Gå til innhold

Avstemning: Hvorfor skal alle foster med Downs bringes inn i verden?


Kryss av alle du er for:  

295 stemmer

  1. 1. Kryss av alle du er for:

    • Forbud mot abort generelt
      14
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs før uke 12
      9
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs etter uke 12
      23
    • Forbud mot tidlig diagnostisering av downs
      5
    • Selvbestemt abort før uke 12
      179
    • Forlenget selvbestemt abort til etter uke 12 ved downs-diagnose
      162
    • Tilbud om tidlig diagnose av downs
      210
    • Påbudt tidlig diagnostisering av downs
      65
    • Tilbud om abort ved påvist downs
      192
    • Påbudt abort ved påvist downs
      34
    • Fjerne statlige støtteordninger/spesialopplæring etc til barn/voksne med downs
      33
    • Økonomiske sanksjoner/straff til de som får barn med downs
      13


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

 

Får gjenta meg selv siden det aldri har glidd inn selv om vi nå har holdt på med dette gjennom både den forrige tråden og denne

Du har altså ikke fått med deg at jeg har et fast prinsipp angående det å ta liv - det er ingen forskjell på deg og meg og en med dows, eller en mygg eller en måke osv osv

 

 

 

Så ja, de lever et falskt liv! De blir oppdratt og vokser opp til å tro at de er normale og til å tro at livet ikke byr på mer enn det de selv opplever fordi deres psykiske handicap fratar dem mange muligheter. De tror de jobber en vanlig jobb og gjør en vanlig innsats, hvilket de ikke gjør. De blir rett og slett lurt så ja, det er det jeg vil kalle et falskt liv. Hva kaller du det?

 

Greit nok at du mener det er fascinerende å se psykisk utviklingshemmede som smiler fra øre til øre uten å ane alt de går glipp av her i verden, men det er å lure dem og de får aldri vite alt det de blir ekskludert fra. Er det humant å la dem bli født inn i et slikt liv? Er det humant når man i utgangspunktet kan velge å ikke la dem bli født i det hele tatt!

Så du liker ikke at de blir tatt godt vare på, og tror de har et verdig og godt liv ...?!? Du stiller deg til doms over ting du vet null og niks om. Så forbigår jeg tøvet ditt om at jeg liksom liker å se folk som har det vondt.
Hvis det var slik at vi godkjente at dows skal lukes ut før fødsel - hvilke andre skavanker kan passe inn sammen med downs synes du, og som er årsak til at de får "falske liv"? Hva med pedofili, eller homofili? Og hva med barn som får utviklet hjerneskader fordi hverken foreldre eller "samfunnet" klarer å gi dem god nok omsorg, slik at de til slutt ender opp med en livsvarig skade. Har også jobbet med folk som er lettere psykisk utviklingshemmet - hva med dem?
Tror du virkelig at "utsilingen" stopper ved "downs", eller tror du at ved å gå over den grensen, vil andre skavanker bli slått sammen med den formen for sykdom, og nye grupper kan fjernes fordi de ikke når opp på din kvalitetsskala?
Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

http://www.ba.no/nyheter/article3637071.ece

http://tb.no/nyheter/serveringsklar-atselfugl-1.1333191

http://www.abcnyheter.no/kultur/livet/080603/spis-insekter

 

Jeg fant ikke bilde av tilberedte mus eller mygg, men håper du tar poenget og ikke eksemplet. Det jeg vil fram til er hvor du setter grensa. Hvilke liv synes du er ok å ta i forbindelse med matproduksjon?

Jeg sparer meg for å se på bildene - antar at de var "sterke" ..

 

Svaret er: ingen

Lenke til kommentar

Dere har hele problemet hos dere selv, fordi det er ikke hvordan den andre er, men det er hvordan den andre ser ut oppi deres eget hode og som dere bestemmer verdet på.

 

Det betyr at hvis dere fant noe å like hos den andre, så ville problemet være løst, slik jeg forstår det.

 

Så, hvorfor er dere så blinde?

 

:)

 

Dette har igjen ting med blindhet å gjøre. Det har med forståelse for at en annen fødes med en psykisk lidelse som vil prege personen hele livet ved mindre noen finner en kur for Downs syndrom og det er meg bekjent ingen som har funnet så mye som starten på en slik kur engang. Abort er et fantastisk alternativ da man kan spare vedkommende for i det hele tatt å bli født med denne lidelsen.

Lenke til kommentar

Jeg mener at man kan sammenligne disse to gruppene, ut fra din tro på "falskt liv" og "mindreverdig liv" ol karakteristikker. Du vil stoppe den prosessen før selve fødselen for art de ikke skal få et mindreverdig liv, og jeg mener at de som skal forlate livet, også må få den samme formen for "barmhjertighet". Det handler jo om deres lidelser

 

Neste gang kan du besvare hele innlegget mitt så får du forhåpentligvis med deg sammenhengen...

