Gå til innhold

Avgiftsfri netthandel for 500 kroner?


EFB

Anbefalte innlegg

Her er det ikke snakk om så veldig mye proporsjonalitet, på varer som faller under reglene for forenklet tollbehandling (varer mellom 200,- og 1000,- kr som ikke tilhører en særlig gruppe såsom våpen, alkohol, tobakk, etc) er én pakke én pakke.

Men i et effektivt system der 90%+ av pakkene avleses og behandles maskinelt er det selvfølgelig en langt mindre kostnad enn den som i dag faktureres som faktisk påløper.

 

Med carte blanche til å fakturere kundene etter kost, er det jo liten vits i å gjøre ting ALT for effektivt. Om de kun fikk 10% av innkrevd mva-beløp under 500kr derimot, hadde de kanskje hatt grunn til å effektivisere. Evt. 10% av beløp under 1000kr, så har de lit mer inntjening å gå på. Over 1000kr utgjør ikke 200kr s mye at det er HELT horribelt. 129kr for en pakke på 210kr derimot, det er ret og slett ikke greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men i et effektivt system der 90%+ av pakkene avleses og behandles maskinelt er det selvfølgelig en langt mindre kostnad enn den som i dag faktureres som faktisk påløper.

 

Det er ikke bare de variable (mer)utgiftene som kan/skal videreføres, men også de faste merutgiftene som f.eks. merkostnadene ved å måtte holde tollager fremfor ordinær lagring.

 

Også verdt å merke seg: Det er ikke gratis å føre tollagerregnskap, se f.eks. tollforskriften pgf 4-30-4 (3) som fastslår at tollagerholder skal fysisk inspisere innkommende varer og rapportere avvik fra fraktdokumenter innen 12:00 neste virkedag etter lossing.

 

Med carte blanche til å fakturere kundene etter kost, er det jo liten vits i å gjøre ting ALT for effektivt.

 

Det er ganske vanlig i næringslivet å fakturere kunder det det koster å utføre tjenester.

Lenke til kommentar

Spørsmål: Alle fraktselskaper, som DHL og Fedex, håndterer sin egen tollbehandling sant? Det er ikke bare Posten? Jeg har ingen kjennskap til selve fortollingsprosessen og uttaler meg derfor på generelt grunnlag.

 

Ser ikke helt problemet med å "fakturere kundene etter kost", det er jo absolutt slik det burde være, både direkte og indirekte kostnader. Slik er det ellers i næringslivet, og jeg ser ikke hvordan fraktselskapene stiller annerledes. Kundene bør faktureres etter den kostnaden som faktisk påløper ved håndtering av deres forsendelse. Hvis det koster 129 kroner å behandle en pakke til 210 kroner og 129 kroner for å behandle en pakke til 900 kroner, så burde dette faktureres for begge pakkene. Dersom pakken til 210 skulle gis rabatt, ville prisen steget for andre kunder for å dekke kostnadene til pakker med lavere verdi.

 

Hva er egentlig ønsket her? Det virker som om noen ønsker å sette opp grensen for mva-fritak, mens andre ønsker å regulere prisen på tollbehandling.

 

For min del syns jeg det blir utrolig vanskelig å spekulere i prissettingen til selskapene dersom man ikke kjenner kostnadsstrukturen som ligger under. Å bare dra en prosentandel ut av luften virker litt søkt.

Lenke til kommentar

Alle speditører må håndtere tollbehandling, ikke bare Posten.

 

Det kan tenkes andre måter å videreføre denne kostnaden til kundene på. For eksempel kunne man tenke seg at en større andel av de indirekte kostnadene faller på kunder som frakter varer med høyere verdi, eller at den jevnes ut mellom kundegrupper ved at merkostnadene ved å ha tollager fordeles også på innenlandskundene ved f.eks. høyere generell porto. Sistnevnte metode vil imidlertid komme i konflikt med EØS-forbudet mot kryssubsidiering av statsstøtte fordi Posten har enerett på visse deler av innenlandsmarkedet.

 

(Levering av utenlandspakker inntil 20kg er en tjeneste som såvidt jeg kan se faller under Postens leveringsplikt, og for leveringspliktige tjenester er det fastsatt maksimalpriser etter Samferdselsdepartementets konsesjon 2013-2016.)

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Ser ikke helt problemet med å "fakturere kundene etter kost",

Nei, hadde de gjort DET hadde det vært noe annet, men det er atså ikke kundene sine de fakturerer. :)

 

Det fører til at enkelte drittselskaper (DHL, fkes. tar et tollbehandlingsgebyr/gebyr for utlagt mva omtrent på linje med posten sitt 1000kr+-pakkegebyr på ~210kr, og i tillegg ett "gebyrgebyr" på 300kr+, som ingen i DHL kan fortelle deg hva er for noe, og ikke står det opplyst et eneste sted på sidene deres heller. (Nekter du å betale og sier du ser frem til å møte dem i forliksrådet, slipper du forøvrig. De er helt klar over at praksisen deres i beste fall er tvilsom, det har europeiske forbrukermynidgheter fortalt dem i årevis).

 

Dagens system med en nedre grense fører først og fremst til en ting, og det er feildeklarering av pakker for å komme unna momsgrensen. Dernest gir det en urettferdig konkurransefordel til utenlandske nettbutikker som selger billige varer på bekostning av norske nettsider som nødvendigvis må ta (minst) 25% høyere pris. I tillegg er det svært frurstrerende for forbrukere å kjøpe noe til 201kr som i BESTE fall koster 371kr etter fortolling dersom verdien ikke blir jukset med.

 

Det hadde vrt interessant å se hva staten hadde fått inn av økte inntekter dersom man satte mva-grensen til 0kr, og hvor mye av denne økningen som realistisk sett kunne dekket de økte kostnadene.

 

Her er det verdt å merke seg at DHL, FedEx mf.l. i praksis bør ha tollklareringskostnader som ligger på en brøkdel av posten sine. De får alle opplsninger om verdi og nødvendig dokumentasjon direkte fra avsender, og trenger, i motsetning til Posten ikke å manuelt kontrollere så mange pakker som mulig fordi det ofte står en uleselig håndskreven krussedull på pakkeseddelen på en fillete konvolutt levert inn av en ukjent avsender i Kuala Lumpur.

 

Om det faktisk ER relle kostnader til fortollingen som går til staten i form av gebyrer o.l. bør selvfølgelig disse fjernes umiddelbart, da de bør bli tjent inn igjen mange ganger på drastisk økte momsinntekter.

 

Så kan man ha unntak med adgang til gebyrer for de svært få tilfellene der det faktisk er behov for manuell vurdering, som f.eks. i forbindelse med reparasjoner, bytte av varer fra utlandet med utføringss- og refusjonsskjema o.l.

 

Det er riktignok verdt å merke seg at det selvfølgelig ikke er ealistisk å bestemme hva hverken DHL, FedEx o.l. kan ta for disse tjenstene, men om man starter med posten, er det jo ingen med vettet i behold som vil velge noe annet enn EMS, USPS e.l. i stedet for FedEx/DHL for vanlig varefrakt om Posten er de eneste som ikke tar 200kr i gebyr for usb.kabelen til kr 15, som du kjøpte på ebay.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...