Gå til innhold

Avstemning: Hvorfor skal alle foster med Downs bringes inn i verden?

Kryss av alle du er for:  

295 stemmer

1. 1. Kryss av alle du er for:

• Forbud mot abort generelt
      14
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs før uke 12
      9
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs etter uke 12
      23
    • Forbud mot tidlig diagnostisering av downs
      5
    • Selvbestemt abort før uke 12
      179
    • Forlenget selvbestemt abort til etter uke 12 ved downs-diagnose
      162
    • Tilbud om tidlig diagnose av downs
      210
    • Påbudt tidlig diagnostisering av downs
      65
    • Tilbud om abort ved påvist downs
      192
    • Påbudt abort ved påvist downs
      34
    • Fjerne statlige støtteordninger/spesialopplæring etc til barn/voksne med downs
      33
    • Økonomiske sanksjoner/straff til de som får barn med downs
      13

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tar deg ikke på ordet før du forteller om erfaringen din. Bare se på innlegget over så vet du hvor jeg har min fra. Om du avslutter diskusjonen og forsvinner gjør det meg for øvrig ingen ting ettersom du er totalt useriøs! Mistenker at du kom til denne tråden for å fortsette å plage meg etter den latterlige "modereringen" din i tiggertråden...

Ta en titt her Pirbadet , her er jeg 3 til 4 dager i uken og har totalt 10 kurstimer i uka fordelt utover året.

I tillegg assisterer jeg også ved kursoppstart tirsdager (2x4) + ved fotografering , informasjonsmøter med vår lege (et par ganger i året) osv.

Legen vår , Dr. Bernhard Weidle er barnelege, psykiater og instruktør i babysvømming som igjen har god erfaring med både friske og syke barn.

Dette er offentlig tilgjengelig informasjon som er grei nok , de brukerne som jeg har i ULOBA kan jeg derimot ikke komme med informasjon om eller hvor jeg jobber med dem siden dette er personopplysninger du har ingenting med.

Men igjen som jeg nå har påpekt flere ganger så ser jeg ingen grunn til å fortsette diskusjonen med deg, jeg støtter flere andre deltakere her inne som har svart deg på hva du mangler for å kunne sette deg inn i denne diskusjonen og det eneste du har å tilby meg her er din egen mening som jeg overhodet ikke støtter / er enig med.

Edit :

Litt tilbake til tråden :

Min personlige erfaring med Downs barn er at de faktisk kan fungere overraskende bra , har hatt kursdeltakere som selv med de karakteristiske trekkene fungerte bedre i vannet enn normale barn i samme alder og som faktisk både lærte og tilpasset seg kjappere enn mange av de andre barna.

Trolig har dette litt med personligheten til barna å gjøre , men mitt inntrykk var at de kunne fungere helt normalt så lenge man tok litt hensyn til visse behov barna hadde.

Det er dog litt synd at utviklingen i noen tilfeller stopper litt opp på et viss alders stadium , men min erfaring har vært veldig positiv og jeg har blitt overrasket flere ganger over ting jeg trodde de ikke ville greie, men som de fikk til fint.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Høyesterett vurderer erstatning etter fostervanns-nei

Høyesterett skal torsdag behandle saken hvor en mor er tilkjent erstatning etter at hun ikke fikk fostervannsprøve, og deretter fødte et barn med Downs syndrom.

Erstatningskravet er basert på at kvinnen ikke fikk tilbud om nødvendige undersøkelser og utredning som hun hadde krav på, og de psykiske lidelsene hun ble påført etter fødselen.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10140736

Nå kan dere se hva denne elendigheten kan føre til...

Lenke til kommentar

Nei. Du har henvist til den saken før i denne tråden, og jeg svarer akkurat det samme som jeg svarte da:

Der kan vi se hvordan det går når en kvinne som på forhånd har bestemt seg for at hun ikke ønsker et funksjonshemmet barn ikke får de prøvene hun har krav på og som ville gjort det mulig å velge.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det har vært etterspurt mer informasjon og argumenter i denne tråden så jeg ser ingen ting galt i å legge ut den samme artikkelen et par ganger med godt mellomrom. Det som står der viser tydelig hva som kan skje om det fødes barn med Downs syndrom. Vil hverken barnet eller moren har det noe godt etter dette? Jeg tviler...

Barnet som blir født i en slik situasjon lider og samtidig lider moren.

Lenke til kommentar

Det har vært etterspurt mer informasjon og argumenter i denne tråden så jeg ser ingen ting galt i å legge ut den samme artikkelen et par ganger med godt mellomrom.

Men det er jo ikke "mer informasjon". Det er den samme informasjonen en gang til. (Nå er det ikke samme artikkelen, de er fra før og etter behandlingen i høysterett, men det er samme informasjonen.)

Det som står der viser tydelig hva som kan skje om det fødes barn med Downs syndrom.

Det viser - igjen - hva som kan skje når folk ikke får det har krav på. Det er en problemstilling som er uavhengig av downs, folk har gått til sak mot leger fordi de fikk friske barn også, for eksempel etter sterilisering som ikke virket.

Vil hverken barnet eller moren har det noe godt etter dette? Jeg tviler...

Strengt tatt vet vi ikke det. Kanskje blir hun er utmerket mor tross alt, selv om hun ønsker erstattning for ikke å fått de tjenester hun mener hun har krav på. At hun på forhånd ikke følte at hun orket et slikt ansvar, betyr jo ikke at hun ikke finner krefter når hun må.

Lenke til kommentar

Ta en titt her Pirbadet , her er jeg 3 til 4 dager i uken og har totalt 10 kurstimer i uka fordelt utover året.

I tillegg assisterer jeg også ved kursoppstart tirsdager (2x4) + ved fotografering , informasjonsmøter med vår lege (et par ganger i året) osv.

Legen vår , Dr. Bernhard Weidle er barnelege, psykiater og instruktør i babysvømming som igjen har god erfaring med både friske og syke barn.

Dette er offentlig tilgjengelig informasjon som er grei nok , de brukerne som jeg har i ULOBA kan jeg derimot ikke komme med informasjon om eller hvor jeg jobber med dem siden dette er personopplysninger du har ingenting med.

Men igjen som jeg nå har påpekt flere ganger så ser jeg ingen grunn til å fortsette diskusjonen med deg, jeg støtter flere andre deltakere her inne som har svart deg på hva du mangler for å kunne sette deg inn i denne diskusjonen og det eneste du har å tilby meg her er din egen mening som jeg overhodet ikke støtter / er enig med.

Edit :

Litt tilbake til tråden :

Min personlige erfaring med Downs barn er at de faktisk kan fungere overraskende bra , har hatt kursdeltakere som selv med de karakteristiske trekkene fungerte bedre i vannet enn normale barn i samme alder og som faktisk både lærte og tilpasset seg kjappere enn mange av de andre barna.

Trolig har dette litt med personligheten til barna å gjøre , men mitt inntrykk var at de kunne fungere helt normalt så lenge man tok litt hensyn til visse behov barna hadde.

Det er dog litt synd at utviklingen i noen tilfeller stopper litt opp på et viss alders stadium , men min erfaring har vært veldig positiv og jeg har blitt overrasket flere ganger over ting jeg trodde de ikke ville greie, men som de fikk til fint.

1) Jeg eier ikke tiltro til deg uansett så er fortsatt ikke overbevist!

2) Hvorfor i all verden fortsetter du å besvare innleggene mine når du hver eneste gang tar med at du vil avslutte diskusjonen?

Lenke til kommentar

Men det er jo ikke "mer informasjon". Det er den samme informasjonen en gang til. (Nå er det ikke samme artikkelen, de er fra før og etter behandlingen i høysterett, men det er samme informasjonen.)

Det viser - igjen - hva som kan skje når folk ikke får det har krav på. Det er en problemstilling som er uavhengig av downs, folk har gått til sak mot leger fordi de fikk friske barn også, for eksempel etter sterilisering som ikke virket.

Strengt tatt vet vi ikke det. Kanskje blir hun er utmerket mor tross alt, selv om hun ønsker erstattning for ikke å fått de tjenester hun mener hun har krav på. At hun på forhånd ikke følte at hun orket et slikt ansvar, betyr jo ikke at hun ikke finner krefter når hun må.

