Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det faktum at valget mitt står mellom disse to kameraene antyder kanskje allerede at jeg ikke er noen erfaren fotograf (men jeg har lest flere som vurderer å droppe speilrefleksparken til fordel for X-Pro1, så jeg håper ikke det er et helt tåpelig spørsmål).

 

Her er utgangspunktet:

Jeg ønsker et bra kamera til allroundbruk (mennesker, natur, etc.), og jeg ønsker å lære mest mulig. Jeg er ikke interessert i video og mange finesser, men vil gjerne ha lettest mulig tilgang til å endre ISO/blender/lukkertid, og jeg vil gjerne legge penger i et godt fastobjektiv.

 

Jeg har nå et NEX-5 kamera (1. gen), men det er dessverre begrenset med gode objektiver, og det oppfordrer ikke akkurat til manuell bruk.

 

I første omgang ønsker jeg å holde meg til 35 mm på crop-sensor, og heller lære mest mulig med denne brennvidden fremfor å bruke penger på flere ulike linser.

 

Alternativ 1 kr 13399: D7100 med Sigma 35 mm F1.4.

http://fotovideo.no/...0000163784.aspx

 

Denne linsen har fått fantastiske reviews, og sammen med Nikon sitt beste crop-kamera vil dette helt sikkert føre til fine bilder (begrensningen her vil være mannen bak, ikke kameraet).

 

Så langt er alt vel, og jeg hadde bestemt meg. Dessverre (!?) begynte jeg å lese om dette kameraet:

 

Alternativ 2 kr 13999: Fujifilm X-Pro1 med 35 mm F1.4.

http://www.fotovideo...utm_medium=link

 

Dette er også et meget bra kamera, men speilløst og betydelig mindre. Objektivparken kan selvfølgelig ikke sammenlignes med Nikon, men det gjør kanskje ikke så mye så lenge jeg fortrinnsvis ønsker å fotografere med 35 mm.

 

Alternativ 2 er svært fristende siden det er lett å tenke seg at dette vil bli mest brukt (mindre størrelse). Hovedspørsmålet mitt er om bildekvaliteten vil kunne måle seg med alternativ 1? Kan Fuji-linsen måle seg mot Sigma-linsen? (...Og er det å kjøpe DSLR i dag å gå baklengs inn i fremtiden?) Og er det egentlig relevant å sammenligne disse to alternativene?

 

Jeg vet at X-pro1 sliter litt med autofokus (selv etter siste firmware), men jeg kommer ikke til å bruke det mye til sportsbegivenheter o.l., så det tror jeg skal gå bra.

 

Her er for øvrig et morsomt review av Fuji-kameraet: http://zackarias.com...x-pro-1-review/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fujien er faktisk ikke så ekstremt mye mindre. Litt er det jo, men ikke supermye forskjell. Jeg ville heller vurdert X-E1 som har bedre elektronisk søker og er billigere (men så har den jo ikke optisk søker.)

 

Fuji sin 35mm 1.4 er knallgod, enkelt og greit. Bildekvaliteten på X-pro1 (og X-E1) er også meget bra. Teknisk sett er det mulig den er et bittelite hakk under D7100, men i praksis er det nok ingen forskjell. Autofokusen på Fuji fungerer ikke til bevegelige ting, mens D7100 sin er meget bra, selv til ting som beveger seg fort. Sigma sin nye 35mm 1.4 er jo også knallgod, men den er jo vesentlig større og tyngre.

 

Det er to veldig forskjellige kamera, og jeg anbefaler deg egentlig å prøve dem godt før du bestemmer deg. X-Pro1 (eller X-E1) er ikke noen fartsmonstre, men gode er de så absolutt. Jeg kjøpte meg en X100, og kvittet med med speilrefleksen ganske fort. Nå har jeg en Olympus OM-D til teleoptikk og litt annet, men den blir ikke så mye brukt. Speilrefleks har jeg ikke savnet. :p

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Ingen tvil om at X-E1 er et bedre kjøp enn X-pro1. Det kan se ut som halve gleden med fotografi er å lese om utstyret før man kjøper det - jeg skal gi det litt mer tid før jeg bestemmer meg, men det kan se ut som X-E1 kan være det beste valget.

 

(Et annet spørsmål er selvfølgelig om jeg kan forsvare kjøpet når jeg allerede har NEX-5.)

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har hengt meg litt for mye opp i de gode kritikkene til Sigma 35 mm 1.4 Art objektivet, men etter det jeg forstår vil Fuji 35 mm 1.4 objektivet være like godt i praksis. Uansett er det vel i dette tilfellet en helt annen faktor som vil utgjøre den største forskjellen (les: fotografen).

