Gjest Slettet+432 Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 Hei... Trenger litt hjelp. Står helt fast her nå. Vet noen hvordan man lager en side sånn at det blir for eksempel: index.php?side=admin&seksjon=adminhoved ? På forhånd takk! Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 Det er bare å behandle $_GET variabelen. Hva i alverden er det du vil vite? Lenke til kommentar
fanti Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 variablene som ligger i adressen slik du sier, får du tak i ved å bruke $_GET['variabel']. Ved å ha et lite script i index.php fila di da, så kan du jo avgjøre hva du skal inkludere utifra verdien til feks side. switch($_GET['side']) { case 'admin': include 'admin.php'; break; case 'nyheter': include 'nyheter.php'; break; default: include 'nyheter.php'; break; } Er en mulig måte å gjøre det på. I det minste veldig lett å forstå Finnes nok mange bedre måter å gjøre det.. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Er det ikke bare å ta include ("$side.php"); da? :-? EDIT: Eller eventuelt if ($side) { include ("$side.php"); } else { include ("nyheter.php"); } Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 variablene som ligger i adressen slik du sier, får du tak i ved å bruke $_GET['variabel']. Ved å ha et lite script i index.php fila di da, så kan du jo avgjøre hva du skal inkludere utifra verdien til feks side. switch($_GET['side']) { case 'admin': include 'admin.php'; break; case 'nyheter': include 'nyheter.php'; break; default: include 'nyheter.php'; break; } Er en mulig måte å gjøre det på. I det minste veldig lett å forstå Finnes nok mange bedre måter å gjøre det.. Jeg har allerede et vanlig sånt skript... switch.. Men jeg vil bruke det til å inkludere admin filene, f. eks. index.php?side=admin&seksjon=nyheter. Hvordan legger jeg det inn / setter det opp da? Lenke til kommentar
Tosh Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 anbefales å ta en liten if, for å kun behandle gyldige sider.. hvis ikke kan noen vha av include ("$side.php"); enkelt kjøre f.eks en index.php?side=www.noe.com/slemphp Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Det der skjønte meg ikke mye av... Tror du du kan gi meg et helt skript ? Lenke til kommentar
jtsorensen Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Tror ikke helt at det var det han mente... La meg prøve å forklare... Det han lurer på er om det går ann bruke to switch'er, på bare et linkekall. Eks: index.php?side=admin&seksjon=adminhoved switch($_GET['side']) { case 'admin': include 'admin.php'; break; case 'nyheter': include 'nyheter.php'; break; default: include 'nyheter.php'; break; } switch($_GET['seksjon']) { case 'adminhoved': include 'adminhoved.php'; break; case '2': include '2.php'; break; default: include 'error.php'; break; } // denne funker ikke, dette er bare et eks på en eventuel løsning. Er dette mulig? Lenke til kommentar
Tosh Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Spørs litt hvordan du har satt opp ting.. men du kan f.eks ta flere select/if/whatever etter hverandre.. en mulig løsning er f.eks.. if($_GET['side']=='admin') menu = 'adminmenu.php'; else meny = 'vanligmenu.php switch($_GET['seksjon']){ case 'hoved': seksjon = 'hovedside.php'; break; case 'nyheter': seksjon = 'nyheter.php'; break; } og hvis du da bruker tables, frames eller whatever.. kan du f.eks i menyen ta en .. include menu; og på hoveddelen av sida.. include seksjon; Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Bruker tables. Så da kan jeg altså bruke disse kodene? Så blir det sånn index.php?side=admin&seksjon=nyheter (eks) Lenke til kommentar
Tosh Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 mm, det bør gå. Skader uansett ikke å prøve seg frem. Men iallfall.. når du har en url av type index.php?side=kake&farge=lilla&seksjon=nyheter&sesamstasjonfigur=maxmekker, vil du få tilgang til de forksjellige verdiene vha $_GET['variabel']. $_GET['side'] = kake $_GET['farge'] = lilla $_GET['seksjon'] = nyheter.. osv Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Ikke for å være innpåsliten, men tror du at du kan mekke et helt eksempelskript? Lenke til kommentar
Tosh Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Sjekk ut www.orakel.ntnu.no/~tosh/includetest for en liten demo.. test.php er hovedsiden test.phps for å få se phpsource /menyer har menyene adminmeny.php og vanligmeny.php /seksjoner har seksjonene hoved.php, nyheter.php og forum.php test ut følgende adresser: test.php?seksjon=nyheter test.php?meny=admin&seksjon=nyheter test.php?meny=admin&seksjon=nyheter&farge=red se i sourcen hvordan jeg gjorde det med color.. den virker ganske enkel og snill.. men hvis du prøver å skrive f.eks ... test.php?seksjon=nyheter&farge=>heisann! ... vil det i koden bli likt.. <body bgcolor=> heisann! ... > Dette kaaan være en sikkerhetsrisiko.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 OK, skal prøve det Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Du.. mente egentlig skript, som du kan poste sourcen til her Lenke til kommentar
Tosh Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 test.phps-fila .. der står det meste du trenger, egentlig.. www.orakel.ntnu.no/~tosh/includetest/test.phps gjorde litt om på ting, for å unngå den fargesvakheten.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 ok, tusen takk for at du tok deg tid :D Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Et par tanker om include($_GET['side'].php) Jeg bruker å legge gyldige sider i en array og kjører if (in_array($_GET['side'], $GyldigeSider) Når det gjelder side og seksjon så regner jeg med at gyldigheten til seksjon er avhengig av hvilken side du er på ta f.eks. http://url.til/script.php?side=admin&seksjon=passord. Da må du først sjekke hvilken side som skal inkluderes f.eks admin.php så må du i den siden (admin.php) sjekke hvilken seksjon den skal vise. Det vil se ca. slik ut. side.php $GyldigeSider=array("admin, nyheter, forum"); if (isset($_GET['side']) { if (in_array($_GET['side'], $GyldigeSider) include($_GET['side'].'.php'); } else include("forside.php"); admin.php $GyldigeSeksjoner=array("brukere, nyheter, forum"); if (isset($_GET['seksjon']) { if (in_array($_GET['seksjon'], $GyldigeSeksjoner) include($_GET['seksjon'].'.php'); } else include("login.php"); Håper dette hjelper. Lenke til kommentar
Tosh Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Men uansett.. adminsider ønsker du ofte å ha passordbeskyttelse på.. Da kan det være en ide å legge alle de sidene i en undermappe som du så passordbeskytter vha htaccess eller noe. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 ...eller phpSecurePages. Da bare legger du til tre linjer med kode på siden du vil beskytte og vips... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå