Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Oppspore IP- adresse


Anbefalte innlegg

Er dette ALLE som er pålogget på tidspunktet?

Fordi jeg sendte nemlig en melding til en venn igår som ikke sto oppskrevet der, og hun svarte med en gang.

 

Når det gjelder de som står der i chatlisten men ikke har grønn prikk, hva betyr dette?

 

 

Nå i den mobile tidepoken vi lever i så er det jo helt vanlig at folk har Facebook både på pcer, telefon og nettbrett. På alle enheter kan man velge om man vil være synlig når man er pålogget. Så det lille "grønne lyset" betyr ikke alltid at det kun er de som er pålogget. Kun om personene har valgt å vise deg den informasjonen.

 

En annen ting er også at mange telefoner og nettbrett er satt opp slik at de ikke konstant er pålogget, men får melding når de selv får melding, og så kan de svare med en gang. De er likevel ikke markert med grønt lys.

 

Kan du forklare litt nærmere på hva en VPN er?

 

Bruk litt av tiden du bruker på denne tråden til å faktisk søke her på forumet og på Google etter hva en VPN er. Men kort fortalt er det en teknologi som du bruker for å f.eks surfe anonymt på nettet.

Eller for å omgå sperrer som på f.eks Netflix osv, så du kan sitte i Norge, men surfe med Amerikansk IP adresse, og derfor kan se Netlfix USA eller Hulu+ osv.

Veldig kjekt når du skal laste ned fra piratebay eller lignende også.

 

Og kan være veldig kjekt å bruke når man chatter med ukjente folk som deg f.eks ;) For da finner du ikke en gang byen de sitter i via IP adressen, ikke en gang landet de surfer i.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ganske sikker på at det er en domstol, ikke politiet, som gir informasjon til IP-er.

 

Men uansett så får ikke de som spør om denne informasjonen adressene til de folka som har lastet ned. For vi har faktisk et rettsvesen her i Norge og er det noen som skal hente ut bevis, i legge bøter, komme på døren osv så er det politiet.

Men de som har anmeldt kan få f.eks internet leverandøren til å sende en advarsel til den aktuelle kunden. Men noe straff er det kun politiet som kan gi folk. Men dette er jo ikke tråden for denne diskusjonen. Det finnes flere store tråder her på forumet ang det temaet der.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke politiet som gir ut bøter (bortsett fra forenklede forelegg) og bedømmer straff, det er det domstolene våre som gjør. Politiet et bare et mellomledd, og har ikke myndighet til å gi ut straff (foruten forenklede forelegg og varetekt og det der). Man går derfor bare til en domstol som avgjør om det har foregått et lovbrudd, og som vil straffe deretter -- bevisbyrden ligger på deg som privat aktør i så tilfelle vil jeg tro (derfor de lovene gir tilgang til innsamlig av bevis (logging av IP-er)).

 

Du har dog rett, ut fra det jeg sier vil man ikke få utgitt adresser eller lignende -- man vil kun avgi bevis til en domstol som bedømmer deretter. Jeg vet likevel at i andre land med lignende lovverk, får disse private aktørene tilgang til personopplysninger bak IP-ene, og kan utfra det sende brev der de truer med "enten betaler du oss for krenkelse på våre åndsverk, eller så stevner vi deg for retten med brudd på paragraf [brudd på åndeverksloven]". Så det er mulig en domstol kan gi ut adresser til privatpersoner uten at det betyr at man har i hensikt å anmelde av den grunn.

 

Jeg er enig i at det er off-topic, men jeg synes det er en interessant diskusjon. Og den er jo høyst aktuell, nå som Norge får disse lovene.

 

EDIT: Og i forhold til hva VPN er, det er et Virtuelt Privat Nettverk. Det fungerer som en ny gateway mot internett. Du kobler deg opp mot VPNen, og all trafikk fra din PC går til og fra VPNen, også videre mot nettet. VPN-leverandøren (hvis den er seriøs) holder ingen logger eller kundedata eller lignende, og kan derfor ikke avgi informasjon bak IP-adressene de har tilgang til (ulikt en ISP som må ha oversikt og loggføre). Slik blir du i teorien mer eller mindre helt anonym på internett. Bare for å utdype, myhken sier ingenting feil.

Endret av Zodihax
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...