Gå til innhold

Spørsmål rundt HMS med jobb, urinprøve

Eddya

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har en årlig helsekontroll (HMS) på jobben, og det er første gangen jeg har blitt kalt inn til en slik kontroll (felles innkalling). Det står skrevet at det blir tatt urinprøve og gjort laboratorietester. Situasjonen er slik at jeg har de siste 1-2 månedene røyket cannabis så og si hver helg, men det har aldri gått utover min prestasjon på jobben som selger. I tillegg har jeg resultater over gjennomsnittet på jobben, uten fravær/nevneverdige forsinkelser.

Denne sjekken er innen en måneds tid, så lurer egentlig på om det er normalt å ta drug test for å sjekke om de ansatte bruker noen form for narkotika. Og om dette er noe som kan gå utover stillingen min. Hovedsaklig inneholder sjekken spørsmål om trivsel og miljø på arbeidsplassen, men ble noe nervøs ovenfor urintesten. Tilfelle jeg ville testet positivt til den.

Noen som har kjennskap til eller har tips til hva jeg burde gjøre i min situasjon? Er dette noe jeg trenger å være nervøs for, eller er det bare å slappe av? Har lest litt rundt, og det står lite om det på nettet iht. denne kontrollen opp mot drug test.

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker på at jobben i det hele tatt får resultatene? Her hos oss fungerer det slik at jobben betaler for årlig kontroll, men resultatene sendes direkte hjem til meg i posten. Formålet er å sikre at alle ansatte er i stand til å ivareta egen helse, ikke at bedriften skal kontrollere ansatte.

Fullt mulig det ikke fungerer slik hos dere dog.

Lenke til kommentar

Takk for flere beroende svar. :)

Bedriften opplyste ikke noe om det, utenom at en kollega sa det var en årlig kontroll. All info var over en mail. Har bare vært litt smånervøs for at det kan gå utover karrieren min, noe jeg synes er helt bak mål om det ville gjort det. Det går på salg og forhold med kunder, som er en av mine bedre felt. Ser heller ikke hvordan det kan ha konsekvenser så lenge jeg ikke er høy eller påvirket/slapp på jobb av effekten fra det.

Kværna, hva slags yrkeområde jobber du i? Og veit du hva en narkotest har å si, om f.eks man tester positivt på en tisseprøve? Har helst ikke lyst til å jukse meg gjennom testen heller, ettersom jeg skal ta med prøve hjemmefra og ikke pisse hos legen.

Hvor man skal plassere enkelte tråder på Diskusjon.no er ikke alltid like lett for de ukjente, men du har sikkert rett AllFather. Men takk for svar, skal se om jeg finner noe i kontrakten. Kan ikke huske at den var noe annet enn et simpelt wordark.

Tenkte å ringe legen og spørre om det for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...