Gå til innhold

Avstemning: Hvorfor skal alle foster med Downs bringes inn i verden?

Kryss av alle du er for:  

295 stemmer

1. 1. Kryss av alle du er for:

• Forbud mot abort generelt
      14
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs før uke 12
      9
    • Forbud mot abort på grunnlag av downs etter uke 12
      23
    • Forbud mot tidlig diagnostisering av downs
      5
    • Selvbestemt abort før uke 12
      179
    • Forlenget selvbestemt abort til etter uke 12 ved downs-diagnose
      162
    • Tilbud om tidlig diagnose av downs
      210
    • Påbudt tidlig diagnostisering av downs
      65
    • Tilbud om abort ved påvist downs
      192
    • Påbudt abort ved påvist downs
      34
    • Fjerne statlige støtteordninger/spesialopplæring etc til barn/voksne med downs
      33
    • Økonomiske sanksjoner/straff til de som får barn med downs
      13

Anbefalte innlegg

Interessant ordvalg. Smaker av kvinner som fødemaskiner, hvor varer med feil sorteres ut og kasseres.

Jeg kunne godt tenkt meg å gått til en sædbank og valgt i menyen over de kvalifikasjoner jeg ønsket...

Jeg ønsker ikke å spille lotto med hvordan mitt barn blir...

Det handler kun om at jeg ønsker det beste utgangspunktet. Nå skal det jo sies at jeg ikke ser for meg at jeg får barn med det første, og i alle fall ikke på den vanlige måten...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kunne godt tenkt meg å gått til en sædbank og valgt i menyen over de kvalifikasjoner jeg ønsket...

Ikke noe galt med sædbanker, men jeg er litt skeptisk til ideen designerbarn. Vi er ikke riktig der ennå, og jeg er ikke sikker på om det er dumt om vi aldri kommer dit. Det er jo heller ikke noen garanti for at barnet arver donorens egenskaper på ønsket vis. Bestiller du sæd fra en nobelprisvinner så kan det jo hende at den egenskapen barnet "arver" er hans alkoholisme. Og så kan det godt hende at barnet får downs allikevel, og hva da?

Her som i gamblingverdenen er regelen: Den som intet våger, intet vinner. Å få barn er et lotteri, riktig nok med relativt gode odds.

Det handler kun om at jeg ønsker det beste utgangspunktet. Nå skal det jo sies at jeg ikke ser for meg at jeg får barn med det første, og i alle fall ikke på den vanlige måten...

Vel, om du ombestemmer deg angående det siste, så har jeg to sønner som er single for tiden. De har ikke nobelprisen ennå, men tiden vil vise. Og så har de arvet sin fars liberale sinnelag. Om det er positivt kommer an på øynene som ser... :wee:

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Trur du ikkje kjem til å finne dei der. Dei aller ferraste skikkelige menn ønsker fult av barn springande rundt om kring. Så i sædbanken vil du nok ikkje finne nokon med dei ønskede kvalifikasjoner.

Kvifor vil du ikkje ha barn på den valige måten? På grunn av smerten?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Det var nok ikke å føde barnet på den vanlige måten hun tenkte på, men å unnfange det...

Rart, men folk får gjør som dei vil. Ser ikkje helt kva som er galt med å få barn på den vanlige måten, ingen ting er viktigare for eit barn enn å vokse opp i ein god heim. Med foreldre som kan passe på dei, av begge kjønn, slik at dei kan forstå kva som blir forventa av dei.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

jeg trodde du hadde vært i østen og tilegnet deg endel av filosfiene/verdiene der ... - da burde du vite at å planlegge fremtiden for rigid er å øke sin egen lidelse, og hvis du ikke passer deg, så ender du opp som en bitter gammel kontrollfreak ...?

Lenke til kommentar

Rart, men folk får gjør som dei vil. Ser ikkje helt kva som er galt med å få barn på den vanlige måten, ingen ting er viktigare for eit barn enn å vokse opp i ein god heim. Med foreldre som kan passe på dei, av begge kjønn, slik at dei kan forstå kva som blir forventa av dei.

Så vi kan altså føre homofile og enslige opp på abortlisten sammen med de som vil ha barn med downs...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Så vi kan altså føre homofile og enslige opp på abortlisten sammen med de som vil ha barn med downs...

Ja, der har du tanken min ved det innlegget :)

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

jeg trodde du hadde vært i østen og tilegnet deg endel av filosfiene/verdiene der ... - da burde du vite at å planlegge fremtiden for rigid er å øke sin egen lidelse, og hvis du ikke passer deg, så ender du opp som en bitter gammel kontrollfreak ...?

Det stemmer det ja, og jeg mener mitt syn passer som hånd i hanske med den læren der..

Men det er en lengre forklaring som jeg ikke helt ser behovet for her....

Og det er viktig å huske at vi snakket om å skape det beste utgangspunktet her... Ikke kontrollere alt etter dette... Man tar jo alskens forehåndsregler når man er gravid for å skape det beste resultatet...

Som til eksempel; å ikke drikke alkohol og ikke røyke.

Dette gjør vi for at barnet skal bli så frisk som mulig...

Lenke til kommentar

Trur du ikkje kjem til å finne dei der. Dei aller ferraste skikkelige menn ønsker fult av barn springande rundt om kring. Så i sædbanken vil du nok ikkje finne nokon med dei ønskede kvalifikasjoner.

Det er en påstand som baserer seg på dagens situasjon.

Du har allerede løsninger for dette i andre land, men det er ikke det samme som at ikke dette vil endre seg når politikken endrer seg...

Det er mange som er i samme livssituasjon som meg og som ønsker dette tilbudet...

Kvifor vil du ikkje ha barn på den valige måten? På grunn av smerten?

Det var nok ikke å føde barnet på den vanlige måten hun tenkte på, men å unnfange det...

Det er helt korrekt Geir :)

Endret av αкαѕнα
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Det er en påstand som baserer seg på dagens situasjon.

Du har allerede løsninger for dette i andre land, men det er ikke det samme som at ikke dette vil endre seg når politikken endrer seg...

Det er mange som er i samme livssituasjon som meg og som ønsker dette tilbudet...

Eg kan love deg at ingen har lyst å være til avl. Spesielt ikkje dei med kvalifikasjonane du leitar etter.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det stemmer det ja, og jeg mener mitt syn passer som hånd i hanske med den læren der..

Men det er en lengre forklaring som jeg ikke helt ser behovet for her....

Og det er viktig å huske at vi snakket om å skape det beste utgangspunktet her... Ikke kontrollere alt etter dette... Man tar jo alskens forehåndsregler når man er gravid for å skape det beste resultatet...

Som til eksempel; å ikke drikke alkohol og ikke røyke.

Dette gjør vi for at barnet skal bli så frisk som mulig...

Vel, den forståelsen du har harmonerer ikke med den buddhistiske (teravada) som jeg har. Vi mener jo at intet kan/skal kontrolleres, annet enn akkurat det øyeblikket du er i til enhver tid.

Men hvis vi nå sier at vi begynner å "sortere ut livet" - hva blir neste "skavank" som må bort, og ligger det andre typiske skavanker innefor samme området som "downs"?

Lenke til kommentar

Vel, den forståelsen du har harmonerer ikke med den buddhistiske (teravada) som jeg har. Vi mener jo at intet kan/skal kontrolleres, annet enn akkurat det øyeblikket du er i til enhver tid.

Jeg for min del brukte mye tid på meditasjon, åsatro, og noen innfall av hinduistisk inspirerte ting...

Jeg tror at vi alle bare er en del av en stor suppe og blir født, dør, blir født, dør, blir født og dør hele tiden..

Ikke som den samme personen da selvsagt, men energien er uendelig og finnes i en eller annen form...

Når jeg tar abort vil "barnet" kunne bli født på ny, og da forhåpentligvis i en bedre kropp...

Men hvis vi nå sier at vi begynner å "sortere ut livet" - hva blir neste "skavank" som må bort, og ligger det andre typiske skavanker innefor samme området som "downs"?

Det er helt klart et godt spørsmål, men jeg har ikke noe svar på dette..

Jeg for min del føler jeg ville ta abort for ting som ville for alvor gå ut over livskvaliteten, men denne usikkerheten er også noe av grunnen til at jeg ikke ønsker å bruke tvang.

Hva jeg vil er ikke det samme som det andre ønsker.

Men dersom barnet får en diagnose som er ensbetydende med store økonomiske kostnader så mener jeg at familien må bære denne byrden selv om de likevel ønsker å fullføre svangerskapet...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Men dersom barnet får en diagnose som er ensbetydende med store økonomiske kostnader så mener jeg at familien må bære denne byrden selv om de likevel ønsker å fullføre svangerskapet...

Spennende filosfier du holder deg til - jeg mangler det meste angående vår norrønne opphavstro, men skal lese "Edda" - fikk lyst til det etter å ha hørt på Vigdis Finbogadottir på nrk i går.

Men tilbake til saken. Du vet vel at buddhister mener at vi hverken har noen "person", og dermed heller ingen rett til å eie noe som helst, og at hvert liv vi får tildelt eks, som egne barn, også er "evige vesen" med sitt eget evige liv, og at vi i beste fall kan si at vi får disse "unborn/undying" som gaver til låns en liten stund, før de også skal gå sin egen vei - dermed vil det si at ved å "designe livet" har du også blandet deg inn i en prosess som ligger langt utenfor enhver form for "eierskap" - hvordan ser du på den naturloven?

Og, hvis nå dette kvalitetsikrede barnet blir født og vokser opp, men blir helt fiasko allikevel - hvem skal bære ansvaret for det - skal du saksøke sædbanken, eller noen andre?

:)

Lenke til kommentar

Spennende filosfier du holder deg til - jeg mangler det meste angående vår norrønne opphavstro, men skal lese "Edda" - fikk lyst til det etter å ha hørt på Vigdis Finbogadottir på nrk i går.

Men tilbake til saken. Du vet vel at buddhister mener at vi [...]

Du lærer ikke mye av hva våre forfedre trodde på bare ved å lese Eddadiktene, men slå deg løs :)

Jeg har aldri vært noen tilhenger av Buddismen...

Lenke til kommentar

Og, hvis nå dette kvalitetsikrede barnet blir født og vokser opp, men blir helt fiasko allikevel - hvem skal bære ansvaret for det - skal du saksøke sædbanken, eller noen andre?

Hvordan livet blir er vanskelig å forutse og jeg er ikke sikker på at det er så bra å dra dette for langt.

Noen kan jo skade seg i ulykker, bli skadd i forbindelse med både fødsel og sykdom, og disse vil man jo måtte ta vare på så godt man kan og bruke alle resurser tilgjengelig.

Men ja, om jeg fikk et barn med en alvorlig defekt som viste seg å være genetisk arvelig og som var kjent fra før så ville jeg vurdert å dra dem for retten...

Men så har vi jo heldigvis muligheten til å ta et skritt tilbake og forsøke på nytt da...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du lærer ikke mye av hva våre forfedre trodde på bare ved å lese Eddadiktene, men slå deg løs :)

Jeg har aldri vært noen tilhenger av Buddismen...

Det synes jeg er helt greit - vi har jo forskjellige veier, og er på forskjellige steder under fart

:)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

En god tommelfingerregel er å ikke love på vegne av andre. Du kan umulig vite hva andre har lyst til.

Som eg skreiv var det i vertfall ikkje dei ho hadde lyst på sine genar som kom til å gi sædet sitt til ein slik bedrift. Plenty av folk som av ein eller anna rar grunn har lyst på ungar springande rundt, skjønner ikkje kvifor.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal foster med Downs fødes?

Spørsmålet forutsetter at vi kan finne ut om dette tidlig i svangerskapet. Det kan vi i dag, men ikke uten usikkerhet. Feilkilden er på rundt 5 %, det betyr at 5 % av friske barn vil få diagnosen ved en feil. Det finnes sikrere metoder, men ulempen er at den har større risiko for spontanabort. Resultatet kan bli at for 10 barn med Downs som blir oppdaget, må 4 friske foster bøte med livet pga. bivirkninger av metodene. Noen vil alltid si at "det er vert det", det er ganske lettvint når det ikke er en selv som gjør offeret.

Kilde: http://www.fastlegen.no/fastlegens-refleksjoner/Tidlig+ultralyd+%E2%80%93+ikke+bare+et+gode.12848.cms

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...