Gå til innhold

Avstemning: Hvorfor skal alle foster med Downs bringes inn i verden?

Kryss av alle du er for:  

295 stemmer

1. 1. Kryss av alle du er for:

• Forbud mot abort generelt
      14
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs før uke 12
      9
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs etter uke 12
      23
    • Forbud mot tidlig diagnostisering av downs
      5
    • Selvbestemt abort før uke 12
      179
    • Forlenget selvbestemt abort til etter uke 12 ved downs-diagnose
      162
    • Tilbud om tidlig diagnose av downs
      210
    • Påbudt tidlig diagnostisering av downs
      65
    • Tilbud om abort ved påvist downs
      192
    • Påbudt abort ved påvist downs
      34
    • Fjerne statlige støtteordninger/spesialopplæring etc til barn/voksne med downs
      33
    • Økonomiske sanksjoner/straff til de som får barn med downs
      13

Anbefalte innlegg

Jeg for min del får gåsehud av å se og høre på alle disse kontrollerende og faultfinding moderne menneskene, som oppfører seg som om hele verden er lagd for deres egen lykke og frie benyttelse. Hvis jeg fikk velge hvem som skulle lukes ut før fødsel, hadde jeg heller kvittet meg med mange av disse dyriske egoistene heller, fremfor å fjerne noe som er helt uskyldig, selv om det sikler litt i tid og utide

Man kan jo snu litt på det: Du vil altså de uskyldige så vondt at de skal fødes inn i et liv med et psykisk handicap som kommer til å prege dem hele livet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Hva har det med trådens tema å gjøre? Altså hvor vidt jeg måtte være for eller mot fri vilje.

Hvis du er for fri vilje ville du synes det var greit at noen velger det du kaller mindreverdig.

Lenke til kommentar

Tja, kansje fordi temaet engasjerer flere mennesker... Som bla. nevnt er økonomisk støtte til foreldre som har barn med Downs syndrom en sak her ettersom hele folket dermed er med å betale for oppvekst og opplæring av personer med Downs syndrom så dermed burde de ha rett til å ikke bare si sin mening, men også påvirke om det bør bli født barn med Downs syndrom. Hvis ikke bør all økonomisk støtte fjernes! De bør den forøvrig gjøre uansett.

Men det er uansett ikke det viktigste. Iallefall ikke fra mitt ståsted. Som jeg har nevnt har jeg flere ganger vært i kontakt med og jobbet med folk med ulike typer handicap og da både fysiske og psykiske. Jeg vet en del om temaet. Det store spørsmålet her er hvorfor man skal la fostre bli født når det er klart at de vil bli født med Downs syndrom. Enkelte diagnoser kan påvises før føselen mens enkelte diagnoser ikke kan. Men her snakker vi altså om en som kan påvises.

Mener du de skal kun få normal barnetrygd og ingenting mer dersom de velger å bære frem et sykt barn? Eller skal barnetrygden også fjernes?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Godt vi har fokus på kvalitet ved leveranse da. Må være lov å klage på defekte produkt, en bonus om man ser defekten før levering er gjort. Om man faktisk velger å takke nei er heldigvis ikke opp til moralske formenn, men den respektive kvinne som må bære frem produktet. Lik det eller ikke.

Livet kan ikke planlegges, annet enn veldig tentativt .. Kanskje du tror noe annet? Og hvis du har den typen kontroll, regner jeg med at du aldri blir syk, aldri kommer til å dø, og er bestandig fullstendig lykkelig.

Jeg bryr meg lite om hva du og jeg måtte finne på å like eller mislike, fordi vi er begge i samme båt, og kan bare ta i mot etter hvert som naturen vår finner på noe uventet

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis de først er så grusomme at de lar barn bli født når de vet at barnet vil bli født med Downs syndrom bør de iallefall ikke få noen form for økonomisk belønning for det!

Hva med "autister" og "lettere psykisk utviklingshemning", fjerne dem også?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Man kan jo snu litt på det: Du vil altså de uskyldige så vondt at de skal fødes inn i et liv med et psykisk handicap som kommer til å prege dem hele livet...

Den eneste formen for snuing du bedriver her, er å presentere en helt vanlig "stråmann"

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jada... :roll: Skal du snart begynne å argumentere for det du skriver?

Det som ser ut til å nytte best, er å lage små korrigerende innspill, når du forsøker å vippe saken rett ned i den grøfta du helst vil ha den i. Så jeg kommer til å fortsette, men ser ingen grunn til å sløse med ord og tanker foreløpig.

:closedeyes:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det kommer helt og holdent ann på hvordan man kan hjelpe vedkommende, altså i hvor stor grad den psykiske utviklingshemningen påvirker dem. Autister som du snakker om her klarer seg til vanlig helt fint.

Javel, så autister klarer seg altså helt på egen hånd etter din forståelse - håper det ikke er slemt å fortelle deg at jeg har måttet bruke en god del tid på den typen "pasienter" også. Og hvordan skal vi så vite hvor den "grensen" går (de skal jo lukes ut veldig tidlig i prosessen), eller skal du sette grensen ved en gitt iq-verdi, og hvor stor skal den være synes du?

Edit: fant like greit noe håndfast:

Behandling

Ingen behandling kan kurere autisme i dag, men behandling kan likevel hjelpe mennesker med autisme og deres familier til å tilrettelegge hverdagen. Særlig kan man øke barnets evne til å kommunisere med andre mennesker. Individuelle behandlingsopplegg som begynner så tidlig som mulig, og som har fokus på kommunikasjon, gir mennesker med autisme den beste muligheten til å gjøre framskritt. For å oppnå best mulig resultater, bør behandlingen starte så tidlig som mulig. Også store barn og ungdommer kan ha stor nytte av optimalt tilrettelagte livsbetingelser. Når det gjelder behandling og tilrettelegging, er det stort behov for forskning.

Tiltak/offentlige prosjekter

I 1999 opprettet daværende Sosial- og helsedepartementet Autismenettverket, som er et nasjonalt kompetansenettverk for autisme. Autismenettverket består av en sentral faglig enhet, Autismeenheten, og et system av fagmiljøer med ulik spisskompetanse. Autismenettverkets hovedoppgaver er å sikre et egnet tjenestetilbud for mennesker med autisme, å bidra til at spesialkompetansen på autisme heves i fylkene, og å kvalitetssikre tjenestetilbudet for mennesker med autisme.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Da skal jeg formulere meg anderledes så du kanskje forstår for en gangs skyld: Hvis du mener jeg driver med stårmenn så er du nødt til å argumentere for det! Så vel som du er nødt til å argumentere for alle andre påstandene dine i denne tråden, noe du ikke har gjort foreløbig.

Hvis ikke dette er en stråmann, hva vil du da kalle det?

Du vil altså de uskyldige så vondt at de skal fødes inn i et liv med et psykisk handicap som kommer til å prege dem hele livet...
Lenke til kommentar

Livet kan ikke planlegges, annet enn veldig tentativt .. Kanskje du tror noe annet? Og hvis du har den typen kontroll, regner jeg med at du aldri blir syk, aldri kommer til å dø, og er bestandig fullstendig lykkelig.

Jeg bryr meg lite om hva du og jeg måtte finne på å like eller mislike, fordi vi er begge i samme båt, og kan bare ta i mot etter hvert som naturen vår finner på noe uventet

Nei, vi kan ikke bare ta imot. Enkelte ting kan vi faktisk styre, som barn til verden. Noe som vi aldri skal fortelle andre hvordan de skal velge. Så får du fortsette å klage over at du ikke kan velge bort sykdom. Eller hva nå poenget ditt var.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nei, vi kan ikke bare ta imot. Enkelte ting kan vi faktisk styre, som barn til verden. Noe som vi aldri skal fortelle andre hvordan de skal velge. Så får du fortsette å klage over at du ikke kan velge bort sykdom. Eller hva nå poenget ditt var.

Poenget er at livet ikke kan planlegges, eller man kan ikke kjøpe seg tid, eller unngå døden osv osv

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg er også for abort om det viser seg at fosteret kommer til å være lam fra livet og ned fra fødselen av, så ja.

Survival of the fittest. En utviklingshemning gir ikke barnet et godt utgangspunkt

Javel, det er ditt valg, og lykke til

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Takker!

Det var da så lite så :)

Men jeg glemte å spørre deg om hvordan menneskene har blitt the fittest? Tror du at det var noen smartinger som fikset dette med litt menneskelig kløkt, eller tror du at det kan være naturen som har brukt lang nok tid, for å få alt til å passe sammen?

Og siden vi knapt nok har kartlagt noen små prosenter av naturen/universets helhet, er du fremdeles like trygg på at vi relativt primitive mennesker kommer til å klare dette nå med våre begrensede midler. Og hvis det skjærer seg, er du sikker på at vi klarer å korrigere naturen tilbake til der den var?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...