Gå til innhold

Avstemning: Hvorfor skal alle foster med Downs bringes inn i verden?

Kryss av alle du er for:  

295 stemmer

1. 1. Kryss av alle du er for:

• Forbud mot abort generelt
      14
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs før uke 12
      9
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs etter uke 12
      23
    • Forbud mot tidlig diagnostisering av downs
      5
    • Selvbestemt abort før uke 12
      179
    • Forlenget selvbestemt abort til etter uke 12 ved downs-diagnose
      162
    • Tilbud om tidlig diagnose av downs
      210
    • Påbudt tidlig diagnostisering av downs
      65
    • Tilbud om abort ved påvist downs
      192
    • Påbudt abort ved påvist downs
      34
    • Fjerne statlige støtteordninger/spesialopplæring etc til barn/voksne med downs
      33
    • Økonomiske sanksjoner/straff til de som får barn med downs
      13

Anbefalte innlegg

Det var en jente som hadde downs som var leder for noe innenfor en eller annen downs-forening (?) og hun sa at hun var imot abort ved oppdagelse av downs og at hun følte seg krenket osv.

Ja, man sier jo direkte at downs er uønsket, og dermed tar hun seg nær av det selvsagt, men det er jo og forblir noe man vil unngå. Er vel ingen som håper på å få et barn med downs!

De aller aller fleste mister før uke 12 eller rett opp under, og det er jo når fosteret ikke er levedyktig eller har alvorlige feil og mangler etc, men å fjerne et foster/embryo ved sterk mistanke om downs er jo bare at man hjelper naturen på vei og får det vekk, ikke noe mer ille enn om det skulle abortere seg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere har hele problemet hos dere selv, fordi det er ikke hvordan den andre er, men det er hvordan den andre ser ut oppi deres eget hode og som dere bestemmer verdet på.

Det betyr at hvis dere fant noe å like hos den andre, så ville problemet være løst, slik jeg forstår det.

Så, hvorfor er dere så blinde?

:)

Blind og blind, jeg vil ikke bruke hele livet mitt på stresse med et menneske som oppfører seg som 5 år resten av livet, jeg har jobbet på skole og ja jeg hadde noen ganger ansvaret for barn som har downs, desverre jeg ville aldri latt mitt barn lide med downs eller andre handikapper. Jeg ser ofte foreldre med handikappede barn på ex. tbanen, barna er voksne men sikler på dem og skriker, de skammer seg, og er flaue! Ellers takk jeg vil ikke ha det sånn enten for meg eller min familie.

Jeg får gåsehud bare av å tenke på at jeg skulle hatt et barn med downs. Jeg har til og med et kallenavn for de som har downs, og det er internasjonal, hvorfor ? Fordi de med downs har nesten like ansikt.

Ondskapsfullt er det, men jeg kan virkelig ikke fordra mennesker med downs, null oppførsel, null høffelighet, ekle, jeg skjemmes bare ved tanken.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er det egentlig en egen tråd med abort i forhold til Downs? Etter min mening bør det være opp til foreldre uansett hva som er feil eller ikke feil med fosteret. Det er foreldre som skal oppdra og ta seg av barnet inntil en viss alder, avgjørelsen bør ligge hos dem.

Er de usikre på fosterets tilstand kan de ta fostervannsprøve og ta en avgjørelse på bakgrunn av tilstandsrapporten.

Er det evt ønske om å forlenge fristen for åpenbart defekte fostre?

Om man ønsker abort, skal man ikke fullføre likevel dersom fosteret har Downs? Spesialbehandling?

Du kan ta abort intil 12 uke, hvis du vil ta abort i feks. uke 18 så må du søke spessiellt om det.

Lenke til kommentar

Det var en jente som hadde downs som var leder for noe innenfor en eller annen downs-forening (?) og hun sa at hun var imot abort ved oppdagelse av downs og at hun følte seg krenket osv.

Jeg har inntrykk av at slike brukes/misbrukes som frontfigurer i et politisk spill for å få politisk gjennomslagskraft. Frontfigurene har sikkert sterke personlige meninger, men jeg tror downsfolk er langt fra noen samstemt gruppe. Noen bryr seg ikke nevneverdig om saken, andre med downs mener tidlig diagnose og abort er bra.

Lenke til kommentar

Blind og blind, jeg vil ikke bruke hele livet mitt på stresse med et menneske som oppfører seg som 5 år resten av livet, jeg har jobbet på skole og ja jeg hadde noen ganger ansvaret for barn som har downs, desverre jeg ville aldri latt mitt barn lide med downs eller andre handikapper. Jeg ser ofte foreldre med handikappede barn på ex. tbanen, barna er voksne men sikler på dem og skriker, de skammer seg, og er flaue! Ellers takk jeg vil ikke ha det sånn enten for meg eller min familie.

Jeg får gåsehud bare av å tenke på at jeg skulle hatt et barn med downs. Jeg har til og med et kallenavn for de som har downs, og det er internasjonal, hvorfor ? Fordi de med downs har nesten like ansikt.

Ondskapsfullt er det, men jeg kan virkelig ikke fordra mennesker med downs, null oppførsel, null høffelighet, ekle, jeg skjemmes bare ved tanken.

Null oppførsel??, høflighet? At de er ekle??.

Nå får du gi deg... :grumpy: Du kan umulig mene at de skal bli holdt ansvarlig for at de har downs?? Og at du syns de er ekle og fæle og at du selv skal være så herlig og deilig og fantastisk??

Den kommentaren din der kunne du spart deg for altså.. :glare: Ufyselig rett og slett.

Lenke til kommentar

Det er vel få som ser på f.eks Tangerudbakken som ikke syns en eller fler der er hysterisk morsomme og kule og bra folk.

Det er ingen som seriøst kan mene at Bjørn Terje ikke er den kuleste fyren ever!!

http://www.youtube.com/watch?v=Mi3A7eCGZls

Endret av Sukkertøy
Lenke til kommentar

Null oppførsel??, høflighet? At de er ekle??.

Nå får du gi deg... :grumpy: Du kan umulig mene at de skal bli holdt ansvarlig for at de har downs?? Og at du syns de er ekle og fæle og at du selv skal være så herlig og deilig og fantastisk??

Den kommentaren din der kunne du spart deg for altså.. :glare: Ufyselig rett og slett.

Skrev jeg at jeg var fantastisk og perfekt? De skal holde ansvar for mennesker rundt seg ja, på lik linje som andre. Det er foreldrene sitt ansvar også.

Kommentaren min er kanskje ufyselig, men det er slik jeg føler om handikappede.

Lenke til kommentar

Men forstår du ikke at de ikke er i stand til å tenke slik som vanlig mann i gata? De har ikke den evnen som de som er så griseheldig å ikke bli født med downs syndrom.

Hadde de kunne valgt så hadde de da for fader ikke valgt å få downs!

Syns du har en helt latterlig liten forståelse for andre menneskers væremåte.

Når du blir gammel så kan det hende du kommer til å lide av demens eller alzheimer eller noe annet som gjør deg totalt avhengig av andre, og da kan du takke faen for at det finnes folk der ute som er villig til å mate deg og tørke deg i ræva og vaske tissen din og bry seg om at du er ren og frisk og god og mett og har det bra.

Er det mulig sier jeg bare..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg tror du er dønn ærlig, og det skal du ha ros for

Jeg kjenner meg igjen i litt av det du skriver - husker at jeg av og til følte en viss vemmelse og merkelig nok også en følelse av skam .. Vet ikke helt hvor den "skam følelsen" kom fra, men husker at jeg følte det av og til i møte med det som den gangen kaltes "mongoloide". Senere erfarte jeg hvor lite som skal til for at ellers oppegående mennesker bare brøt sammen og aldri helt kom seg - og jeg skjønte at dette kan også skje med meg, og hva da? Ville det være noen som brydde seg om en siklende og "plagsom" meg, eller ville utviklingen ha kommet så langt at det faktisk var blitt helt "stuereint" å fjerne sånne som meg fra det offentlige rom.

Jeg for min del får gåsehud av å se og høre på alle disse kontrollerende og faultfinding moderne menneskene, som oppfører seg som om hele verden er lagd for deres egen lykke og frie benyttelse. Hvis jeg fikk velge hvem som skulle lukes ut før fødsel, hadde jeg heller kvittet meg med mange av disse dyriske egoistene heller, fremfor å fjerne noe som er helt uskyldig, selv om det sikler litt i tid og utide

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Skjønner ikke hvorfor du skal rose han for å slenge dritt og tenke sånn om uskyldige mennesker vannvittige sky? Det er bare jævlig irriterende at du skal klappe han på skuldra for det pisset der!

