Gå til innhold

Linux på gammel pc

dvn

Anbefalte innlegg

Har tenkt å installere linux på en veldig gammel packard bell pc (pentium 75Mhz, 40mb ram, 6gb) bare for å teste det ut :) Så har jeg noen spm:

-Vil linux funke greit på maskinen (mandrake f.eks)?

-Hvilken distro burde jeg velge?

-Følger driverne med distroen? Eller må jeg laste de ned separat?

-Og vil det funke å ha både win98 og linux på en gang? Evt. hvordan og hvilken rekkefølge gjøres dette?

Mvh,

dvn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring med Linux/Windows dualboot er at det er null problem - så lenge du installerer Linux til slutt.

Windows/windows er en annen sak - da gikk "hal32.dll" til ***** på windows 2000 partisjonen (la inn XP som dualboot - før jeg oppdaget Linux (eller så lyset som noen ville ha sakt))

Lenke til kommentar
-Vil linux funke greit på maskinen (mandrake f.eks)?

«Linux» vil nok storkose seg på den maskinen, men enkelte distroer er laget med tanke på litt nyere utstyr. Mandrake er en av disse (vil jeg påstå). Med den rette distroen kan Linux helt fint brukes, men Linux er ingen magisk ting som gjør p75'en om til en hightech multimediaplatform for videoredigering og tungregning ;) Så ikke regn med at du kan bruke de hippeste og kuleste Linux-desktopløsningene (KDE og GNOME). Med en lettere vindushåndterer slik som WindowMaker, *box (f.eks. Blackbox), icewm osv, har du et utmerket bruksmiljø for maskinen -- dog med litt høyere læringskurve enn KDE eller GNOME.

-Hvilken distro burde jeg velge?

En av de lettere distroene. Både Red Hat og Mandrake faller ut som valg, om du spør meg. Gentoo også, fordi den vil kompilere alt, som på den maskinen vil være treigt som ekstra seig sirup på flat bakke. Nei, min anbefaling er Debian.

Kanskje noen vil si til deg «bare installer en veldig gammel versjon av [sett inn distronavn her]», men dette er en svært uklok ting å gjøre. Gamle distroer kommer med gamle sikkerhetshull, og er gjerne ikke støttet lenger, slik at fikser ikke kommer ut. Samme hva du velger, sørg for at det er det nyeste av det nye, og kjør distroens rutine for sikkerhetsoppdatering etter installasjon (for Debian vil dette være 'apt-get upgrade').

-Følger driverne med distroen? Eller må jeg laste de ned separat?

Fordi Linux er Fri programvare, kan distromakerne inkludere driverne på CD-en, og integrere dem i distroen slik at alt blir en smulere enklere enn Windows. Unntaket er de lukkede, superhemmelige (og svært, svært onde) driverne til nvidia og ATI, men med mindre du skal spille ting som uansett ikke funker på en P75, trenger du ikke denne ondskapen (som jeg vil anbefale å ikke tillate innenfor mils omkrets av maskinen).

-Og vil det funke å ha både win98 og linux på en gang?

Hvorfor vil du det? Høres jo ut som maskinen hadde vært en perfekt «lekemaskin» for Linux, og hva skal du da med kontorstøtteverktøy som Windows ;)

Lenke til kommentar

Øøøøyy!!!

Linux er mer enn et leketøy, det er også SVÆRT GODT EGNET SOM ET KONTORSTØTTEVERKTØY!!!

Men det kan kansje være en god ide å ikke skrive bøker på det i den første perioden (det pleier å bli en del reinstalleringer), i alle fall lagre dem ekstern (nettverk)

Lenke til kommentar
Linux er mer enn et leketøy, det er også SVÆRT GODT EGNET SOM ET KONTORSTØTTEVERKTØY!!!

Well duh :) Det jeg mente var at dvn sannsynligvis ønsker å «leke» med Linux, installere det og eksperimentere med det. Det at Windows er et kontorstøtteverktøy betyr ikke at Linux ikke er det :) Bare at Windows ikke akkurat er særlig gøy å leke med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...