Gå til innhold

Avstemning: Hvorfor skal alle foster med Downs bringes inn i verden?

Kryss av alle du er for:  

295 stemmer

1. 1. Kryss av alle du er for:

• Forbud mot abort generelt
      14
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs før uke 12
      9
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs etter uke 12
      23
    • Forbud mot tidlig diagnostisering av downs
      5
    • Selvbestemt abort før uke 12
      179
    • Forlenget selvbestemt abort til etter uke 12 ved downs-diagnose
      162
    • Tilbud om tidlig diagnose av downs
      210
    • Påbudt tidlig diagnostisering av downs
      65
    • Tilbud om abort ved påvist downs
      192
    • Påbudt abort ved påvist downs
      34
    • Fjerne statlige støtteordninger/spesialopplæring etc til barn/voksne med downs
      33
    • Økonomiske sanksjoner/straff til de som får barn med downs
      13

Anbefalte innlegg

Som tidligere nevnt mener jeg ikke at de bør avlives. De er dessverre født alt. Men da synes jeg de skal undersøkes svært nøye til minste detalj for å se om legevitenskapen kan finne en form for behandling eller kur. Dette at alle med Downs syndrom skal gå i vanlige barnehager, på vanlige skoler, ha vanlige jobber og integreres 100% i samfunnet er feil da vi mister muligheten til å undersøke og studere dem på best mulig måte. De vil aldri kunne leve et fullverdig liv uansett så ved å studere dem mest og best mulig vil legevitenskapen forhåpentligvis finne en kur og dermed kunne redde haugevis av andre i generasjon etter generasjon som blir født med Downs syndrom.

Ikke vær sjenert her: De skal ikke gå på skole eller jobbe, men være forsøksobjekter på en eller annen måte. Hvordan vil du studere dem? Hva legger du i "svært nøye til minste detalj"??

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri vært sjenert. Nokså usosial i barneårene, men aldri sjenert. Og nei, de skal ikke gå på vanlig skole eller jobb (eller i vanlig barnehage for den saks skyld), men ha en tilrettelagt opplæring gjennom hele livet.

Og hva er galt med å tenke inn i framtiden? Dersom dagens generasjon med Downs syndrom studeres og man finner en kur, tenk da på alle de generasjonene i framtiden som kan reddes.

Nøyaktig hvordan man studerer slike diagnoser kan jeg ikke svare da jeg aldri har jobbet med den slags selv og aldri kommer til å gjøre det heller. Jeg har jobbet med psykisk utviklingshemmede, men ikke studert legevitenskap.

Lenke til kommentar

Dette er noe som bør vurderes av lege og foreldre...

Siden setningen din står uavsluttet så vil jeg foreslå en fortsettelse: "... kanskje med giliotin som metode og torget som åsted så man får formidlet budskapet om hvem som er velkomne til et stort publikum."

Det er ikke mine ord, men kanskje noen andre her har et sånt verdisyn?

Lenke til kommentar

Siden setningen din står uavsluttet så vil jeg foreslå en fortsettelse: "... kanskje med giliotin som metode og torget som åsted så man får formidlet budskapet om hvem som er velkomne til et stort publikum."

Det er ikke mine ord, men kanskje noen andre her har et sånt verdisyn?

Snodig vridning dere har på dette... Både du Simen og Geir snakker som om det er snakk om å avlive barn som har en arm for lite...

Aktiv dødshjelp er jo noe helt annet og dere sporer diskusjonen ut av proposisjoner...

Hva er egentlig forskjellen på aktiv dødshjelp til barn og voksne da?

Endret av αкαѕнα
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snodig vridning dere har på dette... Både du Simen og Geir snakker som om det er snakk om å avlive barn som har en arm for lite...

Aktiv dødshjelp er jo noe helt annet og dere sporer diskusjonen ut av proposisjoner...

Hva er egentlig forskjellen på aktiv dødshjelp til barn og voksne da?

Enkelt og greit dette. Aktiv dødshjelp er å hjelpe noen som av en eller annen grunn ikke lenger ønsker å leve til å slippe. Det fordrer altså at den som skal hjelpes ønsker å dø og er i stand til å ta den avgjørelsen.

Hvis noen annen skal ta avgjørelsen uten individets samtykke, så er det ikke lenger dødshjelp men dødsstraff, altså avlivning. Enten det nå er foreldrene eller legen som tar avgjørelsen. Et lite barn med et handicap kan ikke vurdere om det er en "belastning".

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jeg som sagt ikke for at dem som alt finnes med psykiske handicap skal henrettes, men om de skulle ville jeg heller stemt på giftsprøyte i skjermede omgivelser som metode.

Så, du ser det som en mulighet.

Kan du utdype litt mer som skal til for at giftsprøyten skulle blitt brukt? Hvor alvorlig må funksjonssvikten være?

Lenke til kommentar

Så, du ser det som en mulighet.

Kan du utdype litt mer som skal til for at giftsprøyten skulle blitt brukt? Hvor alvorlig må funksjonssvikten være?

Les det jeg skriver. Jeg er ikke for, men om et slikt system skulle innføres ser jeg det som mer humant å bruke giftsprøyte og det i skjermede omgivelser enn å bruke giliotin midt ute på torget slik SImen1 skrev om. Han var garantert ikke seriøs selv, men jeg ville nå si min mening om saken uansett.

Lenke til kommentar

Les det jeg skriver. Jeg er ikke for, men om et slikt system skulle innføres ser jeg det som mer humant å bruke giftsprøyte og det i skjermede omgivelser enn å bruke giliotin midt ute på torget slik SImen1 skrev om. Han var garantert ikke seriøs selv, men jeg ville nå si min mening om saken uansett.

Du svarer fortsatt ikke på spørsmålet jeg stilte.

Jeg gjentar :

Under hvilke omstendigheter ( grad av funksjonssvikt osv ) mener du at det er greit å innføre dette?

Om jeg ikke misforstod deg helt tidligere ser du heller ikke noe problem med at det gjøres undersøkelser for å utrede tidlig under svangerskapet om et barn har en alvorlig funksjonsvikt eller ikke, selv med tanke på sjangsen for å miste fosteret?

Lenke til kommentar

Hvis noen annen skal ta avgjørelsen uten individets samtykke, så er det ikke lenger dødshjelp men dødsstraff, altså avlivning. Enten det nå er foreldrene eller legen som tar avgjørelsen. Et lite barn med et handicap kan ikke vurdere om det er en "belastning".

I bunn og grunn er et spedbarn like lite bevisst sine valg og øvrige muligheter i livet som et befruktet egg.

Det er våre følelser ovenfor barnet som endrer seg.

Så visst det er medisinske begrunnelser for å avlive et barn vil jeg våge å påstå at det er Darwin og legevitenskapen som er bøddel og ingen andre...

Lenke til kommentar

Innføre hva da? Jeg er ikke for å avlive dem som alt lever med funksjonshemninger ved mindre de selv vil. Jeg er for at legevitenskapen skal studere diagnosene deres for å finne en kur eller behandlingsmåte.

Når det gjelder abort av fostre med funksjonshemninger så er jeg for abort av alle, men det er jo foreløpig ikke mulig å finne alle funksjonshemninger hos et foster foreløpig. Jeg har som nevnt flre ganger vært i kontakt med og jobbet med folk i ulik alder med ulike funksjonshemninger og jeg unner ingen et slikt liv så lenge det kan unngås.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Innføre hva da? Jeg er ikke for å avlive dem som alt lever med funksjonshemninger ved mindre de selv vil. Jeg er for at legevitenskapen skal studere diagnosene deres for å finne en kur eller behandlingsmåte.

Når det gjelder abort av fostre med funksjonshemninger så er jeg for abort av alle, men det er jo foreløpig ikke mulig å finne alle funksjonshemninger hos et foster foreløpig. Jeg har som nevnt flre ganger vært i kontakt med og jobbet med folk i ulik alder med ulike funksjonshemninger og jeg unner ingen et slikt liv så lenge det kan unngås.

Du har tidligere sagt at du ikke klarer å jobbe/være sammen med downs-mennesker. Hvordan kan da du forstå dem så godt, når du ikke klarer å vøre sammen med dem?
Lenke til kommentar

Så, du er for at det skal gjøres grundige undersøkelser av fostrene i et tidlig stadium for å utrede om denne funksjonssvikten, selv om det går på bekostning av spontanaborter av friske barn som følge av undersøkelsene.

Som jeg påpekte tidligere vil kun en vanlig Downs syndrom undersøkelse på samtlige barn stå for 1% dødsfall av 63.000 Barn, det betyr altså 630 døde friske barn i løpet av et år for å prøve å finne 63 fostre som skal aborteres, dvs totalt står man for 700 døde barn (fostre).

Jo flere undersøkelser som gjøres på et foster jo mer vil % øke av spontanaborter, dette for å utrede et mindretall med "barn med alvorlig funksjonssvikt".

Jeg er i alle fall ikke med på noe sånt...

Lenke til kommentar

Du har tidligere sagt at du ikke klarer å jobbe/være sammen med downs-mennesker. Hvordan kan da du forstå dem så godt, når du ikke klarer å vøre sammen med dem?

Jeg har tidligere jobbet med dem på flere forskjellige steder. Tenk tilbake på det du aldri gadd å kommentere/svare på... Jeg har sagt at jeg ikke unner noen å bli født inn i et liv med denne diagnosen eller lignende diagnoser etter alt det jeg har opplevd i kontakt med dem. Jeg har imidlertid aldri sagt at jeg ikke klarer å være i samme rom som dem. Hvor får du det ifra?

Lenke til kommentar

Så, du er for at det skal gjøres grundige undersøkelser av fostrene i et tidlig stadium for å utrede om denne funksjonssvikten, selv om det går på bekostning av spontanaborter av friske barn som følge av undersøkelsene.

Som jeg påpekte tidligere vil kun en vanlig Downs syndrom undersøkelse på samtlige barn stå for 1% dødsfall av 63.000 Barn, det betyr altså 630 døde friske barn i løpet av et år for å prøve å finne 63 fostre som skal aborteres, dvs totalt står man for 700 døde barn (fostre).

Jo flere undersøkelser som gjøres på et foster jo mer vil % øke av spontanaborter, dette for å utrede et mindretall med "barn med alvorlig funksjonssvikt".

Jeg er i alle fall ikke med på noe sånt...

1) Jeg fortalte deg jo at metodene/testene for å oppdage syke fostre blir bedre. Dette har det også vært linket til tidligere. SÅ hvordan du får for deg dette at haugevis av friske fostre vil bli abortert er jo en gåte det ikke går ann å svare på...

2) Jeg vil aldri være med på å la folk bli født med handicap enten det er fysiske eller psykiske! Før du snakker om hva du er med på og ikke med på så tenk nøye over at det ikke er deg som skal leve med disse handicapene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...