Jeg berømmet ikke vedkommende for meningene og holdninger til downs, men for å tørre å være ærlig og "utlevere seg selv". Jeg synes dette er langt mer klargjørende, enn endel andre mer suspekte som pakker sine nitriste holdninger inn i fellesverdier - så som at de sier: Jeg vil bare spare downs-mennesker fra å få et mindreverdig liv, eller: Jeg vil spare samfunnet vårt for unødige utgifter, slik at vi kan bruke ressursene våre på det som nytter osv osv

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Problemet er vel at man sammenligner det å ikke få barnet som vil bli født med en skade, med det å ta livet av et levende menneske med Downs. Det er jo faktisk to helt forskjellige ting.

* The following are facts about human development.

Fertilization:

Fertilization normally takes place within one day of intercourse.[7] At fertilization, the genetic composition of a preborn human is formed.[8] This genetic information determines gender, eye color, hair color, facial features, and influences characteristics such as intelligence and personality.[9]

For meg er dette godt nok til å si at det er en påbegynt livsprosess, og sånne prosesser lar man være i fred, fordi de hører naturen til.

Lenke til kommentar

For meg er dette godt nok til å si at det er en påbegynt livsprosess, og sånne prosesser lar man være i fred, fordi de hører naturen til.

Nå var vel ikke diskusjonen her om abort skal være lov eller ikke. Heldigvis er det lov å gripe inn i prosessen om utvikling mot et liv dersom man selv ønsker det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nå var vel ikke diskusjonen her om abort skal være lov eller ikke. Heldigvis er det lov å gripe inn i prosessen om utvikling mot et liv dersom man selv ønsker det.

Ja, vi mennesker tar oss bare til rette i naturen og avbryter viktige prosesser, hvis det kan virke som at produktet ikke vil holde mål etter ens lyst og personlige oppfatninger og fantasier.

Lenke til kommentar

Ja, vi mennesker tar oss bare til rette i naturen og avbryter viktige prosesser, hvis det kan virke som at produktet ikke vil holde mål etter ens lyst og personlige oppfatninger og fantasier.

Godt vi har fokus på kvalitet ved leveranse da. Må være lov å klage på defekte produkt, en bonus om man ser defekten før levering er gjort. Om man faktisk velger å takke nei er heldigvis ikke opp til moralske formenn, men den respektive kvinne som må bære frem produktet. Lik det eller ikke.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det egentlig en egen tråd med abort i forhold til Downs? Etter min mening bør det være opp til foreldre uansett hva som er feil eller ikke feil med fosteret. Det er foreldre som skal oppdra og ta seg av barnet inntil en viss alder, avgjørelsen bør ligge hos dem.

Er de usikre på fosterets tilstand kan de ta fostervannsprøve og ta en avgjørelse på bakgrunn av tilstandsrapporten.

Er det evt ønske om å forlenge fristen for åpenbart defekte fostre?

Om man ønsker abort, skal man ikke fullføre likevel dersom fosteret har Downs? Spesialbehandling?

Tja, kansje fordi temaet engasjerer flere mennesker... Som bla. nevnt er økonomisk støtte til foreldre som har barn med Downs syndrom en sak her ettersom hele folket dermed er med å betale for oppvekst og opplæring av personer med Downs syndrom så dermed burde de ha rett til å ikke bare si sin mening, men også påvirke om det bør bli født barn med Downs syndrom. Hvis ikke bør all økonomisk støtte fjernes! De bør den forøvrig gjøre uansett.

Men det er uansett ikke det viktigste. Iallefall ikke fra mitt ståsted. Som jeg har nevnt har jeg flere ganger vært i kontakt med og jobbet med folk med ulike typer handicap og da både fysiske og psykiske. Jeg vet en del om temaet. Det store spørsmålet her er hvorfor man skal la fostre bli født når det er klart at de vil bli født med Downs syndrom. Enkelte diagnoser kan påvises før føselen mens enkelte diagnoser ikke kan. Men her snakker vi altså om en som kan påvises.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...