Gå til innhold

Avstemning: Hvorfor skal alle foster med Downs bringes inn i verden?

Kryss av alle du er for:  

295 stemmer

1. 1. Kryss av alle du er for:

• Forbud mot abort generelt
      14
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs før uke 12
      9
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs etter uke 12
      23
    • Forbud mot tidlig diagnostisering av downs
      5
    • Selvbestemt abort før uke 12
      179
    • Forlenget selvbestemt abort til etter uke 12 ved downs-diagnose
      162
    • Tilbud om tidlig diagnose av downs
      210
    • Påbudt tidlig diagnostisering av downs
      65
    • Tilbud om abort ved påvist downs
      192
    • Påbudt abort ved påvist downs
      34
    • Fjerne statlige støtteordninger/spesialopplæring etc til barn/voksne med downs
      33
    • Økonomiske sanksjoner/straff til de som får barn med downs
      13

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke hvordan noen kan støtte at syke barn skal bli født. Man må prøve å forebygge så mye som mulig. Det er ikke snakk om menneskeverd men at man heller tar vekk syke foster før de vet at de eksisterer engang og heller bærer frem friske barn.

Det er best for foreldrene, for barnet ikke minst og for samfunnet generelt.

Igjen 100% enig! Dette var for øvrig opp og ned, fram og tilbake samt på kryss og tvers i den forrige tråden om abort av fostre med Downs syndrom (som jeg selv startet). Enkelte drev og gnålte om at de visste med seg selv at de kunne klart å oppfostre et barn med Downs syndrom på lik linje med et friskt barn og syntes det var grusom t at noen ville ta livet fra et barn som ikke engang hadde begynt å leve og bla, bla, bla... :roll: Det kom selvsagt raskt fram at ingen av dem hadde barn med Downs syndrom eller hadde noen erfaring med det heller så de ante jo ikke hva de snakket om i det hele tatt. Det var bare forsøk på å opphøye seg selv og fremstå som humane, noe de mislyktes totalt med! For det humane i denne saken vil jo være nettopp å abortere fostre og slippe å la barnet bli født inn i et liv med Downs syndrom. Fatter heller ikke tenkemåten til dem som vil la barn bli født med et slikt psykisk handicap istedenfor å la dem slippe hele livet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Balle er utelukket på din side ettersom det er du som klipper og redigerer vekk det jeg skriver. Vil du ha svar for framtiden får du enten svare på alt det jeg skriver istedenfor bare noen få avsnitt eller la være å svare på noe som helst.

Du får begynne selv, så kan det hende at jeg også gjør. Må bemerke at hvis du har sovet på saken siden i går for å komme opp med noe nyttig og kansje "nytt", må jeg skuffe deg med å si at du nok ikke har hvilt deg lenge nok.

Jeg pokker på endel faste prinsipper i mine tilsvar, og dem hopper du bukk over hver bidige gang, lurer på om det er planlagt?

Din ball på alle mulige måter ..

Lenke til kommentar

Man må jo ikke finne på å abortere foster med downs!

For det første er det politisk ukorrekt, og for det andre så vi ha mangfold i samfunnet! (fordi det er politisk korrekt)

Jeg synes det er greit at vi har det slik vi har det nå. At foreldrene selv får bestemme om de skal abortere eller ikke. Eller har du en bedre løsning?

Jeg tviler sterkt på at noen foreldre bringer barn med downs syndrom inn i verden fordi de vil være "politisk korrekte".

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Så du mener alle fostre med Downs Syndrom skal aborteres mot foreldrenes vilje?

Selvfølgelig! Dersom kommende foreldre vet at fostre har Downs syndrom og allikevel lar sitt egoistiske og ihumane ønske om å få barn gå foran barnets beste så er de enkelt og greit hverken skikkede, egnede eller rede til å bli foreldre! Er det dem som skal bli født inn i et liv med Downs syndrom og være påvirket av dette psykiske handicapet hele livet? Er det dem som vil få en mye vanskeligere oppvekst og aldri vil kunne fungere 100% i samfunnet? Er det dem som vil bli frarøvet å kunne leve et vanlig liv på lik linje med psykisk friske mennesker? Nei, det er det ikke. Hvis de ikke klarer å forstå hva Downs syndrom er og på ramme alvor vil la sitt eget barn bli født med Downs syndrom, da hverken fortjener de eller bør de få ha barn!