Kan ikke akkurat regne med at alle som deltar i tråden nå har lest gjennom alt sammen før de begynte å skrive. For andre også som gang på gang sier at folk med Downs syndrom får en fin oppvekst, et fint osv. er det også greit med en oppfriskning. Jeg ser ikke på det å legge ut en artikkel og så en oppdatert versjon som spam eller bumbing eller unødvendige innlegg. Gjør du?

Problemstillingen er ikke uavhengig av Downs syndrom siden det nettopp er det at hun ikke ønsker funksjonshemmede barn. Og det er nettopp om folk med Downs syndrom skal bringes til verden eller ikke denne tråden dreier seg om. (Jeg personlig mener tittel og åpningsinnlegg burde endres til å omfatte folk med funksjonshemninger generelt, men det er en annen sak).

Når hun i utgangspunktet ikke vil ha et barn med funksjonshemninger, skulle hun da plutselig endre mening fordi hun får et? Skal ta et eksempel fra en diskusjon jeg hadde med noen folk fra flere år tilbake: Vi hadde hørt på en sang som heter Barnehjemsgutten av et band som heter Frolandssvingen. Aner ikke om du har hørt om dem. I alle fall, denne sangen handler om en liten gutt som bor på barnehjem og er blind. Ingen vil noen sinne adoptere ham nettopp fordi han er blind. Dette er selvsagt ikke en sang som er ment seriøst, men jeg husker vi diskuterte om vi ville tatt den ungen som var blind dersom vi først skulle adoptert. Jeg for min del sa klart nei av samme grunn som jeg sier her: Jeg vil ikke la andre lide eller se på at de lider unødvendig. Derfor ville jeg ikke tatt til meg noen med funksjonshemninger eller la dem bli født. Ikke alt kan oppdages på forhånd, men noe kan det. Jeg har som nevnt erfaring fra jobb også. Frambu var et flott sted å jobbe og både det samt jobb med funksjonshemmede i kantine og i maskinhallen gav innsikt. Og selvsagt det å kjenne folk med funksjonshemninger. Jeg kommer ikke til å fortsette å jobbe med funksjonshemmede, men det har gitt mye innsikt på godt og vondt og som sagt var Frambu et fantastisk sted og et fantastisk tilbud for både dem med funksjonshemninger og deres familie. Men jeg har altså tatt det standpunktet at jeg ikke unner noen andre et slikt liv. Og det er ene og alene det jeg mener er humant og argumenterer utifra. Økonomi er som tidligere nevnt et biargument. Dette landet har jo ikke akkurat store problemer med økonomien...

Utenom det, vi har vært inne på dette med omsorgssvikt og manglende støtteapparat tidligere. Er det sikkert at hun føler at hun må? Nei, det er det jo ikke. Kanskje barnet nå blir forsømt nettopp pga. diagnosen. Vil du da si at det er et godt liv? Eller at det er humant å la slikt skje? Og kanskje hun forsøker, men ikke orker å ta vare på barnet. Hva vil du si om det? Da blir jo barnet forsømt allikevel.

Lenke til kommentar

Kan ikke akkurat regne med at alle som deltar i tråden nå har lest gjennom alt sammen før de begynte å skrive. For andre også som gang på gang sier at folk med Downs syndrom får en fin oppvekst, et fint osv. er det også greit med en oppfriskning. Jeg ser ikke på det å legge ut en artikkel og så en oppdatert versjon som spam eller bumbing eller unødvendige innlegg. Gjør du?

Nei, det gjør jeg ikke. Problemet er ikke at du poster det, men at du gjentar gammel argumentasjon uten å ta hensyn til at den alt har vært debattert. På den måten kommer en tråd seg aldri videre. Vi ser dette i de fleste monstertråder, det er ingenting på siden 50 eller hundre som ikke alt har vært diskutert på de 10 første. Unntaket er selvsagt nyhetstråder, som fotballtråder hvor det hele tiden er nye kamper og nye spillere og trenere å diskutere.

