Gå til innhold

Avstemning: Hvorfor skal alle foster med Downs bringes inn i verden?

Kryss av alle du er for:  

295 stemmer

1. 1. Kryss av alle du er for:

• Forbud mot abort generelt
      14
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs før uke 12
      9
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs etter uke 12
      23
    • Forbud mot tidlig diagnostisering av downs
      5
    • Selvbestemt abort før uke 12
      179
    • Forlenget selvbestemt abort til etter uke 12 ved downs-diagnose
      162
    • Tilbud om tidlig diagnose av downs
      210
    • Påbudt tidlig diagnostisering av downs
      65
    • Tilbud om abort ved påvist downs
      192
    • Påbudt abort ved påvist downs
      34
    • Fjerne statlige støtteordninger/spesialopplæring etc til barn/voksne med downs
      33
    • Økonomiske sanksjoner/straff til de som får barn med downs
      13

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kontroversen skyldtes vel at downs ikke kunne påvises før lenge etter uke 12, som er grensen for selvbestemt abort uten medisinske grunner. Hva som er medisinsk grunn ble selvsagt diskutert. Nå har vi nye metoder for fostervannsdiagnostikk som kan påvise downs allerede i uke 9. Da bør mye av diskusjonen bortfalle.

Nå er ikke spørsmålet i denne tråden hva som er lov eller ikke lov. Spørsmålet er om man bør eller ikke bør abortere fostre med Downs syndrom samt hvorfor/hvorfor ikke.

Lenke til kommentar
Få dansker med Downs syndrom

I Danmark ble det kun født 21 barn med Downs syndrom i fjor. Det er det laveste tallet noen sinne.

Dermed er Danmark i en særstilling. Ingen andre steder i verden blir det født så få barn med Downs syndrom.

En direkte årsak til de lave tallene er at alle danske gravide siden 2004 har fått tilbud om fosterdiagnostikk, og 92 prosent av kvinnene takket ja i 2007, skriver Kristeligt Dagblad.

– Ja, dette er en suksess. Jeg synes at det synkende antallet er 
positivt for metoden som vi har brukt mye ressurser på å innføre i Danmark. Det 
er ingen andre land som har et så godt system som vi har, sier Ann Tabor, som 
også er overlege ved Rikshospitalet.

http://www.nrk.no/livsstil/fa-dansker-med-downs-syndrom-1.6541354

Denne artikkelen er fra år 2009, men den åpner virkelig øynene ens.

Lenke til kommentar

Så lenge det er fri selvbestemt abort frem til uke 12 og aborten utføres før det så kan de ha hvilke grunner de vil. Om grunnen er at det er påvist downs eller vedkommende ønsker å drikke seg sørpe full på julebordet om en uke spiller ingen rolle. Selvbestemt er selvbestemt. Det gjelder selvsagt også folks frihet til å velge å ikke ta abort. Vil noen ha et barn med all verdens kromosomfeil så versågod, de er hjertelig velkommen til å ta det valget selv og jeg skal respektere det uten forhør.

Når det er sagt så vil jeg også at folk skal få tilbud om gratis fostervannsdiagnostikk før uke 12 slik at de har et best mulig informert grunnlag til å ta avgjørelsen på.

Sett fra samfunnets side er det både ønskelig å få ned antallet frantidig kostbare pasienter OG å opprettholde folks frihet til å velge selv.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom de velger å få et barn med psykisk handicap vil jeg i utgangspunktet si at de ikke bør være foreldre ettersom de tydeligvis vil sitt eget barn så vondt! Jeg er helt enig i at Norge bør innføre presis det samme systemet som i Danmark og samtidig bør all økonomisk støtte til foreldre som har barn med Downs syndrom fjernes slik at de ikke velger å la barnet bli født med et psykisk handicap fordi de vet de kan få ekstra penger av staten.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg svarer på dine spørsmål når du har svart på mine og da på alt i innleggene, ikke bare en utklippet bit!

Du pingler ut når du mangler svar, og det er helt greit for meg så lenge du også slutter å leke ordstyrer.
Lenke til kommentar

At de som skal få barnet ønsker det, har glede av det og oppriktig mener at barnet kan få et godt liv. Og at i min idealverden så er det de som skal få barnet som gjør den vurderingen, ikke du.

Geir :)

Nettopp, foreldrene MENER at barnet kan få et godt liv. Imidlertid kan de ikke GARANTERE noe som helst. Er det foreldrene eller er det barnet som må leve med denne psykiske hemningen og alle plagene resten av livet? Svaret er barnet. Og skal man snakke om hvem som har rett til å bestemme så har faktisk alle som bidrar til samfunnet ved å jobbe og betale skatt rett til å bestemme så lenge det er deres skattepenger som gis ekstra til foreldre som har barn med Downs syndrom.

Jeg vet ikke om du har sett på de innleggene jeg har skrevet til Vanvittige Sky, men jeg har altså en del erfaring rundt både fysiske og psykiske diagnoser takket være både arbeid og bekjentskap. Om du ønsker må du gjerne besvare disse innleggene om du har noen synspunkter. Det er tydelig at Vanvittige Sky helst vil unngå argumenter fra dem som vet hva de snakker om...

Lenke til kommentar

Dersom de velger å få et barn med psykisk handicap vil jeg i utgangspunktet si at de ikke bør være foreldre ettersom de tydeligvis vil sitt eget barn så vondt! Jeg er helt enig i at Norge bør innføre presis det samme systemet som i Danmark og samtidig bør all økonomisk støtte til foreldre som har barn med Downs syndrom fjernes slik at de ikke velger å la barnet bli født med et psykisk handicap fordi de vet de kan få ekstra penger av staten.

Ingen vil sitt eget barn vondt. Du har bare forskjellig oppfatning av hva som er vondt og bra for barnet enn noen nygravide har. Det er heldigvis og bør fortsette å være opp til gravide/de kommende foreldrene å vurdere hva de mener er bra og mindre bra for fosteret/barnet. Noen mener abort er mer negativt for fosteret enn et liv med downs er for barnet. Det bør være fritt opp til dem å vurdere det sånn ut fra deres situasjon, livssyn og tanker rundt liv, død og abort.

Å bruke tvang på ting som folk har så sterke følelser for og mot blir i hvert fall et psykisk overgrep.

Tror du det er til downs-barnets beste å frata foreldrene støtte for å håndtere handicapet? Økonomiske sanksjoner vil neppe endre folks oppfatning av hva som er best for fosteret/barnet slik at de velger annerledes. Å få barn er ikke et økonomisk valg. Det er et valg på tross av økonomi uansett om man får påvist downs eller ikke.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nettopp, foreldrene MENER at barnet kan få et godt liv. Imidlertid kan de ikke GARANTERE noe som helst.

Hvis kravet var at man kunne garantere et godt liv, så hadde ingen fått barn lenger. Vi er ikke født synske, og kan ikke forutset hva livet vil bringe. Vi kan bare håpe og tro, og det gjør disse foreldrene.

Er det foreldrene eller er det barnet som må leve med denne psykiske hemningen og alle plagene resten av livet? Svaret er barnet.

Selvsagt. Men nå har jo du siden vi startet denne diskusjonen påpekt at folk med Downs ikke vet hvor bra de kunne hatt det.

Og skal man snakke om hvem som har rett til å bestemme så har faktisk alle som bidrar til samfunnet ved å jobbe og betale skatt rett til å bestemme så lenge det er deres skattepenger som gis ekstra til foreldre som har barn med Downs syndrom.

Man kan selvsagt argumentere for at skattebetalerne skal være med å bestemme. Subsidiært at hvis folk vil ha barn med utviklingshemninger så får de betale for det selv. Men om du vil gå den veien, så skal det bemerkes at skattebetalerne også er Vanvittige Sky og Simen og meg, som vil at folk skal få bestemme dette selv, og vi er enn så lenge i flertall.

Hvordan kan du si at de ikke vil sitt eget barn vondt dersom de lar barnet bli født når de på forhånd vet at fosteret har Downs syndrom?

Du sa det selv over, når du svarte at "Nettopp, foreldrene MENER at barnet kan få et godt liv."

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg vet ikke om du har sett på de innleggene jeg har skrevet til Vanvittige Sky, men jeg har altså en del erfaring rundt både fysiske og psykiske diagnoser takket være både arbeid og bekjentskap. Om du ønsker må du gjerne besvare disse innleggene om du har noen synspunkter. Det er tydelig at Vanvittige Sky helst vil unngå argumenter fra dem som vet hva de snakker om...

Jeg jobber selv innenfor den næringen, og fant ikke noe spesielt i dine erfaringer verdt å få nærmere konkretisert, annet enn din litt sjeldne holdning til menneskeverdet. Men det "verder" får være din personlige sak og jeg vil ikke kritisere deg for det. Men hvis du vil diskutere selve faget er det bare å kjøre på
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Å si at foreldrene ikke gjør barnets beste ved å føde et barns med downs er som å si at politiet ikke gjør ditt eget beste når de ikke fengsler deg for å drikke alkohol eller å sitte stille. Fuck frie valg!!!

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar

Hvis kravet var at man kunne garantere et godt liv, så hadde ingen fått barn lenger. Vi er ikke født synske, og kan ikke forutset hva livet vil bringe. Vi kan bare håpe og tro, og det gjør disse foreldrene.

Selvsagt. Men nå har jo du siden vi startet denne diskusjonen påpekt at folk med Downs ikke vet hvor bra de kunne hatt det.

Man kan selvsagt argumentere for at skattebetalerne skal være med å bestemme. Subsidiært at hvis folk vil ha barn med utviklingshemninger så får de betale for det selv. Men om du vil gå den veien, så skal det bemerkes at skattebetalerne også er Vanvittige Sky og Simen og meg, som vil at folk skal få bestemme dette selv, og vi er enn så lenge i flertall.

Du sa det selv over, når du svarte at "Nettopp, foreldrene MENER at barnet kan få et godt liv."

Man kan ikke garantere alt nei, men når det gjelder Downs syndrom som vi diskuterer her i tråden er det fult mulig å finne ut om fosteret har det på forhånd eller ikke.

Nettopp, de aner ikke hvor bra de kunne hatt det. Altså vil jeg fortsatt hevde at de lever et falskt liv.

At dere er i flertall her i tråden er ikke representativt for hva befolkningen mener. Ei heller for hva regjeringen som styrer rår over skattepengene mener.

Men det er som vi alt har vært inne på ikke foreldrene som lider av Downs syndrom så dermed er det helt uinteressangt hva de måtte mene.

Lenke til kommentar

Jeg jobber selv innenfor den næringen, og fant ikke noe spesielt i dine erfaringer verdt å få nærmere konkretisert, annet enn din litt sjeldne holdning til menneskeverdet. Men det "verder" får være din personlige sak og jeg vil ikke kritisere deg for det. Men hvis du vil diskutere selve faget er det bare å kjøre på

Da får du i det tilfellet fortelle om dine erfaringer. Hittil har du ikke nevnt en ting som viser at du har innsikt i det vi diskuterer her.

Lenke til kommentar

Å si at foreldrene ikke gjør barnets beste ved å føde et barns med downs er som å si at politiet ikke gjør ditt eget beste når de ikke fengsler deg for å drikke alkohol eller å sitte stille. Fuck frie valg!!!

Politiet/puletiet gjør en komplett ubrukelig "jobb/innsats" i dette landet uansett. Dessuten er det en komplett håpløs sammenligning. Da er sammenligningen Vanvittige Sky kom med ang. Alzheimer sykdom en langt bedre sammenligning selv om heller ikke den holder mål.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Da får du i det tilfellet fortelle om dine erfaringer. Hittil har du ikke nevnt en ting som viser at du har innsikt i det vi diskuterer her.

Ok, hvorfor ikke

- mitt beste og mest profesjonelle verktøy er egenskapen til å se talentet i hvem som helst, og dermed skape den grad av tillit som skal til for at et desperat individ velger fred fremfor krig - velge endring fremfor fortsatt galskap,

og det oppnådd kun med bruk av ord.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Problemet ditt Mathias er at du ikke har respekt for fri vilje. Det er både et drap å ta abort(*), og det er ifølge deg tortur for barnet om du føder det med Downs. Så du må uansett bryte en av to onder, derfor har man fri vilje og du fucker med den frie viljen!! Staph please.

* - (Jeg tror fosteret ikke er menneskelig før lenge etter man finner av om det har kromosomfeil, men staten mener noe annet, og du virker som en som har respekt for lover og regler siden du vil ha dette som en lov)

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...