Gå til innhold

Avstemning: Hvorfor skal alle foster med Downs bringes inn i verden?

Kryss av alle du er for:  

295 stemmer

1. 1. Kryss av alle du er for:

• Forbud mot abort generelt
      14
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs før uke 12
      9
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs etter uke 12
      23
    • Forbud mot tidlig diagnostisering av downs
      5
    • Selvbestemt abort før uke 12
      179
    • Forlenget selvbestemt abort til etter uke 12 ved downs-diagnose
      162
    • Tilbud om tidlig diagnose av downs
      210
    • Påbudt tidlig diagnostisering av downs
      65
    • Tilbud om abort ved påvist downs
      192
    • Påbudt abort ved påvist downs
      34
    • Fjerne statlige støtteordninger/spesialopplæring etc til barn/voksne med downs
      33
    • Økonomiske sanksjoner/straff til de som får barn med downs
      13

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

(...)Men å tillate en undersøkelse er et helt annet spørsmål enn om man vil bruke skattepenger på rutinemessig å innføre den for alle gravide.

Det er forventet en sterk vekst i offentlige helsebudsjetter fremover, og Venstre mener det nå er viktig at politikerne ikke hopper ukritisk på alle velmenende forslag som vil øke utgiftene fremover. Med manglende helsegevinster er avgjørelsen om å tilby tidlig ultralyd på det offentliges regning en underlig prioritering i helsevesenet.

Mennesker med Downs blir en utgiftspost for samfunnet i hele sitt livsløp. Er det gjort en beregning av denne kostnaden i forhold til kostnaden med rutinemessig ultralyd for alle gravide?

Når det er samfunnet som har kostnaden med Downs, er det da ikke rimelig at samfunnet også får en stemme i vurderingen av abort?

Jeg bare spør, så ikke ta spørsmålene som om de sier noe om mitt standpunkt i saken.

Fosterdrap er et vanskelig tema. På den ene siden kan man være prinsipielt motstander av selvbestemt abort, eller abort i det hele tatt, men så er det alltid unntak som gjør vurderingen vanskelig. Downs kan være et slikt unntak, og incest, og fare for mors liv. Det som er ganske spesielt, synes jeg, er at abort på grunnlag av Downs blir sett på som en større trussel enn abort på mindre vektige grunnlag som sosial nød, barn passer ikke i livssituasjonen, og veldig mange andre mer eller mindre gode grunner valgt etter eget forgodtbefinnende.

Når man først har selvbestemt abort synes det bakvendt å redusere kvinnens tilgang til informasjon ved å nekte henne den kunnskapen hun føler er nødvendig for å kunne vurdere abortspørsmålet (trenger ikke betales av det offentlige).

Endret av twb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

AT FORELDRENE HAR VALGFRIHET!

Eg synes at også eg burde ha valgfrihet for kven som skal leve og dø, kvifor ikkje utvide denne retten til å gjelde for andre delar av livet? :) "Venstre, for valgfrihet for kven som skal leve å dø!"

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Eg synes at også eg burde ha valgfrihet for kven som skal leve og dø, kvifor ikkje utvide denne retten til å gjelde for andre delar av livet? :) "Venstre, for valgfrihet for kven som skal leve å dø!"

Joo.. hvis personen ikke kan tenke på egen hånd, vil være en økonomisk og psykisk belastning for deg i 18år fremover, og er INNI deg, så hvorfor ikke?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nei. Om du leste det som står der. Så er venstre imot offentlig finansiering av tidlig ultralyd. Med Venstre får kvinner bestemme over sin egen kropp, og fremtid. Med din politikk, så eier ikke kvinner engang sin egen kropp. I ditt system, bestemmer staten over kvinners kropp, og valgfriheten til hver enkelt kvinne i landet. "Oleohs parti: "I mot retten til å eie sin egen kropp" OG " Partiet som står for svært liten individuell frihet".. Med disse slagordene hadde ditt parti helt sikkert gjort en rekordoppsluttning på valgdagen!

Jeg er for abort, rett og slett fordi ett av mine søskenbarn har kromosomfeil som gjør at personen aldri vil utvikle seg, er nå 12 år, men mentalt 2-åring.

Ta et par minutt og tenk over det å være småbarnsforeldre hele livet, men med et barn som er mye større, sterkere, og med større behov. Det er også svin fette dyrt, og kommunen gir de kun barnevakt 5 timer i uken.

Det er ingen tvil, hadde det vært meg i en slik situasjon og hatt valget om abort, så hadde det skjedd tvert. Hadde dratt til utlandet og utført aborten hvis nødvendig.

100% ENIG! :thumbup: Endret av turbonello
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mennesker med Downs blir en utgiftspost for samfunnet i hele sitt livsløp. Er det gjort en beregning av denne kostnaden i forhold til kostnaden med rutinemessig ultralyd for alle gravide?

Vet ikke?

Når det er samfunnet som har kostnaden med Downs, er det da ikke rimelig at samfunnet også får en stemme i vurderingen av abort?

Jo. Jeg vil jo mene det! Enig med deg i dette.

Jeg bare spør, så ikke ta spørsmålene som om de sier noe om mitt standpunkt i saken.

Den er grei. Men jeg mener at kvinner må kunne få bestemme, derfor er jeg for: Selvbestemt abort.

Jeg er også for tilig ultralyd. Venstre er ikke for å forby tidlig ultralyd, men de er ikke villige til å la alle skattebetalerne ta regningen på noe som ikke er bevislig helsefrembringnde i helseprioriteringene. Men det er greit at man tar disse prøvene hos private å betaler selv, mener venstre. Og abort har man jo lov til, intill en viss tid.

Fosterdrap er et vanskelig tema. På den ene siden kan man være prinsipielt motstander av selvbestemt abort, eller abort i det hele tatt, men så er det alltid unntak som gjør vurderingen vanskelig. Downs kan være et slikt unntak, og incest, og fare for mors liv. Det som er ganske spesielt, synes jeg, er at abort på grunnlag av Downs blir sett på som en større trussel enn abort på mindre vektige grunnlag som sosial nød, barn passer ikke i livssituasjonen, og veldig mange andre mer eller mindre gode grunner valgt etter eget forgodtbefinnende.

Jeg er enig i dine refleksjoner omkring temaet!

Når man først har selvbestemt abort synes det bakvendt å redusere kvinnens tilgang til informasjon ved å nekte henne den kunnskapen hun føler er nødvendig for å kunne vurdere abortspørsmålet (trenger ikke betales av det offentlige).

Ja, sant. Argumentene dine er gode, og jeg "kjøper dem" =P

Grønt pluss for denne! :thumbup:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er enig med mye av det venstre sier;)

Håper du også blir Venstre mann. ;)

Eller stemmer på Venstre... Høyre har jo tross alt mer enn nok stemmer. Det vi trenger nå, føler jeg, er grønne stemmer som kan holde Høyres konservative politikk litt i tømme, slik at vi kan få inn litt mer liberal politikk. Både på dette feltet, og på personvern, og på i rusomsorgen, etc. Samt stor satsning på forskning og vitenskap, og skolene, som skaper fremtidens arbeidsplasser. = )

God natt. Jeg måtte bare reklarmere litt, siden vi i venstre ikke har rike onkler til å sponse oss i valgkampen.

Det er heller ingen lobbyvirksomhet i Venstre. Så ingen kan kjøpe seg innflytelse, og påvirke politikken vår med penger... Vi i Venstre mener det ødelegger for demokratiet. :) Mener du også, det, så.... Eh. Ja. Slik er i alle fall Venstre! ;) Åh, jo. Venstre er et sekulært parti... Du er jo ateist? Venstre er nesten/ eller er alene om å være sekulært på borgerlig side. Siden det er sekulært, så ønsker det også å åpne for at staten subsidierer humanistiske privatskoler på lik linje med kristne privatskoler etc... Altså likestille humanistiske skoler, med andre religiøse skoler.. = )

Lenke til kommentar

Jeg har hatt sansen for Venstre i mange år, men alltid stemt en del til høyre for det. Har vel oppfattet Venstre som et nisjeparti (ikke les dette som nisseparti, hehe), det er et pluss at/om dere nå gjør bredden i standpunktene mer synlige.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har selv tatt opp dette tidligere. Her har dere en tråd på 30 sider jeg startet for en stund siden ang. at det er økende trend i Danmark å ta abort når det blir oppdaget at fosteret har Downs syndrom:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1359144&hl=&fromsearch=1

Så til min egen mening om saken: Handicappede burde ikke fødes og/eller vokse opp i det hele tatt enten det er snakk om et fysisk eller psykisk handicapp! Og her tenker jeg ikke på noe samfunn ala Nazi-Tyskland der man vil skape den perfekte, ariske rasen. Jeg snakker heller ikke om at det koster staten og skattebetalerne langt mer selv om det er et argument som kan diskuteres. Nei, jeg tenker på dem som må leve med handicappet! Det er sikkert enkelt for kommende foreldre å si at det er deres kommende barn, at det vil bli elsket og at de vil klare å ta utfordringen osv... Men det er ikke dem som vil bære handicappet og det reduserte livet gjennom hele sitt liv, det er barnet! Jeg ville aldri ha oppfostret et barn med Downs syndrom! Hvorfor gi noen et slikt liv? Du kan oppdage om fosteret har Downs syndrom mens det samtidig er et foster, ikke har noen jeg-personlighet og enda ikke har begynt å leve. Så hvorfor la dem bli født når du vet at de vil bli født med en alvorlig, psykisk feil/lidelse som vil prege dem gjennom hele livet og som garantert vil skape vanskeligheter for dem både som barn, unge, voksne og eldre!? Jeg har selv både gjennom utdanning og jobb møtt flere med Downs syndrom og lignende lidelser og de lever langt ifra noe fullverdig liv. De har problemer med å lære og fungere, de har problemer med kroppen og de har problemer med å snakke. De kan heller aldri noensinne nå like langt eller få samme muligheter gjennom livet som hva et friskt menneske kan. Politikere og andre kan snakke alt de vil om at handicappede aldri må føle at de har et mindreverdig liv, men sannheten er at de aldri vil få akkurat de samme mulighetene som de friske menneskene, aldri vil kunne leve akkurat det samme livet og alltid vil komme etter!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alle fortjener en fair sjanse