Dette er nettdebattens store dilemma: Det finnes ingen ordstyrer som kan styre debatten inn i et progressivt spor og si "nok om det, videre til neste kapittel"...

Problemstillingen er ikke uavhengig av Downs syndrom siden det nettopp er det at hun ikke ønsker funksjonshemmede barn. Og det er nettopp om folk med Downs syndrom skal bringes til verden eller ikke denne tråden dreier seg om. (Jeg personlig mener tittel og åpningsinnlegg burde endres til å omfatte folk med funksjonshemninger generelt, men det er en annen sak).

Du sier det selv: Hun ønsker ikke funksjonshemmede barn. (Min understreking.) Dette er en anekdote som tilfeldigvis passer med topic. Men funksjonshemnig er ikke en forutsetning for denne problemstillingen generelt. Hva om historien hadde vært at hun ikke ville ha flere jenter, fordi hun hadde tre fra før og ville ha en gutt, og saksøkte sykehuset fordi de ikke opplyste om kjønnet?

Når hun i utgangspunktet ikke vil ha et barn med funksjonshemninger, skulle hun da plutselig endre mening fordi hun får et?

Det høres kanskje rart ut, men ja. Naturen har gjort det sånn at vi har meget vanskelig for ikke å bli glad i våre avkom.

Utenom det, vi har vært inne på dette med omsorgssvikt og manglende støtteapparat tidligere. Er det sikkert at hun føler at hun må? Nei, det er det jo ikke. Kanskje barnet nå blir forsømt nettopp pga. diagnosen. Vil du da si at det er et godt liv? Eller at det er humant å la slikt skje? Og kanskje hun forsøker, men ikke orker å ta vare på barnet. Hva vil du si om det? Da blir jo barnet forsømt allikevel.

Nei, det er ikke sikkert. Vi vet som sagt strengt tatt ikke. Og nei, barn som blir forsømt får ikke et godt liv. Det er vi helt enige om. Det er blant annet derfor jeg er tilhenger av selvbestemt abort. Folk skal få velge om de vil ha barn, uavhengig av begrunnelse. Men det samme kan sies om moren med jentebarna i eksemplet over. Det er ingen ting jeg vet som indikerer at omsorgssvikt er vanligere for barn med funksjonshemninger her i landet.

Omsorgssvikt er ikke humant. Derfor må vi la folk få velge om de vil påta seg omsorgsrollen, og gi dem beste mulig informasjon for å gjøre det valget. I dette tilfelle fikk ikke damen denne informasjonen, og det var galt. Løsningen er mer informasjon, ikke å ta valget for henne.

Lenke til kommentar

1) Jeg eier ikke tiltro til deg uansett så er fortsatt ikke overbevist!

2) Hvorfor i all verden fortsetter du å besvare innleggene mine når du hver eneste gang tar med at du vil avslutte diskusjonen?

1 ) Akkurat nå viser du kun at uansett hva jeg har kommet med så har du villet svart på samme måte , jeg ga deg nå presis informasjon på både arbeidsplass , hvor mange dager jeg jobber i uka (tidspunktene finner du faktisk på siden til Pirbadet) antall kurs jeg er direkte ansvarlig for osv og informasjon som ikke er offentlig tilgjengelig som Legen som samarbeider med oss.

Tror du virkelig at jeg som Moderator har et ønske eller behov for å lyve om hva jeg jobber med for å vinne et poeng?

Siden du nå går såpass langt så skal jeg gi deg en utfordring : Bevis at jeg lyver om mitt yrke og jeg skal gi meg på dagen som Moderator , tar du feil så tar du selv en ferie på livstid fra forumet.

2 ) Du sier indirekte at jeg lyver og jeg svarer derfor på påstanden din, selve diskusjonen rundt Downs og abort har jeg avsluttet med deg.

Lenke til kommentar

Du kan selv ta ferie fra forumet på livstid! Jeg har ingen advarsler eller utestengelser bak meg (har hatt noen småting før) og du kan ikke uten videre sende meg vekk herfra! Vurderer sterkt å klage til forumstyret når det gjelder din oppførsel ovenfor meg! Med to unntak er du den verste jeg har opplevd med maktposisjon på dette forumet!

Nå er det ikke det at jeg i utgangspunktet tror at du lyver hverken ang. jobb eller familie, men det at jeg ikke har tiltro til deg pga. det som har skjedd tidligere. Jeg har som sagt slev jobbet med funksjonshemmede og vet at mange som bare er frivillige arbeidere eller lærlinger som skal innom forskjellige steder og mange fagarbeidere er innom forskjellige steder samt at det iblant byttes ledere så jeg utelukker ikke på noen måte at du har og fortsatt arbeider med funksjonshemmede dersom du sier det. Som sagt, jeg har gjort det selv. Vanvittige Sky også forstår jeg. Men tar deg ikke seriøst pga. oppførselen din mot meg.

Lenke til kommentar

Nei, det gjør jeg ikke. Problemet er ikke at du poster det, men at du gjentar gammel argumentasjon uten å ta hensyn til at den alt har vært debattert. På den måten kommer en tråd seg aldri videre. Vi ser dette i de fleste monstertråder, det er ingenting på siden 50 eller hundre som ikke alt har vært diskutert på de 10 første. Unntaket er selvsagt nyhetstråder, som fotballtråder hvor det hele tiden er nye kamper og nye spillere og trenere å diskutere.

Dette er nettdebattens store dilemma: Det finnes ingen ordstyrer som kan styre debatten inn i et progressivt spor og si "nok om det, videre til neste kapittel"...

Du sier det selv: Hun ønsker ikke funksjonshemmede barn. (Min understreking.) Dette er en anekdote som tilfeldigvis passer med topic. Men funksjonshemnig er ikke en forutsetning for denne problemstillingen generelt. Hva om historien hadde vært at hun ikke ville ha flere jenter, fordi hun hadde tre fra før og ville ha en gutt, og saksøkte sykehuset fordi de ikke opplyste om kjønnet?

Det høres kanskje rart ut, men ja. Naturen har gjort det sånn at vi har meget vanskelig for ikke å bli glad i våre avkom.

Nei, det er ikke sikkert. Vi vet som sagt strengt tatt ikke. Og nei, barn som blir forsømt får ikke et godt liv. Det er vi helt enige om. Det er blant annet derfor jeg er tilhenger av selvbestemt abort. Folk skal få velge om de vil ha barn, uavhengig av begrunnelse. Men det samme kan sies om moren med jentebarna i eksemplet over. Det er ingen ting jeg vet som indikerer at omsorgssvikt er vanligere for barn med funksjonshemninger her i landet.

Omsorgssvikt er ikke humant. Derfor må vi la folk få velge om de vil påta seg omsorgsrollen, og gi dem beste mulig informasjon for å gjøre det valget. I dette tilfelle fikk ikke damen denne informasjonen, og det var galt. Løsningen er mer informasjon, ikke å ta valget for henne.

Hvis du har noen nye argumenter eller synspunkter som ikke alt har vært oppe må du gjerne kommemed dem. Vil selvsagt se på dem. Det eneste jeg har utav dette foreløpig er det humane og det økonomiske selv om sistnevnte har liten betydning.

Nå er det Downs syndrom (og andre funksjonshemninger) denne tråden dreier seg om så det er det jeg tar utgangspunkt i. Det finnes helt klart folk som diskriminerer pga. kjønn. Hadde vi heller diskutert etbarnspolitikken i Kina ville jeg klart vært mot dette. Både fordi det er diktaturisk å bestemme hvor mange barn andre skal ha samt at det fører til mye stygge hendelser med jenter selv om ultralyd og abort av jentefostre er forbudt. Husker bla. at en bestemor ville få barnebarnet som var jente til å svelge kniver slik at hun døde og hun selv kunne få et nytt barnebarn som gutt. Husker ikke historien 100%, men det var noe slikt.

Om man er glade i barna sine eller ikke er individuelt. Foreldre som slår barna er kanskje glade i dem, men har feil måte å oppdra dem på. Men hva med dem i Afrika som dumper barna i søppelhauger? De har det selvfølgelig vanskelig i mange u-land, men virker det som du er glad i ditt barn hvis du kaster det heller enn å søke hjelp? Hører for øvrig at foreldre har drept barna sine iblant i nyheter. Så faktisk noe om det sist i går fra USA.

Og selv om det ikke er vanligere med omsorgssvikt pga. at barnet har funksjonshemninger kan det fort skje dersom utgangspunktet for ønsket om ultralyd og abort er at man ikke vil ha barn med funksjonshemninger.

Og ang. eksempelet mitt med den blinde gutten på barnehjemmet, ville du tatt til deg et blindt barn og sett barnets problemer framfor å ta til deg et friskt barn? Jeg ville aldri hatt hjerte til det!

Lenke til kommentar

Det bør oppfordres til tidlig ultralyd uansett, for å finne feil, og da ikke bare downs. Men det bør være opp til foreldrene om de ønsker å ha barnet eller ikke, men de bør også bli forklart ansvaret med å få barnet, og at det ikke uten videre er en rett å ha tonnevis av ekstra støtte fra samfunn fordi de valgte å få et barn som krever mye mer. Det skal med andre ord ikke koste andre mennesker noe at et par velger å ha et barn med feil. Å få barn er uansett ikke en menneskerett, jeg vet om alt for mange som tar for lett på det. Noen får barn bare fordi de har lyst på ett eller flere, uten å tenke over det økonomiske og ikke minst ansvaret det medfølger å gi barnet riktig oppvekst. Jeg er singel og i midten av tjueårene og har valgt å ikke bringe et barn inn i denne verden. Hvorfor? Fordi jeg har tenkt nøye igjennom det og mener det ikke er et ansvar som passer meg. Jeg er singel for øyeblikket, men kommer å si ifra om jeg får kjæreste at barn ikke kommer til å skje. Det mer enn halverer sjansen for et lengre forhold, men det kan jeg leve med. Jeg har ikke hast. Men om det skulle skje en graviditet som et uhell, da må jeg sterkt vurdere å få barnet, da jeg syns abort er en uting så lenge barnet er friskt. Nå vet jeg ikke om begge i et forhold har like mye å si i en slik situasjon, men når man først har startet en graviditet, så syns jeg man skal ta ansvar og føde det barnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du har noen nye argumenter eller synspunkter som ikke alt har vært oppe må du gjerne kommemed dem. Vil selvsagt se på dem. Det eneste jeg har utav dette foreløpig er det humane og det økonomiske selv om sistnevnte har liten betydning.

Jeg har ingen nye synspunkter nei. Jeg svarer kun når noen poster noe jeg er uenig i og som jeg synes trenger å besvares. Ikke fordi jeg tror vi kommer noen vei, men fordi jeg synes det er en del standpunkter som ikke bør stå uimotsagt i det offentlige rom.

Du spurte i Holocausttråden hvor alle revisjonistene var blitt av. Sett at de nå kom tilbake, tror du det ville brakt diskusjonen videre? Eller ville en av dem sagt "Holocaust skjedde ikke, og dere har ingen beviser", og så var vi tilbake til start? Det er åpenbart ikke diskusjonen i seg selv som er viktig for dem, men å få publisert sine meninger.

Og ang. eksempelet mitt med den blinde gutten på barnehjemmet, ville du tatt til deg et blindt barn og sett barnets problemer framfor å ta til deg et friskt barn? Jeg ville aldri hatt hjerte til det!

Det vet jeg ikke. Så enkelt og ærlig er svaret på det. Men det er ikke poenget. Jeg vil ikke bestemme at andre skal gjøre det samme som meg. De får gjøre sine valg, basert på sine samvittighet. Og premisset ditt var uansett tvilsomt: Den blinde gutten lider ikke noe mindre fordi om du slipper å se det. Det er (som du selv har snakket om) ditt egoistiske behov som avgjør det valget, ikke guttens.

