Gå til innhold

Avstemning: Hvorfor skal alle foster med Downs bringes inn i verden?

Kryss av alle du er for:  

295 stemmer

1. 1. Kryss av alle du er for:

• Forbud mot abort generelt
      14
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs før uke 12
      9
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs etter uke 12
      23
    • Forbud mot tidlig diagnostisering av downs
      5
    • Selvbestemt abort før uke 12
      179
    • Forlenget selvbestemt abort til etter uke 12 ved downs-diagnose
      162
    • Tilbud om tidlig diagnose av downs
      210
    • Påbudt tidlig diagnostisering av downs
      65
    • Tilbud om abort ved påvist downs
      192
    • Påbudt abort ved påvist downs
      34
    • Fjerne statlige støtteordninger/spesialopplæring etc til barn/voksne med downs
      33
    • Økonomiske sanksjoner/straff til de som får barn med downs
      13

Anbefalte innlegg

Jeg vil ikke være til bry for andre, være i veien for andre. De kan ikke gjøre noe viktig for andre, de kan ikke hjelpe andre, de er handikappede som ikke klarer seg selv.

Hva om du selv blir handikappet og ikke klarer deg uten hjelp? Du er ung og vet ikke hva livet bringer.

Det er lett å si at man ikke vil være "til bry" når man ikke er det. Skjønt, hva tror du dine foreldre kunne gjort med tiden og pengene om de ikke brukte dem til bleieskift og dataspill og klær, for ikke å snakke om skattepengene deres som betaler for skolegangen din? Jeg synes å huske du lurte på å studere psykologi etter å ha tatt IT. Hva tror du det koster samfunnet ar du vil bytte? Om du er "til bry" avhenger av hvordan dine foreldre og lærere ser det, ikke hvordan du ser det selv.

Jeg liker dem ikke og liker ikke at folk lar dem bli født.

Jeg tror verden ville bli et vel så godt sted om man konsentrerte seg mer om å fremme det man liker ig mindre om å klage på det man ikke liker, så lenge det ikke skader deg selv eller andre.

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å stille sitt eget ønske om å få barn framfor barnets beste er å være uegnet som foreldre. Og det å la et barn bli født når man på forhånd vet at barnet vil bli født med en diagnose som Downs syndrom er ikke å gjøre det beste for barnet!

Om dette barnet aldri blir født, så mener du det er bedre. Jeg mener uansett at det ikke er legitimt at staten bestemmer. Gjør du? Du begynner i mine øyne å likne en nasjonalsosialist. De tenkte noenlunde det samme som deg, om alt som var annerledes.

Barnets beste er å ha kjærlige foreldre som bryr seg om barnet!

Mennesker med Downs Syndrom har det ikke verre enn mennesker uten, de er bare annerledes skrudd sammen. Det er en annerledeshet, og annerledeshet må vi akseptere.

Dersom det var slik at man kunne oppdage hva slags legning barnet hadde før det ble født, ville du gått inn for å lage lover mot å føde homofile og lesbiske også? Siden disse er annerledes og kan bli utsatt for mobbing på skolen?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Helt enig.

Uff, dette temaet irriterer meg, jeg vil ikke ha barn med downs eller handikap, jeg vil ikke omgås dem eller noe.

Det er ditt og bare ditt problem. Enklere å gjøre noe med seg selv, enn å fokusere på andre
Lenke til kommentar

Det er ditt og bare ditt problem. Enklere å gjøre noe med seg selv, enn å fokusere på andre

Da må vi også kreve at vi kan ta prøver, ingen tidsbegrenset abort og eventuelt sette skadde barn ut til ulvene...

De som er imot kan velge å gjøre det annerledes og ikke tenke så mye på mine valg...

Endret av αкαѕнα
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Da må vi også kreve at vi kan ta prøver, ingen tidsbegrenset abort og eventuelt sette skadde barn ut til ulvene...

De som er imot kan velge å gjøre det annerledes og ikke tenke så mye på mine valg...

Poenget mitt er at hvis det å forholde seg til annerledesheten medfører personlig ubehag - starter man med å gjøre seg selv frisk. Etter at man har da blitt "friskmeldt", kan det hende at også annerledeshet en i samme sleng.

Slutt å klage på verden - gjør noe med det man har i sitt eget hode.

Møkkatelefon ... :(

Lenke til kommentar

Nei, jeg skjønte bare ikke sammenhengen. Hvordan kommer du fra "jeg vil ikke ha barn med downs eller handikap, jeg vil ikke omgås dem eller noe" via "Det er ditt og bare ditt problem" til "sette skadde barn ut til ulvene"?

Jeg er for selvbestemt abort, uansett årsak. (Men mot tvungen abort.) Hvor lenge det skal være lov har jeg ikke noen klar oppfatning om.

Men levende barn omfattes i min forestillingsverden av kardemommeloven.

Lenke til kommentar

Det er din konklusjon, men det følger ikke av premisset. Jeg er uenig.

Selvsagt har ikke alle familien rundt seg. Jeg er 56, mine foreldre er døde for lenge siden og jeg har ikke snakket med min søster på 10 år. At det går galt for noen som ikke har dette hjelpeapparet understøtter mitt poeng, det er ikke bare folk med psykiske defekter som trenger det og som får problemer om det svikter, som din klassekamerat. Det samme gjelder folkene som bor på gata og drikker.

Akasha sa at de som "ikke vil kunne fungere som et normalt menneske uten et hjelpeapparat rundt seg bør slippe". Du påpeker som meg at det er fryktelig mange som ikke har et hjelpeapparat og som det går galt for. Implikasjonen av Akashas "veldig enkle" standpunkt er vidtrekkende.

En del av disse hjelpetrengende koster oss langt mer (gjennom for eksempel kriminalitet) enn folk med Downs. Er det de eller vi som bør få slippe...?

Fordi tema for tråden er om vi skal la dem bli født, "bringe dem inn i verden". Det er for meg et etisk spørsmål. Økonomien når de først er blitt født er en annen diskusjon. Jeg er liberalist og synes folk flest kan få beholde mye mer av sine penger selv, mot at de også tar ansvar for egne regninger.

Jeg har forstått du er uenig. Men jeg forstår ikke hvorfor. Jeg kan ikke se en eneste grunn til at det skulle være humant eller riktig å la et foster bli født når man på forhånd vet at fosteret er sykt og at det mennesket som fosteret blir til vil ha en psykisk lidelse hele livet. Som før nevnt er det ingen som i dag kan kurere Downs syndrom. Det er godt mulig at kuren en dag vil komme så langt som legevitenskapen har kommet og slik den utvikler seg, Men så langt har det ikke kommet enda. Det som imidlertid er mulig er å sjekke om fosteret har Downs syndrom før det i det hele tatt blir født. Det vil nok være mulig med tid og stunder (og kanskje ikke så lang tid heller) å avdekke andre sykdom, skader og mangler på fosteret slik som det nevnes i artikkelen jeg la ut. Men inntil alt kan kureres mener jeg ikke at man skal la folk bli født med lidelser som ikke kan kureres.

Flere har nevnt mangfold når det gjelder dette temaet. Mangfold har vi som bare det her i landet så mange nasjonaliteter som er representert her. Feks. er jo Oslo Europas raskest voksende hovedstad først og fremst takket være innvandring.

Personer med Downs syndrom koster mer ja ettersom det kreves mye mer og dessuten en masse tilrettelagt opplæring av dem. Dermed er det akasha skrev om økonomi en del av denne diskusjonen for dem som reagerer på utgiftene. Jeg har nevnt det noen ganger selv, men synes ikke det er den viktigste delen.

Lenke til kommentar

Om dette barnet aldri blir født, så mener du det er bedre. Jeg mener uansett at det ikke er legitimt at staten bestemmer. Gjør du? Du begynner i mine øyne å likne en nasjonalsosialist. De tenkte noenlunde det samme som deg, om alt som var annerledes.

Barnets beste er å ha kjærlige foreldre som bryr seg om barnet!

Mennesker med Downs Syndrom har det ikke verre enn mennesker uten, de er bare annerledes skrudd sammen. Det er en annerledeshet, og annerledeshet må vi akseptere.

Dersom det var slik at man kunne oppdage hva slags legning barnet hadde før det ble født, ville du gått inn for å lage lover mot å føde homofile og lesbiske også? Siden disse er annerledes og kan bli utsatt for mobbing på skolen?

Nasjonalsosialist... :laugh::lol::rofl:

Bare la meg gjøre en ting klart: Jeg kritiserer ikke jøder, arabere, mørkhudede, maurere eller noen andre pga. bakgrunn, hudfarge nasjonalitet el! Jeg kritiserer dem som velger å la barn bli født med psykiske lidelser!

Ja, det er til det beste for barnet. Å slippe å bli født i det hele tatt istedenfor å bli født med en psykisk lidelse som ingen i dagens samfunn kan behandle eller kurere. Nazistene i Nazi-Tyskland utryddet folk basert på deres bakgrunn, funksjonsevne, legning eller politiske synspunkt.

Lenke til kommentar
Ny fostertest til vurdering: påviser Downs syndrom i 9. uke

En ny blodprøve kan påvise om fosteret har Downs syndrom så tidlig som i niende uke. Metoden kan komme til å revolusjonere fosterdiagnostikken.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Ny-fostertest-til-vurdering-paviser-Downs-syndrom-i-9-uke-A-7277713.html

Glimrende. Når man så tidlig som i 9. uke kan avklare om fosteret har Downs syndrom eller ikke faller jo argumentet om at personen alt har begynt å leve som foster enda mer sammen enn den har gjort tidligere. Hvem har vel noen bevissthet eller noen personlighet bare ni uker gammel? Nå håper dette setter strek for denne latterlige diskusjonen om det er humant eller inhumant å abortere fostre med Downs syndrom.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det handler ikke om bevissthet eller personlighet - det handler om en prosess som er våken og tom,og dermed har alle livets muligheter. Muligheter som ingen av oss kjenner grensene ved

Lenke til kommentar

Nasjonalsosialist... :laugh::lol::rofl:

Bare la meg gjøre en ting klart: Jeg kritiserer ikke jøder, arabere, mørkhudede, maurere eller noen andre pga. bakgrunn, hudfarge nasjonalitet el! Jeg kritiserer dem som velger å la barn bli født med psykiske lidelser!

Bytt ut jøder, arabere, mørkhudede, maurere, med mennesker med downs syndrom, tiggere fra romania, og de andre gruppene du stigmatiserer. :)

Jeg sa ikke at du var/er Nasjonalsosialist, men at du begynner å minne meg om en. :)

Ja, det er til det beste for barnet. Å slippe å bli født i det hele tatt istedenfor å bli født med en psykisk lidelse som ingen i dagens samfunn kan behandle eller kurere.

Det er drøssevis av psykiske lidelser. Jeg har for eksempel ADHD. Dette er en svært plagsom diagnose, mye mer plagsom enn Downs syndrom. Hadde jeg ikke blitt født, vel, så hadde jeg jo ikke visst om livet. Ville ikke hatt noen problemer med konsentrasjonen på skolen, hadde ikke følt indre uro uten medisiner, og ville ikke følt meg anspent med medisiner og ubehag, osv... Andre kan ha andre diagnoser.

Nazistene i Nazi-Tyskland utryddet folk basert på deres bakgrunn, funksjonsevne, legning eller politiske synspunkt.

Ja... Men de begynte jo med den retorikken og argumentasjonen du har mot de enkelte gruppene også. Diagnosene du ønsker å utrydde ved fødselskontroll er jo basert på funksjonsevne?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...