Som jeg går inn på i innlegget ovenfor får de aldri noen "fair sjanse"! De vil aldri fungere 100%, vil alltid måtte ha ting spesielt tilrettelagt, vil aldri ha de samme mulighetene som friske mennesker og vil alltid komme etter!

Og når man kan vite slikt på forhånd og abortere dem mens de fremdeles er fostre, hvorfor tvinge dem inn i et liv hvor de alltid vil lide en alvorlig feil/lidelse? Mener du virkelig at det er å framstå som human? Er det ikke vesentlig bedre å spare dem for hele det livet de vil måtte leve før de i det hele tatt har begynt på det!?

Lenke til kommentar

Tror det er vanskelig å sette seg inn i sinnet til en med Down's. Dersom du spør en lidende person om han ville kommet til verden hvis han kunne velge er det ikke sikkert han vil forstå spørsmålet i det hele tatt. Spørsmålet er jo da om det er forsvarlig eller bærekraftig å ha en slik person vandrende rundt i samfunnet. I dag, med våre tunge maskiner og mange smutthull til elendighet, det er jo ikke sikkert at det vil være ett lykkelig liv i det hele tatt.

Enkelte ganger mener jeg det kan være forsvarlig med abort dersom man er forberedt på det. Jeg tror en Down's lykke beror veldig på hvilket miljø en vokser opp i. Hvis en forelder ikke ønsker et slikt svangerskap ser jeg heller ikke vitsen med å pålegge dette uønskede barnet ett livstid i fangenskap.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det er vanskelig å sette seg inn i sinnet til en med Down's. Dersom du spør en lidende person om han ville kommet til verden hvis han kunne velge er det ikke sikkert han vil forstå spørsmålet i det hele tatt. Spørsmålet er jo da om det er forsvarlig eller bærekraftig å ha en slik person vandrende rundt i samfunnet. I dag, med våre tunge maskiner og mange smutthull til elendighet, det er jo ikke sikkert at det vil være ett lykkelig liv i det hele tatt.

Svært godt sagt og jeg er helt enig med deg! Vedkommende vil jo være merket av denne lidelsen hele livet og vil aldri kunne få vite hva det betyr å leve et fullverdig, friskt liv. Og dermed vil vedkommende heller aldri få hvite hva han/henne går glipp av og hvor mye bedre livet kunne vært.

Det du skriver om det er forsvarlig å ha slike personer i samfunnet er også en viktig sak. Med tanke på hvordan deres liv vil bli snes jeg ikke at det i det hele tatt er forsvarlig å la dem bli født! Og humant er det så definitivt ikke!

Enkelte ganger mener jeg det kan være forsvarlig med abort dersom man er forberedt på det. Jeg tror en Down's lykke beror veldig på hvilket miljø en vokser opp i. Hvis en forelder ikke ønsker et slikt svangerskap ser jeg heller ikke vitsen med å pålegge dette uønskede barnet ett livstid i fangenskap.

Igjen veldig godt skrevet og igjen er jeg helt enig! Dessuten er det ikke bare et spørsmål om foreldrene ønsker og/eller er forberedt på å ta seg av et barn med Downs syndrom, men om de i det hele tatt vil klare det. Har sett nok av den slags i den forrige tråden som jeg linket til. Folk skriver at de ville tatt seg av barnet og vet at de ville klart det, men det er fortsatt et helt åpent spørsmål inntil den dagen de evnt. utsettes for det!

Lenke til kommentar

Det er en veldig vanskelig sak å uttale meg om for det er så personlig. Synes det er feil å si at man skal abortere Downs kun fordi de lider av Downs. Allikevel er det jo det som i praksis skjer ved klinikkene hvor abortene foretas. Omsorgsvikt er liksom ett av ankepunktene og da er det på en måte en naturlig riktighet ved at uønskede forelder hvelger å ta abort av uønskede Downs. De som har kapasitet og hjerte nok til å forsørge Downs, de beholder da gjerne barnet med alle ups and downs det medbringer.

Lenke til kommentar

Jeg tenker først og fremst på det fremtidige barnets beste. Det er grusomt og motbydelig av foreldrene å la et barn komme til verden når de på forhånd vet at barnet vil lide av et slikt syndrom hele livet fordi de ønsker seg et barn! Da bør de heller velge abort og prøve på ny for å få et friskt barn eller adoptere et. Og som sagt vet ingen om de er i stand til å ta seg av et barn med Downs syndrom før de faktisk har forsøkt!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...