ingen ting med fengsel å gjøre. Vet du i det hele tatt hva en institusjon er? Vet du i det hele tatt hva funksjonshemning er? Vet du hvorfor folk med funksjonshemninger faktisk skiller seg ut fra friske folk? Her er det snakk om å ha alle på et sted, på et tilrettelagt sted. Uten å samtidig måtte drive med idiotisk tilrettelegning på hver eneste cafe, resturant, pub, butikk, bolig og alt mulig annet. Ny lovgivning vil ha det til at alle hus og boliger skal ha toalett tilrettelagt for rullestolbrukere. Komplett idiotisk! På denne institusjonen jeg ser for meg vil dette være en selvfølge og det uten at vanlige, friske folk opplever det. Dessuten er hele formålet å faktisk finne en måte å kurere dem på. Altså er dette til deres eget beste.

Økonomi, økonomi, økonomi... Tenker du aldri på annet? Jeg snakker utifra et humant syn og det som vil være til det beste for landet, samfunnet og folket og du må absolutt trekke inn økonomi hver bidige gang... Norge er et av verdens rikeste land og det finnes haugevis av idiotiske utgifter å kutte i. Og nei, det er ingen garanti for at forskningen vil virke med det samme, men med tid og stunder så vil den. Vitenskap og forskning bygger først og fremst på tålmodighet og legevitenskapen er intet unntak. Helsenorge og velferdsnorge slik det fungerer i dag har uansett en rekke feil og mangler. Tenk for øvrig på enda en ting: Ved å skjerme de funksjonshemmede på denne måten trenger de vanlige legene og sykepleierne som ikke jobber på denne institusjonen kun å ta seg av normalt friske folk.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt at det er sant, men at det vil gi legevitenskapen langt mer å forske på og jobbe utifra. dette burde ikke være særlig vanskelig å forstå. Og hvordan skal legevitenskapen være mest mulig effektiv uten å få flere funksjonshemmede å undersøke og jobbe utifra? De bør få alle de kan!

Du går ut i fra en sannhet om at dess flere forskningsindivid man har - dess større sjanse er det for at man finner noe gale. Kom ikke her og si noe annet. Forøvrig litt ironisk at du sier "dette burde ikke være særlig vanskelig å forstå".

Legevitenskapen vil kunne være helt og holdent effektiv slik det er i dag. Med litt blod og vev så er det utrolig til hva man kan finne ut av. Forskning foregår i dag på et høyt nivå, og man skal være bra blind for å ikke se dette.

Jo, det er et problem når man tilrettelegger hverdagen for funksjonshemmede basert på at de skal være funksjonshemmede for evig og alltid istedenfor å forske på dem og faktisk forsøke å løse funksjonshemningene en gang for alle. SÅ her er det du som må skjerpe deg.

Ja, det er en skam at de får en sjanse til å betale skatt og få penger slik at de kan betale for sitt eget livsopphold. Hvis du sliter med ironi, så var dette et godt eksempel på ironi så det er sagt.

Det har ingen ting med fengsel å gjøre.

Nå skal vi se. Du ønsker å tvinge dem inn i en institusjon, hvor de blir holdt mot sin vilje og tas fra friheten sin for "samfunnets beste" som du kaller det. Det høres ut som et fengsel i mine ører. Bare verre.

Dessuten er hele formålet å faktisk finne en måte å kurere dem på. Altså er dette til deres eget beste.

Hatet ditt skinner igjennom mot de som ikke er som deg. Jeg tror du hadde hatt godt av å tilbringe tid i rullestol, og bli tvangssendt på institusjon mot din vilje for å bli forsket på (selv om det ikke er NOEN sjanse i havet for at du kan ordnes). Det hadde vært for ditt eget beste. Hvordan føles det at jeg nå bestemmer hva som er for ditt eget beste? Ikke noe særlig, regner jeg med.

Økonomi, økonomi, økonomi... Tenker du aldri på annet?

Det er ikke unormalt å trekke inn økonomi når du foreslår å bygge én stor institusjon for titalls tusen mennesker, og hvor du igjen skal ansette nok folk til å passe på dem. Du har jo ikke PEILING på hvor mye dette kommer til å koste. Totalt uansvarlig. Slike svar du kommer med viser bare hvor lite gjennomtenkt idéen din er, hvor du tror at statskassa er uendelig stor i fremtiden som kommer.

Jeg snakker utifra et humant syn og det som vil være til det beste for landet, samfunnet og folket og du må absolutt trekke inn økonomi hver bidige gang... Norge er et av verdens rikeste land og det finnes haugevis av idiotiske utgifter å kutte i. Og nei, det er ingen garanti for at forskningen vil virke med det samme, men med tid og stunder så vil den. Vitenskap og forskning bygger først og fremst på tålmodighet og legevitenskapen er intet unntak.

Du snakker ikke utifra et humant syn. Du har det mest inhumane synet jeg har sett på lenge, og jeg virker ikke å være den eneste som synes det.

Hvis vi skal gjennomføre idéen din, så kommer ikke Norge til å være et av verdens rikeste land. Hvilke idiotiske utgifter ønsker du å kutte i?

Helsenorge og velferdsnorge slik det fungerer i dag har uansett en rekke feil og mangler. Tenk for øvrig på enda en ting: Ved å skjerme de funksjonshemmede på denne måten trenger de vanlige legene og sykepleierne som ikke jobber på denne institusjonen kun å ta seg av normalt friske folk.

Haha, jeg ser ikke hvordan dette skal bli billigere. Du må kanskje fire/femdoble mannskapet slik det er i dag for å få til idéen din.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg ignorerer ikke det herzeleid skriver. Imidlertid mener jeg at over 99,99% av det han skriver er komplett idiotisk! At han sier at det nok ikke er problemet betyr ikke at det er sant. Problemet er absolutt at samfunnet skal legges til rette for de funksjonshemmede istedenfor å ha dem på institusjon og studere dem! Hvorfor tilretteleggelse istedenfor forskning når tilretteleggelse kun hjelper en og en delvis mens forskning kan hjelpe alle framtidige generasjoner fult og helt?

Følelsen er gjennsidig :)

Poenget er at jeg har til gode å se forskere som etterlyser funksjonshemmede å 'studere' og du er faktisk den første jeg hører om som mener flere å forske på er en nødvendighet, eller ett gode i det hele tatt. På samme måte har jeg problemer med å se hvordan ett mer eller mindre utviklet menneske med downs skal kunne kureres.

Om vi nå først skal gjennomføre 'downs-reformen' din og bruke mange milliarder på å ta fra folk barna deres om de ikke er normale nokk bør vi i allefall ha en kilde på at forskere og leger mener det vil gi en forskningsmessig gevinst. Det tar jeg som en selvfølge at du har Mathias, siden du er så overbevist, og da setter jeg pris på om du deler dette med oss.

• Liker 1
Lenke til kommentar

1) Om folk ønsker barn som er funksjonshemmede bør de ikke ha barn i utgangspunktet!

2) Ja, jeg vet at legevitenskapen kommer lenger og lenger. Selvsagt da forutsatt at de har noe å jobbe utifra. Dette er nettopp det jeg vil øke. Hva er galt med det?

3) Ja, jeg ser også store problemer med å kurere Downs syndrom i disse dager. Derfor vil jeg at forskningen skal settes i gang så fult som mulig.

Lenke til kommentar

Nå svarer du ikke på det jeg skriver Mathias.

Siden du er så overbevist om at forskerne trenger flere funksjonshemmede å "studere" regner jeg med at du har en masse artikler fra forskere som etterspør dette, og da regner jeg med du ønsker å dele dette med oss?

Forhåpentligvis har du også flere artikler fra forskere som mener at flere funksjonshemmede å "studere" vil kunne føre til en kur og da håper jeg du vil dele disse med oss. Jeg regner med du ikke foreslår en investering for massevis av milliarder, der du fratar foreldre barna deres, og mennesker friheten sin, uten noe annet kildemateriale enn eget hode.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dessverre, er lenge siden jeg sluttet å abonnere på Illustrert vitenskap. Og om du selv ikke forstår at forskere faktisk trenger noe å jobbe utifra, da er det ikke vits i å fortsette denne diskusjonen. Det er mulig for leger i dag å operere en brukket rygg. Men man kan ikke kurere et tilfelle av ryggmargsbrokk på samme måte. Tror du at legevitenskapen kan finne noen måte å kurere ryggmargsbrokk på uten å faktisk studere dem som lider av ryggmargsbrokk? Tror du det ville vært mulig å finne måten å unngå vannhode på ved å operere dren inn i nakken på folk om de aldri forsket på noen som led av vannhode? Nå er jeg virkelig spent her!