Lenke til kommentar

Det bør oppfordres til tidlig ultralyd uansett, for å finne feil, og da ikke bare downs. Men det bør være opp til foreldrene om de ønsker å ha barnet eller ikke, men de bør også bli forklart ansvaret med å få barnet, og at det ikke uten videre er en rett å ha tonnevis av ekstra støtte fra samfunn fordi de valgte å få et barn som krever mye mer. Det skal med andre ord ikke koste andre mennesker noe at et par velger å ha et barn med feil. Å få barn er uansett ikke en menneskerett, jeg vet om alt for mange som tar for lett på det. Noen får barn bare fordi de har lyst på ett eller flere, uten å tenke over det økonomiske og ikke minst ansvaret det medfølger å gi barnet riktig oppvekst. Jeg er singel og i midten av tjueårene og har valgt å ikke bringe et barn inn i denne verden. Hvorfor? Fordi jeg har tenkt nøye igjennom det og mener det ikke er et ansvar som passer meg. Jeg er singel for øyeblikket, men kommer å si ifra om jeg får kjæreste at barn ikke kommer til å skje. Det mer enn halverer sjansen for et lengre forhold, men det kan jeg leve med. Jeg har ikke hast. Men om det skulle skje en graviditet som et uhell, da må jeg sterkt vurdere å få barnet, da jeg syns abort er en uting så lenge barnet er friskt. Nå vet jeg ikke om begge i et forhold har like mye å si i en slik situasjon, men når man først har startet en graviditet, så syns jeg man skal ta ansvar og føde det barnet.

Enormt bra sagt!

Lenke til kommentar

Du kan selv ta ferie fra forumet på livstid! Jeg har ingen advarsler eller utestengelser bak meg (har hatt noen småting før) og du kan ikke uten videre sende meg vekk herfra! Vurderer sterkt å klage til forumstyret når det gjelder din oppførsel ovenfor meg! Med to unntak er du den verste jeg har opplevd med maktposisjon på dette forumet!

1 : Jeg ga deg en mulighet til å bevise at jeg lyver i forhold til både min erfaring som instruktør i babysvømming og arbeidstid, du prøver stadig vekk å bagatellisere den erfaringen som andre brukere har gjennom flere års arbeid med barn, og da er det kanskje ikke så rart at jeg reagerer på den måten jeg reagerer.

At jeg sier at jeg vil gi meg som Moderator om du kan bevise at jeg lyver om dette, og hvis du tar feil så gir du deg selv som deltaker på forumet, bør vel gi deg en pekepinn på hvor jeg står i forhold til det jeg har skrevet og gitt av informasjon og er på ingen måte en trussel (eller har vært intensjonen ) på at jeg vil sparke deg ut av forumet.

Selvsagt kan du klage til forumstyret , dette er noe samtlige brukere har muligheten til å gjøre om de føler at en Moderator eller en annen person på laget ikke gjør sin jobb, dette kan du lese mer om i Retningslinjene #6 .

//////

En god historie om hvor bra man kan få det selv med Downs :

Meg's story

Lenke til kommentar

Jeg har ingen nye synspunkter nei. Jeg svarer kun når noen poster noe jeg er uenig i og som jeg synes trenger å besvares. Ikke fordi jeg tror vi kommer noen vei, men fordi jeg synes det er en del standpunkter som ikke bør stå uimotsagt i det offentlige rom.

Du spurte i Holocausttråden hvor alle revisjonistene var blitt av. Sett at de nå kom tilbake, tror du det ville brakt diskusjonen videre? Eller ville en av dem sagt "Holocaust skjedde ikke, og dere har ingen beviser", og så var vi tilbake til start? Det er åpenbart ikke diskusjonen i seg selv som er viktig for dem, men å få publisert sine meninger.

Det vet jeg ikke. Så enkelt og ærlig er svaret på det. Men det er ikke poenget. Jeg vil ikke bestemme at andre skal gjøre det samme som meg. De får gjøre sine valg, basert på sine samvittighet. Og premisset ditt var uansett tvilsomt: Den blinde gutten lider ikke noe mindre fordi om du slipper å se det. Det er (som du selv har snakket om) ditt egoistiske behov som avgjør det valget, ikke guttens.

Hvordan kan du kalle mitt behov egoistisk? Jeg er jo den her i tråden som faktisk er sterkest for at andre ikke skal lide!