Lenke til kommentar

Igjen 100% enig! Dette var for øvrig opp og ned, fram og tilbake samt på kryss og tvers i den forrige tråden om abort av fostre med Downs syndrom (som jeg selv startet). Enkelte drev og gnålte om at de visste med seg selv at de kunne klart å oppfostre et barn med Downs syndrom på lik linje med et friskt barn og syntes det var grusom t at noen ville ta livet fra et barn som ikke engang hadde begynt å leve og bla, bla, bla... :roll: Det kom selvsagt raskt fram at ingen av dem hadde barn med Downs syndrom eller hadde noen erfaring med det heller så de ante jo ikke hva de snakket om i det hele tatt. Det var bare forsøk på å opphøye seg selv og fremstå som humane, noe de mislyktes totalt med! For det humane i denne saken vil jo være nettopp å abortere fostre og slippe å la barnet bli født inn i et liv med Downs syndrom. Fatter heller ikke tenkemåten til dem som vil la barn bli født med et slikt psykisk handicap istedenfor å la dem slippe hele livet.

Ja er så enig så enig med deg! Skjønner ikke hvordan man kan være uenig egentlig!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du får begynne selv, så kan det hende at jeg også gjør. Må bemerke at hvis du har sovet på saken siden i går for å komme opp med noe nyttig og kansje "nytt", må jeg skuffe deg med å si at du nok ikke har hvilt deg lenge nok.

Jeg pokker på endel faste prinsipper i mine tilsvar, og dem hopper du bukk over hver bidige gang, lurer på om det er planlagt?

Din ball på alle mulige måter ..

Siste forsøk: Hvorfor besvarer du ikke hele innlegget når jeg skriver til deg? Hvorfor fjerner du store deler av innlegget?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Siste forsøk: Hvorfor besvarer du ikke hele innlegget når jeg skriver til deg? Hvorfor fjerner du store deler av innlegget?

Fordi at jeg plukker ut det som jeg mener er relevant å svare på - hva er din "unnskyldning"?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Ja er så enig så enig med deg! Skjønner ikke hvordan man kan være uenig egentlig!

Det går langt over min fatteevne også. Jeg tror det dreier seg om tre ting: 1) Deres ønske om å få barn setter de selv høyere enn barnets beste. 2) De vil fremstå som humane og tror de gjør det ved å forsvare alt liv. 3) De har ikke satt seg inn i saken på noen som helst måte og vil heller ikke gjøre det av frykt for å innse at de har tatt feil.

Her er for øvrig den forrige tråden dersom du er interessert:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1359144&hl=

Lenke til kommentar

Fordi at jeg plukker ut det som jeg mener er relevant å svare på - hva er din "unnskyldning"?

Unnskyldning... Dersom du ikke tar med hele innlegget mister du alt av verdi med det og svaret blir dermed bare noen tullesvar. Faktisk mistenker jeg at du ikke engang har lest annet enn det du svarte på og det blir ingen skikkelig diskusjon utav noe sånt. Det eneste du har gjort har vært å skrive noen meninger selv og latt være å svare på alle argumentene mine. Men er egentlig ikke overrasket...

Lenke til kommentar

Ja, for ditt synspunkt er selvsagt det eneste korrekte, og alle som er uenige med deg er idioter.

Det er sjelden jeg kategoriserer på den måten, men i dette tilfellet er svaret enkelt: JA!

Si meg en eneste grunn, EN ENESTE GRUNN, til at man skal la et barn bli født når man på forhånd vet at fosteret har Downs syndrom og hvilke psykiske hemninger og plager dette vil gi barnet under hele oppveksten og senere i livet både som tenåring, ung, voksen og gammel... Man har et så fint tilbud som abort så fosteret fjernes før det i det hele tatt har begynt å leve og være ved bevissthet. Tenk nå litt på det fremtidige barnets beste...

Lenke til kommentar

jeg kjenner to godt voksne par som begge har to sønner hver. Begge parene har en sønn med downs og en med cerebral parese.

Dermed er livene deres lenket til de sønnene hele livet, de må følge opp sønnene hele tiden og har ikke noe liv annet enn å være der for dem.

De fikk barn før det var tilbud om tidlig ultralyd og at man kunne finne dette ut.

Hva foreslår dere at de skulle gjort idag? Ville dere støttet at de hadde fått disse to sønnene i full viten om, deres sykdommer??

For det kan like godt skje idag som den gang.

Lenke til kommentar

At de er glade er en ting, men de er jo avhengig av andre hele livet. Og fysiske komplikasjoner oppstår.

Personene er i tillegg kortvokste, har hyperfleksible ledd og som regel lavere muskelspenning enn normalt. I tillegg til det karakteristiske utseende har mange med Downs syndrom medfødte hjertefeil (flere typer; kan som regel opereres). En del har dessuten misdannelser i mage-tarmkanalen. Hyppigheten av leukemi og infeksjoner er økt. Personene har tendens til luftveisinfeksjoner, ofte med nedsatt hørsel som følge.Hypotyreose (lavt stoffskifte) kommer iblant snikende, og det er vanskelig å oppdage.

Personer med Downs syndrom viser forsinket utvikling, både psykisk og fysisk, og for tidlig aldring med demens er vanlig.

Det er ikke snakk om verdien av et menneske, alle mennesker som lever har like stor verdi samme hvordan syk de er eller hva det måtte være. Det er snakk om hva som er aller best for alle, og det vil jeg si er at man er frisk. Og det kan vel ingen være uenig i.

• Liker 1
Lenke til kommentar

jeg kjenner to godt voksne par som begge har to sønner hver. Begge parene har en sønn med downs og en med cerebral parese.

Dermed er livene deres lenket til de sønnene hele livet, de må følge opp sønnene hele tiden og har ikke noe liv annet enn å være der for dem.

De fikk barn før det var tilbud om tidlig ultralyd og at man kunne finne dette ut.

Hva foreslår dere at de skulle gjort idag? Ville dere støttet at de hadde fått disse to sønnene i full viten om, deres sykdommer??

For det kan like godt skje idag som den gang.

Jeg ville ikke hatt ansvar for disse sønnene. Om det var min kjæreste/samboer/kone som var gravid og vi viste at fosteret hadde en av disse syndromene og hun nektet å ta abort ville jeg heller gått fra henne framfor å være medskyldig i at noen skal måtte bli født inn i et slikt liv.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Unnskyldning... Dersom du ikke tar med hele innlegget mister du alt av verdi med det og svaret blir dermed bare noen tullesvar. Faktisk mistenker jeg at du ikke engang har lest annet enn det du svarte på og det blir ingen skikkelig diskusjon utav noe sånt. Det eneste du har gjort har vært å skrive noen meninger selv og latt være å svare på alle argumentene mine. Men er egentlig ikke overrasket...

Og du svarte ikke på spørsmålet mitt - bare fortsatt gnåling om at jeg er vanskelig. Hovedprinsipp: en påbegynt livsprosessene skal ikke tukles med av oss fordi vi mangler helhetlig oversikt for våre betingelser. Og hvis vi kan "tukle" i startfasen, ser jeg ingen logisk grunn for å ikke gripe inn hvor som helst i samme prosess. Derfor er det helt greit å kverke mine demente pasienter, siden de i likhet med Downs&pasienter lever "falske liv"
Lenke til kommentar

Hvordan vet du at livet til en person med downs syndrom er verre enn livet til en "frisk" person? Mitt inntrykk er at personer med downs syndrom fungerer godt i samfunnet, og at de er glade mennesker.

Dette er et latterlig spørsmål. De lever et falskt og bedratt liv der de aldri noen sinne vil kunne få de samme tilbudene eller mulighetene som psykisk friske mennesker rett og slett fordi dette syndromet de har hemmer dem uten at de selv er klare over det. Hadde de vært klare over sin tilstand ville de ikke akkurat vært så glade...

Nå kan du svare på mitt forrige innlegg om hvilken grunn det er til å la noen bli født inn i et slikt liv.

Lenke til kommentar

Og du svarte ikke på spørsmålet mitt - bare fortsatt gnåling om at jeg er vanskelig. Hovedprinsipp: en påbegynt livsprosessene skal ikke tukles med av oss fordi vi mangler helhetlig oversikt for våre betingelser. Og hvis vi kan "tukle" i startfasen, ser jeg ingen logisk grunn for å ikke gripe inn hvor som helst i samme prosess. Derfor er det helt greit å kverke mine demente pasienter, siden de i likhet med Downs&pasienter lever "falske liv"

Jeg svarer på dine spørsmål når du har svart på mine og da på alt i innleggene, ikke bare en utklippet bit!

Endret av Mathias drikker cola
Lenke til kommentar

Hvorfor diskuterer vi dette, egentlig? Det er allerede lov å ta abort på fostre med Downs Syndrom.

Kontroversen skyldtes vel at downs ikke kunne påvises før lenge etter uke 12, som er grensen for selvbestemt abort uten medisinske grunner. Hva som er medisinsk grunn ble selvsagt diskutert. Nå har vi nye metoder for fostervannsdiagnostikk som kan påvise downs allerede i uke 9. Da bør mye av diskusjonen bortfalle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...