Gå til innhold

Avstemning: Hvorfor skal alle foster med Downs bringes inn i verden?

Kryss av alle du er for:  

295 stemmer

1. 1. Kryss av alle du er for:

• Forbud mot abort generelt
      14
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs før uke 12
      9
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs etter uke 12
      23
    • Forbud mot tidlig diagnostisering av downs
      5
    • Selvbestemt abort før uke 12
      179
    • Forlenget selvbestemt abort til etter uke 12 ved downs-diagnose
      162
    • Tilbud om tidlig diagnose av downs
      210
    • Påbudt tidlig diagnostisering av downs
      65
    • Tilbud om abort ved påvist downs
      192
    • Påbudt abort ved påvist downs
      34
    • Fjerne statlige støtteordninger/spesialopplæring etc til barn/voksne med downs
      33
    • Økonomiske sanksjoner/straff til de som får barn med downs
      13

Anbefalte innlegg

Det handler ikke om bevissthet eller personlighet - det handler om en prosess som er våken og tom,og dermed har alle livets muligheter. Muligheter som ingen av oss kjenner grensene ved

Lol... Har alle livets muligheter? Neppe... Det er jo det brune av begrensede muligheter vi mener man bør fjerne dem....

Et liv som pleietrengende eller 100 avhengig av hjelp resten av livet er vel mer å regne som en straff og ikke masse muligheter i alle fall...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Et liv som pleietrengende eller 100 avhengig av hjelp resten av livet er vel mer å regne som en straff og ikke masse muligheter i alle fall...

Du undervurderer styrken og effekten av å gjøre gode gjerninger uten å forvente seg noe tilbake - effekt ikke bare for den som får den hjelpen, men i større grad den som utfører

Og ellers er livet sånn at det aldri slutter å overraske, i hvert fall meg, og jeg håper du også etter hvert oppdager de små mirakler

Ha en fin helg!

:)

Lenke til kommentar

Jeg røyker heller hasj og sniffer kokain før jeg skal være avhengig av at noen må få et middelmådig liv for å fremheve min eller andres lykke...

En god medisin er å få en hund... Der har du samme medisin som du snakker om...

Logikken blir som å si at noen må være syke for at vi skal være glad for at vi er friske...

Det er et sørgelig at noen mennesker er avhengig av andres elendighet for å kjenne på ekte lykke...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er et sørgelig at noen mennesker er avhengig av andres elendighet for å kjenne på ekte lykke...

Vel, du overbeviser ikke meg om at du er en ekte lykkelig person, heller tvert i mot

Håper jeg tar feil nå

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hva jeg er har lite med saken å gjøre, poenget er at jeg ikke på noe vis legger ansvaret for min lykke på andre.

Jeg alene er ansvarlig for min egen lykke...

Sant nok at det er ditt ansvar, men du vet vel samtidig at vi alle er betinget av hverandre og naturen forøvrig. Du er ikke en enkeltstående øy, men en del av et øysamfunn

Lenke til kommentar

Sant nok at det er ditt ansvar, men du vet vel samtidig at vi alle er betinget av hverandre og naturen forøvrig. Du er ikke en enkeltstående øy, men en del av et øysamfunn

Flott at du nevner det ja... For da skjønner du jo også mye av logikken min ved å fokusere på friskhet og eksistensielle verdier fremfor noe som ikke er levedyktig.

Jeg mener det er et grovt å frarøve samfunnet ressurser som disse syke krever...

Bruk dem heller på dem som blir invalid ifm ulykker ol.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg ser bare friske mennesker, hvor du ser sjuke mennesker ... de er mennesker først og fremst, ikke sant? Så har de en sykdom ved seg - sykdom for seg, menneske for seg

Lenke til kommentar

Bytt ut jøder, arabere, mørkhudede, maurere, med mennesker med downs syndrom, tiggere fra romania, og de andre gruppene du stigmatiserer. :)

Jeg sa ikke at du var/er Nasjonalsosialist, men at du begynner å minne meg om en. :)

Det er drøssevis av psykiske lidelser. Jeg har for eksempel ADHD. Dette er en svært plagsom diagnose, mye mer plagsom enn Downs syndrom. Hadde jeg ikke blitt født, vel, så hadde jeg jo ikke visst om livet. Ville ikke hatt noen problemer med konsentrasjonen på skolen, hadde ikke følt indre uro uten medisiner, og ville ikke følt meg anspent med medisiner og ubehag, osv... Andre kan ha andre diagnoser.

Ja... Men de begynte jo med den retorikken og argumentasjonen du har mot de enkelte gruppene også. Diagnosene du ønsker å utrydde ved fødselskontroll er jo basert på funksjonsevne?

Leser du i det hele tatt det bullshittet du selv skriver? Jeg vil at folk med alvorlige funksjonshemninger skal slippe å bli født nettopp for å slippe et liv med alvorlige funksjonshemninger. Og ja, jeg vil forby tigging da det medfører både kriminalitet, forsøpling og hærverk samt konflikter mellom tiggere og andre på gaten. Og det gjelder alle tiggere, ikke bare dem fra Romania.