 

Prøv å lese alt sammen denne gangen: Alzheimer sykdom er noe som kommer senere i livet og heldigvis ofte sent i livet, ikke noe man blir født med. Dessuten er det forskjellige i hvor stor grad det rammer enn samt hvor raskt det utvikler seg. Dessuten har det i de siste årene vært svært gode resultater innen legevitenskapen når det gjelder å oppdage samt bremse og kanskje fullstendig stanse utvikling av Alzheimer sykdom. Noe sånt alternativ finnes ikke ang. Downs syndrom. Ikke er det noe som utvikler seg senere i livet heller. Det er noe man blir født med.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Neste gang kan du besvare hele innlegget mitt så får du forhåpentligvis med deg sammenhengen...

 

Prøv å lese alt sammen denne gangen: Alzheimer sykdom er noe som kommer senere i livet og heldigvis ofte sent i livet, ikke noe man blir født med. Dessuten er det forskjellige i hvor stor grad det rammer enn samt hvor raskt det utvikler seg. Dessuten har det i de siste årene vært svært gode resultater innen legevitenskapen når det gjelder å oppdage samt bremse og kanskje fullstendig stanse utvikling av Alzheimer sykdom. Noe sånt alternativ finnes ikke ang. Downs syndrom. Ikke er det noe som utvikler seg senere i livet heller. Det er noe man blir født med.

Jeg setter lite pris på at du er så opptatt av å styre og kontrollere meg - enten får du gjøre en bedre jobb selv i diskusjonen, eller så får du scrolle forbi meg. Denne typen "professorering" er helt bortkastet

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan noen kan støtte at syke barn skal bli født. Man må prøve å forebygge så mye som mulig. Det er ikke snakk om menneskeverd men at man heller tar vekk syke foster før de vet at de eksisterer engang og heller bærer frem friske barn.

 

 

Det er best for foreldrene, for barnet ikke minst og for samfunnet generelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Du har altså ikke fått med deg at jeg har et fast prinsipp angående det å ta liv - det er ingen forskjell på deg og meg og en med dows, eller en mygg eller en måke osv osv

 

Så du liker ikke at de blir tatt godt vare på, og tror de har et verdig og godt liv ...?!? Du stiller deg til doms over ting du vet null og niks om. Så forbigår jeg tøvet ditt om at jeg liksom liker å se folk som har det vondt.
Hvis det var slik at vi godkjente at dows skal lukes ut før fødsel - hvilke andre skavanker kan passe inn sammen med downs synes du, og som er årsak til at de får "falske liv"? Hva med pedofili, eller homofili? Og hva med barn som får utviklet hjerneskader fordi hverken foreldre eller "samfunnet" klarer å gi dem god nok omsorg, slik at de til slutt ender opp med en livsvarig skade. Har også jobbet med folk som er lettere psykisk utviklingshemmet - hva med dem?
Tror du virkelig at "utsilingen" stopper ved "downs", eller tror du at ved å gå over den grensen, vil andre skavanker bli slått sammen med den formen for sykdom, og nye grupper kan fjernes fordi de ikke når opp på din kvalitetsskala?

 

 

Dette er bare bullshitt! Du leser ingen ting av det jeg skriver og du svarer ikke engang på under 25% av det jeg skriver. Skal jeg heretter liste opp pungtvis så det blir enklere for deg å lese, forstå og besvare? Bare si ifra i så fall.

 

Skal gjenta noe. Legg nøye merke til dette: 1) Jeg har jobbet i en lagerhall sammen med en som var blind. 2) Jeg har jobbet i en kantine sammen med en som hadde Downs syndrom samt andre med lignende, psykiske lidelser. En av dem var forresten i tillegg nesten blind. 3) Jeg har jobbet på sommerleir på Frambu senter for sjeldne funksjonshemninger og har kontakt med folk derfra og vet faktisk langt mer enn vanlig er om psykiske, fysiske og sjeldne diagnoser/funksjonshemninger. 4) Jeg kjenner både folk med beinproteser og armproteser. 5) Jeg har møtt en ung mann som var døvstum.

 

Jeg kan dermed i stor grad kartlegge hvordan mange av disse forskjellige funksjonshemningene hemmer enn og hva slags redusert liv folk med de forskjellige funksjonshemningene lever. For å si det mildt er det ikke akkurat et liv som frister når man ser på dem og i en jobb som den på Frambu der man både skal hjelpe dem og være til stede for dem setter man seg faktisk svært godt inn i hvordan de lever, hva de kan og ikke kan forstå samt hva slags begrensninger de har og hva slags spesielle forhåndsregler de alltid må ta ang. engen helse og hva slags spesielle hensyn man må ta til dem.

