EFB Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Ifølge en kort notis i Aftenposten (29/4, side 11) har Stortinget nylig vedtatt å heve grensen for avgiftsfri import og netthandel fra 200 til 500 kroner. Det står: "Dette ble vedtatt i går... Øke grensen for tollfrihet ved privat import fra 200 til 500 kroner." Jeg finner ingen informasjon om dette vedtaket på nettet, men betyr dette at privatpersoner nå kan bestille CD-er og lignende fra Amazon for opp til 500 kroner, uten å betale moms? Eller er det fortsatt grensen på 200 kroner som gjelder? Noen som vet? Lenke til kommentar
Lunalotic Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 (endret) EDIT: Det er KRF som har vedtatt dette forslaget på landsmøtet sitt. Altså det skjer aldri. https://www.aftenposten.no/politikk/Hallaraker--Ikke-odelegg-for-KrF-7187886.html Endret 30. april 2013 av Lunalotic 1 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Tenk om det hadde vært sant.... Etter et rask søk ser det ut som det bare er landsmøtet i KrF som vedtok et nytt prinsipprogram... http://www.aftenpost...ml#.UX-b8Mr2UQd Lenke til kommentar
EFB Skrevet 30. april 2013 Forfatter Del Skrevet 30. april 2013 Takker for oppklaring. Jeg må nok begynne å lese avisen mer oppmerksomt... Lenke til kommentar
srbz Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Tollgrensen slik den er i dag ble satt desember 1975. 200 kr i des '75 tilsvarte 959,71 kr i mars '13. Regn ut selv! Både 200 og 400 kr er latterlig i 2013. Slik ønsket partiene å håndtere tollgrensen per okt 2012. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Tollgrensen er ikke satt av hensyn til forbrukerne, men av hensyn til administrativ forenkling. 3 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Og en grense på 200 kr vil være like administrativ enkel som en grense på 1000 kr? 1 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 Og en grense på 200 kr vil være like administrativ enkel som en grense på 1000 kr? Nå prøver du å blande logikk inn i dette. Det må du slutte med. Logikk og politikk er to adskilte ting. 7 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Og en grense på 200 kr vil være like administrativ enkel som en grense på 1000 kr? På grunn av datamaskinens inntog er en administrativ grense på 200 kroner trolig høyere enn nødvendig i dag, sammenlignet med i 1975. 1 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Ja til avskaffelse av tollgebyr, men moms på ALLE forsendelser! Eller over 10kr, om man skal ha en grense. Gaver bør, naturlig nok, ha en høyere grense enn i dag. De er tross alt allerede kjøpt og betalt av privatpersoner som ikke får refundert lokal moms ved å sende dem ut av landet. 1 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Ja til avskaffelse av tollgebyr, men moms på ALLE forsendelser! Hvem mener du skal ta kostnaden med fortolling da? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Hvem mener du skal ta kostnaden med fortolling da? Dem kan få en viss prosent av momsen opp til xxkr per forsendelse Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Hvem mener du skal ta kostnaden med fortolling da? De kan få en viss prosent av mva, eller de får bake det inn i prisene de oppgir avsender (for de ulike fraktselskapene), som tross alt skal betale kostnadene for frakten. At de ikke får sugerøret sitt ned i mottakerens lommer medfører jo ogs sannsynligvis økt fokus på å gjære det effektivt. Det skal ikke ta mer enn ett og et halvt minutt å ferdigregistrere en oakke med verdien påtrykt, og det gjelder kun de som ikke kan leses av maskinelt (som burde være langt de fleste. De kunne jo f.eks. giddet å engasjere seg for en felleseuropeisk maksinlesbar 2d-strekkode som burde være på plass for lengst. 1 Lenke til kommentar
Arne Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 De kan få en viss prosent av mva, eller de får bake det inn i prisene de oppgir avsender (for de ulike fraktselskapene), som tross alt skal betale kostnadene for frakten. At de ikke får sugerøret sitt ned i mottakerens lommer medfører jo ogs sannsynligvis økt fokus på å gjære det effektivt. Dersom de baker det inn i prisene så blir det jo forbrukerne som tar kostnaden uansett, så om man betaler det direkte til fraktselskapet eller via selger, så bør jo ikke det ha så mye å si. Dersom de får en viss andel av merverdiavgiften, så må det offentlige, altså skattebetalerne, altså VI, betale det uansett. Ser ikke helt forskjellen her. Resultatet blir jo at forbrukerne tar regningen uansett. Som du påpeker er selve fortollingen en kostnad som påløper uansett, og vi må betale for den. At staten skal gå inn og regulere prisen (gjennom andel av mva) har jeg ingen tro på er løsningen. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 (endret) Nei, resultatet blir at gebyret er proporsjonalt med vareverdien. Altså - at det ikke vil koste 129 kr å kjøpe en vare uavhengig av om varen i seg selv koster 210 eller 5000 kr. Endret 2. mai 2013 av srbz 2 Lenke til kommentar
Arne Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Innlegget mitt handlet om hvem som bærer kostnaden for fortollingen, ikke størrelsesordenen på gebyret. Er det noe som tilsier at kostnadene ved fortolling stiger proposjonalt med vareverdien, og hvis ikke, hvorfor skal man da betale proposjonalt? Ideelt hadde man betalt gebyr tilsvarende kostnaden (i tid og ressurser) for fortollingen for sin egen pakke. Det hadde imidlertid vært kontraproduktivt å sitte med stoppeklokke og fakturere gebyrer etter tiden brukt i fortolling, så de har bare satt en flat sats. Uten at jeg skal påberope meg innsidekunnskap om hvordan selve fortollingsprosessen skjer, så tviler jeg på at tid og ressurser brukt til fortolling av pakker og verdien av pakkene er proposjonale. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 (endret) Det kjipeste som er er jo å kjøpe en vare til 210 kr og få både toll og tollgebyr til nesten varens verdi i tilegg. Mitt forslag: - Man betaler bare mva av det som er over tollgrensen, tatt dagens grense i betraktning bør man på en vare til kr 300,- betale mva for den sistre 100-lappen (dvs 25kr) - Ingen gebyr på fortollingen i seg selv - ingen mva på frakten, skal man betale mva for frakten bør det kun være på frakten innefor norges grenser, kostnadene for frakt i utlandet bør man ikke betale mva til norge for, Endret 2. mai 2013 av Evelen! Lenke til kommentar
Arne Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 - Ingen gebyr på fortollingen i seg selv Nå har ikke jeg greie på jusen her, men noe tilsier meg at fortolling er noe fraktselskapene er lovpålagt. Dermed må altså jobben utføres. Du foreslår at fraktselskapene ikke skal få lov til å ta betalt for selve fortollingen. Likevel må de gjøre jobben. Hvem skal betale regningen her da? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. mai 2013 Del Skrevet 2. mai 2013 Uten at jeg skal påberope meg innsidekunnskap om hvordan selve fortollingsprosessen skjer, så tviler jeg på at tid og ressurser brukt til fortolling av pakker og verdien av pakkene er proposjonale. Gebyret dekker merkostnadene Posten har ved å behandle importsendinger, og det inkluderer ankomstbehandling, tollagerregnskap, og registrering. Dette er kostnader Posten må ha dekket uansett, og dette kan enten dekkes via avsender (flyttes til kunde gjennom dyrere frakt), via mottaker som nå, eller via skatteseddelen (vil trolig være forbudt iht reglene om forbudt statsstøtte). Her er det ikke snakk om så veldig mye proporsjonalitet, på varer som faller under reglene for forenklet tollbehandling (varer mellom 200,- og 1000,- kr som ikke tilhører en særlig gruppe såsom våpen, alkohol, tobakk, etc) er én pakke én pakke. 1 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 4. mai 2013 Del Skrevet 4. mai 2013 Det er valg, da er det mange som roper høyt om at de skal heve tollgrensen, ikke noe nytt. Det kommer nok flere gullkantede lovnader også blir det fryktelig stille etter valget. Det er svært få gode argumenter om noen for å fortsatt holde den på dagens nivå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå