oblivian Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 Det siste året/halvannet har en rekke spill produsenter kjørt hardt på 4:3 formatet, altså 1280x960 enn f.eks. 1280x1024. Det er jo greit nok, men problemene kommer når man sitter på LCD skjermer, som har en native oppløsning og må emulere alle andre oppløsninger. Jeg f. eks. har en LCD skjerm som er native 1280x1024 og får en rekke problemer med spill som kun er 1280x960. For det første blir bildet dårligere pga emuleringen i tillegg (dette gjelder kanskje bare mine skjermer) har skjermen problemer med å synce riktig til 1280x960. Jeg må derfor skru den av og på for å ikke få en forskyving i bildet oppe og nede. Det jeg synes er så rart er hvorfor de har begynt å kjøre så hardt på dette de siste par årene. Det er jo de siste par årene LCD-skjerm salget har tatt av... Og hvorfor i all verden kan de ikke legge inn begge deler som alternativer, altså 1280x1024 og 1280x960. Noen som vet noe om dette? Lenke til kommentar
oerhört Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 Jeg aner ikke noe om dette, men jeg ville faktisk rette min vrede mot flatskjermprodusentene i stedet. 4:3 har vært standard på computerskjermer så lenge jeg kan huske, og jeg ser ingen grunn til å endre dette. Lenge leve 1280x960! Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 21. september 2003 Forfatter Del Skrevet 21. september 2003 Vel, det er også sant. Men på den annen side er det bra mye enklere for en software produsent å støtte flere oppløsninger enn det er for en LCD-produsent. (Jeg skjønner ikke i det hele tatt hvorfor en software produsent skulle nekte forskjellige oppløsninger egentlig jeg men... Kan ikke se en eneste grunn for det.) Så argumentet holder ikke i det hele tatt! :wink: EDIT: Dessuten, i dataverdenen har 1280x1024 vært en likestilt standard som 4:3 i en årrekke... I tillegg har salget av LCD-skjermer oversteget salget av CRT skjermer. Hvem prøver de å lure...(?) Lenke til kommentar
oerhört Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 For all del. Jeg ser heller ingen grunn til at ikke softwaren skal kunne støtte hvilken oppløsning du måtte finne på å kaste på den. Fikk bare behov for å få ut litt aggresjon. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 Når vi er inne på det (slik nesten i det minste, hehe)...når blir 16:9 skjermer standard til PC'er tro? Det hadde unektelig vært litt morro å spille spill med en slik skjerm som Herr Carmack sitter med, aiai den ser fet ut 8) Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 21. september 2003 Forfatter Del Skrevet 21. september 2003 Jeg hadde ihvertfall blitt j*vlig pissed om jeg hadde kjøpt meg en 16:9 skjerm og spill-produsentene kjørte hardt på at det kun skal være 4:3. Alt annet støtter det jo, skjermkort, OS, osv... (Og 50% av andre spill-produsenter da!) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå