Utpåtur Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Heisann! Jeg har fått interesse for timelapse i det siste, og har lest en del om det. I teorien virker det jo ganske greit, men i praksis har jeg møtt på noen problemer: For å unngå flimring forårsaket av blenderen, har jeg lest at man kan koble objektive delvis av kameraet, slik at blenderåpningen er konstant under hele opptaket. Problemet mitt er: Jeg stiller kameraet på manuell-modus. Velger blender og lukkertid (blender rundt f5 - f8 som regel). Tar testbilde, og ser at eksponeringen er ok. Når jeg skal koble fra objektivet, blir bildene plutselig mye mørkere, med samme lukkertid... Regner med at dette betyr at blenderen blir mindre når jeg kobler ifra? Og ja, jeg holdt inne nedblendingsknappen, men det skjer likevel ... Er det objektivet mitt dette ikke fungerer med, eller gjør jeg noe feil? Objektivet det gjelder er forøvrig er 16-85 Nikkor DX, og et Nikon D7000. Hjelp taes imot med STOOOOR takknemlighet! =) -Martin Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 På et Nikon-kamera blir blenderen automatisk lukket når du tar av objektivet. Det er omvendt på Canon. Hvor har du det fra at man bør koble objektivet delvis av? Det har jeg aldri hørt, og jeg ser ikke helt logikken bak det. Høres bare ut som noe som kan skape problemer, og det vil jo ikke akkurat være bra med tanke på at du får masse ekstra støv inn i kameraet osv. Lenke til kommentar
Utpåtur Skrevet 30. april 2013 Forfatter Del Skrevet 30. april 2013 Ok, det forklarer jo saken. Takk for det! Har lest det flere plasser, blant annet her: http://www.akam.no/artikler/timelapse-del-2-av-2/113963?utm_source=related_articles Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Tricket er til Canon-objektiver, så objektivet holder eksakt samme blender. @Shirmah: Man skal bare såvidt begynne å løsne objektivet, ikke så det på noen måte blir noen åpning, men akkurat så de elektriske kontaktene mister taket. Bruk heller "vanlig" blenderstyring, siden du kjører Nikon. Lenke til kommentar
Utpåtur Skrevet 30. april 2013 Forfatter Del Skrevet 30. april 2013 Skjønner! =) Saken løst! Takk for hjelp! Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 (endret) På et Nikon-kamera blir blenderen automatisk lukket når du tar av objektivet. Det er omvendt på Canon. Hvor har du det fra at man bør koble objektivet delvis av? Det har jeg aldri hørt, og jeg ser ikke helt logikken bak det. Høres bare ut som noe som kan skape problemer, og det vil jo ikke akkurat være bra med tanke på at du får masse ekstra støv inn i kameraet osv.Logikken er at blenderen er konstruert på en sånn måte at det er umulig å garantere at to eksponeringer blir absolutt identiske så man kan få observerbar flimring i timelapsefilmer i noen tilfeller. Forskjellene er så små at de kan filtreres bort med programvare med bra resultat. Noen låser blenderen med en bit av en fyrstikk eller lignende. Endret 30. april 2013 av Kristallo Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Da skjønner jeg, og lærte noe i dag og. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå