maldonhavsalt Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Hei. Sitter med en javascript oppgave jeg sliter en del med. Problemet går ut på at jeg ikke klarer å regne med to tall ;( Har koden: var ape function aktivitet() { if(document.getElementById("1").checked == true) { ape = 2; } else { ape = 4; } return ape; } Med dette klarer jeg og skrive ut verdien av ape (altså 2, eller 4). Problemet er hvis jeg vil regne med denne variablen, feks: var resultat = ape * ape; Har prøvd mye rart, og frem og tilbake med får det ikke til. har feks prøvd: var resultat = parseInt(ape) + parseInt(ape); Men jeg får det virkelig ikke til!! Håper det er noen snille folk der ute som har tid til å sette av for å se på problemet mitt. Vil sette stor pris på det, om jeg fikser det Har lagt ved hele koden hvis det er interessant å se på- Lenke til kommentar
Sekaz Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 (endret) Klarer ikke å reprodusere buggen med følgende kode: <input type="checkbox" id="1"/> <br /> <script> var ape; function aktivitet() { if(document.getElementById("1").checked == true) { ape = 2; } else { ape = 4; } document.write("<br>--- ape i funksjonen etter if/else ---<br>"); document.write(ape); document.write("<br>----------------<br>"); } aktivitet() document.write("<br>--- ape etter funksjonen er kjørt ---<br>"); document.write(ape); document.write("<br>----------------<br>"); var res = ape * ape; document.write("<br>--- res ---<br>"); document.write(res); document.write("<br>----------------<br>"); </script> Paste dette inn i en fil test.htm uten noe ekstra og åpne i nettleser. Buggen må ligge en annen plass. PS. Du kan checke/unchecke boksen og oppdatere for å se endringen. Endret 30. april 2013 av Sekaz Lenke til kommentar
maldonhavsalt Skrevet 30. april 2013 Forfatter Del Skrevet 30. april 2013 <!doctype html> <html> <head> <meta charset="utf-8"> <title>JSON jquery og cookie</title> <script src="jquery-1.9.1.min.js"></script> <script> $(function(){ // var ape var ape //= parseInt("10",10); var tall = ape + ape; // (ape + ape); //parseInt(ape) + parseInt(ape) ; //resultat = ape;//(ape * ape); //var resultat = ape; //resultat = ape; // var roundresultat = resultat.toFixed(2); resultat = tall1 / ((tall2 * tall2) / 10000); init(); function soo(){ //var ape = 11; // if(document.getElementById('2').checked) // { //ape = 33; // } // else // { // ape = 222222222222; // } // return ape; } function aktivitet() { //var radios = document.getElementsByName("aktivNiv"); if(document.getElementById("1").checked == true) { ape = 8; } else { ape = 8; } return ape; /* var radios = document.getElementsByName("aktivNiv"); var found = 1; for (var i = 0; i < radios.length; i++) { if (radios.checked) { ape = radios.value; // alert(radios.value); found = 0; break; } } if(found == 1) { alert("Du må fylle ut aktivitetsnivå"); } */ } function init(){ settEvents(); sjekkOmCookie(); soo(); aktivitet(); } function settEvents(){ $("#btnLagreCookie").click(function(){ //JSON i cookie var info = { "navn": $("#txtNavn").val(), "mobil": $("#txtMobil").val(), "jaa": tall }; document.cookie = "info=" + JSON.stringify(info) + ";expires=" + hentDato(7); sjekkOmCookie(); }); $("#btnSlettCookie").click(function(){ document.cookie = "info=;expires=" + hentDato(-7); sjekkOmCookie(); }); } function hentDato(levetid){ var dato = new Date(); dato.setDate(dato.getDate()+levetid); return dato.toGMTString(); } function sjekkOmCookie(){ var melding; if(document.cookie){ var iCookie = document.cookie.split('='); var objekt = JSON.parse(iCookie[1]); melding = "Cookie finnes! " + objekt.navn + " Mobil: " + objekt.mobil + objekt.jaa; }else{ melding = "Cookie finnes ikke! "; } $("#pInfo").html(melding); } }) </script> </head> <body> <section id="secLagreCookie"> <h1>Lagre cookie</h1> <label>Navn <input id="txtNavn" type="text"> </label> <label>Mobil <input id="txtMobil" type="text"> </label> <label> <input type="radio" name="aktivNiv" id="1" value="1">Liten til ingen trening<br> </label> <label> <input type="radio" name="aktivNiv" id="2" value="2">Lett trening (1-3 dager per uke)<br> </label> <label> <input type="radio" name="aktivNiv" id="3" value="3">Moderat trening (3-5 dager per uke)<br> </label> <label> <input type="radio" name="aktivNiv" id="4" value="4">Tung trening (6-7 dager per uke)<br> </label> <label> <input type="radio" name="aktivNiv" id="5" value="5">Veldig tung trening (to ganger per dag)<br> </label> <input id="btnLagreCookie" type="button" value="Lagre cookie"> </section> <section id="secSlettCookie"> <h1>Slett cookie</h1> <p id="pInfo"></p> <input id="btnSlettCookie" type="button" value="Slett cookie"> </section> </body> </html> Lenke til kommentar
maldonhavsalt Skrevet 30. april 2013 Forfatter Del Skrevet 30. april 2013 Tusen takk for svar. Limte inn hele koden, sorry for mye kommentarer (har prøvd litt..) Men med dette blir svaret bare null ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå