Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vet ikke om det bare er meg, eller er layout oppbygningen i java ganske rar? :roll:

Jeg får den nesten aldri til å vise ting som jeg vil. Hadde mer sansen for Visual Basic hvor en bare kan legge til tingene der en vil ha dem. Eller finnes det noe tilsvarende i java og?

Måten jeg prøver nå er å sette en layout inni en annen til jeg får det resultatet jeg vil ha, men det vil den ikke. Mulig bare det at jeg ikke kan da, men ville bare skjekke om det er sånn det er tenkt det skal gjøres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du setter layout-manageren til en container til null skal du kunne sette plasseringen med hver enkelt komponents setPosition og setSize metode.

GUI-editorer finnes i NetBeans, Borland JBuilder, Sun ONE Studio og mange fler.

Vil uansett anbefale deg å bli kjent med layout-managere, spesielt GridBagLayout er veldig nyttig om man behersker den i en GUI-editor, og i motsetning til null/absolute layout kan man la brukeren resize vinduet uten at man ødelegger layout'en med masse ubrukt plass.

VB er for pyser uansett :lol:

Lenke til kommentar

Når du skal lage et komplisert utlegg så gjelder det bare å tenke på hvordan du kan dele utlegget opp i mindre biter. Så bruker du en passende layoutmanager for hver bit, og legger ett utlegg inn i et annet.

Det tar litt tid, men resultatet blir som regel enklere å modifisere i ettertid i forhold til å ha alt i ett panel med null-layout.

Det er i alle fall min erfaring, bruker så og si aldri absolutte posisjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...