 

Det jeg også har lært av disse forskjellige erfaringene er at noen kan hjelpes bedre enn andre enten det er ved medisiner eller andre typer behandlinger. Enkelte diagnoser (som feks. Downs syndrom som vi diskuterer i denne tråden) kan man gjøre lite eller ingen ting med. Folk med Downs syndrom kan læres opp til å snakke selv om de alltid vil ha store problemer med å uttrykke seg og gjøre seg forstått og de vil alltid ha problemer med å lære og spise og lære og jobbe og vil aldri fungere 100% slik psykisk friske mennesker vil. Kanskje legevitenskapen en dag kan kurere Downs syndrom, men det er ikke engang påbegynt enda.

 

Altså vet jeg svært mye om dette så det tøvet ditt om at jeg vet null og niks kan du bare droppe! Jeg har enda til gode å se et eneste svar fra deg ang. det jeg spurte dem om med demenspasienter. Hvis du har noen som helst erfaring innen det vi diskuterer (slik jeg har) så er det på tide å dele det med resten av tråden.

 

Ikke alle skader/funksjonshemninger/handicap kan merkes før fødselen, husk det. Å avlive et nyfødt spebarn med feks. giftsprøyte er en annen ting enn å ta abort på et foster så barnet forsvinner før det i det hele tatt er født. Så hvilke andre syndromer som "kvalifiserer" til abort har jeg ikke tenkt så mye over ettersom jeg utelukket har vært innom tråder som omfatter Downs syndrom når dette har blitt diskutert, men grovt sett vil jeg si det skiller sterkt mellom psykiske og fysiske funksjonshemninger. De som har fysiske funksjonshemninger kan med alderen sette seg inn i sin egen situasjon og bestemme selv om de ønsker å leve med den aktuelle funksjonshemningen eller ikke. Dette gjelder ikke tilfelle for dem med psykisk funksjonshemning.

 

Og neste gang får du besvare hele innlegget jeg skriver istedenfor bare en liten bit.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan noen kan støtte at syke barn skal bli født. Man må prøve å forebygge så mye som mulig. Det er ikke snakk om menneskeverd men at man heller tar vekk syke foster før de vet at de eksisterer engang og heller bærer frem friske barn.

 

 

Det er best for foreldrene, for barnet ikke minst og for samfunnet generelt.

Dette stemmer ikke.

 

Noen foreldre synes sikkert det er helt forferdelig å abortere, og ville aldri gjort det uansett. Det får være deres valg. Og at det er best for barnet at det dør kjøper jeg i hvert fall ikke. Samfunnet? Kanskje økonomisk, men det er det eneste. Norge er så heldige at vi sitter i en posisjon hvor vi slipper å bry oss om økonomi hele tiden, og heller kan være barmhjertige.

 

Må også få inn at jeg selv ville hatt fjernet et abort med downs syndrom, så du ikke "angriper" meg for det. Men jeg ville abortert friske fostere også, for den saks skyld.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Jeg setter lite pris på at du er så opptatt av å styre og kontrollere meg - enten får du gjøre en bedre jobb selv i diskusjonen, eller så får du scrolle forbi meg. Denne typen "professorering" er helt bortkastet

 

Balle er utelukket på din side ettersom det er du som klipper og redigerer vekk det jeg skriver. Vil du ha svar for framtiden får du enten svare på alt det jeg skriver istedenfor bare noen få avsnitt eller la være å svare på noe som helst.

Lenke til kommentar

Dette stemmer ikke.

 

Noen foreldre synes sikkert det er helt forferdelig å abortere, og ville aldri gjort det uansett. Det får være deres valg. Og at det er best for barnet at det dør kjøper jeg i hvert fall ikke. Samfunnet? Kanskje økonomisk, men det er det eneste. Norge er så heldige at vi sitter i en posisjon hvor vi slipper å bry oss om økonomi hele tiden, og heller kan være barmhjertige.

 

Må også få inn at jeg selv ville hatt fjernet et abort med downs syndrom, så du ikke "angriper" meg for det. Men jeg ville abortert friske fostere også, for den saks skyld.

 

 

Altså, abort er aldri noe gøy. Ihvertfall for kvinnfolka som må gjennom smertene fysisk også og skyldfølelsen etc. Om det er spontant eller selvbestemt.

 

 

Jeg vil påstå som sagt at det er best for et barn at det dør før det vet at det eksisterer engang, da vet det ikke noe uansett. Det å leve med downs er åpenlyst ikke en foretrukket situasjon selv om folk har det bra så er det ikke friskt. Derfor er det jo best at nestemann som er helt friskt kan få bli født istedet for å bære frem det med downs.

 

Det har nok reddet mange friske barn det der.

 

Samfunnet tjener på det også da man slipper bruke masse ressurser der og at man kan få samfunnsborgere som kan bidra mer enn et sykt barn som trenger oppfølging konstant og også i voksen alder. Det er det null tvil om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...