Ang. holocaust og den diskusjonen tror jeg de fleste har blitt utestengt. Men om den eller denne tråden kommer noe lenger, nei det tror jeg ikke. Ikke før det måtte oppstå en test som kan påvise Downs syndrom (eller andre diagnoser) 100% før fødselen eller det kommer en kur, noe som jeg er overbevist om ville vekket opp og gitt nytt blod til denne tråden. Jeg prøver fortsatt å fremme mitt humane synspunkt selv om jeg tror denne tråden er dødfødt.

Men vi har jo vært inne på mangfold så da spør jeg om følgende: Blir det mindre mangfold i samfunnet om det ikke lenger blir født folk med funksjonshemninger og de som i dag har funksjonshemninger før eller siden dør ut? Og om det blir et mindre mangfold, er det positivt eller negativt?

Lenke til kommentar

1 : Jeg ga deg en mulighet til å bevise at jeg lyver i forhold til både min erfaring som instruktør i babysvømming og arbeidstid, du prøver stadig vekk å bagatellisere den erfaringen som andre brukere har gjennom flere års arbeid med barn, og da er det kanskje ikke så rart at jeg reagerer på den måten jeg reagerer.

At jeg sier at jeg vil gi meg som Moderator om du kan bevise at jeg lyver om dette, og hvis du tar feil så gir du deg selv som deltaker på forumet, bør vel gi deg en pekepinn på hvor jeg står i forhold til det jeg har skrevet og gitt av informasjon og er på ingen måte en trussel (eller har vært intensjonen ) på at jeg vil sparke deg ut av forumet.

Selvsagt kan du klage til forumstyret , dette er noe samtlige brukere har muligheten til å gjøre om de føler at en Moderator eller en annen person på laget ikke gjør sin jobb, dette kan du lese mer om i Retningslinjene #6 .

//////

En god historie om hvor bra man kan få det selv med Downs :

Meg's story

For siste gang: Jeg er ikke negativ til deg ang. din erfaring med barn eller andre mennesker, men med oppførselen din. Og du trenger for øvrig ikke å skrive 1 dersom du ikke har flere enn et punkt...

Og nei, jeg prøver ikke å bagatellisere andres erfaring. Jeg spør om å få mer innsikt i den. Dette for å veie den i forhold til min egen erfaring samt generelt.

Men nå får du avgjøre om du vil fortsette diskusjonen mellom os eller ikke. Og om du vil kan du gjerne besvare det jeg spurte tom waits for alice om.

Lenke til kommentar

Hvordan kan du kalle mitt behov egoistisk? Jeg er jo den her i tråden som faktisk er sterkest for at andre ikke skal lide!

Du sa det selv, Mathias: "Jeg for min del sa klart nei av samme grunn som jeg sier her: Jeg vil ikke la andre lide eller se på at de lider unødvendig. Derfor ville jeg ikke tatt til meg noen med funksjonshemninger eller la dem bli født."

Den blinde gutten er alt født. Om han burde vært det er hypotetisk. Han lider under at ingen vil ha ham. Du sier at det vil ikke du heller. Det kan umulig være til hans beste at du tenker sånn, han trenger din (eller andres) hjelp, det må være fordi du ikke vil være vitne til lidelsen du sier nei. Hadde du ikke vært egoistisk, hadde du forsøkt å hjelpe ham til et bedre liv, selv om du i teorien skulle ønske at hans blindhet kunne vært forutsett og han aldri ble født, slik at du slapp hele dillemmaet.

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det at jeg ikke vil adoptere et funksjonshemmet barn fordi jeg ikke orker å se på problemene hans samtidig som jeg vet hvor mye bedre livet hans ville vært uten denne funksjonshemningen gjør meg ikke egoistisk.

En annen bruker her på forumet hadde et sitat i signaturen sin: Den største feilen er å ikke hjelpe noen fordi du ikke kan hjelpe alle". Og det er helt sant, man kan ikke hjelpe alle. Så da bruker jeg energien min på å hjelpe dem som jeg gjør en best jobb med gjennom forskjellige tiltak.

Mathias :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...