Endret av Spøkelseskladden
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har hengt meg litt for mye opp i de gode kritikkene til Sigma 35 mm 1.4 Art objektivet, men etter det jeg forstår vil Fuji 35 mm 1.4 objektivet være like godt i praksis. Uansett er det vel i dette tilfellet en helt annen faktor som vil utgjøre den største forskjellen (les: fotografen).

Alt for ofte setter folk seg fast i utstyret å tror det skal gjøre dem gode, de fleste jeg kjenner med 100+k i utstyr er dårlige fotografer..

Lenke til kommentar

Det faktum at valget mitt står mellom disse to kameraene antyder kanskje allerede at jeg ikke er noen erfaren fotograf (men jeg har lest flere som vurderer å droppe speilrefleksparken til fordel for X-Pro1, så jeg håper ikke det er et helt tåpelig spørsmål).

 

Her er utgangspunktet:

Jeg ønsker et bra kamera til allroundbruk (mennesker, natur, etc.), og jeg ønsker å lære mest mulig. Jeg er ikke interessert i video og mange finesser, men vil gjerne ha lettest mulig tilgang til å endre ISO/blender/lukkertid, og jeg vil gjerne legge penger i et godt fastobjektiv.

 

SNIP

 

X-pro1/XE-1 er veldig fine hvis du ønsker å lære og samtidig lett tilgang til blender/lukkertid. Et blikk på objektivet så ser du, og kan stille, blenderen. På toppen av huset har du bryteren for lukkertid og eksponeringskompensasjon. ISo legger du på funksjonstasten. Alt dette gjør at du hele tiden har en bevissthet om hvilken innstilling du bruker, også uten å titte i søkeren, og dette har hjulpet meg til å lære mer, tenke mer om hvilken vei jeg vil gå med innstillingene for å få til det jeg ønsker.

 

Så lenge du ikke skal bruke det til fugler i flukt så anbefaler jeg X-pro1/Xe-1. Bildekvaliteten er svært bra, og hva enn Nikonen har så må det være noe spesielt for å slå det dynamiske omfanget og den generelle bildekvaliteten på filene fra Fuji. Fuji's 35mm objektiv er sinnsykt bra. Fuji kan objektiver.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har hengt meg litt for mye opp i de gode kritikkene til Sigma 35 mm 1.4 Art objektivet, men etter det jeg forstår vil Fuji 35 mm 1.4 objektivet være like godt i praksis. Uansett er det vel i dette tilfellet en helt annen faktor som vil utgjøre den største forskjellen (les: fotografen).

 

Jeg har ikke Nikon, men Canon 5D mk III med Sigma 35 Art. Sigmaen er absolutt ikke magisk god. Den er bare en helt OK 35mm. Skulle jeg begynt helt fra scratch idag ville jeg heller gått for XE-1 og 35mm. Men man blir sakte men sikkert bindt opp til systemet sitt med blitzer og tilbehør. Fuji leverer en lagt mindre og lettere løsning enn Nikon / Sigma komboen hvertfall. Sigmaen er veldig stor og tung.

Lenke til kommentar
Sigmaen er absolutt ikke magisk god. Den er bare en helt OK 35mm

 

Betyr dette at alle andre har tatt feil ? Jeg har selv ikke prøvd den, gikk for Nikon sin 28mm f/1.8 da jeg ville ha kortere nærgrense, samt at ventetiden på nikon-utgaven av 35 1.4 ble for lang. Men alle tilbakemeldinger fra folk med know-how tilsier at den er mer en ok ?

Endret av ThorEH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Betyr dette at alle andre har tatt feil ? Jeg har selv ikke prøvd den, gikk for Nikon sin 28mm f/1.8 da jeg ville ha kortere nærgrense, samt at ventetiden på nikon-utgaven av 35 1.4 ble for lang. Men alle tilbakemeldinger fra folk med know-how tilsier at den er mer en ok ?

 

Jeg liker 35mm som brennvidde og har eid mange. Canon 35 L og Carl Zeiss 35 ene ( f2 og f1.4) er på mange måter bedre enn Sigma'en. Men Sigmaen har fin bokeh og er meget bra til prisen. Men jeg er ikke akkurat imponert. Uten tvil ett godt kjøp uansett. Du får neppe en bedre ny 35mm til prisen enn Sigmaen på Canon . Nikon sin 35mm 1.4 er vel også meget bra har jeg hørt men jeg har aldri testet den selv .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...