Gå til innhold

Avstemning: Hvorfor skal alle foster med Downs bringes inn i verden?

Kryss av alle du er for:  

295 stemmer

1. 1. Kryss av alle du er for:

• Forbud mot abort generelt
      14
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs før uke 12
      9
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs etter uke 12
      23
    • Forbud mot tidlig diagnostisering av downs
      5
    • Selvbestemt abort før uke 12
      179
    • Forlenget selvbestemt abort til etter uke 12 ved downs-diagnose
      162
    • Tilbud om tidlig diagnose av downs
      210
    • Påbudt tidlig diagnostisering av downs
      65
    • Tilbud om abort ved påvist downs
      192
    • Påbudt abort ved påvist downs
      34
    • Fjerne statlige støtteordninger/spesialopplæring etc til barn/voksne med downs
      33
    • Økonomiske sanksjoner/straff til de som får barn med downs
      13

Anbefalte innlegg

Ok, hvorfor ikke

- mitt beste og mest profesjonelle verktøy er egenskapen til å se talentet i hvem som helst, og dermed skape den grad av tillit som skal til for at et desperat individ velger fred fremfor krig - velge endring fremfor fortsatt galskap,

og det oppnådd kun med bruk av ord.

Er du utdannet til å jobbe med folk som har Downs syndrom eller andre, lignende diagnoser? Har du noen sinne jobbet med folk som har Downs syndrom eller andre, lignende diagnoser? Har du noen gang hatt noen form for kontakt med folk som har Downs syndrom eller andre, lignende diagnoser bortsett fra det å se folk i byen eller når du er ute og går tur?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet ditt Mathias er at du ikke har respekt for fri vilje. Det er både et drap å ta abort(*), og det er ifølge deg tortur for barnet om du føder det med Downs. Så du må uansett bryte en av to onder, derfor har man fri vilje og du fucker med den frie viljen!! Staph please.

* - (Jeg tror fosteret ikke er menneskelig før lenge etter man finner av om det har kromosomfeil, men staten mener noe annet, og du virker som en som har respekt for lover og regler siden du vil ha dette som en lov)

Hvordan kan du definere abort som drap?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Hvordan kan du definere abort som drap?

Du dreper levende celler som er eller blir til et menneske (alt etter definisjon), det gjør du ikke dersom du dreper et annet foster.

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar

Du dreper ikke. Du fjerner et foster allerede før det er født og har begynt på livet utenom å ligge i mammaens mage. Og ettersom det er fostre med Downs syndrom vi diskuterer her handler du samtidig utelukket humant ovenfor det kommende barnet som slipper å bli født med et psykisk handicap som vil prege det hele livet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Er du utdannet til å jobbe med folk som har Downs syndrom eller andre, lignende diagnoser? Har du noen sinne jobbet med folk som har Downs syndrom eller andre, lignende diagnoser? Har du noen gang hatt noen form for kontakt med folk som har Downs syndrom eller andre, lignende diagnoser bortsett fra det å se folk i byen eller når du er ute og går tur?

Du fikk ikke med deg "verktøy", og dermed forstår du ikke hva jeg snakker om. Jeg jobber profesjonelt med de verste tilfeller av alt mulig, og det er slik jeg har "utdannet" meg. Jeg har aktivt søkt de verst stedene og problematikker, og har sett litt av hvert. Det er ikke forskjell på downsfolk og andre folk - alt er folk, og da nytter det så klart å begynne med det de alle har felles, så tar man de særegne problemer etter hvert- alt kan løses, og samme oppskrift for alle. Og jeg har så klart både jobbet og hatt omgang med mennesker som tilfeldigvis hadde diagnosen/skavanken "downs".

men nå er det vel snart nok ot, eller

Lenke til kommentar

Dette er ikke avsporing/off topic. Dersom man har jobbet med eller på noen måte hatt kontakt med folk med Downs syndrom som er det vi diskuterer her eller folk med lignende diagnoser har man gjerne bedre forståelse for diagnose og problemet enn folk som aldri har hatt noe med folk med Downs syndrom el. å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Du dreper ikke. Du fjerner et foster allerede før det er født og har begynt på livet utenom å ligge i mammaens mage. Og ettersom det er fostre med Downs syndrom vi diskuterer her handler du samtidig utelukket humant ovenfor det kommende barnet som slipper å bli født med et psykisk handicap som vil prege det hele livet.

Det er ikke du som bestemmer om abort er drap, det bestemmer samfunnets lover og regler. Du sier jo at du vil ha normer samtidig som du bryter dem. Det er jo helt ignorant, skjønner ikke hvorfor du ikke forstår at folk skal få gjøre som de vil, selv om det går utover andre, det finnes så ekstremt mange eksempler på dette. Det er klart det ikke er gunstig, men hvorfor skal alt bli forbudt? Jeg er for abort, men mot tvangsabort.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Slakting av diverse husdyr er også helt lovlig, men det er likevel drap - så jeg vet ikke hvor det står skrevet, men fornuften sier i hvert fall det

:)

Lenke til kommentar

Jepp, det å gå rundt i skogen uten videre og skyte ethvert dyr du kommer over er ulovlig. Gjelder for så vidt enhver fugl du ser også. Også ulovlig dersom du går til en bondegård og dreper dyr helt uten videre. Men så er det altså slik at mennesker trenger mat og har derfor spist kjøtt fra dyr, fugler og fisk i alle år. Er det drap når kjøttetende dyr dreper og spiser planteetende dyr? Er det drap å fiske en fisk for så å rense den og spise den? Hvordan definerer du egentlig drap?

Dessuten snakker vi her om å fjerne fostre før barnet i det hele tatt har begynt på livet og det pga. at man vet at disse fostrene har en alvorlig psykisk hemning som vil prege dem gjennom hele livet og dermed spiller også det humane inn her.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg mener at når prosessen er startet, har livet også begynt. Om du kaller første del av denne prosessen for "foster"endrer ingenting, og den typen båssetting er noe vi mennesker har lagd for å unngå å ta innover oss at en abort er et overlagt drap.

Vedder på at noen synes at den typen pragmatisme er "humant" men der er ikke jeg enig. Dyr dreper for å overleve, og det er noe annet som ikke ligner i det hele tatt. Vi mennesker dreper også - noen fordi det er livsnødvendig og andre fordi det skaper tilfredshet, av en eller annen dyrisk årsak

Lenke til kommentar

Fosteret vet ingen ting om verden eller livet og har ingen utpreget selvstendighet eller bevissthet om noen i det hele tatt. Av den grunn vil jeg ikke si at det er å begå et drap.

Jeg skjønner heller ikke hvordan du kan mene at det er humant å la noen bi født når du på forhånd vet at vedkommende vil bli født med et psykisk handicap som ikke kan kureres eller behandles og derfor vil prege personen gjennom hele livet. Jeg forventer noe sterkere argument enn mangfold i samfunnet for å si det slik...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er ikke verre for et menneske å bli født og dermed også må lide som det er for et hvilket som helst annet dyr. Alle er vi bare prosesser som er gjensidig avhengige av hverandre, og ingen er nyttigere eller har særlig fortrinn fremfor andre.

Lenke til kommentar

På sett vis er kanskje mennesker dyr. Imidlertid er språket, redskapene, våpnene, teknologien, Det internasjonale verdenssamfunnet, FN, lover og regler osv. noe som gjelder for mennesker og kun for mennesker. Det at enkelte aper har klart å bruke en datamaskin endrer ikke på forskjellene mellom menneskeheten og alle andre dyrearter man til vanlig kaller dyr.

Så nei, å sammenligne fødselen mellom dyr og mennesker med Downs syndrom gir hverken mening eller tilføyer denne tråden noe.

Lenke til kommentar

Å sitte på diskusjon hele dagen istedet for å søke på jobber blir for dumt.. Ja, det var et personangrep.

Hvis du er uten jobb burde du absolutt prøve å skaffe deg en. jeg for min del stortrives med den jobben jeg har og sitter så mye jeg selv vil på forumet og på data ellers på fritiden min. Har redusert aktiviteten kraftig, men den har hatt et oppsving igjen nå. Får se hvor lenge det varer.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det egentlig en egen tråd med abort i forhold til Downs? Etter min mening bør det være opp til foreldre uansett hva som er feil eller ikke feil med fosteret. Det er foreldre som skal oppdra og ta seg av barnet inntil en viss alder, avgjørelsen bør ligge hos dem.

Er de usikre på fosterets tilstand kan de ta fostervannsprøve og ta en avgjørelse på bakgrunn av tilstandsrapporten.

Er det evt ønske om å forlenge fristen for åpenbart defekte fostre?

Om man ønsker abort, skal man ikke fullføre likevel dersom fosteret har Downs? Spesialbehandling?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...