Som sagt, vil folk ha barn som er funksjonshemmede bør de ikke ha barn i det hele tatt! Så dermed faller hele argumentet om å ta barna fra folk fra hverandre. Og hvorfor er du egentlig så opphengt i dette med økonom? Ønsker du ikke at funksjonshemninger skal kunne kureres?

Lenke til kommentar

Tror du at legevitenskapen kan finne noen måte å kurere ryggmargsbrokk på uten å faktisk studere dem som lider av ryggmargsbrokk? Tror du det ville vært mulig å finne måten å unngå vannhode på ved å operere dren inn i nakken på folk om de aldri forsket på noen som led av vannhode? Nå er jeg virkelig spent her!

Nå er det mange stråmenn ute og går her. Vi sier selvsagt ikke at det skal forskes på, men det er da vitterlig ikke nødvendig å tvangsinstitusjonere alle sammen med en funksjonshemming for å bare kunne forske på dem. Hvis dette var en sannhet, så er det virkelig overraskende hvor langt medisinen er kommet.

Var det nødvendig å tvangsinstitusjonere alle sammen i Norge med ryggskader med tvang for å kunne reparere ryggraden? Nå er jeg virkelig spent her.

Og hvorfor er du egentlig så opphengt i dette med økonom? Ønsker du ikke at funksjonshemninger skal kunne kureres?

Jeg lurer heller på hvorfor du ikke er opptatt av økonomien til dette milliardprosjektet ditt. Mange med funksjonshemminger bidrar til samfunnet, og fungerer veldig godt på egenhånd. Dette vil du ta fra dem, fordi dem ikke er som deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du går ut i fra en sannhet om at dess flere forskningsindivid man har - dess større sjanse er det for at man finner noe gale. Kom ikke her og si noe annet. Forøvrig litt ironisk at du sier "dette burde ikke være særlig vanskelig å forstå".

Legevitenskapen vil kunne være helt og holdent effektiv slik det er i dag. Med litt blod og vev så er det utrolig til hva man kan finne ut av. Forskning foregår i dag på et høyt nivå, og man skal være bra blind for å ikke se dette.

Ja, det er en skam at de får en sjanse til å betale skatt og få penger slik at de kan betale for sitt eget livsopphold. Hvis du sliter med ironi, så var dette et godt eksempel på ironi så det er sagt.

Nå skal vi se. Du ønsker å tvinge dem inn i en institusjon, hvor de blir holdt mot sin vilje og tas fra friheten sin for "samfunnets beste" som du kaller det. Det høres ut som et fengsel i mine ører. Bare verre.

Hatet ditt skinner igjennom mot de som ikke er som deg. Jeg tror du hadde hatt godt av å tilbringe tid i rullestol, og bli tvangssendt på institusjon mot din vilje for å bli forsket på (selv om det ikke er NOEN sjanse i havet for at du kan ordnes). Det hadde vært for ditt eget beste. Hvordan føles det at jeg nå bestemmer hva som er for ditt eget beste? Ikke noe særlig, regner jeg med.

Det er ikke unormalt å trekke inn økonomi når du foreslår å bygge én stor institusjon for titalls tusen mennesker, og hvor du igjen skal ansette nok folk til å passe på dem. Du har jo ikke PEILING på hvor mye dette kommer til å koste. Totalt uansvarlig. Slike svar du kommer med viser bare hvor lite gjennomtenkt idéen din er, hvor du tror at statskassa er uendelig stor i fremtiden som kommer.

Du snakker ikke utifra et humant syn. Du har det mest inhumane synet jeg har sett på lenge, og jeg virker ikke å være den eneste som synes det.

Hvis vi skal gjennomføre idéen din, så kommer ikke Norge til å være et av verdens rikeste land. Hvilke idiotiske utgifter ønsker du å kutte i?

Haha, jeg ser ikke hvordan dette skal bli billigere. Du må kanskje fire/femdoble mannskapet slik det er i dag for å få til idéen din.