Jeg har nevnt selv at det finnes andre diagnoser også. Men en god rekke av dem (som bla. ADHD som du nevner) finnes det faktisk medisiner mot. Det finnes ingen medisiner, behandlinger eller kur som kan fjerne Downs syndrom.

Jeg ønsker å fjerne disse diagnosene bla. et humant syn.

Lenke til kommentar

Du undervurderer styrken og effekten av å gjøre gode gjerninger uten å forvente seg noe tilbake - effekt ikke bare for den som får den hjelpen, men i større grad den som utfører

Så du vil først og fremst at andre skal være funksjonshemmete for at du kan få bedre samvittighet ved å hjelpe dem?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Så du vil først og fremst at andre skal være funksjonshemmete for at du kan få bedre samvittighet ved å hjelpe dem?

Det er en soleklar stråmann du forsøker deg med på en søndags formiddag, men kan jo bruke såpass tid på den at jeg svarer nei. Jeg vil absolutt ingenting - det er det du som vil!?! Du vil fjerne noe du har liten eller ingen oversikt på, fordi DU SELV mener at det er best for dem det gjelder.

Den gode samvittigheten man får av å hjelpe hvem som helst med hva som helst uten å forvente seg noe tilbake, har intet spesielt med en eller annen "sykdom" å gjøre - det har med å leve et fullverdig og fullstendig liv å gjøre

Det er bestandig noen som behøver en hjelpende hånd

Lenke til kommentar

Nå synes jeg de samme personene har hatt hakk i plata veldig lenge. Hva med å tilføre tråden noe nytt? Jeg vil foreslå en avstemning med følgende alternativer:

Kryss av for hva du er for:

1. Forbud mot abort generelt

2. Forbud mot abort på grunnlag av downs før uke 12

3. Forbud mot abort på grunnlag av downs etter uke 12

4. Forbud mot tidlig diagnostisering av downs

5. Selvbestemt abort før uke 12

6. Forlenget selvbestemt abort til etter uke 12 ved downs-diagnose

7. Tilbud om tidlig diagnose av downs

8. Påbudt tidlig diagnostisering av downs

9. Tilbud om abort ved påvist downs

10. Påbudt abort ved påvist downs

11. Fjerne statlige støtteordninger/spesialopplæring etc til barn/voksne med downs

12. Økonomiske sanksjoner/straff til de som får barn med downs

Noen forslag til flere, færre eller endrede alternativer før jeg starter avstemningen?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Bare slutt å skrive om stråmenn for det gjør bare at du fremstiller deg selv som useriøs.

Du skrev jo tidligere at disse demenspasientene dine var slitsomme og på samme nivå som folk med Downs syndrom. Dersom du likte å hjelpe dem hadde du vel ikke ment akkurat det om dem...

Du tar helt feil, som vanlig. Jeg vet at det er slitsomt å hjelpe, men jeg tenker ikke på slitet, jeg tenker ganske enkelt ikke i det hele tatt, jeg gjør det som hele tiden må gjøres, uten å bedømme noe som enten feil eller riktig.

Lenke til kommentar

Nå synes jeg de samme personene har hatt hakk i plata veldig lenge. Hva med å tilføre tråden noe nytt? Jeg vil foreslå en avstemning med følgende alternativer:

Noen forslag til flere, færre eller endrede alternativer før jeg starter avstemningen?

Hvis du synes tråden er uinteressang ser jeg ikke grunnen til at du deltar. Men ja, jeg har forslag til noe mer også. Nå har jo tråden vært innom flere typer andre diagnoser enn Downs syndrom selv om det er det den handler om så et alternativ om du generelt er for eller mot abort av fostre med psykiske eller fysiske funksjonshemninger. Som vi har vært litt inne på her i tråden vil dette trolig bli mulig. Og det er ikke nødvendigvis snakk om langt inn i tiden. I det tilfellet kan det kanskje være en ide å endre tittel på tråden også til å omfatte funksjonshemninger generelt. Men det må i så fall være opp til trådstarter å bestemme. Jeg sendte ham tidligere en pm om han ville opprette avstemning, men har ikke hørt noe.

Lenke til kommentar

En interessant diskusjon blir fort uinteressant når den går som hakk i plata.

Trådstarter har sikkert hoppet av tråden etter hvert som den ble en monoton kasteball mellom noen få debattanter.

For avstemningens del er det mye enklere å ta tak i downs i stedet for å lage alternativer for all verdens diagnoser og svarkombinasjoner. Folk har stort sett samme holdning til downs som mange andre diagnoser med tilsvarende alvorlighetsgrad.

Ettersom du ikke har noen konkrete innvendinger mot den foreslåtte spørsmålsstillingen så tolker jeg det som et ok fra deg.

Lenke til kommentar

Synes den ser grei ut. Du bør merke tråden med at den har fått en avstemning, så folk som har forlatt den kan komme innom og gi sin stemme.

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...