Og tenk på hva man kan få til med enda mer blod og vev... Akkurat som jeg skrev til herzeleid så trenger faktisk legevitenskapen noe å jobbe utifra. Å operere en brukken rygg samt kurere vannhode som jeg snakket om, tror du det hadde vært mulig uten å studere noen brukne rygger eller noen med vannhode? Hvordan skal de ta neste ryggproblem og muligens finne en måte å kurere ryggmargsbrokk på? Først og fremst tenger de jo noen med ryggmargsbrokk å studere. Eller hva med pukkelrygg? I dag er det ikke alle pukkelrygger som kan opereres. Hvis det skal være mulig å operere flere pukkelrygger må man selvsagt ha flere med pukkelrygg å studere. Dette sier klart seg selv. Forresten skriver du at man må være bra blind for ikke å se saken fra ditt synspunkt. Så da kan vi o nevne at det ikke er alle blinde i dag som kan opereres. Det kommer nemlig ann på hvor i synsprosessen blindheten sitter. Hvordan skal man kunne gjøre nye, banebrytende oppdagelser og kunne opererer flere blinde om man ikke har noen å studere? Dette vil jeg gjerne ha svar på.

Jada, jobbe og betale skatt... De kan gjøre noe ja, men de trenger like fult varierende tilretteleggelse. Og fordi de ferdes rundt i det offentlige må hele samfunnet tilrettelegges for dem. Feks. må toaletter i butikker, på resturanter, på bensinstasjoner osv. være tilrettelagt for rullestolbrukere og det trengs bakker i tillegg til trapper på alle kjøpesentre ol. Om det ikke var for at blinde gikk rundt offentlig hadde man faktisk ikke trengt å ha lyd i gatelysene. Hvis det absolutt er økonomi du vil snakke om så finnes det mange utgifter pga. funksjonshemmede som du aldri tenker på. Ute i hver eneste by feks. holder det ikke med en trapp rett ned når du skal opp eller ned fordi det må være en skråning tilrettelagt for rullestolbrukere, noe som ofte gjør konstruksjonen av trapp vanskeligere og trappen må gjerne gå i sikksakk og slik blir det gjerne dyrere med trappen enn det egentlig hadde vært om den gikk rett ned.

Hvordan kan en institusjon hvor alt er tilrettelagt for dem og de får hjelp til alle døgnets tider og det hele poenget faktisk er at de skal hjelpes til å bli kvitt funksjonshemningene være et fengsel? Og hvordan kan det være verre? Vi snakker faktisk om tilretteleggelse og hjelp her.

Så kommer du med bullshittet ditt igjen... :roll: Dem jeg hater er tyranner, despoter og folkemordere som bla. Adolf Hitler, Josef Stalin, Saddam Hussein, Ariel Sharon, Bashar al-Assad, Muammar al-Gaddafi og Kim Jong-un bare for å ta noen eksempler samt rene terrorist og torturstater som Israel, Serbia og Marokko bare for å nevne noen. Samt folk som er generelle jævler!

Men dette har altså ingen ting med hat å gjøre! Det har med humanitet og effektivitet å gjøre. Det har å gjøre med at alle funksjonshemninger skal forskes og granskes så man forhåpentligvis kan finne en endelig kur og dermed hjelpe ikke bare de funksjonshemmede i dag, men også alle de kommende generasjoner som vil bli født med eller pådra seg en funksjonshemning gjennom livet.

Hvis du har så enorm forståelse for økonomi kan du bare se til å fortelle NØYAKTIG hvor mye dette kommer til å koste for det virker jo som om du er ekspert på feltet. Venter spent...

Jo, det er humant. Jeg ønsker faktisk en endelig løsning på funksjonshemningene mens du vil la de funksjonshemmede leve akkurat slik de gjør nå.

Det første og beste hadde selvsagt vært å fjerne monarkiet og alle utgiftene dette medfører! Så driver Norge med en rekke u-hjelp og økonomisk bistand som aldri fungerer og bare burde kuttes. En rekke idiotiske lover hindrer også økonomisk vekst. Bla. burde hasj og marihuana legaliseres og selges offentlig så pengene gikk til staten istedenfor kriminelle. Bare for å nevne noe.

Jepp, det trengs flere ansatte. Og det har jeg alt tatt opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...